بازدید 7710

تغییر آیین نامه‌های بنیاد نخبگان

کد خبر: ۴۴۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵ 13 November 2014
معاون علمی و فناوری رییس جمهور از تغییر آیین نامه‌های بنیاد نخبگان خبر داد و گفت: طبق سند راهبردی بنیاد نخبگان، نخبه کسی است که بتواند در جامعه موثر باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر"سورنا ستاری" در نوزدهمین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان در کرمان اظهار کرد: اقتصاد متکی به نفت به نخبه نیاز ندارد، از جیب خرج می‌کند و به همین دلیل یک متخصص نفتی نداریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: تغییر رویکردها در چنین اقتصادی بسیار سخت است و اقتصادهایی در دنیا موفق هستند که براساس دانش، تولید ثروت کرده‌اند و اساسا علم، ثروت می آورد.

ستاری تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان یعنی اینکه بیشترین ارزش افزوده در مغز است، باید با ایجاد زیرساخت‌ها، فضا برای ورود نخبگان فراهم شود تا بتوانند کار بکنند.

وی بیان کرد: بحث اصلی این است که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فضایی فراهم کنیم که نخبگان در آن جذب شده و سیاست‌ها را براین اساس تعریف کنیم و باید دولت و مجلس در این زمینه همکاری کنند.

معاون رییس جمهور گفت: باید به این سمت پیش برویم که دانشگاه بخشی از درآمدش را از محل فروش تکنولوژی و شرکت‌های دانش بنیان تامین کند.

تغییر آیین نامه‌های بنیاد نخبگان

وی افزود: در بنیاد نخبگان در حال تغییر آیین نامه‌ها هستیم و طبق سند راهبردی بنیاد نخبگان، نخبه کسی است که بتواند در جامعه موثر باشد. باید افراد را آماده کنیم که هزینه بدهند، نباید نخبه نوازی کنیم.

ستاری با تاکید بر حمایت از توانمندسازی نخبگان افزود: در نگاه جدید، بسیاری از اختیارات را به دانشگاه ها تفویض کرده و در آینده اختیارات را بیشتر خواهیم کرد، زیرا کمیته علمی دانشگاه بهتر می‌تواند تشیص دهد این فرد نخبه است یا خیر.

رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: باید مکانیسم‌های شناسایی بنیاد نخبگان کاملا تغییر کند. کم کم این اختیار به بنیادهای استانی داده می‌شود تا افراد را براساس چهارچوب‌ها شناسایی کنند.

وی اظهار کرد: ظرفیت جوایز کاملا به سمت کارشناسی ارشد و دکتری پیش رفته و در آیین نامه جدید اگر کسی در داخل کشور دکتری بگیرد یک سال هزینه بورس خارج از کشور را دولت تقبل می‌کند. جهت گیری به سمت این است که افراد برای تحصیل در داخل کشور بمانند.

شرکت‌های دانش بنیان پل ارتباطی صنعت و دانشگاه

ستاری در ادامه با تاکید بر نقش نهادهای واسط گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه هیچ وقت شکل نمی گیرد مگر از طریق شرکت‌های دانش بنیان، مراکز نوآوری دانشگاه‌ها و پارک های فناوری.

وی افزود: به نهادهای واسط احتیاج داریم که به نخبگان آموزش بدهند بنابراین باید برنامه جداگانه‌ای برای این حوزه داشته باشیم. باید فضای دانشگاه‌ها در همین راستا عوض شود و کارکرد مراکز رشد و پارک های علم و فناوری همین است.

ستاری تصریح کرد: بحث اصلی بنیاد نخبگان توانمندسازی است و باید مکانیزم های توانمندسازی را روی این افراد پیاده کنیم تا در چند سال آینده یک مدیر موفق و دانشمند باشند.

وی بیان کرد: بنیادهای نخبگان باید برنامه سالانه داشته باشند درغیراین صورت ما برای آنها برنامه‌ریزی کرده و براین اساس بودجه سالانه داده می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: باید نخبگان در حوزه فرهنگی در برنامه‌ها مشارکت داشته باشند و نباید حس کنند به واسطه یک رتبه کنکور با بقیه فرق دارند تلاش آنها ارزشمند است اما تازه اول راه هستند باید کار زیادی انجام و هزینه زیادی صرف شود تا تاثیرگذار باشند.

بنیاد نخبگان یک موسسه رفاهی نیست

وی تاکید کرد: بنیاد نخبگان یک موسسه رفاهی نیست، هدف این نیست به کسی که وقت نمی گذارد، تسهیلات بدهیم باید ترغیب کنیم که فرد دانشمند و تاثیرگذار در کشور باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: 80 درصد آیین نامه‌ها را تغییر خواهیم داد نباید نخبگان برای تشکیل شرکت‌های دانش بنیان مشکل داشته باشند یکی از وظایف بنیادهای استانی این است که کاری کنند که نخبگان از استان‌ها مهاجرت نکنند.

وی با تاکید بر اینکه باید بنیادها، نخبگان را در استان‌ها ماندگار کنند، بیان کرد: بنیادها باید در راستای خواسته‌های نخبگان به ما ایده بدهند، باید برای آنها وقت بگذاریم و از پتانسیل‌های معاونت علمی برای رفع مشکلات استفاده کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل