بازدید 13524
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

دیدگاه چین درباره پیش‌زمینه‌های حصول توافق هسته‌ای

تردید در احتمال حصول توافق نهایی هسته‌ای تا ‌۲۴ نوامبر، گفت‌و‌گوی وزرای خارجه ایران و چین درباره مذاکرات هسته‌ای، تلاش دوباره نتانیاهو برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران، انتقاد وزیر نفت ایران از برخی کشورهای تولیدکننده نفت و بازتاب مراسم تشییع جنازه مرتضی پاشایی، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۴۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 17 November 2014
دیدگاه چین درباره پیش‌زمینه‌های حصول توافق هسته‌ایتردید در احتمال حصول توافق نهایی هسته‌ای تا ‌۲۴ نوامبر، گفت‌و‌گوی وزرای خارجه ایران و چین درباره مذاکرات هسته‌ای، تلاش دوباره نتانیاهو برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران، انتقاد وزیر نفت ایران از برخی کشورهای تولیدکننده نفت و بازتاب مراسم تشییع جنازه مرتضی پاشایی، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

دیدگاه چین درباره پیش‌زمینه‌های حصول توافق هسته‌ای

به گزارش «تابناک»، به موازات نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، تحلیل‌ها در این زمینه نیز بیش از پیش در رسانه‌ها و مطبوعات بین‌المللی به چشم می‌خورد.

در این زمینه، روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار مطلبی از تردیدهای موجود درباره احتمال ‌توافق میان طرفین تا پیش از ضرب الاجل ۲۴ نوامبر سخن گفته و می‌نویسد، سه روز مذاکرات ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در عمان، شاهد پیشرفت قابل توجهی نبوده است و همین امر سبب شده، مذاکره کنندگان و همچنین کار‌شناسان هسته‌ای نسبت به احتمال حصول توافق تا تاریخ تعیین شده ابراز تردید کنند.

دیدگاه چین درباره پیش‌زمینه‌های حصول توافق هسته‌ای

در همین حال، وزرای خارجه ایران و چین با برقراری یک تماس تلفنی، درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند. به نوشته خبرگزاری «شین هوا»، وانگ یی در این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای به مرحله حساسی وارد شده، خواستار آن شده که همه طرف‌ها تمرکز خود را بر منافع نهایی حفظ کنند، به اجماع کنونی پایبند باشند و در مقابل یکدیگر انعطاف نشان دهند تا به این ترتیب بتوانند، مطابق برنامه از پیش تعیین شده، به توافقی متوازن و جامع دست پیدا کنند. به گفته وی، چین مایل است تماس خود را با همه طرف‌ها حفظ کرده و نقشی سازنده ایفا نماید.

دیدگاه چین درباره پیش‌زمینه‌های حصول توافق هسته‌ای

در این میان، تلاش‌های رژیم اسرائیل برای جلوگیری از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+ ۵ نیز ادامه دارد. روزنامه «هافینگتون پست» می‌نویسد، کمتر از ۴۸ ساعت پیش از آغاز دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، بنیامین نتانیاهو در یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا ظاهر شده و درباره نوع توافق با ایران به دولت اوباما هشدار داده است.

نتانیاهو که در برنامه‌ای در شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» سخن می‌گفته، خطاب به دولت آمریکا گفته: «ایران متحد شما نیست. ایران دوست شما نیست. ایران دشمن شماست». وی همچنین بار دیگر ایران و حزب الله را با داعش مقایسه کرده و عملکرد همگی را از یک جنس دانسته است.

دیدگاه چین درباره پیش‌زمینه‌های حصول توافق هسته‌ای

اما در مطلبی اقتصادی، سایت خبری «عربین بیزنس» به انتقادات وزیر نفت ایران از کشورهای تولیدکننده نفت به دلیل عدم کاهش تولید پرداخته است. این سایت می‌نویسد، روز گذشته بیژن نامدار زنگنه، برخی کشور‌ها را به بهانه‌تراشی برای خودداری از کاهش تولید و به این ترتیب، خودداری از برقراری ثبات در قیمت‌های نفت متهم کرده که احتمالاً اشاره‌اش به عربستان سعودی بوده است. در عین حال، وزیر اقتصاد عربستان سعودی با رد انتقادات موجود از کشورش بر سر قیمت‌های نفت‌ گفته، موضوع سطح تولید نفت تابعی از بحث عرضه و تقاضاست و باید بر اساس ساز و کارهای عرضه و تقاضا تعیین تکلیف شود.

دیدگاه چین درباره پیش‌زمینه‌های حصول توافق هسته‌ای

در ‌‌نهایت، در میان دیگر مطالب، باید اشاره کرد که شماری از مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به موضوع برگزاری مراسم سوگواری برای درگذشت مرتضی پاشایی، خواننده پاپ ایرانی پرداخته‌اند.

روزنامه «لس آنجلس تایمز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، هزاران نفر از طرفداران موسیقی که بسیاری از آن‌ها گریان بودند، روز گذشته به خیابان‌های پایتخت ایران آمده و برای مرتضی پاشایی، خواننده محبوب پاپ که از سرطان درگذشت، سوگواری کردند. این روزنامه اشاره می‌کند ‌به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت، امکان خاکسپاری فراهم نشده و این امر به زمان دیگری موکول شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار