بازدید 42392
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۲ آبان؛

عضو جامعه روحانيت: دل ما از هاشمي و ناطق خون است

در حالی که اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری اصرار دارد، جامعه روحانیت مبارز نیازی به مجوز فعالیت ندارد، تعیین دبیرکل جدید برای این تشکل پرسابقه مورد بررسی روزنامه‌ها قرار گرفته است. مذاکرات هسته‌ای و تغییر شرایط به نفع گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های آخر هفته است.
کد خبر: ۴۴۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 13 November 2014

عضو جامعه روحانيت: دل ما از هاشمي و ناطق خون استدر حالی که اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری اصرار دارد، جامعه روحانیت مبارز نیازی به مجوز فعالیت ندارد، تعیین دبیرکل جدید برای این تشکل پرسابقه مورد بررسی روزنامه‌ها قرار گرفته است. مذاکرات هسته‌ای و تغییر شرایط به نفع گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های آخر هفته است.

عضو جامعه روحانيت: دل ما از هاشمي و ناطق خون است

اعتماد در گزارشی با تیتر «هاشمی و ناطق نیامدند/تعیین دبیرکل پس از چهلم آیت‌الله مهدوی کنی» نوشته است: غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تعیین دبیرکل جدید جامعه روحانیت مبارز پس از چهلم آیت‌الله مهدوی کنی خبر داد.

مصباحی مقدم با اشاره به جلسه سه شنبه شب این تشکل در دفتر آیت‌الله یزدی که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، اظهار داشت: حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهور به علت شرکت در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه حضور نیافت و منتظر فرصتی برای تشریف فرمایی در جلسات جامعه روحانیت هستند.

وی از عدم حضور هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری با وجود دعوت صورت گرفته در این جلسه خبر داد و افزود: سایر اعضا ٢٢ نفر بودند، از جمله آیت‌الله یزدی و آیت‌الله امامی کاشانی در جلسه دیشب حاضر بودند و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله مهدوی کنی، دبیر فقید جامعه روحانیت و بررسی اخبار روز جامعه به پیشنهاد کمیته سیاسی مقرر شد جهت حفظ حرمت آن مرحوم گفت‌و‌گو‌ها برای تعیین دبیرکل به پس از چهلم ایشان موکول شود.

او در مورد محتوای جلسه شب گذشته خاطرنشان کرد: گفت‌و‌گوهایی در مورد ادامه مسیر آیت‌الله مهدوی کنی و چهارچوب‌ها و مبانی که توسط ایشان و سایر افراد موثر شورای مرکزی پیش‌تر مقرر شده است صورت گرفت و بر تداوم این اصول و رهکار‌ها تأکید شد.

مصباحی مقدم با اشاره به تداوم اصولگرا بودن جامعه روحانیت و عدم انحراف از چارچوب‌های گذشته تصریح کرد: جامعه روحانیت مبارز خط مشی جدیدی برای خود تعریف نمی‌کند و حمایت از ولی فقیه و شخص رهبر معظم انقلاب را به عنوان اصل اصیلی مورد تأکید قرار می‌دهد. وی از توجه به مسائل و مشکلات فرهنگی در مردم و نقش جوان بر اساس سبک زندگی اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه روحانیت مبارز سخن گفت و بیان داشت: این تشکل بنا دارد جایگاهی را که نزد مردم متدین، احزاب و گروه‌های همسو به دست آورده است حفظ و تقویت کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تأکید اعضای این تشکل بر همکاری با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خبر داد و تصریح کرد: اگر جامعه مدرسین صلاح بداند ما مانند گذشته با هم همکاری می‌کنیم و در این زمینه قرار شد آیت‌الله یزدی که رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است این مطلب را با اعضای آن تشکل در میان گذاشته تا مقدمات همکاری فراهم شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تصمیم گیری در جلسه بعدی جامعه روحانیت مبارز در مورد دبیرکل جدید، گفت: این جلسه سه شنبه دو هفته بعد در دفتر آیت‌الله یزدی برگزار خواهد شد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پایان در مورد دیدار سه جانبه میان آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی، گفت: تصمیم گیری در مورد این دیدار صورت نگرفت، زیرا این دیدار به جامعه روحانیت مبارز مربوط نمی‌شود، بلکه مربوط به خود آقایان است و ما هم از آن خبری نداریم.

اعتماد همچنین در مطلبی با تیتر «شجونی: دل ما از هاشمی و ناطق خون است» نوشته: جعفر شجونی که همین چند روز پیش گفته بود مواضعش درباره اظهارات یک سال آخر حیات مرحوم حبیب الله عسگراولادی اشتباه بوده است، روز گذشته درباره حضور آیت‌الله هاشمی و ناطق نوری در جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز چنین اظهارنظر کرده است که عده یی شایعه کرده بودند قرار است هاشمی و ناطق در جلسه جامعه روحانیت شرکت کنند که این اتفاق نیفتاد. ضمن اینکه ما دل پرخونی از این‌ها داریم و نیازی نیست در جلسات ما شرکت کنند. این عضو جامعه روحانیت در پاسخ به این سؤال که دبیرکل جدید چه زمانی انتخاب خواهد شد، اظهار داشت: قرار شد در جلسه بعدی جامعه روحانیت مبارز تصمیم بگیریم و بعد از آن به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسأله را اطلاع بدهیم. فعلاآیت‌الله موحدی کرمانی گزینه اصلی برای دبیرکلی است. اما هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

ادعای روزنامه دولت به نفع دانش آشتیانی


روزنامه دولتی ایران، مدعی شده که یک روز پس از معرفی چهارمین وزیر پیشنهادی علوم به مجلس، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس، بررسی سوابق و برنامه‌های او را در دستور کار خود قرار دادند. انتظار می‌رود با ارتباطات بیشتری که وی با نمایندگان و مجامع استانی برقرار می‌کند، شانسش برای گرفتن رأی اعتماد بیشتر شود.

به نوشته ایران، حجت‌الاسلام روحانی روز سه‌شنبه دکتر فخرالدین دانش‌آشتیانی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری به مجلس معرفی کرد. تعدادی از نمایندگان مخالف دولت در مجلس همنوا با برخی شخصیت‌ها و رسانه‌های همسو با خود در بیرون مجلس پیش از ارائه برنامه‌ها و کارنامه وزیر پیشنهادی اقدام به پیشداوری کرده و در کنار این قضاوت زودهنگام، برخی اتهامات و مسائل نادرست را به وی نسبت دادند که البته با واکنش تعداد زیادی از نمایندگان مجلس روبه رو شد.

اظهارات و ارزیابی‌های دیروز نمایندگان در مواجهه با خبرنگاران پارلمانی، حکایت از آن داشت که فضای تخریبی ایجاد شده علیه دکتر دانش‌آشتیانی نه تنها با اقبال مواجه نشده بلکه فضای منطقی و عقلانی بر بهارستان حاکم است و عمده نمایندگان در حال بررسی بیشتر کارنامه و برنامه وزیر پیشنهادی هستند. در همین راستا کمیسیون آموزش مجلس نیز در جلسه روز سه‌شنبه خود اقدام به ارزیابی صلاحیت دکتر دانش کرده بود. قاسم احمدی لاشکی عضو این کمیسیون گفت که در جلسه مذکور که در غیاب برخی اعضا تشکیل شد، برخی اعضای کمیسیون فرهنگی در تأیید و حمایت و بعضی نیز در مخالفت با او سخن گفتند. به گفته وی، احتمالاً روز یکشنبه هفته آینده کمیسیون آموزش با حضور وزیر پیشنهادی بار دیگر تشکیل جلسه داده و در آنجا مفصل‌تر درباره برنامه‌های وی صحبت و ارزیابی می‌شود.

حامد قادر مرزی، نایب رئیس فراکسیون دانشگاهیان هم به خبرنگار ایران گفت که تلاش دارند برای هفته پیش رو و به احتمال زیاد برای روز دوشنبه جلسه‌ای را با حضور وزیر پیشنهادی داشته باشند. اسماعیل جلیلی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت هم اعلام کرده که در جلسه یکشنبه هفته آینده فراکسیون از آقای دانش آشتیانی دعوت خواهیم کرد تا برای ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در جلسه حضور پیدا کند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس تا روز سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده که بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، به ارزیابی‌های خود از دکتر دانش ادامه خواهند داد.

با وجود غالب بودن چنین مشی‌ای در بهارستان، تعدادی از نمایندگان مخالف دولت که عمدتاً عضو یا همسو با جبهه پایداری هستند خط خبری و تحلیلی رسانه‌های همفکرشان در بیرون از مجلس را پیش می‌برند. ابهام آفرینی، طرح برخی دغدغه‌های جناحی، هجمه‌های پیامکی و تخریب رسانه‌ای علیه دانش آشتیانی محورهای برجسته مواضع و کنش‌های مخالفان وزیر پیشنهادی است که قبل از بررسی و مشاهده کارنامه و برنامه‌های وی در دستور کار قرار گرفته است.

با وجود این همچنان که بسیاری از مجلسی‌ها تأکید کرده‌اند، این خبرسازی‌ها و تخریب‌ها ملاک عمل و تصمیم نمایندگان در روز رأی اعتماد نخواهد بود. چنانکه اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان به ایسنا گفت: قطعاً نمایندگان مدارک متقن و مستند در مورد عملکرد وزیر پیشنهادی یا حتی عملکرد سیاسی او را از مراجع رسمی دریافت می‌کنند، چرا که اگر اطلاعات غیررسمی مبنای تصمیم‌گیری باشد، در تصمیم‌گیری دچار خطا خواهیم شد. علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس هم از اینکه برخی نمایندگان برنامه‌های وزیر پیشنهادی را محور قرار نداده و گرایش سیاسی خود را در قضاوت دخالت می‌دهند انتقاد کرد. او به خانه ملت گفت که نمایندگان صلاحیت علمی و مدیریتی وزیر پیشنهادی را مدنظر قرار دهند. طرح برخی مسائل نادرست علیه وزیر پیشنهادی در حالی است که مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری و مجید نصیرپور معاون وی تأکید کرده‌اند که وزیر پیشنهادی برای هر کدام از این مسائل و اتهامات پاسخ‌های قانع‌کننده دارد و با حضور در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها شبهات را برطرف خواهد کرد.

یکی از مواردی که در یکی دو روز گذشته از سوی مخالفان و رسانه‌های آن‌ها برجسته شده سابقه سیاسی دانش آشتیانی و عضویت وی در حلقه مؤسسین حزب مشارکت ایران اسلامی است. حامد قادر مرزی در این باره به خبرنگار ایران گفت: زمانی که آقای دانش در حزب مشارکت بوده، این حزب مجوز قانونی برای فعالیت داشته، لذا عضویت در آن منع و اشکال قانونی نداشته است. علاوه بر این به گفته دوستان وزیر پیشنهادی وی تنها عضو مؤسسین این حزب بوده و بعد از آن به کارهای علمی و پژوهشی روی آورده است. نماینده مردم قروه در مجلس اضافه کرد: دکتر دانش، سابقه اجرایی قابل دفاعی دارد و به لحاظ سیاسی هم حاشیه‌ای ندارد. به نظر من او صلاحیت و توانمندی خوبی برای اداره این وزارتخانه دارد. احمدی لاشکی نماینده نوشهر هم از غالب شدن نگاه‌های سیاسی در بررسی وزرای پیشنهادی علوم گلایه کرد و گفت که در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی باید صلاحیت‌ها، برنامه‌ها و کارنامه‌اش مورد ارزیابی قرار گیرد نه اینکه صرفاً با عینک سیاسی نسبت به او قضاوت کنند. او درباره عضویت دانش در حزب مشارکت هم افزود: عضویت افراد در احزاب قانونی دلیلی بر صلاحیت نداشتن آن‌ها نیست، چرا که در غیر این صورت چند صدایی و اختلاف سلیقه معنایی پیدا نمی‌کند.

اتهام دیگری که روز گذشته در یکی از روزنامه‌های مخالف دولت برجسته شد، طرح مخالفت دکتر دانش در زمان حضورش در وزارت علوم با استقرار بسیج در دانشگاه‌ها بوده است. مخالفان بخش‌هایی از کتاب خاطرات دکتر مصطفی معین را گزینش کرده و نتیجه گرفته‌اند که وزیر پیشنهادی علوم مخالف بسیج است.

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت اما در این باره به ایران گفت که در حقیقت مخالفان این موضوع را تحریف کرده‌اند. به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ماجرای یاد شده، دکتر دانش آشتیانی از یک واقعه‌ای شرح خاطره کرده و نظر شخصی نداده است بلکه گفته است که در آن جلسه نظرات مختلفی در این باره (استقرار بسیج در دانشگاه‌ها) وجود داشته از جمله اینکه برخی مخالف بوده‌اند.

جعفرزاده نسبت به رأی اعتماد وزیر پیشنهادی خوشبین و معتقد است. به گفته وی، با توجه به مطالبات مردم و بخصوص دانشجویان از نمایندگان و اینکه مردم رأی ندادن‌ها به وزیر علوم را سیاسی می‌پندارند، دکتر دانش آشتیانی از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد. به گفته وی نمایندگان شهرستان‌ها بر خلاف تهرانی‌ها که بیشتر نگاه سیاسی دارند، مطالبات مردمی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند. چون ارتباط بیشتری با مردم دارند. به همین خاطر در تعطیلات دو سه روزه آخر هفته وقتی مطالبات مردم و دانشگاهیان از خود مبنی بر ارائه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی را ببینند، تصمیم درستی خواهند گرفت. این نماینده مجلس دانش آشتیانی را وزیر خوبی برای وزارت علوم خواند و گفت که وی فردی فرهیخته، دانشگاهی و ارزشی است و هیچ سند قابل توجهی از ارتباط وی با جریان فتنه طرح نشده است.

روز مواضع مهم در موضوع هسته‌ای


اظهارات رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی بر اخبار هسته‌ای امروز روزنامه‌ها سایه افکنده است. ابتکار با اشاره به توضیحات دبیر شورای امنیت ملی درباره نامه نگاری رئیس جمهورآمریکا در ابتدای مطلبی با تیتر «به برخی نامه‌های اوباما به رهبری پاسخ داده شد» نوشته: ارسال نامه از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری، موضوعی بود که در یک هفته گذشته از سوی چند رسانه آمریکایی ادعا شد. این ادعا حواشی و نظرات مختلفی را برانگیخت، اما با این وجود هیچ‌گاه به صورت رسمی از سوی طرفین تاید نشد. دیروز، علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و دبیر این شورا، در سخنانی دریافت این نامه را مورد تائید قرار داد و اعلام کرد این نامه‌نگاری‌های سابقه چند ساله دارند و در مواردی پاسخ‌هایی به این نامه‌ها نیز داده شده است.

شمخانی در نشست سیاسی هفتگی با مدیران و کار‌شناسان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در خصوص نامه اخیر اوباما به رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: نامه‌نگاری رئیس‌جمهور آمریکا دارای سابقه چندین ساله بوده و در برخی موارد نیز پاسخ‌هایی به این مکاتبات ارایه شده است. وی با انتقاد از رویکردهای دوگانه هیأت حاکمه آمریکا که در مکاتبات محرمانه و مواضع اعلامی دارای تناقض‌های آشکار است، این روش را صرفا اقدامی با هدف تاثیرگذاری بر فضای داخلی این کشور عنوان کرد و افزود: مواضع صریح، شفاف و قاطع جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای مجددا به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا یادآوری و بر عدم پذیرش برنامه غنی‌سازی نمایشی از سوی جمهوری اسلامی ایران تأکید شده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین تصریح کرد: ایران به طور قطع در جریان مذاکرات هسته‌ای، تعهداتی فرا‌تر از ان.‌پی.‌تی را نخواهد پذیرفت.

اعتماد نیز در مطلبی با تیتر «پاسخ روحانی به پافشاری امریکا بر سر تحریم‌ها: با مشکل داخلی پای میز مذاکره نیایید» نوشته: رئیس جمهوری با اشاره به پایان مذاکرات ایران با ١+۵ در مسقط عمان گفت: اگر یکی از کشورهای عضو گروه ١+۵ مشکلاتی در داخل دارد و در انتخاباتی برنده یا بازنده شده است، به ما ربطی ندارد و هر کشوری باید مشکلات داخلی‌اش را در درون خود حل کند. حسن روحانی صبح چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه مذاکرات تا تاریخ سوم آذر در سطوح دیگر ادامه خواهد یافت، گفت: به ملت شریف ایران عرض می‌کنم که تیم مذاکره کننده کشورمان همانند گذشته بر مبنای مصالح و حقوق مردم بر سر میز مذاکرات حاضر شده و البته نگرانی‌های منطقی را نیز مد نظر قرار داده و با آژانس همکاری شفاف داشته است. رئیس جمهوری اظهار داشت: اگر ١+۵ و برخی کشور‌ها، هدفشان این است که ایران از توسعه بازبماند و به دنبال بهانه جویی هستند، این امر امکان پذیر نیست و ملت ما از مسیر توسعه و حقوق خود دست برنخواهد داشت. ما حق داریم در چارچوب معاهدات آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و پادمان‌های نظارتی از فن‌آوری صلح آمیز هسته یی بهره‌مند شویم.

جمهوری اسلامی مواضع نتانیاهو در باره روند مذاکرات را مورد توجه قرار داده و نوشته: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم از نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ عصبانی است. بنیامین نتانیاهو که این روز‌ها با نزدیک شدن به زمان اعلام توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ نگرانی شدیدی دارد، بار دیگر در سخنانی به آمریکا و کشورهای گروه ۱+ ۵ هشدار داد با ایران توافق نکنند. روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» نوشت نخست‌وزیر اسرائیل شب چهارشنبه در سخنرانی ویدئو کنفرانسی خود خطاب به مجمع عمومی یهودیان آمریکای شمالی گفت: امیدوارم خبرهائی که از مذاکرات هسته‌ای به گوشم می‌رسد، صحت نداشته باشد.

نتانیاهو گفت: همان‌طور که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل امسال گفتم ممکن است به بهانه مقابله با داعش اجازه داده شود ایران در آستانه اتمی شدن باقی بماند، در این صورت نبرد با داعش را می‌برید اما در جنگ اصلی شکست می‌خورید. جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز گذشته همزمان با ترک مسقط به قصد شرکت در نشست «اپک» در چین، از هواپیما با نتانیاهو به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرده و او را در جریان مذاکرات دو روزه خود با ظریف در عمان قرار داد. ممکن است عصبانیت نتانیاهو و آنچه در این سخنرانی گفته به دلیل برخی خبرهایی بوده که وزیرخارجه آمریکا درباره مذاکرات مسقط به او انتقال داده است. رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به وزرای خارجه گروه ۱+۵ نگرانی خود را از روند مذاکرات هسته‌ای این کشور‌ها با ایران تشریح کرده بود.

احمد شیرزاد نیز در مطلبی با تیتر «گذر از نفی به تعداد» در روزنامه شرق نوشته: فرآیند مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در حدود یک‌سال اخیر، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد و می‌توان به حصول توافق جامع هسته‌ای خوشبین بود. آنچه از خبر‌ها، منابع نزدیک به مذاکرات و نقل‌قول مقامات شرکت‌کننده در گفت‌وگو‌ها به دست می‌آید این است که برخلاف گذشته، بحث بر سر رسیدن به درک مشترک نیست؛ بلکه نوعی درک مشترک میان طرفین حاصل شده است. این به آن مفهوم است که طرف مقابل، خواهان برچیده‌شدن برنامه هسته‌ای ایران نیست و پذیرفته که ایران می‌تواند نوعی برنامه هسته‌ای داشته باشد. بیانیه اخیر مشترک آمریکا و فرانسه، ناظر بر همین مسأله بود. ایران تأکید کرده که درصدد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و طرف مقابل هم تا حد زیادی این واقعیت را تایید می‌کند و این، نکته مهمی است. دیدگاه افراطی سال‌های گذشته این بود که ایران به اتهام غیرقابل‌اعتمادبودن، هیچ نوع برنامه هسته‌ای را نباید دنبال کند و سران رژیم اسراییل هنوز هم دنبال احیا و تقویت چنین دیدگاهی در جامعه بین‌المللی هستند؛ اما تلاش «تل‌آویو»، تقریبا هیچ خریداری در جهان ندارد. در سمت ایران هم پذیرش واقع‌بینانه‌ای در دولت جدید شکل گرفته که نمی‌توان بدون جلب رضایت جامعه جهانی و تفاهم و تعامل، برنامه هسته‌ای را پیش برد و انتظار داشت همه کارهای کشور هم بدون وقفه، به پیش رود. این نکته در جمله تاریخی آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی وجود داشت که «سانتریفیوژ‌ها باید بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم بچرخد». نگاه تند اولیه و حتی مانورهای «دلواپسان» کاهش یافته و مخالفت‌های رسانه‌های تندرو نیز کاسته شده است چرا که سمت‌وسوی تصمیم مجموعه نظام به سمت حل‌وفصل مسأله ‌است.

‌«درک مشترک» طرفین مذاکره سبب شده تا موضوع محل اختلاف، به کمیت و تعداد غنی‌سازی و سانتریفیوژ‌ها، خلاصه شود که البته موضوع مهمی است اما در قیاس با گذشته که هر یک از طرفین، بیانیه سیاسی خود را می‌خواند و مذاکرات را ترک می‌کرد، تفاوت رفتار بسیار معنا‌داری را نشان می‌دهد. آنطور که گفته شده تقریبا مسایل فیمابین به رشته تحریر درآمده و جای اعداد خالی است که باید روی آن‌ها توافق نهایی صورت گیرد. در این مرحله که اکثر مسائل، موانع و راه‌حل‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، نیاز به یک تصمیم سیاسی مانده که نیاز به شجاعت همه طرف‌ها دارد.

برداشت نگارنده این است که اگر با مذاکرات فعالانه برخورد شود و کشورهای دیگر به ایفای نقش موثر‌تری بپردازند، رسیدن به توافق امری ناگزیر است که نمی‌توان این مهم را نادیده گرفت. حتی مقامات سیاسی کشورهای مذاکره‌کننده مقابل ایران صراحتا اعلام می‌کنند که نمی‌خواهند به پیش از مذاکرات بازگردند. بیشینه خواست ایران، حفظ تعداد سانتریفیوژ فعلی است و‌گرنه نیاز لازم برای رسیدن به تولید صنعتی با توجیه اقتصادی، بیش از اعداد فعلی است. به ‌لحاظ سیاسی، دموکرات‌های ایالات‌متحده به‌دنبال کسب حداکثر امتیاز در قبال حداقل هزینه هستند. افکارعمومی ایران هم توقعات مشابهی دارند و امتیاز کسب‌شده در فرآیند ۱۲ساله هسته‌ای، حساسیت قابل درکی را برای ایرانیان پدید آورده است.

سخنان دیروز رئیس‌جمهور نیز ناظر بر همین مسأله است که غیرمستقیم به آمریکا می‌گوید، مسائل حاصل از انتخابات اخیر «کنگره» و «سنا» را در درون خودشان حل کنند و ایران ملزم نیست تا پیامد رقابت‌های سیاسی داخلی آمریکا را متقبل شود. اصل حل مسأله و رفع تحریم‌ها پیروزی بسیار بزرگی برای ایران خواهد بود و اگر توافقی در چارچوب منافع ملی به دست آید، جامعه بدون هیچ تبلیغی، با دیده بسیار مثبت به آن می‌نگرد. البته رئیس‌جمهور در سخنان روز گذشته تأکید داشتند که ایران تعدیل‌های لازم را در درخواست‌های خود صورت داده است و در فضای بعد از توافق احتمالی می‌توان نیاز هسته‌ای واقعی را مورد بررسی قرار داد و بر اساس آنچه به دست می‌آید برنامه‌ریزی کرد.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان