بازدید 18247

کری: روایت ایران از پارمترها با ما متفاوت است

این توافق چیزی است که ما می دانستیم می خواهیم به آن دست پیدا کنیم و باید به آن دست پیدا کنیم. اما در مذاکرات هرگز نمی دانید که آیا به نتیجه مدنظرتان می رسید.
کد خبر: ۴۸۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷ 03 April 2015
وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد کنگره آمریکا توافق لوزان را رد نخواهد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، الیس لابوت خبرنگار شبکه  تلویزیونی سی ان ان در شهر لوزان سوئیس در گفتگوی اختصاصی با جان کری وزیر امورخارجه آمریکا از وی درباره توافق هسته ای پرسید: «این توافق بسیار بیشتر از چیزی است که شما فکر می کردید می توانید به آن دست پیدا کنید؟»

کری در پاسخ گفت: «خیر. این توافق چیزی است که ما می دانستیم می خواهیم به آن دست پیدا کنیم و باید به آن دست پیدا کنیم. اما در مذاکرات هرگز نمی دانید که آیا به نتیجه مدنظرتان می رسید. ما می دانستیم که به دنبال چیزی مهم هستیم. من به صورت مستمر گفته ام که باید به توافق خوب دست پیدا کنیم و باید آن راهها (راههای رسیدن به بمب اتمی) را ببندیم و این همان کاری است که کوشیده ایم انجام دهیم.»

لابوت در ادامه پرسید:« آیا امکان نداشت هنگام انجام دادن مذاکرات نهایی، ایران بار دیگر بازگردد و همه این مراکز را بار دیگر بازکند؟»

کری در پاسخ گفت:«اگر اینطور می شد توافقی حاصل نمی شد. ما در مواضع خود بسیار صریح هستیم. من درباره پارامترهای اعلام شده بسیار اطمینان خاطر دارم. بی تردید، روایت آنها (ایران) از این پارامترها متفاوت از روایت ما خواهد بود. ما نیز نظر خودمان را خواهیم داشت.»
لابوت در ادامه پرسید:« بسیاری از اعضای کنگره همین حالا هم به مخالفت با این توافق پرداخته اند. به نظر می رسد آنها اکثریت لازم برای وتوکردن این توافق را دارند. آنها می توانند این توافق را نابود کنند.»

کری در پاسخ گفت: «خیر، اینطور فکر نمی کنم. با نگاهی دقیق باید بگویم که فکر نمی کنم چنین اتفاقی رخ بدهد. اگر مسائل سیاسی سبب به عقب رانده شدن مسائل علمی و واقعیتها و حقایق ممکن شود ، اقدامی بسیار غیرمسئولانه خواهد بود. این کار به ویژه زمانی اقدامی غیرمسئولانه خواهد بود که شش کشور یعنی گروه پنج بعلاوه یک که متشکل از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان است با این کار همراهی کنند چین و روسیه هم که همیشه منافع مشترکی با ما ندارند، به اجرای این توافق، کاملا متعهد هستند. به نظرم، لازم است شماری از سناتورهای ما عقب بنشینند و نفس عمیقی بکشند.»

لابوت در ادامه پرسید:« زمانی که شما با وزیر امورخارجه ایران صرف کرده اید بیشتر از اکثر وزاری امورخارجه ای بوده است که با آنها ملاقات داشته اید. بی تردید، شما بیش از هر مقام دیگر آمریکایی با یک مقام ایرانی (ظریف) در سی سال گذشته ملاقات داشته اید. چه نکته ای بیش از همه درباره این مذاکرات، شگفت آور بود؟ ما را به داخل این مذاکرات ببرید.»

کری در پاسخ گفت: «این مذاکرات برای منظورش ، جدی بود. افرادی که مذاکره می کردند جدی مذاکره می کردند و سخت می کوشیدند. درمواقعی، این مذاکرات بسیار سخت بود. گاهی بحثها احساسی می شد و به تقابل کشیده می شد. این روند بسیار فشرده بود زیرا مخاطرات مطرح بسیار مهم هستند و علت دیگر این مسئله آن بود که ما برای مدت طولانی با هم گفتگو نکرده بودیم. ما در سی و پنج سال گذشته با ایرانی ها به این صورت گفتگو نکرده بودیم. این گفتگوها مبتنی بر ساده لوحی یا اعتماد یا خوشبینی نبود. این گفتگوها مبتنی بر گامهای واقعی، پاسخگویی واقعی و اقدامات عینی است که باید اجرایی شود و اگر این کار صورت نپذیرد باید، پاسخگویی وجود داشته باشد.»

لابوت در ادامه پرسید:« آیا این توافق به شما در تعامل با ایران در حوزه های دیگری ازقبیل عراق و یمن که می خواهید کمک خواهد کرد؟»

کری در پاسخ گفت: «هیچ نظری ندارم زیرا ما در این خصوص صحبت نکردیم. ایران در حال حاضر چالشهای بسیاری با کشورهای این منطقه دارد. ما به صراحت اعلام کرده ایم با توجه به رویدادهای جاری در منطقه، ایران بدون سلاح بسیار بهتر از ایران دارای سلاح است. این مذاکرات متمرکز بود بر تلاش برای رسیدگی به مسئله هسته ای و همانطور که امشب به صراحت اعلام کردم و همانطور که رئیس جمهور (اوباما) به صراحت اعلام کرد ما بر کارهای دیگری هم تمرکز خواهیم کرد که ایران در منطقه انجام می دهد.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار