بازدید 11799

يكه تازي وارداتي‌ها در بازار خودرو

در حالي‌كه بازار خودروهاي داخلي همچون ماه‌های گذشته، روزهاي آرامی را پشت‌سر مي‌گذارد، فعالان بازار ازرونق معاملات وارداتي‌ها خبر مي‌دهند.
کد خبر: ۴۴۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵ 13 November 2014
در حالي‌كه بازار خودروهاي داخلي همچون ماه‌های گذشته، روزهاي آرامی را پشت‌سر مي‌گذارد، فعالان بازار ازرونق معاملات وارداتي‌ها خبر مي‌دهند. به اين ترتيب اگرچه قيمت‌ خودروهاي داخلي در بازار به ثبات رسیده و فاصله قیمتی بازار و کارخانه به کمترین سطح خود رسیده، با اين حال ‌معاملات در بازار خودرو همچنان سرد است. در این زمینه يکي از فعالان بازار عنوان می‌کند با وجود اينکه خرید در بازار داخلی‌ها رونق ندارد ولي تقاضا در بازار خودروهاي خارجي به شکل فعالي وجود دارد، به‌طور مثال نمونه‌هاي تازه به بازار عرضه‌شده يک کمپاني کره‌اي به تعداد بسيار زيادي به فروش مي‌رسد.

به گزارش دنیای اقتصاد، براساس اظهارنظرهاي فعالان بازار، مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه تنها داخلی‌ها با تقاضای کمی از‌سوی مشتریان روبه‌رو هستند. بنابراین سناریوی این هفته بازار، تعلل مشتریان در خرید خودروهای داخلی و افزایش معاملات در بازار وارداتی‌ها بود.

به این ترتیب روز گذشته خبرآنلاین نیز در گزارشی در این زمینه تاکید کرده بود که دهک‌هاي درآمدي 8، 9 و 10 گروه‌هايي بوده‌اند که طي هفته‌هاي جاری با وجود رشد نسبي قيمت وارداتي‌ها، اقدام به خريد از بازار خودرو کرده‌اند. اما دلیل رکود در معاملات خودروهای داخلی روشن به نظر می‌رسد. در این زمینه برخی از كارشناسان معتقدند که به دليل بالا بودن قيمت خودروهاي داخلي، تا زماني‌كه تغييري در اين قيمت‌ها يا روش‌هاي فروش ايجاد نشود، بخشي از مشتريان توان بازگشت به بازار را نخواهند داشت.

اما مدير فروش و بازاريابي گروه خودروسازي سايپا نیز رکود در بازار داخلی‌ها را تایید و به «دنیای‌اقتصاد» مي‌گويد خودروسازان روش‌هاي متفاوتي براي فروش در نظر گرفته‌اند كه با تكيه بر آنها اقشار مختلف مي‌توانند خودروي مورد نظر خود را تهيه كنند به همين دليل است که حجم معاملات در كارخانه بيشتر از بازار شده است.

به عقيده حسن فروزانمهر اگرچه بازار همچنان در ركود به سر مي‌برد اما در عين حال نشانه‌هايي از بهبود هم به همراه دارد، زيرا به هرحال حجم معاملات در كارخانه با رشد همراه شده است.
فروزانمهر از كمتر شدن انصراف‌ها از تحويل خودرو مي‌گويد و تاكيد مي‌كند: انصراف‌ها بيش از 50 درصد كاهش يافته‌اند به اين ترتيب ما اگر دو شاخص ياد شده (افزايش حجم معاملات در كارخانه و كاهش انصراف‌ها) را ملاك قرار دهيم مي‌توانیم امید داشته باشیم كه معاملات با بهبود همراه خواهند بود. فروزانمهر دلايل تاثيرگذار بر افزايش حجم معاملات و كاهش انصراف‌ها را متوقف شدن اظهارات برخي نمايندگان در رابطه با كاهش قيمت‌ها مي‌داند و مي‌گويد: از سويي عرضه و تقاضا نيز در حال رسيدن به يك نقطه تعادل است زيرا توليد براساس تقاضا در حال انجام است نه كمتر و نه بيشتر. به عقيده اين مدير فروش تنوع مدل‌هاي فروش خودروسازان نيز بر رشد معاملات در كارخانه تاثير داشته است.

اما با توجه به ركود خرید و فروش، در هفته جاري بازار با اتفاقات جديدي نيز همراه بوده است. بازگشت سوزوكي گراند ويتارا پس از مدت‌ها به بازار و معامله آن در هفته جاري و همچنين آغاز شماره‌گذاري وانت باردو از اتفاقاتي هستند كه فعالان بازار در كنار راكد بودن معاملات به آنها اشاره مي‌كنند. آن‌طور كه فعالان بازار مي‌گويند سوزوكي كلاس 5 دنده اتومات كه اين روزها به‌طور متوسط 5 دستگاه توليد دارد، با قيمت 135 ميليون تومان در بازار معامله شده است. وانت پيكان هم كه شماره‌گذاري آن براي مدتي از سوي پليس متوقف بود با 300 هزار تومان رشد قيمت به 13 ميليون و 200 هزار تومان رسيده است تا همزمان با آغاز شماره‌گذاري آن، با قيمتي بالاتر به دست مشتريان برسد. اين خودرو تا ابتداي سال 94 مجوز توليد دارد و فعالان بازار پيش‌بيني مي‌كنند همين اتفاق دليلي بر افزايش تقاضاي اين خودرو در بازار باشد.

 تندر گران شد

اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها در هفته جاری به چه شکل بوده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، این هفته در میان خودروهای داخلی، فقط تندر-90 با افزایش قیمت مواجه شد و سایر خودروها تغییر خاصی را به خود ندیدند.

در حال حاضر تندر-90 مدل E2 که یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است، 43 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر نیز که به نوعی فیس‌لیفت تندر-90 به شمار می‌رود، هم‌اکنون 44 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این به معنای جهش یک میلیون تومانی قیمت پارس تندر است.

از سوی دیگر خبر می‌رسد تندر-90 مدل اتومات (محصولی که توسط ایران خودرو به تولید می‌رسد)، در حال حاضر 53 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود و این به معنای افزایش قیمت یک میلیون تومانی تندر اتومات است. گفته می‌شود در حال حاضر تندر-90 اوضاع تولید مناسبی ندارد و تیراژ روزانه‌اش در هر یک از دو خودروسازي بزرگ کشور، به حدود 30 دستگاه رسیده است.

تندر اما هموطنی به نام مگان نیز دارد که ماه‌هاست تولید آن در پارس خودرو متوقف شده و در حال حاضر اگر در بازار یافت شود، 104 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
ظاهرا رنویی‌ها تمایل دارند که مگان دوباره در ایران به تولید برسد و باید دید آنها می‌توانند پارس خودرویی‌ها را به ازسرگیری تولید این خودرو مجاب کنند.

اما فعالان بازار در مورد تيبا نيز مي‌گويند که مدل صندوقدار اين خودرو با تغيير قيمت خاصي روبه‌رو نبوده و در حال حاضر 24 میلیون و 200 هزار تومان به‌فروش می‌رسد. تیبا که در هفت ماه امسال، با رشد تولیدی بیش از 150 درصد مواجه شده، در دو مدل هاچ بک و صندوقدار به تولید می‌رسد و مدل هاچ بک آن گران‌تر از نوع صندوقدارش است.

اما از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر مي‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمت‌اش طی این هفته، هم‌اکنون 37 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل صندوقدار پژو 206 نیز که همان V8 باشد، قیمتی برابر با 38 میلیون تومان دارد و این نشان می‌دهد V8 هم دستخوش تغییر قیمت نشده است.

ایران خودرویی‌ها قرار است پژو 206 تیپ 2 را دوباره به بازار عرضه کنند و این در شرایطی است که قیمت آن کمتر از تیپ 5 و V8 خواهد بود. اما در بين ديگر مدل‌هاي پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قيمتي برابر با 31 میلیون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رسد که البته این قیمت به مدل SLX آن مربوط می‌شود.405 در مدل GLX خود نیز قیمتی برابر با 28 میلیون تومان دارد. همچنین پژو پارس نیز که تغییر قیمت خاصی نداشته، هم‌اکنون با قیمتی معادل 37 میلیون و 800 هزار تومان در مدل داشبورد جدید و دو ایربگه خود خرید و فروش می‌شود.

این خودرو مدلی تک ایربگه و فاقد داشبورد جدید نیز دارد که 34 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر سمند مدل LX نیز در حال حاضر 28 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل سورن آن نیز قیمتی برابر با 35 میلیون تومان دارد. رانا هم که روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند، قیمت آن هم‌اکنون 32 میلیون تومان است.

در بین پرایدها نیز مدل 131 قیمتی برابر با 19 میلیون و 850 هزار تومان دارد و مدل 132 هم 21 میلیون تومان به فروش می‌رسد. ازسوی دیگر پراید 111 یا همان مروارید نیز در حال حاضر قیمتی حدود 20 میلیون و 500 هزار تومان دارد. با توجه به آمار تولید منتشر شده، پراید در هفت ماه امسال نیز توانسته همچنان لقب پرتیراژترین خودرو تولید داخل را برای خود حفظ کند.

   جهش 15 میلیونی لکسوس

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، خودروهای وارداتی هم روزهای نسبتا با ثباتی را تجربه می‌کنند، هرچند در مواردی محدود، افزایش قیمت‌هایی نیز در بازار وارداتی‌ها طی هفته جاری، رخ داده است. به‌عنوان مثال، تویوتا لکسوس مدل RX، طی این هفته جهشی 15 میلیونی را تجربه کرده و در حال حاضر 520 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین بنز مدل E200 هم که پنج میلیون تومان گران شده، در حال حاضر خودرویی 400میلیون تومانی به‌شمار می‌رود.

در بین دیگر خودروهای وارداتی نیز سوناتای مدل 2015 قیمتی برابر با 165 میلیون تومان دارد و کرولا نیز با قیمت 138 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در بین دیگر خودروهای وارداتی نیز مدل تویوتا اوریون 217 میلیون تومان به فروش می‌رود و اپتیما هم 135 میلیون تومان قیمت دارد.
همچنین هیوندایی مدل  I40 با قیمتی برابر با 162 میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل IX35 هم 141 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. هیوندایی مدلی به نام النترا نیز در بازار ایران دارد که برای خرید آن باید 112 میلیون تومان هزینه کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر