بازدید 45873
لحظه به لحظه با دومین روز حساس‌ترین دور مذاکرات ایران و 1+5؛

سفر ایران و 5+1 به مقر سازمان ملل، پس از رفع دو موضوع اختلافی

ظریف درباره احتمال تمديد مذاکرات تا سه شنبه گفت: مذاكرات مي‌تواند تمام شود يا تمديد شود در عين حال ما آمادگي مذاكرات را داريم. هنوز به توافق نزدیک نشده‌ایم... مقامات غربی خواستار کنار گذاشته شدن تحقیق و توسعه ایران در زمینه نسل‌های جدید سانتریفیوژ هستند... عراقچی گفت: احتمالا روز یکشنبه نشستی در سطح وزرا در لوزان برگزار خواهد شد و در صورت لزوم برگزاری نشست جمع بندی، به مقر سازمان ملل در ژنو خواهیم رفت.
کد خبر: ۴۸۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 27 March 2015
صالحی: در زمینه‌های فنی به فهم مشترک رسیده‌ایمحساس‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 از روز پنجشنبه ششم فروردین آغاز شد تا طرفین طی شش روز سخت و نفس‌گیر، واپسین مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی انجام دهند؛ توافقی که احتمال تحققش به مراتب بیش از عدم وقوعش است و تقریباً همه طرفین نسبت به دستیابی به آن خوشبین هستند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از سلسله مذاکرات نفس‌گیر ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بر سر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در ژنو و وین، اکنون لوزان سوئیس میزبان حساس‌ترین دوران مذاکرات در آستانه فرارسیدن ضرب الاجل 31 مارس 2015 است. تیم مذاکره کننده ایران، چهارشنبه شب مصادف با پنج فروردین وارد سوئیس شد تا به طرفین دیگر برای مشخص شدن فرجام مذاکرات به گفت و گو بنشیند اما آیا تا روز یازدهم فروردین 1394، توافق نهایی حاصل خواهد شد؟

همه شواهد از احتمال بسیار بالای توافق در روزهای پیش رو خبر می‌دهند و احتمال بسیار اندکی برای عدم دستیابی به توافق و موکول شدن به مذاکراتی دیگر وجود دارد و در این میان در شرایطی که کشورهای اروپایی با آمریکا تقریباً موضعی مشترک در حمایت از توافق داشته‌اند، فرانسه بار دیگر به نیابت از صهیونیست‌ها، موضع مثبتی نسبت به توافق نداشته است.

فرانسه پیش از این نیز در جریان توافق ژنو چنین رویکردی در پیش گرفت که در نهایت منجر به تاخیر چند روزه و برگزاری یک دور دیگر از مذاکرات برای دستیابی به توافق شد اما بعید به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها این بار در پی زدن زیر میز مذاکره و تکرار وقایع رخ داده در توافق مقدماتی پیشین باشند.

پس از نامه نگاری حسن روحانی به سران شش کشور طرف مذاکره و همزمان، گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر بریتانیا و روئسای جمهور روسیه و فرانسه، دفتر اولاند با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «رئیس جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر حق مشروع ایران بر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، بر لزوم تلاش برای رسیدن به یک موافقتنامه بادوام، محکم و قابل راستی آزمایی در خصوص برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.» و ظاهراً فرانسه قصد همراهی بیشتر دارد اما آیا این رویکرد را در عمل و در حین انجام توافق در مذاکرات پیش رو، به اثبات می رساند؟

ایران در قبال پذیرش برخی محدودیت‌های موقت و همچنین اجازه نظارت مدیریت شده بیشتر بر برنامه هسته‌ای با هدف نشان دادن صلح آمیز بودن تمامی فعالیت هسته‌ای کشورمان، خواستار لغو کامل تحریم‌های چهار گانه ملی، یک جانبه و کنگره و شورای امنیت است و به نظر می آید دو طرف بر سر تحریم های اقتصادی ناشی از مساله هسته ای از هر چهار جهت به تفاهم رسیده‌اند اما آنچه هنوز مورد بحث است تحریم های کنگره و شورای امنیت است. با این توافق، دولت آمریکا متعهد می شود تعلیق تحریم ها را تا پایان مدت توافق ادامه دهد.

در روز نخست مذاکرات نشست عمومی کشورهای 5+1 برگزار شد و همزمان نشست‌های دو و چندجانبه‌ای میان ایران و آمریکا و همچنین دیگر طرف‌های مذاکره برگزار شد؛ نشست‌هایی که برخی از آنها در ابعاد فنی و برخی دیگر در حوزه سیاسی و دیپلماتیک بود و ادامه این جلسات به روز دوم مذاکرات موکول شد.



1:47 بامداد شنبه- رایزنی‌های هسته‌ای در دومین روز خود در سطوح مختلف بین هیئت‌های ایران و آمریکا در جریان بود و آخرین دور این گفت‌وگوها دقایقی پیش بین وزرای خارجه ایران و آمریکا به صورت دو جانبه برگزار شد و عملاً سومین روز این رایزنی‌ها در لوزان پایان یافت.

00:09 بامداد شنبه- یکی از مهم‌ترین موضوعات عمده در مذاکرات جامع هسته‌ای مساله فردو و باقی ماندن این سایت به شکل حقیقی خود است. سایت فردو با ظرفیت 3 هزار سانتریفیوژ به عنوان آلترناتیو سایت نطنز با توجه به نگرانی‌های ناشی از تهدید احتمالی نظنز ایجاد شد.

یک دیپلمات ایرانی در این‌باره گفت: اگر در آینده خطری سایت نطنز را تهدید کند باید از سایت فردو بتوانیم استفاده کنیم، از این رو مهم است که پتانسیل این سایت در چارچوب توافق جامع حفظ شود و حفظ این پتانسیل یک ضمانت برای ایران است. موضوع فعالیت سایت فردو از جمله موضوعاتی است که راه‌حل مورد نظر برای آن به دست آمده است و دو طرف از این موضوع عبور کرده‌اند.

به گفته مقامات ایرانی موضوع "تحقیق و توسعه" و "تحریم‌ها" هنوز به طور خاص روی میز مذاکره‌ هستند و اختلاف‌نظرها درباره آنها هنوز حل نشده است. مقامات غربی خواستار کنار گذاشته شدن تحقیق و توسعه ایران در زمینه نسل‌های جدید سانتریفیوژ هستند. هم‌چنین هنوز موضوع لغو کامل تحریم‌ها در ابعاد و سطوح مختلف مورد بحث است.

00:04 بامداد شنبه- سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای دقایقی قبل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز مذاکرات بسیار فشرده‌ای در سطوح مختلف بین ما، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها جریان داشت،‌گفت: به هر حال بعضی از موضوعات وجود دارد که هنوز اختلافات درباره آنها باقی مانده و تلاش می‌کنیم که دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم. امیدواریم در روزهای آینده این اتفاق بیفتد.

معاون ظریف در خصوص اینکه امروز آقای ظریف خیلی عصبانی بود نیز گفت: مذاکرات سختی در جریان است، نفس گیر است و گاهی اوقات پرتنش می‌شود. طبیعی است که در شرایط مختلف روحیات مختلفی وجود داشته باشد، ولی ما امیدوار هستیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا تا پایان مهلت تعیین شده به نتیجه می‌رسیم؟ عنوان کرد:‌ امیدوار هستیم و تا آخرین لحظه مهلت در لوزان خواهیم بود و تلاش خود را خواهیم کرد و بقیه با خداوند است.

عراقچی همچنین گفت: احتمالا روز یکشنبه نشستی در سطح وزرا در لوزان برگزار خواهد شد و در صورتی که لزومی به برگزاری نشست جمع بندی باشد به مقر سازمان ملل در ژنو خواهیم رفت.

23:15- نشریه صهیونیستی هاآرتص، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که هم‌اکنون در لوزان بر گفت وگوهای کارشناسان ایران و 1+5 نظارت دارد و با همتای ایرانی خود هم چندین جلسه مذاکره داشته، صهیونیست‌ها را از ماحصل مذاکرات آگاه می‌کند.

بر اساس این گزارش، «کری» دیروز و امروز (پنج‌شنبه و جمعه) با نتانیاهو تماس تلفنی داشته و وی را از آخرین تحولات مربوطه به پرونده هسته‌ای ایران آگاه کرده است.

23:00- حميد بعيدي نژاد، رئيس تيم کارشناسی هیئت مذاكره كننده هسته اي کشورمان در اين باره كه آيا تا روز يكشنبه به نتيجه مي رسيد؟ گفت: اين امكان كاملا وجود دارد اما بستگي به تصميم سياسي طرف مقابل دارد.

وی در پاسخ به اين سئوال كه آيا از اختلافات نسبت به لوزان یک كاسته شده است، بيان كرد: اكنون براي برخي از موضوعات راه حل هايي به دست آمده است اما هنوز بحث هاي عمده اي كه درباره آن اختلاف نظر وجود دارد، كماكان هست. اين موضوعات جزئياتي دارد كه بايد به آنها پرداخته شود و برخي موضوعات ديگري نيز وجود دارد كه مرتبط با اين مسائل است که نمي خواهم وارد جزئيات آنها بشوم. موضوعات اختلافي كه اكنون باقي مانده‌اند، موضوعات سختي هستند، اگر موضوعات ساده و كوچكي بود نياز به اين مذاكرات در اين سطح نبود. اين موضوعات ابعاد پيچيده‌اي دارد كه تا حل نشود، نمي توانيم بگوييم تفاهم به دست مي آيد.

وي در اين باره كه احتمال باقي ماندن اختلاف نظرها در چند روز آينده چقدر است و چطور مي توانيد از اين مرحله در اين صورت عبور كنيد، گفت: اين سئوال اكنون خيلي فرضي است، الان قطعا ما در اين مورد فكر نمي كنیم و اين سئوالي است كه بايد در روز آخر و وقتي که هيچ فرصتي براي مذاكرات نيست مطرح شود، اكنون فعلا همه روي حل و فصل موضوعات متمركز هستيم.

رئیس تیم کارشناسی کشورمان در اين باره كه در چه بخش هايي پيشرفت داشته ايد و آيا حضور وزرا مي‌تواند تاثير گذار باشد، بيان كرد: در مصاحبه آقاي ظريف ايشان صراحتا مطرح كرد كه همان طور كه بارها تأكيد شده اين طور نيست كه موضوع به موضوع جلو برويم. موضوعات به خصوص موضوعات حساس به هم مرتبط هستند و الان تلاش مي كنيم در برخي از موضوعاتي كه هنوز راه حل به دست نيامده راه حل به دست آوريم تا بتوانيم مجموعه اي از موضوعات مهم را كه داراي راه حل هاي مهم هستند را داشته باشيم تا بتوانيم راه حل ها براي مسائل اصلي را در قالب يك مجموعه داشته باشيم كه در اين صورت مي توانيم بگوييم از اين مرحله عبور كرده و وارد مرحله نگارش توافق شده ايم.

بعیدی نژاد در اين باره كه آيا تا روز يكشنبه به تفاهم خواهيد رسيد، بيان كرد: كاملا تامين اين هدف تا روز يكشنبه امكان پذير است و اين امر بستگي به تصميمي دارد كه در سطوح سياسي گرفته مي شود. به خصوص معتقديم جمهوري اسلامي انعطاف هاي لازم را نشان داده و اكنون طرف مقابل بايد با هماهنگي كه خواهند داشت تصميم نهايي خود را بگيرند كه هر چه سريعتر راه حل ها يي كه درباره آن صحبت شده را نهايي كنيم.

وي در اين باره كه آيا ناهماهنگي بين طرف هاي ١+٥ در مذاكرات اين دور تأثير گذار بوده است، گفت: اين يك پروسه چند جانبه است و ما تنها با يك كشور مذاكره نمي كنيم. بر اين اساس چند كشور نياز دارند با يكديگر هماهنگ باشند و اين موضوعي است كه به ترتيبات گفتگوهاي آنها باز مي گردد.

رئیس تیم کارشناسی کشورمان در اين باره كه آيا اين هماهنگي در طرف مقابل وجود دارد گفت: طبيعتا بايد وجود داشته باشد. اگر ما بخواهيم به تفاهم برسيم قطعا بايد اين هماهنگي وجود داشته باشد و آنطور كه ما مطلع هستيم گفتگوهاي زيادي در سطح درون گروهي و هم در سطح ما و طرف هاي مقابل انجام مي شود.

سفر ایران و 5+1 به مقر سازمان ملل، پس از رفع دو موضوع اختلافی

22:59- «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا امروز جمعه با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در خصوص آخرین تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران و گفت‌وگوهای میان نمایندگان تهران و 1+5 مکالمه‌ای تلفنی داشت.

22:29- یک مقام ارشد آمریکایی گفته که امیدوار است نامه رئیس‌جمهور ایران به همتای آمریکایی خود، نشانه‌ای از آمادگی ایران برای گرفتن برخی از تصمیم‌های سختی باشد که این کشور باید اتخاذ کند. بر اساس خبر آسوشیتدپرس، این مقام بی‌نام در میانه مذاکرات ایران و 1+5 در لوزان گفت:‌ «مذاکرات بسیار سخت و جدی است و ما در نقطه‌ای از مذاکرات هستیم که نیاز به اتخاذ تصمیم (از سوی طرفین) وجود دارد.»

21:38- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا به حصول نتیجه نزدیک شده‌اید؟ با بیان اینکه هنوز به توافق نزدیک نشده‌ایم، حصول توافق جامع را نیازمند اراده سیاسی و انتخاب بین فشار و توافق خواند و تاکید کرد: در حال حرکت هستیم، هنوز کار داریم و به سختی تلاش می‌کنیم.

21:22- نشست عصر وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در لوزان پایان یافت. با پایان این نشست محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای طبق روالی که در مذاکرات لوزان تقریبا مرسوم شده است به حیاط هتل آمده و گفتگوهای داخلی خود را با علی اکبر صالحی و حسین فریدون در قضای باز ادامه دادند. ظریف اما در حیاط هتل نیز از سئوال های خبرنگارانی که تلاش کردند از راه دور و با فریاد از زیان اون حرفی بشنوند دور نماند.

وقتی خبرنگار بی بی سی انگلیسی از اون پرسید که خنده شما نشانه مذاکرات مثبت است، گفت: من همیشه خندان هستم.مذاکرات دشوار است و باید لبخند زد.

19:40- یک دیپلمات ایرانی پیش از نشست عصر در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تحریم‌ها و تحقیق و توسعه دو موضوع اختلافی میان دو طرف است.

19:25- مارتین شفر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در نشست خبری هفتگی خود در برلینگفت گرچه احتمال حضور اشتان مایر در مذاکرات لوزان سوییس وجود دارد، اما هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است. در این باره با هماهنگی دیگر اعضای گروه 1+5 به ویژه لندن و پاریس، تصمیم گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال ایرنا در باره احتمال قریب الوقوع بودن توافق هسته ای تا 31 مارس (11 فرودین) گفت، امیدواری واقعی وجود دارد که طرفین تا این مهلت به یک توافق سیاسی در باره پیمان فراگیر هسته ای دست یابند. برای نخستین بار از آغاز این مذاکرات در 12 سال گذشته اکنون امکان توافق در دسترس است. امیدوارم که توافق فراگیر هسته ای، راه ها را برای همکاری نزدیکتر سیاسی و اقتصادی برلین با تهران هموار کند.

19:16- موضوع لغو کامل تحریم‌های از خطوط قرمزی است که مسوولان عالی نظام برای مذاکره‌کنندگان ترسیم کرده‌اند. در همین رابطه یک دیپلمات ایرانی به ایسنا گفت که "تحریم‌های شورای امنیت در سه نوع اقتصادی، اشاعه‌ای و تسلیحاتی باید یک جا و فوری برداشته شوند."

او گفت: در حال حاضر برای موضوع تحریم‌های اقتصادی در سطوح چهارگانه راه حل پیدا شده است، اما تحریم‌های اشاعه‌ای و تسلیحاتی هم‌چنان مورد بحث است. برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی ناشی از قطعنامه‌های شورای امنیت به خودی خود ساختمان تحریم‌ها را از هم فرو می‌پاشد اما ضروری است تا تحریم‌های اشاعه‌ای و تسلیحاتی به طور کامل با توافق جامع برداشته شود چرا که باقی ماندن آن‌ها یا وعده برداشته شدن‌شان در طول مدت به این معنی است که تحریم‌های شورای امنیت باقی خواهد ماند. ایران خواهان برداشته شدن فوری و همه جانبه تحریم‌هاست. 

19:06- وزرای امور خارجه ایران و آمریکا ساعت ۱۵ به وقت محلی برای چهارمین بار در این دور از مذاکرات، نشست مشترک دیگری را برگزار کردند.

18:12- لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اگر در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت حاصل شود توافق با تهران در ماه مارس امکان‌پذیر است. مکالمه روز گذشته رئیس جمهور ایران با "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه درباره توافق هسته‌ای احتمالی "خیلی دقیق" نبوده است.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران حاصل شده اما همچنان موضوعاتی حل نشده باقی مانده‌اند و تاکید کرد که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مهمترین مسئله، محتوا و نه ضرب الاجل است. وزارت خارجه فرانسه از سفر روز شنبه  لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور به لوزان سوئیس برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

17:45- منابع دیپلماتیک می‌گویند دیپلمات‌های ایران و گروه 1+5 روز جمعه تلاش کردند یکدیگر را برای گرفتن امتیاز از یکدیگر مجاب کنند. خبرگزاری رویترز روز جمعه ضمن گزارش این خبر از قول یک مقام ایرانی نوشت: «هنوز در دو موضوع یعنی در تحقیقات و توسعه و تحریم‌های سازمان ملل، مناقشاتی وجود دارند.»

یک مقام ارشد غربی نزدیک به مذاکرات گفته از منظر طرف غربی تحقیقات سانتریفیوژها و بحث غنی‌سازی در کل مهم‌ترین موضوعات حل‌نشده هستند.

17:35- دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اوضاع خاورمیانه و برنامه هسته‌ای ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. در بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین آمده است: «در این تبادل نظر درباره مشکلات منطقه‌ای، توجه زیادی به تنش‌زدایی در منطقه و همچنین روند مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران شد. دو طرف در این گفت‌وگو از اوضاع یمن ابراز نگرانی کردند. رئیس‌جمهور روسیه بر اهمیت تلاشها برای رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز تأکید کرد.» این اولین گفت‌وگوی دو طرف از زمان روی کار آمدن نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی بود.

16:33- سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید که سایر وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 طی روزهای 8 و 9 فروردین به لوزان سوئیس خواهند رفت: وزرای خارجه گروه 1+5 فردا و پس‌فردا به مذاکرات هسته‌ای می‌پیوندند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نشست دو جانبه با مذاکره کنندگان چینی این گفتگوها را "خوب" توصیف کرد. مذاکره کننده ارشد کشومان اعلام کرد که مذاکرات دو جانبه با هیأت مذاکره کننده آمریکایی از ساعت 14:00 به وقت لوزان (17:30 به وقت تهران) از سر گرفته خواهد شد.  فعلا بنایی برای ادامه مذاکرات تا روز سه شنبه نداریم.

عراقچی در خصوص اینکه موارد اختلافی باقیمانده حل شده‌اند یا نه، گفت: انشاالله که حل می‌شوند.

16:14- علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پس از پایان دیدارش با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در جمع خبرنگاران عنوان کرد:‌ به یک فهم مشترک روی بخش قابل توجهی از موضوعات رسیده‌ایم. نه اینکه توافقی صورت گرفته باشد وی عنوان کرد: یکی دو موضوع فنی باقی مانده که در حال کار روی آنها هستیم. ما در حال تلاش برای رسیدن به فهم مشترک هستیم. موارد دشواری هستند که باید حل شوند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دیدار صبح امروزش با مونیز عنوان کرد که بعدازظهر هم با مونیز مجدداً دیدار خواهد داشت.

15:35- دقایقی پیش، سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي با وانگ چون معاون وزير خارجه چين پشت ميز مذاكره نشستند.  همچنين با پايان جلسه وزراي امور خارجه علی اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژی اتمي و ارنست مونيز، وزير انرژي آمريكا گفتگوهاي دو جانبه خود را ادامه مي دهند.

15:03- رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان صبح امروز (جمعه) در سومین روز خود بین هیأت‌های ایران و آمریکا برگزار و حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید. محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان و با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور ایران، هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از ظهر امروز به گفت‌وگو پرداختند و پس از آن صالحی و مونیز به صورت دوجانبه گفت‌وگوهایشان را ادامه دادند.

14:48- محمدجواد ظریف صبح روز جمعه پیش از شروع مذاکرات در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی خوش‌بینی‌ها برای رسیدن به نتیجه در رسانه‌های غربی و احتیاط ایران در این زمینه، گفت: ما هیچ گاه به حرف‌هایی که به نقل از منابع نزدیک مطرح می‌شود، توجه نمی‌کنیم. فضاسازی در کنار مذاکرات یکی از برنامه‌هایی است که همواره از سوی طرف مقابل دنبال می‌شود. مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است و فراز و نشیب‌های جدی دارد و در مراحل مختلف دیدگاه‌های مختلفی مطرح می‌شود. برخی مواقع اختلاف نظرهایی‌ در داخل گروه مذاکره کننده با ما یعنی طرف مقابل وجود دارد و این امر باعث می‌شود که دیدگاه‌های متناقض و متفاوتی مطرح شود.

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: بنابراین نیاز است که با جدیت و دقت و حوصله کار را پیش ببریم تا ببینیم که توافق ممکن است یا خیر. ما همواره گفته‌ایم که توافق کاملا امکانپذیر است. توافق جامع و کامل؛ این که چه زمانی نگاشته شود و نگارش آن شروع شود یک بحث است، اما این که مفاهیم و راه‌حل‌ها پیدا شود بحث دیگری است. احساس می‌کنم که حتما می‌توانیم به راه‌حل‌ها دست پیدا کنیم. ولی دستیابی به راه‌حل نیاز به اراده سیاسی از سوی طرف مقابل دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دلیل آن که به اراده سیاسی از سوی طرف مقابل تأکید می‌کنم این است که جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی در بالاترین سطوح در سطح مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور را دارد. مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود فرمودند که همه در ایران خواهان رسیدن به توافق برای حل موضوع هسته‌ای هستند؛ لذا ما هیچ شکی در اراده سیاسی از سوی ایران نداریم. باید همین اراده را با همین جدیت و اتفاق نظر از سوی همه مذاکره کنندگان طرف مقابل ببینیم تا بتوانیم به توافق برسیم. 

وي درباره پايان مذاكرات تا يكشنبه و يا احتمال تمديد تا سه شنبه گفت: مذاكرات مي تواند تمام شود يا تمديد شود در عين حال ما آمادگي مذاكرات را داريم.

14:45- اعضای هیات مذاکره کننده ایران صبح جمعه برای حدود 15 دقیقه در اطراف هتل پیاده روی کردند.

14:34- آیت‌الله کاظم صدیقی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: این مذاکرات در حال حاضر به مراحل حساس خود رسیده است و اوباما در بیانیه نوروزی خود خواست توپ را به زمین ایران بیاندازد که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید برخی از تفکرات در ایران موجب آن شده است در حالی که این چنین نیست. مقام معظم رهبری و ملت ایران بر این تاکید دارند که ما اهل مذاکره و منطق هستیم اما آن چه که همه ایرانیان موافق آن هستند این است که ما زیر بار زورگویی‌های آمریکا نخواهیم رفت.

امام جمعه موقت تهران هم‌چنین بیان کرد: خط قرمزهایی که قبلا بیان شده در خصوص مقابله با زورگویی و تحمیل خلاف عرف جهانی، اخلاق سیاسی و قوانینی است که این حق را به ما داده است و نکته جدیدی که رهبری مورد تاکید قرار دادند و نمازگزاران جمعه‌ که عصاره ملت نیز هستند بر آن تاکید دارند این است که مساله رفع تحریم‌ها نتیجه مذاکرات نیست بلکه متن مذاکره است و به محض این که توافق انجام شد بر طرف مقابل واجب است که همه تحریم‌ها را لغو کند و بدون لغو این تحریم‌ها ملت زیربار مذاکره نخواهد رفت.

13:44- در سومین روز مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان، سوئیس، تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با دیپلمات‌های آمریکایی به ریاست جان کری، وزیر خارجه این کشور، به گفتگو نشستند.  در این نشست حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، نیز حضور دارد.

13:30- حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهور صبح امروز به مذاکرات هسته ای لوزان پیوست.  گفتنی است وی اگرچه در دور قبلی مذاکرات حضور داشت اما در دور اخیر به علت درگذشت مادر وی و برگزاری مراسم مختلف در ایران با اندکی تاخیر خود را به لوزان رساند.

13:29- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، که برای مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان به سر می‌برد، درباره خوش بینی منابع خبری غربی درباره مذاکرات، گفت: ما هیچگاه به حرف‌هایی که به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات نقل می شود توجهی نمی‌کنیم. فضاسازی در کنار مذاکرات جزو برنامه هایی که همزمان با مذاکرات از سوی طرف مقابل دنبال می شود. مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است و در مراحل مختلف دیدگاههای مختلفی مطرح می شود.

13:20- سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در جمع خبرنگاران گفت:  تمام اختلاف ها جدی است و ما تلاش می کنیم که از این اختلاف ها کم کنیم. ناامید نیستیم و هنوز امیدوار و خوش بین هستیم اما هنوز برای اظهارنظر در این خصوص که آیا می توانیم به راه حل در خصوص تمام مسائل برسیم یا خیر ؟ زود است.

13:17- «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل شروع به ارسال پیامی مبنی بر صرف نظر کردن از پافشاری در برابر توافق هسته‌ای ایران و این‌که دشمنش با برخی قابلیت‌های غنی سازی به مسیر خود ادامه دهد، کرده است.

به گزارش  «رویترز» این تغییر رویکرد نتانیاهو با توجه سخنرانی ستیزه جویانه وی در کنگره آمریکا د اوایل ماه جاری که جهان را به اتخاذ موضع گیری در برابر ایران و حفظ هزاران سانتریفیوژ دعوت کرده بود، تعجب آور است. نتانیاهو و دستیارانش به حداقل خواست در مذاکرات گروه 1+5 با ایران قانع شده‌اند و هم اینک گزینه نظامی به عنوان تنها گزینه و آخرین برای مقابله با توان هسته‌ای ایران عاری از واقعیت به نظر می‌رسد.

یک مقام امور هسته‌ای اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفت که تل‌آویو در صدد فاصله گرفتن از خط دادن‌های کلی به مذاکره کنندگان هسته‌ای با ایران است. یک دیپلمات اروپایی نیز در این زمینه به رویترز گفت:«اسرائیلی‌ها هم اینک بر موضوع تحقیق و توسعه برنامه های هسته‌ای ایران تمرکز کرده‌اند و پیام آن‌ها توقف توانایی غنی‌سازی ایران است. اسرائیلی‌ها بسیار محافظه‌کارانه در هر برنامه هستند اما به نظر می‌رسد آن‌ها نیز در حال نشان دادن انعطاف در مذاکره با ایران به نسبت درخواست‌های اولیه هستند.»

در انتهای این گزارش آمده است: یک مقام ارشد اسرائیلی با احتیاط گفت که بعید است نتانیاهو به خاطر وجود 5000 سانتریفیوژ در ایران از گزینه نظامی استفاده کند.

13:15- سفیر عربستان در واشنگتن روز جمعه در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه ریاض تضمین‌های امیدوارکننده‌ای از کاخ سفید درباره نتایج احتمالی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 دریافت کرده قضاوت در این‌باره را به «دیدن جزئیات» این رایزنی‌های موکول کرد. «عادل الجبیر»، سفیر عربستان در آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در پاسخ به این سوال که آیا ریاض در صورت توافق هسته‌ای با تهران اقدام به ساخت سلاح‌های اتمی خواهد کرد، گفت: «این چیزی نیست که درباره آن علنی گفت‌وگو کنیم.»

وی به اصرار دوباره «ولف بلیتزر»، مجری «سی‌ان‌ان» اینطور پاسخ داد: «این چیزی نیست که من درباره آن نظر بدهم و نظر هم نمی‌دهم. اما نظام عربستان سعودی برای حفظ امنیت خود هر اقدامی را که لازم باشد، انجام خواهد داد. دو چیز هستند که ما درباره آن مذاکره نمی‌کنیم؛ دینمان و امنیتمان.»

مقامات عربستان سعودی پس از تحلیل‌هایی ادعا محور در واشنگتن مبنی بر اینکه توانمندی هسته‌ای ایران می‌تواند به رقابت تسلیحات اتمی در خاورمیانه منجر شود با بیانات تلویحی یا مستقیم تلاش کرده‌اند ضمن حمایت از این تحلیل، فضای گفت‌وگوهای هسته‌ای را تحت تأثیر قرار دهند. «الجبیر» با بیان اینکه جزئیات دریافتی عربستان از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای در حال شکل‌گیری با ایران را «مثبت» خواند اما قضاوت نهایی در این باره را به زمانی موکول کرد که کشورش از جزئیات مذاکرات با خبر شود.

13:05- گاردین گزارش داد، گفت‌وگوی تلفنی دو طرف بیشتر بر مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در شهر «لوزان» سوئیس متمرکز بوده اما آنها درباره تحولات یمن و روابط دو جانبه هم رایزنی کرده‌اند. کامرون تأکید کرده مشتاق است سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شود اما چندین مسئله فنی هستند که قبل از آن باید حل و فصل شوند. کامرون در موضوع مذاکرات هسته‌ای از روحانی خواسته فرصت گفت‌وگوهای جاری در سوئیس را مغتنم شمرده و نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دست‌کم نگیرد.

13:00- مذاکرات امروز (جمعه) با دیدارهای دو جانبه بین هیأت‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در سطوح مختلف در ساعت 10:00 به وقت لوزان (13:30) به وقت تهران از سر گرفته خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل