بازدید 14543

پاسخ آیت الله آملی‌لاریجانی به ادعای سروش

آیت الله آملی لاریجانی که علاوه بر فقاهت یک متکلم و یک فیلسوف تمام عیار محسوب می‌شود، در جلسه اخیر مسئولان عالی دستگاه قضا بدون اینکه نامی از نویسنده مرتد مطلب اخیر ببرد، در جملاتی عالمانه و ادیبانه به صورت غیرمستقیم به مقاله اخیر سروش واکنش نشان داد.
کد خبر: ۴۷۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸ 16 February 2015
آیت الله آملی لاریجانی که علاوه بر فقاهت یک متکلم و یک فیلسوف تمام عیار محسوب می‌شود، در جلسه اخیر مسئولان عالی دستگاه قضا بدون اینکه نامی از نویسنده مرتد مطلب اخیر ببرد، در جملاتی عالمانه و ادیبانه به صورت غیرمستقیم به مقاله اخیر سروش واکنش نشان داد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، در شرایطی که در روزها و ماه‌های اخیر دستگاه‌های تبلیغاتی مغرب زمین هجمه‌های گسترده‌ای را علیه اعتقادات مسلمانان و ساحت مقدس نبی مکرم اسلام ترتیب داده‌اند و سناریوهایی چون واقعه نشریه فکاهی شارلی ابدو را طراحی کرده‌اند تا چهره رحمانی دین مبین اسلام را مخدوش کنند، برخی به اصطلاح روشنفکران مدعی نیز به اردوگاه آنان پیوسته‌اند و با قرائت‌ها و اظهارات نسنجیده و فاقد مبنای علمی خود،آتش توپخانه هجمه‌ها و نفرت پراکنی‌های دشمنان و معاندین پیامبر مکرم اسلام را فراهم می‌آورند.

"عبدالکریم سروش" یکی از همان به اصطلاح روشنفکران بی‌مایه است، که خود را یک نواندیش دینی معرفی می‌کند و هرازگاهی با خوانش‌های ناصواب و التقاطی خود از متون دینی، (که البته با پاسخ‌های مستدل و متقن اهل فن مواجه می‌شود) موجبات شعف و سرور دشمنان قسم خورده اسلام را فراهم می آورد.

سروش که پس از خروج فرارگونه از کشور، برای تامین مخارج یاوه‌گویی‌ها و مغالطه گویی‌هایش در سمینارها وهمایش‌های بین‌المللی، و قلم به مزدی برای خوش آمد دشمنان اسلام و پیامبر(ص) افتاده است؛ اخیرا نیز با منتشر کردن مطلبی در سایت شخصی‌اش، بار دیگر به هتک حرمت ساحت مقدس نبی مکرم اسلام پرداخته و برای نشان دادن اوج ارادت و سرسپردگی‌اش به مبانی لیبرال دموکراسی غربی، پیامبر عظیم الشان اسلام را قابل نقد دانسته است!

سروش که در ایام منتهی به اصلاحات، سرشاخه حلقه‌ای به اصطلاح فرهنگی موسوم به "کیان" بود و در نشریه‌ای با همین عنوان به زمینه سازی برای توهین و زیرسوال بردن مقدسات و اعتقادات اسلامی مبادرت می‌ورزید؛ در مطلب اخیر خود همصدا با کارگزاران سیاسی و فرهنگی مغرب زمین، به اسم آزادی بیان، توهین به ساحت نبی مکرم اسلام را مجاز شمرده است و اعلام انزجار مسلمین نسبت به سخره‌گران و هجوپردازان را به باد انتقاد گرفته است.

سروش در ادامه مطلبش اگرچه با تمسک به نظریات مرادش یعنی "کارل پوپر"، به منظور تقلیل مرارت جامعه سودگرا! توهین به مقدسات را ناروا می انگارد، اما در ادامه برای اینکه مبادا از غافله منورالفکران لیبرال مسلک خارج شود، اعلام می‌کند که هیچ آیه‌ای مبنی بر منع نقد پیامبر وجود ندارد!

گفتنی است مشارالیه، چندی پیش طی مقاله‌ای که درسایت‌ها و رسانه‌های غربی اسلام ستیز، انعکاس زیادی داشت، منکر وحیانی بودن قرآن کریم شده بود و با گستاخی تمام و برخلاف نص صریح آیات و روایات و آموزه‌های تمام ادیان، پیامبر اسلام را متهم به رویاپردازی کرده بود!

اما درشت‌گویی‌ها و اقوال و اعمال ضد اسلامی سروش که به شیوه سوفسطاییان ضد خرد همواره درصدد تحمیل نظرات خود به هم‌مشربان سیاسی‌اش است، با پاسخ‌های مستدل و متقن متفکران و اندیشمندان اسلامی نیز مواجه می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی که علاوه بر فقاهت یک متکلم و یک فیلسوف تمام عیار محسوب می‌شود، در جلسه اخیر مسئولان عالی دستگاه قضا بدون اینکه نامی از نویسنده مرتد مطلب اخیر ببرد، در جملاتی عالمانه و ادیبانه به صورت غیرمستقیم به مقاله اخیر سروش واکنش نشان داد.

رئیس قوه قضاییه در بخشی از سخنان خود با اشاره به تلاش غربی‌ها در گسترش اسلام هراسی به بهانه ماجرای حمله به نشریه فرانسوی، همراهی برخی از مدعیان روشنفکری؛ از این حرکت و همسو شدن آنان با غربی‌ها را مایه تأسف دانست و گفت: برخی مدعیان روشنفکری گرچه به ظاهر می‌گویند توهین به مقدسات خوب نیست؛ اما تاکید می‌کنند که نقد شخصیت و رفتار و گفتار پیامبر(ص) و ائمه(ع) ناروا و خلاف شرع نیست و حتی ادعا می‌کنند که هیچ آیه قرآنی و روایتی نقد علمی و اخلاقی پیامبر اسلام (ص) و ائمه(ع) را منع نکرده است که این مسئله نشان از کج فکری آنان نسبت به دین ومنابع دینی دارد.

رئیس دستگاه قضا سپس به استناد برخی آیات و روایات به رد نظریه برخی مدعیان روشنفکری درخصوص بی‌اشکال بودن نقد شخصیت و سیره پیامبر اکرم(ص) پرداخت و تاکید کرد: اینها می‌گویند حتی یک آیه هم درباره منع نقد پیامیر(ص) وجود ندارد اما غافلند از اینکه آیات و روایات زیادی در این باره وجود دارد؛ باید به آنان گفت اگر دنبال این هستید که یک آیه‌ای بیاید و بگوید که یا ایها الذین امنوا لا یجوز النقدا، بله چنین آیه‌ای وجود ندارد اما اگر به دنبال معنا و مفهوم آن باشید؛ خواهید دید که آیات قرآنی و روایات در این باره فراوان است.


آیت الله آملی لاریجانی افزود: خداوند در قرآن می فرماید؛ «مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» و یا اینکه می‌فرماید «ما آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا»آنچه پیامبر(ص) می‌گوید از خودش نیست و کلام حضرت حق است و شما باید آنچه را پیامبر برایتان آورده اخذ کنید و آنچه را منع و نهی کرده از آن امتناع بورزید و منزجر شوید.

رئیس قوه قضاییه به آیات شریفه سوره نساء اشاره کرد گفت: در این آیات می‌خوانیم که «فَلا وَ رَبِّکَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَکِّمُوکَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً» یعنی اینکه شما ایمان نمی‌آورید و مومن نمی‌شوید مگر اینکه هر وقت اختلافی پیدا کردید حکم و قضاوت پیامبر(ص) را بپذیرید و تسلیم محض او باشید.در واقع باید گفت به استناد ادله متعدد، پیامبران از هرگونه خطا و اشتباه مصون هستند این در حالی است که قاعدتاً نقد برای این است که اگر خطایی و اشتباهی از سوی فرد یا افرادی رخ داد به وسیله نقد آن خطا واشتباه اصلاح شود؛ حال چگونه می‌توان کسی را نقد کرد که از منظر قرآن و کلام وحی، «مصون از خطا واشتباه» است.

آیت الله آملی لاریجانی سپس به روایاتی از کتاب حجت کافی و بصائر الدرجات اشاره کرد وگفت: در کتاب حجت کافی در باب روح، راجع به آیه شریفه «وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا» از حضرت امام صادق(ع) می‌پرسند که معنای این آیه قرآن چیست؛ آن حضرت می‌فرمایند روح، خلقی از خلائق خداوند و اعظم از جبرئیل و ملائکه است و همه چیز را به پیامبر(ص) خبر می‌داد و او را تسدید می کرد و بعد از پیامبر(ص) نیز با ائمه است و یا در باب 56 از کتاب حجت در روایت ارواح خمس آمده است که پیامبر(ص) پنج روح دارد که یکی از آنها روح القدس است؛ روحی که «لاینام و لا یغفل و لا یلهو و لایزهو» و این‌گونه است که باید گفت چگونه می‌توان حقیقتی را که نه خواب دارد و نه اشتباه دارد و همواره همراه پیامبر وائمه است و تسدیدشان می‌کند؛ نقد کرد.

رئیس دستگاه قضا در پایان به روایتی از باب هشتم ابواب حجت اشاره کرد و گفت: در این روایت که استناد آن به امام باقر(ع) است می‌خوانیم که: «قَالَ ذِرْوَةُ الْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ الْأَشْيَاءِ وَ رِضَا الرّحْمَنِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الطّاعَةُ لِلْإِمَامِ»؛ سپس می‌فرمایند، ان الله تبارك و تعالى يقول: « مَنْ يُطِعِ اَلرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اَللّهَ وَ مَنْ تَوَلّى فَما أَرْسَلْناكَ علیهم حفیظا» هر کس اطاعت پیامبر(ص) می‌کند اطاعت خدا کرده است و هر کس روی برگرداند خودمان به حسابش رسیدگی می‌کنیم. کسی که ادعای مسلمانی دارد و می‌خواهد پیامبر را نقد کند و بگوید پیامبر در یک جا نادرست گفته است آیا این مصداق تولی نیست؟

رئیس دستگاه قضا در پایان خاطر نشان کرد: روحانیون و اهل فکر نسبت به تحرکات و هجمه‌های دشمنان و مدعیان روشنفکری هوشیار باشند وپاسخ‌های روشن و مستدل به ادعاهای آنان بدهند تا جوانان از فریبکاری دشمنان در این زمینه‌ها دور شوند.

پس از پاسخ‌های قاطع، مستدل و متقن آیت‌الله آملی لاریجانی، به اظهارات کژاندیشانه و فاقد منطق استدلالی و احتجاجی، "عبدالکریم سروش"، باشگاه خبرنگاران نیز این آمادگی را دارد تا به انعکاس و انتشار مطالب شما مخاطبان عزیز پیرامون این موضوع بپردازد؛ امید است که با نظرات خود باشگاه خبرنگاران را در راستای تعالی و ارتقاء اسلام ناب محمدی(ص) و تکریم پیامبر صلح و دوستی یاری رسانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار