بازدید 72722
لحظه به لحظه با دومین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛

احتمال توافق کلی به عنوان مقدمه توافق جامع

اختلافاتی بین گروه ۱+ ۵ که در حال مذاکره با ایران هستند نیز وجود دارد و فرانسه در مقایسه با دیگر اعضای این شش کشور، مداوم مخالف واگذاری امتیازات به ایران است. یک منبع فرانسوی آشنا به مذاکرات می‌گوید: «برای فابیوس، رابطه با کشورهای خلیج (فارس)، عربستان سعودی و قطر، از نظر اقتصادی و اشتغال فرانسه در سال‌های آینده مهم‌تر از ایران است‌».
کد خبر: ۴۵۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶ 19 November 2014
سعودالفیصل: اشغالگران ایرانی از سوریه خارج شوند!مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه‌ ‌غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، پنج روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات، گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره سرنوشت مذاکرات مطرح می‌شود.

به گزارش «تابناک»، دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۲) در وین از سر گرفته شد که سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر، که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید، مذاکرا‌ت برای ‌چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در دور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وین برگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد؛ اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات ـ که ۱۸ تا ۲۰ آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد ـ و پس از آن، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات ‌از سه شنبه ۲۷ آبان ماه در وین کلید خورد.

حال در فاصله پنج روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگر، جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با کا‌ترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ۵ با مذاکرات کار‌شناسی آغاز شد و در پایان شب نیز با مذاکرات کار‌شناسان پایان یافت.

همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس‌ترین و مهم‌ترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.

3:55 بامداد پنجشنبه- رادیوبین‌المللی فرانسه در آستانه دور جدید و حساس مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ طی گزارشی نوشت ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ دور نهایی مذاکرات هسته‌ای را که طبق قرار از پیش تعیین شده ۲۴ نوامبر به پایان خواهد رسید، در حالی آغاز کرده‌اند که امید چندانی نسبت به توافق جامع برای پایان دادن به پرونده هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های اقتصادی که به اقتصاد این کشور لطمه وارد کرده، نیست.

3:42 بامداد پنجشبنه- بیش از چهل سناتور آمریکایی، نامه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ +۵ به باراک اوباما، رئیس جمهوری کشورشان ارسال کرده‌اند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که نسخه‌ای از این نامه را مشاهده کرده، روز چهارشنبه گزارش داد، سناتور‌ها با امضای این نامه خواستار توقف کامل توانایی ایران برای تولید سوخت هسته‌ای شده‌اند.


در این نامه که به رهبری مارک کرک و مارک روبیو، سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی تهیه شده همچنین از رئیس جمهوری آمریکا خواسته شده، چهارچوب مذاکرات به گونه‌ای گسترش داده شود که امکان طرح مسائل مربوط به برنامه موشکی ایران هم فراهم شود. جمهوری اسلامی ایران پیش از این بار‌ها اعلام کرده در مذاکرات هسته‌ای تنها درباره مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای خود به رایزنی خواهد پرداخت و مسأله توانمندی‌های دفاعی خود را به مذاکره نخواهد گذاشت.

در نامه این ۴۳ سناتور‌ آمریکایی به آقای اوباما آمده است: «ما در ماه‌های پیش رو تلاش برای تحمیل فشارهای اضافی بر ایران را ادامه خواهیم داد، مگر اینکه این کشور آرمان‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد و در روابطش با دنیا قدم در راه سازنده نوینی بگذارد».

پایگاه خبری «بازفید» ساعتی پس از انتشار خبر وال‌استریت‌ژورنال جزئیات بیشتری از این نامه فراهم آورد. ‌مطابق گزارش این پایگاه خبری تمامی سناتورهای جمهوری‌خواه حامی طرح مارک کرک برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران زیر این نامه را امضا کرده‌اند. آقای کرک این طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را چند ماه پیش با همکاری رابرت منندز که رئیس کمیته روابط خارجی سنا است نوشته بود، اما شورای رهبری مجلس سنا در آن زمان با این استدلال که معرفی آن می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را مختل کند، از معرفی آن در مجلس مورد نظر خودداری کرد.

هیچ سناتوری از حزب دموکرات زیر نامه مورد نظر را امضا نکرده است.‌ سناتور میچ مک‌کونل که از چند ماه دیگر رهبری اکثریت کنگره جدید را به عهده خواهد گرفت، هم از جمله امضاکنندگان نامه مذکور است. پایگاه بازفید این نامه را نشان‌دهنده مخالفت‌هایی دانسته است که اوباما در سایه سیطره جمهوری‌خواهان بر کنگره با آنها مواجه خواهد شد.

3:37 بامداد پنجشنبه- روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز چهارشنبه از قول منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 که در حال حاضر در شهر وین، پایتخت اتریش در جریان است گزارش داده جان کری، وزیر خارجه آمریکا به دنبال آن است تا پس از جلب حمایت متحدان کشورش، راهی شهر میزبان این رایزنی‌ها شود. 

این خبر در حالی اعلام شده که پیش از این، گمانه‌زنی‌هایی درباره مسائل مختلف سفر احتمالی آقای کری به وین مطرح شده است. زمان ورود کری به وین، دلایل این سفر احتمالی، مسائل زمینه‌ساز آن و ... از جمله مسائلی بوده که بیشترین حدس و گمان‌ها درباره آن‌ها مطرح شده‌اند.

جان کری در حال حاضر به اروپا سفر کرده تا بتواند تضمین کند آمریکا و متحدان اصلی اروپایی و عربی این کشور در مذاکرات جاری با ایران جبهه متحدی خواهند داشت. واشنگتن، لندن و پاریس عموماً مواضع همسانی در آنچه به نظر آن‌ها توافق هسته‌ای قابل قبول با ایران است داشته‌اند.

با این حال، برخی از مقامات فعلی و قبلی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران شرکت داشته‌اند، می‌گویند همزمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل هسته‌ای در روز ۲۴ نوامبر یا سوم آذرماه، تردیدهایی ایجاد شده که شاید فرانسه ‌مواضع تندتری نسبت به آمریکا اتخاذ ‌یا اینکه انگلیس در بحث درباره تمدید احتمالی مذاکرات، راهش را از آمریکا جدا کند.

مقامات ارشد آمریکایی تأکید می‌کنند تا کنون با ایرانی‌ها درباره تمدید مذاکرات رایزنی نکرده‌اند که این، به نوشته وال‌استریت‌ژرونال، نشان دهنده اختلافاتی است که احتمالاً بین آمریکا و انگلیس وجود دارد.

3:20 بامداد پنجشنبه- یک منبع دیپلماتیک روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی اینترفکس روسیه از احتمال امضای یک توافق‌نامه موقت بین ایران و گروه ۱+۵ در مهلت ۲۴ نوامبر (برابر با سوم آذرماه) خبر داده است. البته پیش از این، برخی منابع خبری دیگر هم به این احتمال اشاره کرده‌اند. خبرگزاری انگلیسی رویترز اولین رسانه‌ای بود که هفت روز پیش با استناد به مقامات غربی و برخی منابع ایرانی ضمن تأکید بر در دسترس نبودن توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ از احتمال امضای توافقی موقت مشابه «توافق ژنو»خبر داد. 

2:44 بامداد پنجشنبه- سفیراسبق فرانسه در تهران در یادداشتی که در پایگاه تحلیلی ـ خبری «لوب‌لاگ» به رشته تحریر درآورده، قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را از موانع اصلی حصول توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+ ۵ برشمرده است. این دیپلمات کهنه‌کار فرانسوی که از سال ۱۹۶۴ تا ۲۰۰۵ نماینده پاریس در کشورهای مختلف بوده است، در ابتدای یادداشت خود با اشاره به این قطعنامه‌ها می‌نویسد: «این اولین باری نیست که ما هنگام تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌هایی در شورای امنیت که با هدف به دام انداختن کشورهای دیگر (در این مورد ایران) طراحی شده‌اند، خودمان را به دام انداخته‌ایم‌».

وی وضعیت جاری درباره قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران را با اوضاع سال ۱۹۹۷ مقایسه کرده که در آن اکثر اعضای این شورا، خواستار ایجاد اصلاحات در تحریم‌های وضع شده علیه دولت صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق بوده‌اند و در این باره می‌نویسد ‌در آن زمان هر گونه تغییر در آن قطعنامه‌ها نیازمند اجماع در بین ۵ عضو شورای امنیت بود که این هم امری دور از دسترس می‌نمود. وی می‌افزاید: «این وضع باعث شد تا ژاکوب شیراک، رئیس جمهور وقت فرانسه این اظهارات را بر سر زبان آورد که «ما می‌خواهیم دیگران را متقاعد کنیم، نه اجبار. من هیچوقت ندیده‌ام که سیاست تحریم‌ها نتایج مثبت به بار آورد».‌

دیپلمات اسبق فرانسه در ادامه این یادداشت البته این موضوع را هم خاطرنشان می‌کند که قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت، آنهایی نبوده‌اند که بیشترین اثرات مخرب را بر جای گذاشته‌اند، بلکه اقدامات یکجانبه امریکا و اتحادیه اروپا که با هدف بی‌ثبات کردن اقتصاد ایران طراحی شده‌اند مضر‌ترین تحریم‌ها بوده‌اند. با این حال، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل با خود اثراتی اتهام‌افکنانه دارند که ایرانی‌ها به درستی آن را تحقیرآمیز می‌دانند. این تحریم‌ها به علاوه زیربناهایی قانونی را فراهم می‌اورند که به ویژه تحریم‌های سازمان ملل بر روی آن‌ها بنا شده‌اند‌».

نیکولاند در ادامه این یادداشت خواستار فراهم ساختن شرایطی برای رفع این تحریم‌ها جهت تسهیل توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+ ۵ شده است.

1:59 بامداد پنجشنبه- آسوشیتدپرس در گزارشی با بیان اینکه مخالفان توافق به ویژه اسرائیل و عربستان، به تمدید مذاکرات تمایل دارند، در بخشی از این گزارش تأکید کرد: «حتی اسرائیل، که از اصلی‌ترین مخالفان تعامل دیپلماتیک غرب با تهران بوده است، اشاره کرده ‌که راضی به تمدید است. یک مقام اسرائیلی گفته ‌که این گزینه این امکان را می‌دهد که با افزودن تحریم‌های اقتصادی، بتوان به توافق بهتری دست یافت‌».

در بخش دیگری از این گزارش به انگیزه صهیونیست‌ها نیز اشاره شده است: «جمهوری‌خواهان به دنبال آن هستند که زمان بیشتری به دست آورند تا تلاش کنند با تصویب قوانینی، ایران را برای دادن امتیازهای بیشتر، تحت فشار قرار دهند. دستیاران جمهوری‌خواهان در سنا که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، می‌گویند جمهوری‌خواهان قصد دارند در ماه ژانویه پس از آنکه کنترل سنا را به دست گرفتند، بسته تحریم‌های مشروط را مطرح کنند. با وجود آنکه اوباما تهدید کرده ‌هر تحریم تازه‌ای ‌که دیپلماسی را تهدید کند، وتو می‌کند، برخی از دموکرات‌ها نیز با این طرح جمهوری‌خواهان همراه هستند‌».

1:45- سی‌ان‌ان با بیان اینکه شانس رسیدن به توافق در موعد مقرر شده(24 نوامبر، سوم آذر) از نظر دیپلمات‌های غربی در بهترین حالت 50 درصد است، تصریح کرد: به رغم این به نظر می‌رسد که دستیابی به موفقیت برای رسیدن به توافق در موعد مقرر بسیار بعید است. احتمال رسیدن به یک توافق کلی در موعد مقرر و ادامه مذاکرات در آینده بر سر جزئیات وجود دارد اما تاکنون هیچکس درباره چشم انداز ادامه مذاکرات سخنی به میان نیاورده است.

1:39 بامداد پنجشنبه- «پتر ویتیگ» سفیر آلمان در واشنگتن روز چهارشنبه گفت با توجه به روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ‌1+5، احتمال تمدید مهلت گفت‌وگوها را رد نمی‌کند. ویتیگ که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، تصریح کرد: «اگر مذاکرات شکست بخورد، هیچ طرفی پیروز نخواهد بود‌».

1:10 بامداد پنجشنبه- منابع خبری مختلف از شهر وین که از روز سه‌شنبه میزبان مذاکراتی برای پایان دادن به یک دهه مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران است لحظاتی پیش گزارش دادند، رایزنی‌های دومین روز در این شهر به پایان رسیده است.

00:56 بامداد پنجشنبه- رویترز گزارش داد، بنابر گفته یک مقام آگاه دولت هند تحت شرایط توافق نامه کوتاه مدت ژنو و نیز هم زمان با دور نهایی مذاکرات هسته ای ایران و1+5 تصمیم دارد این هفته بخشی از 400 میلیون دلار پول‌های بلوکه شده را به ایران بازگرداند.

این مقام آگاه همچنین تصریح کرد: پالایشگاه های نفتی هند مثل پالایشگاه مانگلور، صنایع نفتی آسال و نیز شرکت نفت پتروکمیکال به صورت مشترک این مبلغ را به ایران پرداخت خواهند کرد.  هند تاکنون در دو نوبت 900 میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران را تحت شرایط توافق نامه کوتاه مدت ژنو که به ایران اجازه داده است 2.8 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده خود را در بانک های خارجی پس بگیرد پرداخت کرده است. 

هم چنین منبع دیگری که با توجه به حساسیت موضوع خواست تا نامش فاش نشود به رویترز گفت: پرداخت این بخش از پول بلوکه شده ایران حتی ممکن است تا فردا انجام شود. این مبلغ پول به ایران از بانک RBI هند پس از تبدیل از روپیه به درهم و سپس از طریق بانک مرکزی امارات متحده عربی به ایران پرداخت خواهد شد.

23:39- «تونی بلینکن» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا تاریخ سوم آذر غیرممکن نیست. 

بلینکن که از سوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان نامزد تصدی پست قائم مقام وزارت خارجه معرفی شده، در جلسه استماع بررسی صلاحیتش برای این سمت، در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت: «فکر می‌کنم در حال حاضر رسیدن به جایی که می‌خواهیم، دشوار است. اما این امر غیر ممکن نیست‌».

بلینکن در ادامه بار دیگر مسئولیت عدم حصول توافق را بر عهده ایران گذاشت و گفت: «این به طور کامل به این بستگی دارد که آیا ایران می‌خواهد گام‌هایی را که لازم برداشته شود تا ما و شرکایمان اطمینان یابیم که برنامه هسته‌ای آن‌ها کاملا صلح‌آمیز است، بردارد یا نه‌».

22:55- علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امشب (چهارشنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه سال گذشته اعلام کردند که در سال 93 شاهد قراردادهای جدیدی برای احداث نیروگاه‌های برق هسته‌ای هستیم و این امر با تأکید رئیس جمهور جدیت بیشتری یافت، ابراز داشت: طی مذاکراتی سخت با روسیه در نهایت در هفته گذشته پروتکلی را در مسکو با آنها برای ساخت 4 نیروگاه در بوشهر امضا کردیم.

21:10- رادیو «اوستن» نروژ گزارش داد، منابع دیپلماتیک در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل از فشارهای عربستان بر فرانسه به منظور اتخاذ مواضع سخت از سوی این کشور در برابر تحقق هر توافقی بین ایران و 1+5 بر سر موضوع هسته‌ای پرده برداشتند.

این منابع با اشاره به تماس‌های سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه طی 48 ساعت گذشته گفتند: طرف عربستانی در این تماس‌ها‌ از فرانسه خواسته‌ است،  به منظور ایجاد مانع بر سر راه توافق هسته‌ای با ایران، مواضع سختی اتخاذ کنند.

به گفته این منابع، نگرانی عربستانی‌ها از رسیدن به توافق هسته‌ای با تهران کمتر از نگرانی اسرائیلی‌‌ها و فشارهای اسرائیل بر کشورهای غربی نیست. بر اساس آخرین گزارشات رسیده، فرانسوی‌ها به عربستانی‌‌ها و اسرائیلی‌ها وعده داده اند که بر سر مواضع سخت خود برای ایجاد مانع و سنگ اندازی در مسیر توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده و  با هر گونه توافق در این خصوص مخالفت کنند، زیرا این توافق یک پیروزی برای ایران محسوب می‌شود.

این منابع همچنین افزودند: آمریکا کاملا می‌داند با توجه به اینکه ایرانی‌ها علی‌رغم تحریم‌های سخت و نظارت شدید دستگاه‌های جاسوسی غربی حرفه‌ای، موفق به افزایش سطح غنی سازی از 5 به 20 درصد شده‌اند، اگر غرب در این مرحله که شاهد تحولات امنیتی و سیاسی خطرناک و پیدایش سازمان‌های سلفی تندرو هستیم نتواند با ایران به توافق برسد، ایران همچنان می‌تواند غنی سازی را افزایش دهد.

منابع دیپلماتیک در ادامه گفتند: باید اعتراف کنیم که آمریکا و غرب در شرایط فعلی منطقه و خطرهایی که دنیا را تهدید می‌کند، بیشتر از ایران به رسیدن به توافق هسته‌ای و پایان دادن به این موضوع نیاز دارند. اگر چه تحریم‌ها اقتصاد ایرانی را تضعیف کرده، اما ایرانی ها موفق شدند شرایط تحریم را پشت سر بگذارند و نفوذ سیاسی خود را نیز گسترش دهند

21:06- نشست کاشناسی و فنی دوجانبه ایران با تیم مذاکره کننده فرانسه در 1+5 نیز ساعت 17 به وقت محلی برگزار و حدود یک ساعت به طول انجامید. این اولین باری است که نشست کارشناسی دوجانبه ایران و فرانسه برگزار می‌شود، پیش از این نشست‌های کارشناسی بین هیأت‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا و یا ایران با شش کشور برگزار شده بود.

20:48- رویترز گزارش داد، فیلیپ هلموند وزیرامورخارجی انگلیس که در پایتخت کشور لتونی به سر می‌برد، در این خصوص گفت: «من در خصوص انجام همه کارها (و رسیدن به توافق کلی) تا روز دوشنبه خوشبین نیستم‌».

هاموند که رسیدن به توافق جامعه را چندان محتمل ندانسته‌ در ادامه گفت: «ولی فکر می‌کنم اگر حرکت چشمگیری داشته باشیم، شاید بتوانیم راهی برای تمدید مذاکرات پیدا کند تا بتوانیم در صورت پیشرفت در میسر صحیح، به توافق نهایی برسیم».

20:41- یک منبع آگاه دیپلماتیک در مصاحبه با ریانوستی تصریح کرد: همه چیز در روز پایانی مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد. مذاکرات ادامه دارد. هیچ موضوع مهمی در شرایط کنونی در اولویت قرار ندارد و همه شرکت‌کنندگان در همان هتل هستند و نشست هایی را برگزار می کنند. 

یک منبع آگاه و نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران نیز تأکید کرد که «جان کری ممکن است پنج شنبه شب به وین برسد ولی ممکن است صبح جمعه نیز وارد وین شود». ‌این منبع مطلع گفت: هنوز روشن نیست که مذاکرات در مرحله کنونی در سطح وزیر برگزار خواهد شد یا نه.

20:17- یک منبع آگاه دیپلماتیک در مصاحبه با ایتارتاس تصریح کرد: احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه 1+5 هم اکنون در حال مذاکره و بررسی است. وزرای همه کشورهای شرکت کننده در روند مذاکرات احتمالا روز یکشنبه (23 نوامبر) در وین جمع خواهند شد. شرکای غربی امیدوارند که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز به وین برسد. 

یک منبع آگاه غربی نیز گفت: با ادامه مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران طی هفته جاری احتمالا ایران و شش قدرت جهانی بر سر قرارداد موقت دیگری به توافق خواهند رسید. این مساله کاملا محتمل است که طرف‌ها در پایان به یک توافق موقت دیگر دست یابند. این توافق سندی خواهد بود که طرف‌ها عزم خود را برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران اعلام خواهند کرد.

20:13- یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت که این تیم طی دو روز گذشته هیچ گفت و گویی با کشورهای 1+5 نداشته است. تاکنون بحث تمدید مهلت مذاکرات صرفا از طریق منابع و رسانه‌های غربی مطرح شده‌، اما به گفته این منبع، برای ایران بحث تمدید به هیچ وجه مطرح نیست.

20:10- خبرگزاری «آسوشیتدپرس» خبر داده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، امروز در اقدامی اعلام نشده و غیر منتظره، برای دومین بار طی روزهای اخیر با همتای عمانی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. دیداری که موضوع هسته ای ایران و مذاکرات ایران با کشورهای عضو 1+5 محور آن بوده است.

19:57- خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به وین که مذاکرات 1+5 و ایران را برای این شبکه خبری گزارش می‌کند از سایه تهدید خواسته‌های جدید کشورهای غربی بر آینده مذاکرات سخن می‌گوید. وی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته که «به رغم ادامه گفت‌وگوهای (نمایندگان) ایران و آمریکا، موضع سخت 1+5 (و در خواست‌هایی) از جمله پروتکل الحاقی، می‌تواند مذاکرات را تهدید کند‌».

19:46- مذاکرات دو جانبه هیأت‌های مذاکره کننده هسته ای ایران و آمریکا در دومین روز مذاکرات وین 8 پس از حدود دو ساعت و نیم پایان یافت.

19:04- دکتر حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در پایان نشست مشترک سران سه قوه با اشاره به اینکه در این جلسه درباره مذاکرات هسته ای نیز گفتگو شد، خاطرنشان کرد: درباره کلیات مسأله مذاکرات هسته ای و اهدافی که دنبال می کنیم و نیز حمایت از مذاکره کنندگان در نظام هماهنگی وجود دارد. اگر طرف مذاکره جمهوری اسلامی ایران برای توافق اراده سیاسی داشته باشد و زیاده خواهی نکند، شرایط برای حصول توافق مهیاست. به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری گفت: دولت به دنبال آن است تا با توافق حقوق ملت ایران تأمین و تضمین شده و ثبات بیشتری در منطقه برقرار شود. همچنین حصول این توافق از لحاظ جهانی نیز به نفع همه است، چرا که این توافق می تواند شرایط اقتصاد جهانی را که امروز با مشکلاتی مواجه است، با توجه به ظرفیت های اقتصادی بالای ایران به سمت بهبود هدایت کند.

17:54- هیأت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و آمریکایی از لحظاتی پیش نشست دوجانبه‌ خود را آغاز کردند.

16:46- نشریه آمریکایی «فارین افرز»، در این خصوص نوشت که آمریکا توافق‌نامه هسته‌ای بین خود و عربستان را برای 6 سال دیگر به تعویق انداخت و این موضوع سهم بسزایی در سردی روابط بین دو کشور در سال‌های گذشته داشته است؛ اما دست‌یابی ایران به عنوان رقیب سرسخت عربستان در منطقه به انرژی هسته‌ای، بالاترین تهدید برای ریاض محسوب می‌‌شود. این موضوع فقط جنبه امنیتی ندارد، بلکه به بالابردن جایگاه بین‌المللی ایران در مقابل عربستان نیز کمک می‌کند.

این مجله در ادامه می‌‌نویسد: توافق هسته‌ای بین ایران و غرب، باعث می‌شود تا سران ریاض بیش از این، تعلل آمریکا در امضای توافق هسته‌ای با عربستان را بر نتابند و به دنبال هم‌پیمانان دیگری برای پیشبرد برنامه اتمی خود باشند، شاید فرانسه یا روسیه، به طوری که برخی شرکت‌های عربستانی با شرکت «اریفا»ی فرانسه برای مشارکت در برنامه‌های هسته‌ای توافقنامه امضا کرده‌اند. مذاکرات هسته‌ای بین عربستان و آمریکا از سال 2008 توسط سعودالفیصل و کاندولیزا رایس وزیران خارجه عربستان و آمریکا شروع شده است، اما واشنگتن در این مسیر تعلل می‌کند و از ریاض خواسته است تا به قوانین آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای پایبند باشد.

16:35- رئیس قوه قضائیه گفت: ما به صورت مکرر حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلام کرده ایم و اکنون نیز می خواهیم که مسئولان مذاکره کننده متناسب با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی قدمی از حقوق ملت، عقب ننشینند و بدانند که در راه استقامت و پایداری بر حقوق ملت، حمایت یک ملت بزرگ پشتیبان آنان است.

16:30- «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز چهارشنبه با پایگاه روسی «اسپوتنیک» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال این پایگاه در مورد روند مذاکرات، گفت: «باید صبور باشیم. مذاکرات ادامه دارد‌».

16:01- مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران با نیکلاس دوریویر نماینده فرانسه و سایمون گس نماینده انگلیس در گروه 1+5 دیدار و گفت و گو کردند.

15:55- «دیوید آلبرایت» رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین الملل آمریکا در فضاسازی تازه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران، برای کمیته فرعی تروریسم، منع گسترش و تجارت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا پیشنهاد "4 هزار سانتریفیوژ و بازه زمانی 6 تا 12 ماه را برای گریز هسته ای" برای ایران را ارائه داده است.

15:47- «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گمانه‌زنی‌ها در مورد تاریخ سفر «جان کری» وزیر خارجه این کشور به اتریش برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای را رد کرد و گفت تاریخ این سفر هنوز مشخص نشده است.

15:43- مرضيه افخم در جمع خبرنگران گفت: مذاكرات در سطح كارشناسي در وين به صورت فشرده در حال انجام است. گروه‌هاي كارشناسي به صورت فعال از زمان بندي مذاكرات استفاده مي كنند و مطالب متعددی كه در برخی تحليل‌ها ديده شده نادرست است. مذاكرات با جدیت در جريان است و فضاي فشرده دارد و بحث‌ها بسیار جدي است. وی در خاتمه گفت: دو طرف همه موضوعات مطرح‌ در گذشته را يك بار مرور مي‌كنند.

گاردین: 95 درصد مسیر توافق طی شده است

15:30- رادیوی صدای روسیه گزارش داد، هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره دهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 گفت: چین امیدوار است که همه طرف‌ها به دنبال رسیدن به توافق باشند و از راه‌حل تدریجی پیروی کنند.‌ او ادامه داد: چین خواهان ایفای نقش سازنده در روند امضای توافق میان ایران و 1+5 است.

15:10- سید عباس عراقچی در پاسخ به اینکه منظور رییس جمهور از انعطاف پذیری ایران در مذاکرات چه بود، گفت: ما همواره ایده‌ها و پیشنهادهای زیادی را ارائه کردیم که اگر بخواهد رفع نگرانی شود، این ایده ها کفایت می کند. امروز ملاقات های دوجانبه، سه جانبه و چهارجانبه در هتل کوبورگ میان ایران و نمایندگان گروه 1+5 برگزار می‌شود.

تعداد بازدید : 49
دانلود گزارش وین و گفت و گوی عراقچی

15:00- روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که 95 درصد کار توافق هسته‌ای تمام شده است و اکنون منتظر تصمیمات پایتخت‌های ملی درباره ظرفیت غنی سازی ایران طی چند سال آینده و ترتیباتی هستند که تحریم های ایران برداشته شود.

طبق این گزارش، اختلافاتی بین گروه 1+5 که در حال مذاکره با ایران هستند نیز وجود دارد و فرانسه در مقایسه با دیگر اعضای این شش کشور، به طور مداوم مخالف واگذاری امتیازات به ایران است. یک منبع فرانسوی آشنا به مذاکرات می‌گوید: «برای فابیوس، رابطه با کشورهای خلیج (فارس)، عربستان سعودی و قطر، از نظر اقتصادی و اشتغال فرانسه در سال های آینده مهم تر از ایران است‌‌».

14:40- خبرگزاری اتریش  (آپا) نوشت: سفر وزیر خارجه آمریکا به وین که قرار بود عصرامروز انجام شود به تعویق افتاده است. جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز در لندن می‌ماند و فردا پنجشنبه در پاریس با لوران فایبوس وزیر خارجه فرانسه دیدار می کند.

همچنین شنیده شده ‌که وزیرخارجه امریکا فردا پنجشنبه با سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان‌ در پاریس دیدار می کند.

14:30- تایمز اسرائیل در مقاله‌ای به بررسی موضوع مذاکرات میان ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تهران پرداخت و دستیابی به توافق بلند‌مدت میان دوطرف را تضمین شده ندانست. به اعتقاد نویسنده این مقاله تنها دستاوردی که می‌توان از آن مطمئن بود رویارویی اوباما با یک کنگره انتقادی است. پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای به این معناست که هر توافقی می‌تواند با مخالفت کنگره مواجه شود. حتی تلاش برای تمدید مذاکرات نیز  احتمالا دردسر تازه‌ای برای اوباما در مجلس نمایندگان به همراه خواهد داشت.

14:28- ایتارتاس گزارش داد، سرگئی ریابکوف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: دستیابی به راه‌حل نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به افزایش ثبات در منطقه خاورمیانه کمک کند. ابتکار عمل روسیه برای حل این مسأله بر اساس یک رابطه متقابل موجب پیدایش رویکردهایی شده که هم‌اکنون تهران و گروه 1+5 بر سر آن رایزنی می‌کنند. پیشرفت به دست آمده در این مسیر می‌تواند تاثیری مثبت در وضعیت خاورمیانه داشته و به موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌ها برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار دسته جمعی کمک کند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: بعد از حل مسأله هسته‌ای ایران، پیوستن این کشور به سازمان همکاری‌های شانگهای بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود.

13:47- ریانووستی گزارش داد، ایران تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد. یک خبرگزاری خارجی به نقل از یک منبع نزدیک به هیأت مذاکره کننده ایران گفت، تهران هیچ تمایلی به تمدید مذاکرات ندارد.

13:40- روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن، روز چهارشنبه به نقل از منبعی که آن را منبع ایرانی کاملا مطلع نامید، اعلام کرد که تمدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به «1+5» بدترین گزینه برای طرف ایرانی به شمار می‌رود.

الشرق الاوسط به نقل از این منبع ایرانی که نامی از آن نبرد نوشت، دو طرف مذاکره به نوعی اجماع (و توافق) هر طور که می‌خواهد باشد، نیاز مبرم دارند؛ حال این توافق چه توافق کامل باشد، چه چهارچوب توافق یا تمدید مذاکرات برای مدتی طولانی‌تر باشد. تمدید مذاکره، بدترین سناریو به شمار می‌رود چرا که بیم واکنش‌های تندروها در تهران و واشنگتن و همچنین بیم تغییرات سیاسی در واشنگتن می‌رود.

الشرق الاوسط با بیان اینکه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران قبل از رسیدن به وین، درباره «بالا رفتن سقف خواسته‌های غربی‌» در مذاکرات هشدار داد، نوشت ‌احتمال می‌رود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که روز گذشته مذاکراتی ‌با همتای انگلیسی خود در لندن ‌داشت، به وین برود.

13:32- سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزرای خارجه ایران با هیات آمریکا ساعت 14:30امروز به وقت وین (17 به وقت تهران) بر سر یک میز و برای سومین بار به گفت‌وگو می‌نشینند. پیش از این اعلام شده بود که قرار است این مذاکرات ساعت 12 ظهر به وقت وین برگزار شود. معاونان وزير خارجه ايران و آمريكا روز گذشته نيز دو دور مذاكرات در وين داشتند كه يك دور مذاكرات با حضور نماينده اتحاديه اروپا برگزار شد.

13:20- خبرنگاران که به‌ تدریج به وین می‌آیند، هنوز درگیر حاشیه‌های ابتدایی مانند پیدا کردن هتل مناسب، دسترسی به هتل پله کوبورگ (محل برگزاری مذاکرات)، تهیه سیم‌کارت با اینترنت خوب و ... هستند؛ از جمله غذاهایی که اینجا هست و برخی از ایرانی‌ها از آن استقبال می‌کنند ساندویچ فلافل است، هم نام آشنایی برای آنهاست، هم اینکه فردی ایرانی در آن رستوران کار می‌کند.

هوای بارانی هم مسئولان وین را بر آن داشته است تا محلی چادرمانند را مقابل هتل محل مذاکرات برپا کنند تا خبرنگاران در آنجا اسکان یابند؛ هرچند‌ پوشیده بودن کامل چادر، نمایی مناسب از محل مذاکرات را در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهد. هنوز تنور مذاکرات داغ نشده و حتی تیم مذاکره کننده روسیه نیز در راه پیوستن به مذاکرات است، با این حال انتظار می‌رود با ورود برخی وزرای خارجه به وین، طی روزهای پیشِ‌ رو فضای خبری رونق بگیرد.

13:10- خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 روز چهارشنبه وارد اصل مطلب می‌شود؛ در حالی که هنوز احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

در گزارش خبرگزاری فرانسه می‌خوانیم: مذاکره‌کنندگان ایران و شش قدرت جهانی روز چهارشنبه برای دستیابی به یک راه حل جادویی و دست نیافتنی در خصوص برنامه‌‌ هسته‌ای ایران دست به کار می‌شوند که بتواند تندروها را هم در واشنگتن و هم در تهران راضی کند. با توجه به فرصت کم باقی مانده برای ایران و گروه 1+5 تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر، زمان در آخرین دور این مذاکرات به سرعت در حال سپری شدن است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌آید اصلی موارد اختلافی میان طرف‌های مذاکره کننده ظرفیت غنی سازی ایران و زمان و چگونگی لغو تحریم‌ها علیه این کشور باشد. ایران خواهان حفظ ظرفیت کنونی سانتریفیوژهایش است و تأکید دارد که این تعداد سانتریفیوژ را برای تأمین سوخت راکتورهای آینده‌اش نیاز دارد؛ در حالی‌که غرب از تهران می‌خواهد این ظرفیت خود را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

از طرفی دیگر، ایران خواستار لغو یکجا و کامل تحریم‌هاست؛ اما آمریکا اعلام کرده است ابتدا تحریم‌ها را به حالت تعلیق در‌می‌آورد و در صورت پایبندی ایران به تعهداتش آن‌ها را لغو خواهد کرد. با توجه به این اختلافات، بسیاری از تحلیلگران تمدید مذاکرات را انتظار دارند چون به گفته یک کارشناس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا جایگزین آن‌، یعنی ترک میز مذاکره می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد.

13:00- بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ما تا به حال هیچ مذاکره‌ای در خصوص انتقال سوخت کشورمان به خارج نداشتیم و این موضوع مطرح نشده است؛ اما آن‌چه مسلم است، ایران تولید کننده مواد اولیه سوخت است، و ما سوخت 20 درصد را برای رآکتورهای اتمی با کیفیت خوبی تولید کرده‌ایم.

معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره توافق اخیر جمهوری ایران و روسیه درباره ساخت دو نیروگاه اتمی جدید گفت: سفر هفته پیش آقای صالحی به روسیه نتیجه ماه‌ها مذاکره بین دو کشور بود که در آن سه سند امضا شد و می‌توان گفت، اسناد استراتژیکی است که روابط دو کشور را در مرحله عطف در تاریخ خود قرار می‌دهد. یکی از این اسناد در ارتباط با پروتکل الحاقی و موافقت‌نامه‌ای است که در سال 1992 بین دو کشور امضا‌ شد. در آن‌جا قرار بود 4 نیروگاه توسط روسیه در ایران ساخته شود، که نتیجه آن همین نیروگاه یکم بوشهر است.

وی تأکید کرد: با توجه به تغییر و تحولاتی که به وجود آمده بود و تعهدات بین‌المللی کشورها از جمله روسیه در زمینه مسؤولیت‌های مدنی و غیره باید بازنگری می‌شد. البته در خود این قرارداد پیش بینی شده بود که اگر لازم باشد بازنگری شود. اینجا علاوه بر این‌که در خصوص 4 نیروگاه صحبت شد، امکان افزایش آن به 4 نیروگاه دیگر در نظر گرفته شد، یعنی در حقیقت افق این‌که ایران و روسیه بتوانند در زمینه 8 نیروگاه با همدیگر همکاری داشته باشند.

وی اظهار کرد: البته دو نیروگاه قرار است ساخته شود. به همین دلیل قرارداد دیگری امضا شد که علی‌القاعده این قرارداد باید ماه‌ها بعد از این پروتکل امضا‌ می‌شد؛ اما چون می‌دانستیم این پروتکل به نتیجه خواهد رسید، ‌ همزمان کار کردن روی قرارداد احداث 2 نیروگاه را شروع کردیم که این هم به نتیجه رسید و در همان روز امضا‌ شد که در حقیقت جنبه‌های تجاری و فنی احداث این دو نیروگاه را پیش‌بینی می‌کند.

12:58- یورونیوز گزارش داد، ضرب الاجل نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران احتمالا تمدید می‌شود.

12:55- اسپوتنیک گزارش داد، جف راسکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: در صورت حصول یک توافق هسته‌ای واشنگتن ابتدا تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق می‌کند و زمانی که از پایبندی ایران به تعهداتش اطمینان حاصل کند آن‌ها را لغو خواهد کرد. با توجه به نگرانی‌های دولت‌های پیشین آمریکا به علاوه اعضای کنگره از نظر آمریکا لغو ابتدایی تحریم‌ها از نظر منطقی و سیاسی درست نیست. تعلیق تحریم‌ها اجازه می‌دهد که در صورت عدم پایبندی ایران به توافق نهایی آنها را به جای اولیه خود بازگردانیم. 

دیدار هیات ایرانی با هیات‌های روسیه و آلمان

12:52- حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران با اشاره به تنگ‌تر شدن زمان و جدی‌تر شدن مذاکرات‌ گفت: محدودیت برای تعداد سانتریفیوژها، تغییر احتمالی کاربری اراک و محدودیت‌هایی که ممکن است تیم مذاکره‌کننده دلایل موجهی در رابطه با آنها ارائه دهد ـ فارغ از این‌که ما این دلایل را درست بدانیم یا نه یا این توافقات با خطوط قرمزمی‌سازد یا نه ـ به این امید بود که بتوانند تحریم‌ها را از میان بردارند؛ یعنی اگر امتیازی داده می‌شود به این خاطر است که تحریم‌ها شکسته شود و تحریم‌های چهارگانه شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره و رئیس‌جمهور آمریکا لغو شود.

فدایی با طرح اینکه آیا اگر ما به نقد هیأت مذاکره‌کننده بپردازیم، به نفع ماست یا نه، افزود: هیأت مذاکره‌کننده از پشتوانه بالایی برخوردار است و آن حمایت رهبری است. ایشان فرمودند که تیم مذاکره‌کننده مورد اعتماد ماست و ما از آنها حمایت می‌کنیم. در این صورت این مسأله در افکار عمومی چگونه جلوه می‌یابد و چه آثاری خواهد داشت؟ آثار ورود به نقد در رابطه با هیأت مذاکره‌کننده منتهی به شکل‌گیری نوعی دوقطبی در جامعه می‌شود. اگر حزب‌الله راهبرد فنی صحیحی داشته باشد ما دستاوردهای مناسبی خواهیم داشت.

‌الان عده کمی معتقدند ما اساسا نباید مذاکره کنیم. چون مذاکره یعنی بده بستان و در این مذاکرات ما بازنده‌ایم و مذاکرات از اساس غلط است و کاری هم به دستاوردها نداریم و اگر دستاوردی هم داشته باشیم و هیئت مذاکره کننده خطوط قرمز را هم در نظر بگیرد و دستاوردهای مثبتی هم داشته باشیم، این هم غلط است چون به زعم این افراد، این دولت دولت مناسبی نیست و این منجر به ثبات دولت می شود!‌ این نگاه، نگاه صحیحی نیست.

دبیرکل جمعیت ایثارگران ابعاد اجتماعی توافق و یا عدم توافق هسته‌ای را در میان مردم جامعه بسیار حائز اهیمت برشمرد و افزود: در مورد مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ابعاد اجتماعی آن تأکید می‌کنم که ورود به حوزه اجتماعی بسیار قابل توجه است. در حالی که در این عرصه نیروهای حزب‌الله حضور کمتری دارند. شاهد ماجرا هم این است که در حال حاضر اخباری که ما دنبال می‌کنیم مطلقا مسائل سیاسی و در رأس آن ‌هسته‌ای و در حوزه داخلی هم مسأله انتخابات و موضوع اصولگرایان است. واقعا آیا این مسائل امروز با متن زندگی واقعی مردم ارتباط دارد و برای مردم کاملا ملموس است؟ به نظرم ملموس نیست.

12:50- داریوش اسماعیلی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس گفت: قطعا مجلس شورای اسلامی از این مذاکرات پشتیبانی می‌کند و نتیجه آن هر چه باشد، در صورتی که از خطوط قرمز ترسیم شده توسط رهبری عبور نشود با جدیت مورد حمایت خواهد بود.

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اختلافی که بین مسئولین آمریکا به ویژه کنگره و دولت این کشور وجود دارد، اجازه نتیجه رسیدن مذاکرات را از طرف غربی می‌گیرد و پنج کشور دیگر حاضر در مذاکرات باید فکری به حال خود کنند و اقدام جدی کنند، زیرا آنها پاسوز آمریکا شدند. مطمئناً نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات بیشتر به ضرر پنج کشور دیگر است تا آمریکا.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به کش و قوس‌های موجود بین سیاسی و آمریکایی گفت: کش و قوس‌های موجود در داخل آمریکا به دلیل اختلافات بین دو جریان دموکرات و جمهوری‌خواه است و نبایستی پنج کشور دیگر در زمین بازی که آمریکایی‌ها برای منافع سیاسی خودشان پهن کرده‌اند، بازی کنند. اتحادیه اروپا، چین و روسیه بایستی تصمیم دیگری بگیرند و مذاکرات را به شورای امنیت بیاورند تا این روند کسل‌کننده تغییر پیدا کند و نتیجه‌بخش شود، زیرا آمریکایی‌ها اصلاً به دنبال حل مسأله مذاکرات نیستند.

همچنین هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین واکنش به 1+5، تقویت اقتصاد داخلی است. 

12:47- قرار است سایر دیدارها نیز به ترتیب با فرانسه، انگلیس و آمریکا بطور جداگانه انجام شود.

12:46- مذاکرات دو جانبه هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست مجید روانچی و سید عباس عراقچی معاونان ظریف با هیات روسی و آلمانی انجام شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸۳
انتشار یافته: ۱۱
ما که خسته شدیم خدا به داد دکتر ظیف برسد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
بنده خدا ظريف ، سرما هم خورده ظاهرا.
معلم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
دکتر "ظریف "
19 تمام
هموطن عزیز نباید خسته شویم بایستی برای موفقیت تیم هسته ای دعا کنیم وپشتیبا ن آنها باشیم به امید روز های افتخار وسرافرازی ملت ایران وسیاهرو شدن دشمنان کشورو ملت ایران
حق ایرانیان، یک کشور باثبات است.
آرزو دارم با رفع فضای مه آلود از این کشور، اصالت های فرهنگی و مذهبی و ملی هویدا و در جامعه جاری گردد. و ایرانی به جایگاهی که لایق فرهنگ کهن اوست، دست یابد.
منابع غنی اقتصادی و فرهنگی به غنای منابع انسانی بینجامد و ایرانی منشا خیر برای دنیا باشد.
انشاالله
مطمینم این مردبزرگ این مذاکرات راباموفقیت به پایان میرساند.ماننددادگاه لاهه که دکترمصدق بادست پربه میهن بازگشت .
خدا بهت سلامتى و عزت عطا كنه دكتر ظريف دشمنات رو هم به راه راست هدايت كنه انشاالله . غمت نباشه دكتر جون خدا با شماست دعاى خير مردم هم بدرقه راهتون .
خدايا! ياري شان كن.
مشكلات خيلي زياد است از خداي متعال ميخواهم كه به تيم مذاكره كننده كمك كند
انشالله با درايت و تدبير مقام معظم رهبري و تلاش خستگي ناپذير اقايان دكتر روحاني و ظريف و تيم مذاكره كننده كه الحمدالله از دانش و سواد بسيار بالايي برخوردارند موضوع حل خواهد شد
موفق و سربلند باشی استاد مذاکره جناب دکتر ظریف
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار