بازدید 6869

انتشار "نامحدود" اسکناس 2 هزار تومانی جدید

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اعلام جزئیات دلایل انتخاب طرح جدید پشت اسکناس 2 هزار تومانی، از اجرای طرح چکاوک برای ساماندهی دسته چک‌ها خبر داد و گفت: امسال اسکناس جدید منتشر نمی‌شود.
کد خبر: ۴۵۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹ 16 December 2014
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اعلام جزئیات دلایل انتخاب طرح جدید پشت اسکناس 2 هزار تومانی، از اجرای طرح چکاوک برای ساماندهی دسته چک‌ها خبر داد و گفت: امسال اسکناس جدید منتشر نمی‌شود.

مجید صنیعی در گفتگو با مهر در باره انتشار اسکناس‌های جدید 2 هزار تومانی که روز دوشنبه در حاشیه مجمع بانک مرکزی توسط رئیس جمهور برای یادبود امضا شد، گفت: این اسکناس‌ها در هفته دولت رونمایی شده بود اما روز گذشته با حضور رئیس جمهور در بانک مرکزی، انتشار آن آغاز شد.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در مورد میزان تولید و انتشار اسکناس‌های جدید 2 هزار تومانی عنوان کرد: این اسکناس‌ها به حدی است که کفاف بازار را بدهد و جایگزین اسکناس‌های قبلی دو هزار تومانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر چقدر لازم باشد اسکناس‌‌های دو هزار تومانی جدید وارد چرخه فعالیت بانک‌ها خواهد شد، تصریح کرد: طرح قبلی ( سری دوم) پشت اسکناس دو هزار تومانی بخشی از بناهای واقع در میدان امام اصفهان بود و پیش از آن ( سری اول) نیز طرح مسجدالاقصی بر روی آن که از سال 87 منتشر شده بود، نقش بسته بود. 

صنیعی با اعلام اینکه این سومین سری انتشار اسکناس‌های دو هزار تومانی با نقش جدید است، عنوان کرد: از این پس هر تعداد اسکناس دو هزار تومانی که توسط بانک مرکزی به چاپ برسد، با این طرح جدید خواهد بود، این در حالی است که اسکناس دو هزار تومانی برای جامعه فعلا مورد نیاز است. 

این مقام مسئول در بانک مرکزی دلایل تغییر تصویر پشت اسکناس دو هزار تومانی گفت: در اواخر سال گذشته تصمیم گرفتیم تغییراتی فنی بر روی این اسکناس بدهیم، به دنبال آن تصمیم گرفته شد که تغییراتی هم بر روی طرح بدهیم و طرح آن را به طرح دیگری تبدیل کنیم.

وی گفت: طرح جدید، "بادگیرهای منزل آقازاده" در شهرستان ابرکوه در استان یزد است که جزو بناهای تاریخی ایران با 820 متر مربع بنا و منحصر به فرد محسوب می شود که به ثبت یونسکو نیز رسیده است که انتخاب این طرح هم دلایلی داشت. این بادگیر علی رغم بادگیرهای دیگر کشور که یک طبقه هستند، دو طبقه است و ارتفاع آن در دهانه به 18 متر می رسد و دارای 19 دریچه هوا است. بادگیرها از مظاهر و تمدن ایرانی است و دستگاه تهویه متبوع هوا به شمار می رفته است.

صنیعی در مورد انگیزه انتخاب این بادگیر برای طرح اسکناس گفت: در سال 2013 امارات متحده عربی درخواست رسمی برای ثبت بادگیرها در یونسکو به نام خود کرد که بلافاصله سازمان میراث فرهنگی ایران، ادعای امارات را بی اساس دانست و اعلام کرد که تنها خاستگاه این سازه ایران است و در دنیا اگر چنین سازه هایی ایجاد شده است، برگرفته از هنر و صنعت ایرانیان بوده است و جلوی تلاش امارات را گرفت.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با ذکر این مطلب که اسکناس یک هویت تاریخی در کل جهان محسوب می شود، بیان کرد: بانک مرکزی به این نتیجه رسید که اگر تصویر یکی از بادگیرها را بر روی اسکناس ها داشته باشد، توانسته است که قدمی برای تثبیت هنز و صنعت معماری ایرانی بردارد و در عین حال آن را به نام خود ثبت کند تا کشور دیگری داعیه دزدیدن این آثار را نداشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از محاسن طرح جدید این است که در مصرف مرکبی که در پشت اسکناس می‌نشیند، صرفه جویی شده است، البته از المان‌های امنیتی کاسته نشد و این اسکناس خصوصیات اسکناس قبلی دو هزار تومانی را دارد. تصویر روی اسکناس هم هیچ تغییری نکرده است و نوع چاپ آن نیز همچنان مانند گذشته است. چاپ پشت اسکناس که پیش از این به صورت برجسته بود در حال حاضر مانند اسکناس‌های جدید 5 هزار ریالی و 2 هزار ریالی جدید از حالت برجسته به حالت افست درآمده است. ابعاد و رنگ اسکناس بدون تغییر است.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اعلام اینکه اداره نشر اسکناس بانک مرکزی از دیروز که مجوز رسمی انتشار آن صادر شده است، به درخواست بانک‌ها این اسکناس را در اختیار آنها قرار می دهد، افزود: این اسکناس به میزان کافی در اختیار بانکها قرار می‌گیرد و به تدریج با امحای اسکناس‌های قبلی، اسکناس‌های جدید جایگزین آنها می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بانک مرکزی برنامه ای برای انتشار اسکناس‌های جدید به بازار ندارد، اظهارداشت: ورود اسکناس جدید در سال 93 به بازار برای بانک مرکزی تعریف نشده است. در سال 94 هم اگر تصمیمی از طریق مدیران اتخاذ شود، برای چاپ اسکناس یا تغییر آنها اقدام خواهیم کرد. 

صنیعی از طرح چکاوک بانک مرکزی در راستای ساماندهی دسته چک ها خبر داد و گفت: روز گذشته جزئیات این طرح برای رئیس جمهور در حاشیه مجمع بانک مرکزی تشریح شد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار