بازدید 17069

سفر شاه مغرب با پنج هواپیمای اختصاصی

در پی مسافرت محمد ششم پادشاه مغرب به ترکیه با 5 فروند هواپیمای اختصاصی، بحث و جدل در این کشور بالا گرفت.
کد خبر: ۴۶۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱ 23 December 2014
در پی مسافرت محمد ششم پادشاه مغرب به ترکیه با 5 فروند هواپیمای اختصاصی، بحث و جدل در این کشور بالا گرفت.

به گزارش العالم، پس از تاکید دولت مغرب بر نزدیکی به روسیه و چین و برنامه ریزی برای سفر محمد ششم به این دو کشور، ناظران احتمال دادند که پایان سال 2014 به مثابه نقطه عطفی در تاریخ دیپلماسی مغرب باشد؛ اما با اقدام پادشاه در لغو سفر به چین و روسیه و در ادامه، انجام سفرهای غیررسمی از جمله سفر به ترکیه با 5 هواپیمای اختصاصی که سه فروند از آنها فقط حامل وسایل شخصی پادشاه بودند، این "نقطه عطف" تاریخی به انتقاداتی شدید بدل شد.

به نوشته روزنامه القدس العربی، در پی تنش و اختلاف میان مغرب و انگلیس و فرانسه و امریکا بر سر مساله صحرای غربی، دولت مغرب و بویژه رسانه های نزدیک به دولت از تکیه کردن رباط به مسکو و پکن از لحاظ راهبردی سخن گفتند. مغرب به سبب ورود نزاع صحرای غربی به مرحله ای حساس، به دوستی با کشورهای بزرگ نیاز داشت و دیگر از حمایت پاریس و واشنگتن برخوردار نبود.

اما سفر به روسیه به دلایلی مبهم لغو شد و دیگر حتی سخنی از آن به میان نمی آید. همچنین پادشاه بر اثر ابتلا به "سرماخوردگی"، از رفتن به چین در یک سفر رسمی خودداری کرد، اما در مقابل به چندین سفر غیررسمی رفت، از جمله به مدت سه هفته در امارات به سر برد و روز یکشنبه نیز وارد ترکیه شد.

این سفر ویژه پادشاه مغرب به ترکیه با انتقادات و سوالات بسیاری روبرو بود، زیرا او در یک سفر غیررسمی وارد ترکیه شد، در حالی که ترک ها انتظار یک سفر رسمی را داشتند؛ به ویژه آن که نوعی سردی بر روابط میان دو کشور حاکم بود، زیرا پادشاه مغرب در مراسم استقبال از اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه در مراکش، یک بار در سال 2013 و بار دیگر قبل از آغاز پادشاهی وی بر مغرب، حضور نداشت.

در عین حال پادشاه مغرب با 5 هواپیمای مسافربری و نظامی وارد ترکیه شد و رسانه های ترکیه تعداد هواپیماها را اعلام کردند. شاه مغرب با یک هواپیمای اختصاصی؛ و همسرش با هواپیمای اختصاصی دیگری وارد استانبول شدند، در حالی که سه هواپیمای نظامی دیگر هم حامل "وسایل شخصی" پادشاه بودند.

مطبوعات مغرب روز گذشته خبر را بدون هیچ اظهارنظری منتشر کردند، اما راه را به روی اظهار نظرهای روزنامه اینترنتی هسبریس گشود؛ خوانندگان به دو گروه موافق و مخالف تقسیم شدند؛ برخی از سفر پادشاه با پنج هواپیما حمایت کردند، درحالی که تعداد افراد خانواده وی 4 نفر بیشتر نیستند. برخی دیگر هم به شدت از اقدام پادشاه انتقاد کردند.

منتقدان به مقایسه اوضاع اقتصادی کشور با سطح رفاه پادشاه مغرب پرداختند؛ مغرب دچار بحران اقتصادی و تورم و وقوع سیل در جنوب کشور است که بر اثر آن بیش از 50 نفر جان خود را از دست دادند؛ در حالی که پادشاه مغرب از سطح بالایی از رفاه برخوردار است. این انتقادها در شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک بسیار شدیدتر بوده است.

به نوشته القدس العربی، پس از وقایع موسوم به "بهارعربی"، برخی رؤسا و پادشاهان کشورهای عربی به کاهش تجملات در سفرها و مناسبات خود اقدام کردند، به گونه ای که پادشاه و شاهزادگان عربستان دیگر با هواپیماهای متعدد سفر نمی کنند؛ اما اوضاع در مغرب متفاوت بوده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان