بازدید 27607

گلشني در مراسم توديع خود حاضر نشد

کد خبر: ۴۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۵ 03 May 2009
دکتر مهدي گلشني که هفته گذشته برکناريش از رياست پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي قطعي شده بود، روز شنبه در مراسم توديع خود شرکت نکرد.

به گزارش آفتاب، در مراسم معارفه دکتر آيت‌اللهي، رئيس جديد پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي که ساعت 11 روز شنبه 12 ارديبهشت ماه برگزار شد، دکتر محسن خليجي به دفاع از دکتر گلشني سخنان جالبي مطرح کرد.

خليجي گفت: «ما بايد حتماً از دکتر گلشني طي مراسمي تجليل کنيم وزارت علوم که مهد تفکر و علم است نبايد کاري مي‌کرد که گلشني رنجيده خاطر شود».
خليجي که معاون پژوهشي پژوهشگاه است، تاکيد کرد: «من 30 سال است گلشني را مي‌شناسم. او چه زماني که در خارج بود و چه زماني که در ايران حضور داشت جز به انقلاب و ايران و نظام فکر نمي‌کرد».

نکته جالب ديگر در اين مراسم اين بود که در پايان آن، يک قلم به عنوان هديه دکتر گلشني، به خليجي معاون وي تحويل شد تا به نيابت از وي آنرا دريافت نمايد.

نماينده وزير علوم هنگام اعطاي اين قلم گفت: «پژوهشگران نياز دارند در آرامش به تحقيق و کتاب نوشتن خود ادامه دهند». و بدين ترتيب سعي کرد تا به‌نوعي برکناري دکتر گلشني را توجيه نمايد».

گفتني است، دکتر گلشني که عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، طي سال‌هاي اخير چند بار از عملکرد زاهدي وزير علوم تحقيقات و فن‌آوري انتقاد کرده بود.
از دکتر «مهدي گلشني» به‌عنوان بنيانگذار هسته تحقيقاتي فيزيک بنيادي ايران ياد مي‌شود.

«مهدي گلشني» بنيانگذار هسته تحقيقاتي فيزيک بنيادي
«مهدي گلشني» در سال 1317هـ. ش، در اصفهان متولد شد. پس از اتمام تحصيلات ابتدايي، هم زمان دوره متوسطه و دروس حوزوي شامل علوم ادبي و منطق و حکمت، متون فقه و اصول و شرح تجريد خواجه نصير، شرح منظومه ملاهادي سبزواري و بخشي از اشارات ابن سينا را نزد اساتيد آن دوره فراگرفت.

در تابستان 1336 در کنکور فيزيک شرکت کرد و با قبولي در رشته فيزيک، وارد دانشگاه تهران شد. «گلشني» خود درباره کلاس‌هاي دانشگاه مي‌گويد: «ضمن تحصيلات حوزوي و به خصوص مطالعه فلسفه بود که به فيزيک بيشتر علاقه مند شدم. يعني برداشتم اين بود که فيزيک مادر ساير علوم است و با ساختار جهان و اسرار وجود سر و کار دارد. بنابراين فيزيک بيش از ساير علوم نظر مرا به خود جلب کرد. در آن زمان دوره فيزيک سه سال طول مي‌کشيد و ما اساتيد خوبي داشتيم و محيط دانشکده علوم دانشگاه تهران دوست داشتني بود.

مخصوصا من خاطره کلاس‌هاي آقايان دکتر خمسوي، دکتر جناب، دکتر آزاد و دکتر حسابي را خوب به ياد دارم. از جمله به ياد دارم که مرحوم دکتر حسابي در يکي از درس‌هاي خود به موضوع دوگانگي موج، ذره و اختلافات مبنايي فيزيکدان در خصوص آن اشاره و ديدگاه‌هاي «لويي دوبروي» فيزيک دان برجسته فرانسوي را مطرح کردند و اين اولين باري بود که من مطلبي در خصوص مباحث بنيادي فيزيک مي‌شنيدم. واقعيت اين است طرح چنان مطالبي در کلاس‌هاي درس در آن زمان ايران مرسوم نبود.»

«گلشني» پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه براي ادامه تحصيل به آمريکا و به دانشگاه «برکلي» رفت. در اوايل 1964م، تز دکترايش را با راهنمايي استاد «گلاشو» که بعدا برنده جايزه نوبل در فيزيک شد در نظر گرفت، اما با تغيير «گلاشو» و تغيير موضوع، تز دکترا را با فيزيکدان برجسته «واتسون» درباره نظريه برخورد، به انجام رساند.

«گلشني» در سال 1349 به هيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف پيوست و به عنوان استاديار فيزيک به تدريس مشغول شد. او در سال 1352 از سوي دکتر سيدحسن نصر رئيس دانشگاه به رياست دانشکده فيزيک منصوب شد. پس از انقلاب اسلامي، مرکز تحقيقات فيزيک نظري و رياضيات به همت گلشني و همکاران تاسيس شد. در سال 1367 اولين دوره دکتراي فيزيک در ايران به همت گلشني و با حضور پروفسور عبدالسلام (فيزيکدان مشهور پاکستاني) و توسط دکتر فرهادي وزير فرهنگ و آموزش عالي وقت افتتاح شد. با آغاز بکار فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي در 1369 به مدت 10 سال رياست گروه علوم پايه بر عهده او بود و در 1373 نيز به رياست موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي که به نام پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي فعاليت مي‌کند، منصوب شد.

فعاليت‌ها و پژوهش‌هاي گلشني طي دو دهه گذشته حول مسائل بنيادي فيزيک کوانتومي و کيهان شناسي و ابعاد فلسفي فيزيک بوده است. همچنين برپايي سمينار فلسفه و روش شناسي علوم تجربي، تشکيل هسته تحقيقاتي فيزيک بنيادي در مرکز تحقيقات فيزيک نظري و رياضيات نيز از ديگر فعاليت‌هاي اين چهره علمي کشور مي‌باشد.

کتابشناسي دکتر گلشني
تاليفات: «قرآن و علوم طبيعت»،«تحليلي از ديدگاه‌هاي فلسفي فيزيکدانان معاصر»،«از علم سکولار تا علم ديني»،«علم و دين و معنويت در آستانه قرن بيست و يکم.»
ترجمه ها: «ديويد هاليدي و رابرت رزنيک»و «درآمدي بر فيزيک امروز»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس