بازدید 2848

همه چیز در گرو تصمیم مسیحیان

گزارش تابناک از صف بندیهای انتخاباتی در لبنان
کد خبر: ۴۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷ 10 May 2009
سرويس بين‌الملل تابناک ـ در آستانه انتخابات لبنان در هفتم ژوئن دو ائتلاف عمده در اين کشور يعني هشتم مارس و ائتلاف چهاردهم مارس رقابت شديدي را با يکديگر آغاز کرده‌اند.

بنا بر اين گزارش، ائتلاف هشتم مارس، ائتلافي است که پس از تظاهرات گسترده هشتم مارس 2005 براي مخالفت با خلع سلاح حزب الله در بيروت، شکل گرفت. اعضاي اين ائتلاف عبارتند از حزب الله به رهبري سيد حسن نصرالله، حزب امل به رهبري نبيه بري و جنبش وطن پرستان سکولار به رهبري ميشل عون، که در اين ميان نصرالله و نبيه بري از شيعيان لبنان هستند و ميشل عون از ماروني‌هاي مسيحي اين کشور.

ائتلاف چهاردهم مارس نيز پس از تظاهرات گسترده‌اي که در بيروت عليه سوريه در سال 2005 ترتيب داده شد، به وجود آمد. اين تظاهرات درست يک ماه پس از ترور رفيق حريري برگزار شد و آغاز انقلاب نارنجي نام گرفت که در نهايت منجر به خروج سوريه از لبنان پس از بيست و نه سال شد.

اين ائتلاف از حمايت غربي‌ها برخوردار بوده و از سني ها، دروزي‌ها و مسيحيان تشکيل شده است. ائتلاف چهاردهم مارس توسط سعد حريري رهبري مي‌شود. اختلاف اصلي اين دو ائتلاف در سال 2007 و پس از حمله اسرائيل به لبنان شکل گرفت. اختلافي که باعث شد لبنان 18 ماه بدون رئيس جمهور اداره شود و باعث نگراني براي بازگشت جنگ داخلي در لبنان شد.

 اختلاف اين دو با توافقنامه دوحه در قطر در سال 2008، به پايان رسيد. بر اساس اين توافق نامه ميشل سليمان به رياست جمهوري رسيد و اين حق به ائتلاف هشتم مارس داده شد که بتواند تصميمات کابينه را وتو کند.
 
ساختار پارلماني لبنان

مجمع ملي پارلمان لبنان از 128 کرسي تشکيل شده است که اين کرسي‌ها به صورت مساوي بين مسلمانان و مسيحيان تقسيم شده است. اين تعداد بعداً در تقسيم بندي فرعي تري، بين 18 شاخه مذهبي شناخته شده در لبنان تقسيم شد که بر اين اساس مسيحيان ماروني 134 کرسي، ارتدوکس‌ها 18 کرسي، سني‌ها 27 کرسي، شيعيان 27 کرسي و ما بقي بين گروه‌هاي کوچک ديگر تقسيم شد.

 لازم به ذکر است که اين تقسيم‌بندي بر اساس آمار سال 1932 لبنان اعمال شده است و آمار جديدي از اين کشور در دسترس نيست. در پارلمان کنوني ائتلاف چهارده مارس 70 کرسي را در اختيار دارد و ائتلاف هشتم مارس 58 کرسي.

 از آنجا که اغلب کانديداهاي شيعه و سني در هر دو ائتلاف حضور دارند، احتمال تغيير در يکي به نفع ديگري بعيد است. پس در واقع عامل سرنوشت ساز به چگونگي تصميم مسيحيان بستگي دارد. تحليل گران معتقدند که تنها 30 کرسي واقعي وجود دارد که اگر ائتلاف هشتم مارس هشت کرسي آن را به دست آورد، به اکثريت پارلماني دست خواهد يافت.

 جالب اينکه اتفاقي که ممکن است اين واقعه را به نفع حزب الله رقم بزند، در اين هفته اتفاق افتاد و چهار ژنرال که بدون هيچ جرمي نزديک به چهار سال به خاطر ترور رفيق حريري زنداني شده بودند توسط دادگاه آزاد شدند. دادگاه اعلام کرد که هيچ گونه مدارکي براي اثبات اتهام آنان وجود ندارد.

 يکي از اين چهار ژنرال در اين باره مي‌گويد که بازداشت ما با انگيزه‌هاي سياسي و به منظور بهره برداري ائتلاف چهاردهم مارس صورت گرفت. چرا که مقامات قضايي که براي اولين بار دستور بازداشت اين چهار نفر را داد از متحدان سعد حريري رهبر ائتلاف چهاردهم مارس بود.
 
اما واقعيت اين است که هيچ حزب، گروه و يا دسته‌اي به تنهايي نخواهد توانست که دولت را در لبنان به دست گيرد و سيد حسن نصرالله هم به درستي مي‌گويد که به نفع منافع ملي لبنان است که گروه‌هاي لبناني با همکاري يکديگر لبنان را اداره کنند.

 اما متاسفانه سعد حريري و ائتلاف چهارده مارس اينگونه فکر نمي‌کنند. امکان جايگزيني يک دولت طرفدار آمريکا در لبنان با دولتي طرفدار آمريکا، اردن، مصر و عربستان سعودي، چيزي بود که هيلاري کلينتون هفته گذشته در بيروت از خود نشان داد.

وي با دخالت در انتخابات، خواستار عدم مداخله ديگران در انتخابات شد. با اين اوضاع، لبنان در يک شرايط استثنايي به سر مي‌برد و انتخابات هفتم ژوئن فرصتي است که لبنان مي‌تواند نشان دهد که مستقل از محور اسرائيلي ـ آمريکايي، اردني، مصري و سعودي، عمل مي‌کند.

در واقع لبنان اگر بتواند اين کار را انجام دهد مي‌تواند به ساير دول عرب نيز پيام دهد که وقتي لبنان کوچک اين کار را انجام دهد، شما هم مي‌توانيد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
با سلام . چه عجب كه در لبنان غير از حزب ا... شيعيان ديگري (نبيه بري با آن ظاهر شيك و تر و تميز) هم وجود دارند؟! اين منش خيرخواهانه و مشاركت طلبانه برادران حزب ا... آيا نسخه ي صادراتي اسلام شيعه "با ضمانت و خدمات پس از فروش" است؟ يا هيچ تضميني وجود ندارد كه اگر روزي حزب ا... قدرت را دست بگيرد ساير افراد خارج از اين گروه -چه شيعه و چه غير شيعه- تبديل به شهروندان درجه 2و3و4و... و فرق انحرافي و مشرك و كفار ذمي... نشوند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس