بازدید 8493

آغاز عملیات اتصال اقیانوس آرام و دریای کاراییب

ساخت یک آبراه با هزینه 50 میلیارد دلار که با گذر از نیکاراگوآ، اقیانوس آرام و دریای کاراییب را به هم وصل می کند، روز دوشنبه آغاز شد.
کد خبر: ۴۶۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱ 22 December 2014
ساخت یک آبراه با هزینه 50 میلیارد دلار که با گذر از نیکاراگوآ، اقیانوس آرام و دریای کاراییب را به هم وصل می کند، روز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از ماناگوآ، احداث این آبراه به علت انتقاد و اعتراض کشاورزان، بومیان ساکن بخش هایی که آبراه از آن می گذرد، حامیان محیط زیست و سیاستمداران، به طرحی جنجالی تبدیل شده است.

'دانیل اورتگا' رییس جمهوری نیکاراگوآ و مقام های شرکت چینی 'اچی کی ان دی' اجرای این طرح را در مراسمی در ماناگوآ پایتخت این کشور، افتتاح می کنند.

هدف از اجرای این طرح پرهزینه، گشایش یک مسیر کشتیرانی میان اقیانوس آرام و دریای کاراییب در رقابت با آبراه 'پاناما' است که در جنوب این آبراه قرار دارد و ممکن است مزیت مالی عمده ای برای نیکاراگوآ واقع در آمریکای مرکزی باشد.

این در حالیست که برخی از کشاورزان و بومیان ساکن در مسیر این طرح، با احداث این آبراه 280 کیلومتری مخالفت کرده اند.

پهنای این آبراه نیز بین 230 تا 520 متر خواهد بود.

نیکاراگوا ضمن محرمانه نگهداشتن مطالعات فنی، زیست محیطی و مالی این طرح، آن را تحت شرایط ترجیحی به شرکت اچ کی ان دی به ریاست 'ونگ جینگ' واگذار کرده است.

کنگره ونزوئلا در سال 2013 با تصویب قانونی به ونگ اختیارات گسترده ای برای اجاره کردن یا تملک زمین های واقع در مسیر این طرح داد و شرکت او را از پرداخت مالیات و مقررات تجاری معاف کرد.

بر اساس این توافق، شرکت چینی به مدت 100 سال مسئولیت اداره این آبراه را به عهده خواهد داشت که موجب انتقاد سیاستمداران و بازرگانان این کشور شده است.

هواداران محیط زیست در باره آسیب های جدی این طرح به زیستگاه های حساس و دریاچه نیکاراگوآ و دانشمندان در باره احتمال وقوع زمین لرزه در این منطقه هشدار داده اند.

پیش بینی می شود که شرکت چینی 50 هزار کارگر را در مدت 5 سال برای اجرای این طرح استخدام کند.

عملیات ساختمانی این آبراه از دهانه روخانه 'بریتو' در سواحل نیکاراگوآ در اقیانوس آرام آغاز می شود و با گذر از دریاچه نیکاراگوآ و جنگل های بارانی و دستکم 40 دهکده به دهانه رود 'پونتا گوردا' در بخش جنوبی دریای کاراییب، می رسد.

با اینکه از سال ها پیش در باره احداث آبراهی از میان نیکاراگوآ بررسی هایی شده بود، اما این طرح تنها در چند سال اخیر از نظر مالی، قابلیت اجرایی پیدا کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر