بازدید 49744

گروگان‌گیر از پلیس پرچم داعش را می‌خواهد!

بحران گروگانگیری در سیدنی بعد از ۱۶ ساعت با حمله پلیس به کافه محل گروگانگیری پایان یافت و بعضی از منابع خبری از کشته شدن عامل گروگانگیر و برخی دیگر از دستگیری وی خبر می‌دهند.
کد خبر: ۴۵۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷ 15 December 2014
گروگانگیری در سیدنی استرالیایک نفر یا تعدادی افراد مسلح، ۲۴ آذر ماه، اقدام به گروگان‌گیری شماری از شهروندان در کافه‌ای در مرکز شهر سیدنی کرده‌اند؛ تصاویر نشان می‌دهد ‌در محل گروگان‌گیری پرچمی سیاه با نوشته‌های عربی وجود دارد. تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی‌ است ‌پنج نفر از گروگان‌ها موفق شده‌اند از این کافه فرار کنند.

اندرو اسکیپیون، بازرس پلیس ایالت نیو ساوث ولز، که سیدنی در آن قرار دارد، به خبرنگاران گفته است، «افراد مسلح در ساختمانی، در میدان مارتین، شمار نامشخصی از افراد را به گروگان گرفته‌اند‌».

گروگانگیری در سیدنی استرالیا
به نظر می‌رسد کسانی که پرچم را روی پنجره نگه داشته‌اند، کارکنان کافه هستند

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی، کانادا، شمار گروگان‌ها را بیش از ۲۰ نفر عنوان کرده است؛ اما شبکه خبری اسکای‌نیوز استرالیا می‌گوید، نزدیک به ۱۳ نفر در یک مغازه شکلات‌فروشی به گروگان گرفته شده‌اند.

گروگانگیری در سیدنی استرالیا


وب‌سایت خبری «نیوز» استرالیا از قول مدیر اجرایی شرکت شکلات‌فروشی «لیند» که‌ گروگان‌گیری در کافه‌ای از آن انجام شده، این احتمال را مطرح کرده که بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در آن باشند.

گروگانگیری در سیدنی استرالیا
 تصویر یکی از کارکنان کافه "گروگان‌ها "که موفق شده از کافه فرار کند

در ادامه اخبار مربوط به این حادثه به صورت لحظه به لحظه با رعایت اولویت در انتها اضافه می‌گردد؛

۱- پلیس استرالیا می‌گوید شمار دقیق گروگان‌ها را نمی‌داند اما «کمتر از ۳۰ نفر» است. 

۲-کا‌ترین برن، دیگر بازرس پلیس ایالتی به خبرنگاران گفته است که مذاکره‌کنندگان پلیس با گروگان‌گیران در تماس هستند. به گفته او هنوز هیچ شاهدی بر اینکه کسی آسیب دیده باشد، وجود ندارد. 

۳-مأموران نیروی ویژه استرالیا وارد بخش تجاری و اداری شهر شده‌اند و پلیس شهر نیز از شهروندان خواسته است تا جایی که ممکن است از نزدیک شدن به منطقه دوری کنند. 

۴- رسانه‌های استرالیا و همین‌ طور سی‌ان‌ان گزارش داده‌اند که فرد گروگان‌گیر از طریق گروگان‌ها با چند رسانه تماس گرفته و تقاضای دو چیز کرده است: پرچم گروه تکفیری ـ تروریستی (داعش) و تماس تلفنی با نخست‌وزیر استرالیا.

۵- تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا در دومین سخنرانی خود بعد از گروگان‌گیری از این اتفاق ابراز تأسف کرد و گفت: تکان‌دهنده و تأسف‌بار است که افراد بی‌گناه توسط فرد مسلحی که ادعا می‌کند، انگیزه‌های سیاسی دارد، گروگان گرفته شوند. در همین حال باید بگویم پلیس و سایر نهاد‌ها در این موقعیت بسیار حرفه‌ای عمل کرده‌اند.

حادثه گروگان‌گیری در سیدنی استرالیا

۶-عامل گروگان‌گیری در حال جابجایی گروگان‌ها درون کافه است و آن‌ها را مجبور کرده که روبه‌روی پنجره بایستند و پرچم داعش را به دست بگیرند.

حادثه گروگان‌گیری در سیدنی استرالیا

۷- کنسولگر لبنان در سیدنی اعلام کرد، تا الان نمی‌توان گفت، برخی از گروگان‌ها لبنانی هستند، بیشتر لبنانی‌ها در استرالیا در شرق سیدنی و دور از این کافه هستند.

حادثه گروگان‌گیری در سیدنی استرالیا
۸- پلیس «نیو ساوث ولز» اعلام کرد که مأموران پلیس به مذاکره با گروگان‌گیر‌ها ادامه می‌دهند و تأکید کرد، از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه معذور است.

حادثه گروگان‌گیری در سیدنی استرالیا

۹-همزمان با گروگان‌گیری در میدان مارتین، پلیس فدرال استرالیا می‌گوید، دو نفر را به ظن ارتباط با «عملیات تروریستی» بازداشت کرده است. ای‌اف‌پی (پلیس فدرال استرالیا) می‌گوید، یکی از این افراد در ارتباط با تحقیقات در مورد انجام عملیات تروریستی در استرالیا و نیز فراهم کردن امکان اعزام شهروندان آن کشور به سوریه‌ بازداشت شده است. وب‌سایت «استریلین» می‌گوید، این فرد در حال خروج از یک نمازخانه‌ دستگیر شده است. گزارش شده که مرد دیگری نیز در بازداشت است.
۱۰-معاون پلیس ایالت نیوسات ولز استرالیا می‌گوید، پلیس ابتدا منتظر است، وضعیت پنج گروگانی که موفق به فرار شده‌اند، بررسی و پس از اطمینان از سلامتشان از آن‌ها تحقیق شود.

۱۱-تصاویر ویدئویی منتشر شده، گروگانها را در حالی نشان می‌دهد که مقابل پنجره کافه ایستاده‌اند و پرچم جبهه‌النصره را به دست گرفته‌اند. 

۱۲- المیادین: پلیس هویت یکی از گروگانگیران را شناسایی کرد.


۱۳- منبعی خبری به المیادین گزارش داد: پلیس استرالیا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به روشی مسالمت آمیز و بدون خونریزی به بحران گروگانگیری را پایان بخشد .

۱۴- شین هوا: پلیس استرالیا اعلام کرد، هنوز نمی‌تواند تعداد گروگان‌ها را تأیید کند.


۱۵- شبکه تلویزیونی سی سی تی وی: تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که گروگانگیران اسلحه خود را به سمت بالا گرفته‌اند.

۱۶-  خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید، عبارت «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله» عبارت پرچم عربستان است؛ اما این نشانی از این نیست که گروگان‌گیر اهل عربستان است. فرانک گاردنر می‌گوید، به نظر می‌آید این فرد پرچم را اشتباه انتخاب کرده است؛ همان‌ طور که در رسانه‌ها گزارش شده یکی از درخواست‌های او دریافت پرچم داعش است! 


۱۷- فرانک گاردنر، خبرنگار امور امنیتی و دفاعی بی‌بی‌سی می‌گوید شکل پرچم، اسلحه غیراتوماتیکی که فرد گروگان‌گیر در دست دارد و نحوه گروگان‌گیری او احتمال ارتباطش با گروه‌هایی مانند القاعده یا داعش را ضعیف می‌کند؛ هرچند این از خطری که گروگان‌ها را تهدید می‌کند، نمی‌کاهد. 

۱۸- به گزارش رویترز، دو نفر از گروگان‌هایی که آزاد شده‌اند می‌گویند، فرد گروگان‌گیر گفته در دو نقطه دیگر شهر بمب‌گذاری کرده است. پلیس استرالیا می‌گوید درباره این ادعا‌ها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده تحقیق خواهد کرد.

۱۹- روزنامه گاردین گزارش کرد، در حالی که گروگانگیری وارد یازدهمین ساعت خود می‌شود، مأموران پلیس فرد مسلح گروگانگیر را شناسایی کرده‌اند؛ اما از رسانه‌ها درخواست کرده ‌که نام او را فاش نکنند. تاکنون تنها یک فرد مسلح تأیید شده است. 

۲۰- یکی از خبرنگاران مستقر در محل حادثه گزارش کرد که ظاهراً ۱۵ نفر به گروگان گرفته شده‌اند، نه ۵۰ نفر و شامل زنان و مردان و جوانان و افراد پیر می‌شود اما در بین آن‌ها کودک مشاهده نمی‌شود.

۲۱-کریس ریزن، گزارشگر شبکه هفت تلویزیون استرالیا که مقابل کافه بوده و از بیرون داخل را می‌دیده، می‌گوید بعد از فرار پنچ گروگان، شخص گروگان‌گیر آشفته بود و سر سایر گروگان‌ها فریاد می‌‎‌زد.

۲۲- شبکه العربیه گزارش کرد که مفتی استرالیا اعلام کرده است که این گروگانگیری ربطی به اسلام ندارد. 

۲۳- خبرنگار «7NewsSydney» گزارش کرد که تمامی چراغ‌های کافه لینت خاموش شده ‌و صدای گروگان‌گیر به گوش می‌رسد که داد و فریاد می‌کند. 

۲۴- مساجد، کنیسه‌ها و کلیساهای سراسر استرالیا از مردم این کشور دعوت کرده‌اند که امشب همگی جمع شوند تا برای یک راه‌حل صلح‌آمیز و آرام برای این حادثه گروگانگیری در کافه لینت سیدنی دعا کنند و اتحاد مذاهب مختلف را نمایش دهند.

۲۵- پس از گذشت ۱۰ ساعت از گروگان‌گیری هنوز اطلاعاتی در خصوص شمار گروگان‌ها در دست نیست.

۲۶- دیلی تلگراف: خبرهای واصله حاکی است، شمار گروگان‌ها بالغ بر ۱۵ نفر است.

۲۷- ریانووستی گزارش داد، مقامات پلیس استرالیا حادثه گروگان‌ گیری را حادثه‌ای تروریستی نمی‌‌دانند.

۲۸- جامعه مسلمانان استرالیا با انتشار بیانیه‌ای گروگانگیری را «اقدام جنایت‌آمیز» خوانده و آن را محکوم کرده است. شورای ملی روحانیون مسلمان استرالیا و مفتی اعظم استرالیا هم گفته‌اند که چنین اقداماتی در اسلام محکوم است. 

۲۹-بن لوپز، از متخصصان مذاکره با گروگانگیران به بی‌بی‌سی می‌گوید: رئیس پلیس به این دلیل اطلاعات زیاد نمی‌دهد که شخص گروگان‌گیر به طور واضح به پوشش رسانه‌ها توجه خاص دارد. یکی از موارد مهم برای ما مذاکره‌کنندگان، این است که کنترل جریان اطلاعات در بیرون محل را در دست داشته باشیم، چون در غیر این صورت ممکن است وضعیت بد‌تر شود. 

ادامه گروگان‌گیری در سیدنی استرالیا

۳۰- در سیدنی اکنون هوا تاریک شده و رئیس پلیس نیوساوت ولز می‌گوید ممکن است عملیات گروگان‌گیری در کافه لینت سیدنی تا فردا طول بکشد.

۳۱- بر اساس گزارش‌های منتشر شده پلیس استرالیا فرد گروگانگیر را شناسایی کرده اما هیچ خبری به رسانه‌ها درز نکرده است که ملیت یا انگیزه‌های این شخص را آشکار کند. ظاهرا فرد گروگانگیر در کافه مارتین در شهر سیدنی فردی شناخته شده برای پلیس استرالیاست. اما هنوز مشخص نیست که این فرد گروگانگیر به تنهایی اقدام به گروگانگیری کرده است یا اینکه همدستانی نیز دارد. 

گروگان‌گیرها از پلیس پرچم داعش را می‌خواهند!

۳۲-سی ان ان نیز مدعی شده شماری از سانه‎های استرالیایی با فرد گروگانگیر تلفنی صحبت کرده‌اند و یکی از آن‌ها گفته که فرد گروگانگیر لهجه خاورمیانه‌ای (عربی) داشته است. 

سی ان ان گزارش داده است که تعدادی از اهالی رسانه استرالیایی اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند با فرد مسلحی که اقدام به گروگانگیری در یک کافه در سیدنی استرالیا کرده، تلفنی صحبت کنند و اعلام کرده‌اند که درخواست‌های فرد گروگانگیر‌‌ همان دریافت پرچم داعش در کنار فرصت تماس با نخست وزیر استرالیا می‌باشد. سی ان ان اعلام کرده که یکی از این افراد در گفتگو با سی ان ان گفته که وی چهار دفعه با فرد گروگانگیر صحبت کرده است. سی ان ان همچنین گزارش داده است که یکی دیگر از مجری‌های برنامه در استرالیا که توانسته با فرد گروگانگیر تلفنی صحبت کند با اعلام اینکه وی‌‌ همان درخواست‌های مشابه را ارائه داده گفت: فرد مسلح به لهجه‌ای خاورمیانه‌ای صحبت می‌کرد. 

گروگان‌گیرها از پلیس پرچم داعش را می‌خواهند!

۳۳-یک مقام قضایی استرالیایی اعلام کرد پرچم برافراشته شده در محل گروگانگیری سیدنی متعلق به جبهه النصره است.

۳۴- «فرست پست» گزارش کرد که بعد از ماجرای گروگانگیری در سیدنی، پلیس دهلی نو به حالت آماده باش درآمده است تا از وقوع حملات مشابه جلوگیری کند. 

۳۵- در حالیکه گروگانگیری وارد دوازدهمین ساعت خود می‌شود، کمیسر پلیس سیدنی اعلام کرده است که روز سه‌شنبه (فردا) تمامی بخش‌های این شهر به صورت عادی به کار خود ادامه می‌دهند و تنها بخشی که به دلیل گروگانگیری محاصره شده است، عملیات نجات ادامه دارد.


شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد که فرد گروگانگیر در حمله پلیس استرالیا کشته شد.به گزارش پایگاه استرالیایی «پی زی فید»، بیل دو بلازیو شهردار نیویورک آمریکا در واکنش به گروگانگیری در سیدنی اعلام کرد که پلیس نیویورک تدابیر امنیتی را در ادارات و اماکن دولتی استرالیا مستقر در این شهر افزایش داده است. اخبار ضد و نقیض از سرنوشت عامل گروگان‌گیری سیدنی وجود دارد. پس از آنکه رسانه‌های متعدد از جمله «پی. زد. فید» استرالیا از مرگ گروگانگیر خبر دادند، برخی رسانه‌ها همچون اسپوتنیک گزارش کردند که گروگانگیر دستگیر شده است و ان بی‌سی آمریکا نوشت که سرنوشت گروگانگیر هنوز روشن نیست.پایگاه روسی اسپوتنیک گزارش کرد که گروگانگیری به پایان رسیده است و فرد گروگانگیر دستگیر شده و دو نفر نیز جان خود را از دست دادند. شبکه ۷ تلویزیون استرالیا گزارش کرد که در عملیات نجات گروگان‌ها دستکم دو نفر کشته شدند و پنج نفر به دلیل جراحات وارده به آن‌ها تحت درمان قرار گرفتند.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی