بازدید 12542

احتمال خطر دستیابی داعش به سلاح هسته‌ای

اگرچه احتمال دستیابی داعش به سلاح هسته‌ای اندک است اما صفر نیست. این گروه پس از کشته شدن اسامه‌بن لادن خطرناک‌ترین گروه تروریستی است که می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.
کد خبر: ۴۵۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰ 19 November 2014
اگرچه احتمال دستیابی داعش به سلاح هسته‌ای اندک است اما صفر نیست. این گروه پس از کشته شدن اسامه‌بن لادن خطرناک‌ترین گروه تروریستی است که می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری هافینگتون پست در گزارشی در این‌باره نوشت: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری که این هفته در استرالیا برگزار شد اظهار کرد: اگر به این نتیجه برسیم که داعش در حال تلاش برای دستیابی و ساخت سلاح هسته‌ای است،‌ در آن صورت تنها گزینه‌ ما فرستادن نیروهای ارتش زمینی برای خارج کردن آن از دست‌های داعش است.

البته این اقدام صحیحی است و به نظر نمی‌رسد حتی یک نفر با فرستادن نیروهای زمینی ارتش برای دفع خطر هسته‌ای داعش مخالف باشد. اما آیا تهدید داعش به دستیابی به سلاح هسته‌ای را باید جدی گرفت؟

بنابر نشست تلویزیونی که در شبکه CNN برگزار شد، هم‌اکنون با شرایط و محدودیت‌هایی که داعش با آن مواجه است دسترسی این گروه تروریستی به سلاح هسته‌ای تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. زیرا ساخت سلاح هسته‌ای نیازمند تأسیسات هسته‌ای عظیم و مدرن برای غنی‌سازی مناسب اورانیوم و صرف میلیاردها دلار هزینه و نیز مصرف هزاران گیگاوات انرژی است.

با این وجود اگر داعش بتواند اورانیوم غنی‌شده به اندازه‌ یک توپ فوتبال تهیه کند، با جمع‌آوری تجهیزات هسته‌ای لازم و تیم متخصص در این زمینه می‌تواند یک بمب هسته‌ای بسازد.

جفری لویز، کارشناس مسائل هسته‌ای معتقد است که ساخت یک بمب هسته‌ای نیازمند اجرای عملیات بزرگی است که البته داعش می‌تواند نیروی انسانی و تجهیزات لازم در این زمینه را فراهم کند.

داعش با گروه‌های تروریستی که تاکنون جهان با آن روبه‌رو بوده است متفاوت است. این گروه تروریستی توانسته نواحی وسیعی از شمال کشور عراق، مقدار زیادی از منابع و پول و نیز یک شبکه اجتماعی برای جذب علاقه‌مندان به این گروه تروریستی در اختیار دارد.

با چنین امکاناتی داعش می‌تواند از برخی از سایت‌ها و انبارهای آسیب پذیر کشورهایی هم‌چون روسیه و پاکستان اورانیوم غنی‌شده لازم برای ساخت بمب و البته متخصصان هسته‌ای لازم را نیز از همین قبیل کشورها فراهم کند.

از زمان فروپاشی شوروی، همواره جهان با این نگرانی مواجه بوده است که مواد هسته‌ای بدون ایمنی لازم در دست افراد نامناسب قرار بگیرد. تاکنون میلیون‌ها دلار هزینه برای رفع خطرات احتمالی این مواد هسته‌ای و نابودسازی آن‌ها صرف شده است، اما تحقیقاتی که توسط ویلیام بان، استاد دانشگاه هاروارد و کارشناس مسائل هسته‌ای صورت گرفته است نشان می‌دهد که هنوز هم مقادیر زیادی از مواد هسته‌ای در انبارهای آسیب پذیر این کشورها وجود دارد که ممکن است در دست افراد خطرناکی مثل داعش بیفتد.

هم‌چنین تاکنون چندین بار انبارهای نظامی پاکستان که در آن سلاح‌های هسته‌ای نگهداری می‌شود توسط گروه‌ تروریستی طالبان مورد حمله واقع شده است. نکته نگران‌کننده آن است که اخیرا شش تن از رهبران طالبان به داعش اعلام وفاداری کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که حاضرند تا با داعش همکاری کنند.

این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که با شروع همکاری طالبان با داعش، به دلیل آن که طالبان در پاکستان نفوذ زیادی دارد و محل انبارهای هسته‌ای پاکستان را می‌داند می‌تواند به داعش در رسیدن به مواد و تجهیزات هسته‌ای لازم و یا حتی کلاهک‌های هسته‌ای کمک کند.

اخیرا نیز مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که طبق استراتژی امنیت ملی، هیچ چیز برای امنیت مردم آمریکا مثل دستیابی گروه‌های افراطی به سلاح هسته‌ای خطرناک نیست.

بهترین راه جلوگیری از دستیابی داعش به مواد هسته‌ای بالابردن امنیت سایت‌های هسته‌ای در سرتاسر جهان است. براین اساس غرب باید اختلافات خود با روسیه را کنار گذاشته تا روسیه با توجه به تعداد زیاد انبارهای هسته‌ای با همکاری غرب امنیت سایت‌های هسته‌ای خود را بالا ببرد.

هم‌چنین امنیت سایت‌های هسته‌ای پاکستان نیز که تروریست‌ها در این کشور وجود دارند باید دو برابر شود. هم‌چنین دولت آمریکا و نیز مجلس سنا در عوض صرف میلیاردها دلار هزینه برای بهبود و به روزرسانی سایت پرتاب موشک هسته‌ای خود، به فکر صرف این هزینه در راستای جلوگیری از دستیابی داعش به سلاح هسته‌ای باشد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان