بازدید 4423

چگونگی همکاری پلیس ۱۱۰ با اورژانس اجتماعی

ما معتقدیم که برای مثال یک مورد کودک‌آزاری می‌تواند همانند یک بیماری قلبی اورژانسی باشد و همکاران باید در اسرع وقت به مرکز اعزام شوند،
کد خبر: ۴۵۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱ 07 December 2014
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به همکاری مرکز اورژانس اجتماعی با پلیس 110 گفت: در بسیاری از ماموریت‌های اورژانس اجتماعی نیاز به حضور پلیس در محل است و در مواقعی نیز پلیس ناجا در ماموریت‌هایش نیازمند کارشناسان و مددکاران اورژانس است، به همین دلیل برای هماهنگی‌های بیشتر در سطح عملیاتی، بخشنامه‌ای با پلیس ناجا داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، دکتر حبیب‌الله مسعودی‌فرید همچنین به همکاری مرکز اورژانس اجتماعی با مرکز ناجا اشاره کرد و گفت: طی جلساتی که با ناجا داشته‌ایم، دو طرح را پیگیری کرده‌ایم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این خصوص ادامه داد: در جلسه‌ای که با سردار احمدی‌مقدم داشتیم، مجوز تردد خودروهای اورژانس اجتماعی در محدوده طرح ترافیک و خطوط ویژه به دستور ریاست راهور ناجا (مومنی)، صادر شد.

مسعودی‌فرید در این باره گفت: ما معتقدیم که برای مثال یک مورد کودک‌آزاری می‌تواند همانند یک بیماری قلبی اورژانسی باشد و همکاران باید در اسرع وقت به مرکز اعزام شوند، به همین علت نیز خودروهای اورژانس اجتماعی نیز همانند آمبولانس‌ها، آتش‌نشانی‌ها و... اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک، خطوط ویژه و... را باید داشته باشند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن اشاره به اینکه در برخی از ماموریت‌ها کارشناسان و مددکاران این مرکز مورد تهدید و ضرب و شتم قرار می‌گیرند، گفت: در این مواقع این مرکز نیاز به همکاری با قوه قضاییه و پلیس ناجا دارد تا پیگیری‌های لازم برای امنیت همکاران صورت گیرد.

اورژانس اجتماعی ابتدا در سال 78 و با خطی 7 رقمی راه‌اندازی شد اما بعد از آن در سال 87 به طور کشوری و ملی در مراکز استان‌ها و با خط سه رقمی 123 به فعالیت‌های خود ادامه داد.

وی با بیان اینکه در فاصله زمانی سال 78 تا 87 به توسعه زیرساخت‌ها، تربیت نیروی انسانی و خرید خودروها و... پرداختیم ضمن اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی باید در تمامی شهرهای بالای 50 هزار نفر راه‌اندازی شود، گفت: در حال حاضر در 70 شهر بالای 50 هزار نفر خدمات اورژانس اجتماعی ارائه نمی‌شود اما شهروندان آنان می‌توانند با مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای مجاور تماس بگیرند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین گفت: در آیین‌نامه فوریت‌های اجتماعی، توسعه اورژانس اجتماعی جزو وظایف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ذکر شده است و امیدواریم بتوانیم در شهرهای بالای 50 هزار نفری که در حال حاضر خدمات اورژانس ارائه نمی‌شود نیز به زودی این خدمات را ارائه دهیم.

مسعودی‌فرید ادامه داد: سال گذشته 17 میلیارد تومان اعتبار داشتیم اما در سال 93 بالغ بر 35 میلیارد تومان بودجه در اختیار داریم که 30 میلیارد تومان آن برای حقوق و مزایای کارشناسان و مددکاران مرکز بوده تا بتوانند بهتر از قبل خدمات خود را به مددجویان ارائه دهند.

مسعودی‌فرید همچنین در ارتباط با خودروهای اورژانس اجتماعی گفت: حدود 300 خودرو در استان‌های مختلف در اختیار این مرکز است و از 120 هزار تماس مرتبط با این مرکز، حدودا 50 هزار مورد نیاز به اعزام خودرو داشته است. این در حالیست که گاهی کارشناسان ما فقط برای صحت و سقم موضوع به منطقه اعزام می‌شوند.

مسعودی‌فرید همچنین افزود: در برخی مواقع نیز مواردی از دادستانی، دادگستری و نیروی انتظامی به این مرکز معرفی می‌شوند که در این صورت خودروها اعزام شده و موضوع را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی موارد خود فرد و یا نزدیکان، اقوام، همسایه‌ها و... با مرکز تماس گرفته و خودروها به محل اعزام می‌شود که در صورت عدم همکاری خانواده برای ورود کارشناسان به خانه، با همکاری نیروی انتظامی وارد خانه فرد می‌شویم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در ارتباط با اعتبارات اورژانس اجتماعی و افزایش دستمزد مددکاران این مرکز گفت: اعتبارات این مرکز نسبت به سال گذشته صددرصد افزایش داشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه در کشورهایی مثل کانادا رویکرد مسائلی چون کودک‌آزاری به صورت پزشکی و انتظامی است، اما در ایران رویکرد به این مسائل عمدتا اجتماعی و به صورت حمایت‌های اجتماعی است، گفت: طرح اورژانس اجتماعی در منطقه خاورمیانه بی‌دلیل بوده و در هیچ یک از کشورهای منطقه چنین طرحی ارائه نمی‌شود و این مرکز می‌تواند به صورت یک الگوی مناسب در منطقه خاورمیانه ظاهر شوند.

مسعودی‌فرید همچنین گفت: اولویت مرکز اورژانس اجتماعی ارتقای کیفیت است که در قالب بازنگری دستورالعمل‌ها، آموزش نیروی انسانی کارآمد، برگزاری بیش از 30 کارگاه آموزشی منطقه‌ای از ابتدای سال تاکنون، صورت گرفته است.

وی در ارتباط با ابزار مددکاران و کارشناسان این مرکز گفت: کارشناسان و مددکاران ما نقش نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌های کشوری را ایفا نمی‌کنند به همین دلیل نیازی به وجود ابزارهای خاص مانند شوکر ندارند و اگر در مواقعی نیاز به این ابزارها باشد، با نیروی انتظامی وارد محل می‌شوند و یا اگر مسائل پزشکی باشد، حتما هماهنگی لازم با بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: ابزار حفاظتی مانند اسپری، فلفل و... برای کارشناسان تهیه شده است اما تاکنون در اختیار آنها قرار داده نشده است زیرا اولویت اول ما آموزش است؛ برای مثال چطور مددکار ما بتواند با افراد پرخاشگر برخورد کند و چگونه خشونت را در محل کاهش دهد.

مسعودی‌فرید در پایان گفت: مدیریت اوضاع هنر مددکار است و مددکاران و کارشناسان ما باید بتوانند دانش خود را در سطح عملیاتی به مددجویان ارائه دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار