بازدید 3637

نتایج ده سال تلاش ستاد بازسازی عتبات

وضع حرم حضرت اميرالمؤمنين اسفناك بود. كمبود آب، ناهموار بودن صحن مطهر براي تردد زوار، به هم ريختن سنگ‌هاي داخل رواق‌ها، قطع برق و تأسيسات برقي و نابسامان بودن وضع بهداشتي محوطه غير قابل قبول بود.
کد خبر: ۴۵۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰ 10 December 2014
کار در عتبات چندان ساده نبود. با وجود همکاری مسئولان و مردم عراق اعم از شیعه و سنی، همواره با بدخواهان روبه‌رو بودیم اما چون خدمت به عتبات عالیات و حرم‌های مطهر را به نوعی ادامه جهاد سال‌های دهه 60 می‌ دیدیم، کارها پیش رفت.

به گزارش خبرآنلاین، مهندس حسن پلارك می گوید: موقعي كه به مبحث بازسازي اعتاب مقدسه وارد شديم شديم واقعاً گرد و غبار غربت بر اين قبور مطهر كاملاً مشهود بود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات می افزاید وضع حرم حضرت اميرالمؤمنين اسفناك بود. كمبود آب، ناهموار بودن صحن مطهر براي تردد زوار، به هم ريختن سنگ‌هاي داخل رواق‌ها، قطع برق و تأسيسات برقي و نابسامان بودن وضع بهداشتي محوطه غير قابل قبول بود. اين وضع در كربلا و كاظمين هم وجود داشت و سامرا هم موقعیت نامناسبتری داشت.

وی گفت: از حدود 10سال پیش ستاد بازسازي عتبات عاليات به همت جوانان و بازماندگان و يادگاران شهدا با ايجاد يك ساختار تشكيلاتي بدنبال تغيير اين شرايط رفت.

مراحل سه گانه پروژه ها

پلارک فعالیتهای ستاد بازسازی را در سه بخش برشمرد و گفت: دربخش اول، اقدامات ترميمي و تعميري اوليه را به صورت فوري انجام داديم. در طي دوسه سال اول  به رفع مشکل آب، ایجاد سيستم‌هاي هواساز، راه اندازی سيستم‌هاي صوتي، روشنايي، و همچنین تهیه فرش و نظافت پرداختيم.در مرحله دوم،  در نجف اشرف ساخت حسينيه حيدري، ساخت صحن و رواق ابوطالب كه فضاي زيارتي را به چهار برابر افزايش داد صورت گرفت  و در كربلا علاوه بر سنگ كاري حرم، ساخت مجتمع خدماتي سيدالشهدا و بيمارستان امام سجاد (ع) را انجام داديم. در كاظمين علاوه بر تعويض طلاي گنبدهاي مطهر،  صحن اصلي را سنگ كاري كرديم و توسعه مسجد صفوي را كه ظرفيت زوار پذيري را به 5 برابر افزايش مي‌دهد به پايان رسانديم . در سامرا نيز آيينه كاري، طلا كاري گنبد، سنگ كاري داخل و مرمت ايوانها را تمام کردیم.

صحن هایی به نام حضرت زهرا و حضرت زینب

وی در تشریح مرحله سوم گفت:مرحله سوم، اقدامات توسعه‌اي و بزرگي است كه در دست اجراست. از جمله آنها بزرگترين پروژه عمراني ما در شهر نجف اشرف است كه فضاي زيارتي حرم حضرت علی را به شدت توسعه مي‌دهد. نام صحن به‌نام حضرت فاطمه زهرا(س) نام گذاري شده است كه نام آن حضرت را در كنار همسر باوفا و فداكارشان زنده نگه‌ داريم. اين صحن با زير بنايي حدود دويست و بيست هزار متر مربع شروع شده و  عمليات اجرايي آن با قوت و سرعت در حال پيشرفت است و انشاء‌الله با همت مردم عزيز بتوانيم اين صحن را هم به اتمام برسانيم. او افزود: طراحی فرشهای این حرم به مساحت 12000متر مربع انجام شده است.

پلارک همچنین از احداث صحن حضرت زینب در کربلا خبر داد و گفت:عمليات اجرايي  این صحن با توجه به تكميل طرح كلي  و آماده شدن نقشه‌هاي اجرايي، پس از ايام زيارتي اربعين آغاز خواهد شد.

طرحهای آتی

رئیس ستاد بازسازی عتبات طرحهای آتی این ستاد را،این چنین اعلام کرد: «ترفيع گنبد و لاغرسازي ستون‌هاي حرم اباعبدالله(ع)»، «طلاكاري 4 گلدسته حرم کاظمین» و «بازسازی باب القريش و باب‌القبله»، «طراحي و مشاركت در اجراي پروژه صحن صاحب‌الزمان» و همچنين «طراحي و اجراي پروژه‌صحن امام رضا»، «دارالضيافه كوچك و بزرگ»، «درمانگاه» و «تكميل پروژه مسقف شرقي و غربي حرم امام کاظم و امام جواد» در کاظمین، «اجراي طرح‌هاي توسعه حرم امامين عسكرين» در سامرا «بازسازي حرم سلمان فارسي در مداين» و ...

بازسازی حرم قهرمان صبر

پلارک همچنین درباره مرمت گنبد حضرت زينب (س) گفت:گنبد حضرت زينب در اثر اصابت تركش‌ها آسيب ديده و ما قصد داريم اين آسيب‌ها را درست كنيم. مرمت دربهاي حرم و نيز سقف و سيستم تهويه و برق‌رساني مصلي با اعزام نيروهاي فني و ماهر از استان خوزستان تا كنون انجام شده است. مسقف كردن صحن شمالي حرم با سازه‌هاي سبك فضايي  از جمله اقدامات بعدي خواهد بود.

ضریح علمدار کربلا

وی به ساخت ضريح حضرت عباس نیز اشاره کرد و گفت:كار ساخت اين ضريح كه ابعاد آن مشابه ضريح فعلي است از سال 89 آغاز شده و با اتمام ساخت قطعات مختلف قلمزني شده از قبيل لچكي‌هاي پنجره‌ها، گلداني‌هاي بدنه و گوي ماسوره، در مراحل پاياني ساخت قرار دارد و انتظار مي‌رود تا پايان سال جاري تكميل شده و جايگزين شود. در ساخت اين ضريح كه 14 پنجره دارد جهت جلوگيري از كدر شدن آن از نقره با عيار999 و طلا با عيار 24 استفاده شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی