بازدید 11275

هک شدن سونی، اینترنت کره شمالی و گسترش جنگ سایبری

خبر هک شدن شرکت سونی پیکچرز همراه شد با موضوع قطع چندین ساعته کل اینترنت کره شمالی که بسیاری از تحلیلگران امور سایبری، این دو موضوع را در ارتباط با یکدیگر قرار دادند و تقدم و تأخر زمانی آن‌ها را نشانه‌هایی از درگیری در یک جنگ غیر مستقیم در فضای سایبری دانستند. آیا قطع اینترنت کره شمالی یک انتقام‌جویی از این کشور برای هک شرکت سونی بوده است؟
کد خبر: ۴۶۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷ 25 December 2014
هک شدن سونی، اینترنت کره شمالی و گسترش جنگ سایبریخبر هک شدن شرکت سونی پیکچرز همراه شد با موضوع قطع چندین ساعته کل اینترنت کره شمالی که بسیاری از تحلیلگران امور سایبری، این دو موضوع را در ارتباط با یکدیگر قرار دادند و تقدم و تأخر زمانی آن‌ها را نشانه‌هایی از درگیری در یک جنگ غیر مستقیم در فضای سایبری دانستند. آیا قطع اینترنت کره شمالی یک انتقام‌جویی از این کشور برای هک شرکت سونی بوده است؟

به گزارش «تابناک» در ابتدا درباره اینکه آیا کره شمالی، ‌پشت صحنه هک شدن اطلاعات شرکت سونی پیکچرز بوده است یا خیر، نمی‌توان‌  حکم جدی صادر کرد. دلیل این عدم قطعیت، ناشی از ذات حملات سایبری و عدم توان تشخیص ماهیت و مکان مدیریت و فرماندهی آن است.

بعد از هک شدن این شرکت، کاخ سفید مستقیم‌ انگشت‌های اتهام را به سوی کره شمالی دراز کرد و دلایل آن را از جمله انتشار فیلم The Interview دانسته که در آن قرار است طی یک مصاحبه، کیم جونگ اون به قتل برسد. همچنین قرابت این حمله سایبری با انتشار اطلاعات مربوط به نیروگاه اتمی کره جنوبی نیز برای بسیاری، نشان‌ از دست پنهان کره شمالی در این حمله دارد.

اما در حالی که کاخ سفید و رسانه‌های آمریکایی مستقیم‌ کره شمالی را مسئول این حمله سایبری قلمداد کرده‌اند، چند نکته در این باره مهم ‌است که توجه به آن‌ها به خوبی نشان می‌دهد ‌این ادعا تا حدی غیر‌معقول است.

هک شدن سونی، اینترنت کره شمالی و گسترش جنگ سایبری

در جریان حمله سایبری به شرکت سونی، هکر‌ها با مدیران این شرکت از طریق ایمیل ارتباط بر‌قرار کرده و از آن‌ها تقاضای پول کرده بودند. هیچ اشاره‌ای به فیلم The Interview یا کره شمالی در این تماس‌ها نشده بود.

بعد از آن نیز هکر‌ها با انتشار تصاویر اسکلت‌هایی بر ‌رایانه‌های سونی، این شرکت را تهدید به انتشار اطلاعات خصوصی آن در صورت بی‌توجهی به خواست آن‌ها کردند. باز هم هیچ اشاره‌ای به فیلم مذکور و کره شمالی نشده است. از سویی هیچ ‌گاه سابقه نداشته است که حملات سایبری با پشتیبانی دولتی، اقدام به انتشار تصاویری نظیر تصاویر جمجمه بر روی رایانه‌های قربانی کنند، زیرا این اقدام به نوعی منجر به افشای اطلاعاتی در خصوص حمله خواهد شد.

از سوی دیگر، این حمله شباهت‌هایی به حمله بد‌افزار DarkSeoul دارد که در سال ۲۰۱۳ شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی کره جنوبی را هدف گرفت و اتفاقا اقدام به انتشار تصاویر جمجمه کرد.

اما به یکباره رسانه‌ها در یک جو عجیب، این حمله و هکر را مربوط به فیلم The Interview دانستند و این جو عجیب هم در راستای اتهامی بود که ‌یکباره از سوی یک مقام نا‌شناس کاخ سفید علیه کره شمالی مطرح شد؛ مقامی که هنوز هم نامی از وی منتشر نشده است.

هک شدن سونی، اینترنت کره شمالی و گسترش جنگ سایبری
نکته جالب در این میان، آن است که چندی بعد از پدید آمدن این جو، اینترنت کره شمالی برای چندین ساعت‌ کامل قطع می‌شود. بنا بر گزارش‌ها، میانگین پهنای باند کلی اینترنت کره شمالی ۲.‌۵ گیگابیت بر ثانیه است و تنها یک ISP اینترنت در این کشور با نام STAR-KP مشغول فعالیت است که از یک دامنه IP با تعداد ۱۰۲۴ آدرس پشتیبانی می‌کند.

نکته دیگر ‌اینکه کل اینترنت کره شمالی از مسیر چین به این کشور منتقل می‌شود!

به لحاظ تکنیکی حتی اگر ظرفیت پهنای باند کره شمالی، ده برابر ظرفیت فعلی آن باشد نیز قطع سراسری آن غیر ممکن نیست؛ اما با همه این احوال، این قطع سراسری و فاصله زمانی اندک آن بعد از نشان دادن انگشت اتهام حمله به سونی پیکچرز به سوی کره شمالی، می‌تواند این احتمال را در پی داشته باشد که یک انتقام جویی اساسی از کره شمالی ـ شاید در برابر عملیاتی که عملا مسئول آن نبوده ـ صورت گرفته است.
 
هک شدن سونی، اینترنت کره شمالی و گسترش جنگ سایبری

به هیچ وجه نمی‌توان گفت، ‌چه کسی مسئول قطع اینترنت کره شمالی است؛ به‌‌ همان دلایلی که نمی‌توان گفت، ‌کره شمالی مسئول هک شرکت سونی بوده است. اما همه این‌ها یک چیز را برای ما مسلم می‌کند. حملات سایبری و جنگ سایبری به سرعت در حال گسترش در کل جهان است و از آنجا‌ که امروزه تقریبا تمامی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی به نوعی وابسته به وجود اینترنت است، این امر حاکی از آن است که چهره جنگ در عصر اطلاعات به شدت تغییر کرده و باید این چهره جدید را به خوبی شناخت و به جزئیات آن واقف بود. مفهوم امنیت در عصر فعلی به شدت تغییر کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
این موضوع هک اساسا بازی آمریکایی ها است T ابتدا با افکار عمومی خودشان برای انحراف آنها از موضوعات اساسی و دوم با افکار عمومی جهان برای موجه نشان دادن دشمنیشان با برخی ملت ها .
سوال مهم اینجاست که چرا حتی یک حمله موثر و ویرانگر تا بحال بر ضد آمریکایی ها رخ نداده و چرا در انتهای تمام ماجراهای از این دست ، برنده ی اصلی باز خود آمریکایی ها هستند .
در این مورد هم آنچه در انتها باقی ماند :
1 - باز تاکید شده که چرا کره ی شمالی محور شرارت است .
2 - جهان آگاه باشید که اگر با کدخدا در بیافتید ، ورخواهید افتاد .
3 - منتظر فروش عجیب و غریب این فیلم باشید .
بهترین نوع جنگه تا دشمناتو از پا در بیاری با این روش میتونی حتی به مکالمات روزمره دشمنات مسلط باشی به شرطی که شناسایی نشی
مردم کره شمالی هم باید چوب حکومت دیکتاتوریشون رو بخورن
شما عمدا و یا سهوا از یاد بردید که هکرها تهدید کردند که در صورت نمایش فیلم مصاحبه اتفاقاتی نظیر 11 سپتامبر رو انجام می دن
یعنی کره شمالی همون شیوه حمله به کره جنوبی رو در پیش گرفت که همه شک کنن که کار خودش بوده! چرا؟
خوب میخواسته همه بفهمن که کار اون بوده و مطالباتشو بیان کنه! تا این جا معقوله.
اگه خواسته همه بفهمن که کار بوده چرا حالا انکار می کنه! چرا؟
بعدش سونی میگه اکران نمیشه! قبول
حالا داره اکران میشه! چرا؟
این قطع اینترنت کره شمالی دیگه چه صیغه ایه!!!؟
ااااااااااه کلا من گیج شدم...ولش کن!
بدبخت کره شمالی اصلا بلده هک کنه؟!
این امریکای جهانخوار بدون دلیل به کشور دوست و برادر کره شمالی تهمت میزند البته کاری از پیش نخواهد برد و ما باید کره شمالی را الگوی خود قرار دهیم
تویسنده این متن خودش رو در حد بهترین آنالیستهای سایبری دنیا دونسته که در خدمت آمریکا هستند! فکر کنم کسایی که همه چیز اینترنت و دنیای کامپیوتر رو اختراع کرده اند و هم اکنون هم اداره کل اینترنت در دست اونها هست از جناب عالی اطلاعات بهتری داشته باشند. اینگونه که گفته شده هکرها خیلی سعی کرده بودند رد پایی از خودشون نگذارند اما آمریکاییها توانستند محل دقیق اونها که در کره هست رو شناسایی کنند. این زمین و آسمون بهم بافتن ها با اطلاعات ناقص اصلا معنی نمیده!
با سلام
گزارش شما به نظر بنده چند ایراد دارد:
1. ایمیل هکرها به شرکت سونی چگونه بدست شما رسیده است؟ شاید پخش شدن این خبر جهت آرام کردن اذهان عمومی باشد و واقعا دست کره شمالی در کار باشد.
2. چندی پیش سایت پایریت بی که یک سایت تورنت میباشد توسط دولت سوئد هک شد و الان اگر به این سایت سری بزنید دقیقا عکس یک جمجه به شما لبخند میزند.
با تشکر
اگر کره شمالی این کار راکرده باشدامریکا ابر ترهم نیست ولی بیشتر به خود زنی مثل 11سبتامبرشبیه است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها