بازدید 41040

انکار بچه مایه‌دارهای تهران و رویش ناگزیر بچه مایه‌دارهای دیگر شهرها

از اوایل مهرماه که رسانه‌های خارجی، صفحه «بچه مایه‌دارهای تهران» در یکی از شبکه‌های اجتماعی را به عنوان استثنایی بر شیوه زندگی بیشتر مردم ایران مورد توجه قرار دادند، تا روزی که محتوای این صفحه حذف شد، روزهای زیادی نگذشت، ولی خیلی زود روشن شد که هر چقدر مسئولان قصد انکار واقعیت‌های این صفحه را داشته باشند، ولی آن خود را در جایی دیگر نشان خواهد داد.
کد خبر: ۴۴۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸ 11 November 2014
از اوایل مهرماه که رسانه‌های خارجی، صفحه «بچه مایه‌دارهای تهران» در یکی از شبکه‌های اجتماعی را به عنوان استثنایی بر شیوه زندگی بیشتر مردم ایران مورد توجه قرار دادند، تا روزی که محتوای این صفحه حذف شد، روزهای زیادی نگذشت، ولی خیلی زود روشن شد که هر چقدر مسئولان قصد انکار واقعیت‌های این صفحه را داشته باشند، ولی آن خود را در جایی دیگر نشان خواهد داد.

به گزارش «تابناک»، وب سایت ال‌مانیتور در دوم ماه میلادی اکتبر، توجه جهانی به پدیده‌ای خاص در ایران را کلید زد که تا چند روز مورد توجه بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

ال‌مانیتور با توجه به تصاویری از سلفی‌ها، پارتی‌های خانگی، اتومبیل‌های لوکس اروپایی، مردان و زنانی با پوشش‌های متفاوت در صفحه اینستاگرامی با عنوان «بچه مایه‌دارهای تهران» و با اشاره به تغییرات سریع در وضعیت و موقعیت اجتماعی و سیاسی عده‌ای در ایران در سال‌های اخیر مدعی شد که این تصاویر نشان‌دهنده زندگی افرادی خاص و در شرایطی است که عموم مردم در فشار تحریم‌های سخت اقتصادی غرب هستند، به نظر می‌رسد، به ‌رغم مشکلات اقتصادی و تورم وحشتناک ایران در سال‌های اخیر، ثروت نزد عده‌ای که در بازار سیاه و فساد اقتصادی دستی دارند، همواره در حال افزایش بوده است.

برخی از تحلیلگران اروپایی حتی پا را از این فرا‌تر گذاشتند و مدعی شدند این طبقه خاص در ایران قابل مقایسه با الیگارش‌های روسیه هستند که در پایان دوران شوروی از راه فساد به ثروت‌های افسانه‌ای دست یافتند.

برداشت مهم دیگر این بود که این واقعیت که تلاش برای فیلتر‌ اینستاگرام نتوانسته این جوانان خانواده‌های تازه به دوران رسیده را از دسترسی به اینستاگرام باز‌دارد، برای بیننده‌ این را تداعی خواهد کرد که ظاهرا همیشه راهی هست تا آن‌ها به هر چه دلشان می‌خواهد دست یابند. این تصاویر نشان می‌دهد، برای آن‌ها شکستن قوانین کشور نیز چندان اهمیتی ندارد!

موضوع وقتی به رسانه‌های داخلی کشید و تقریبا همه رسانه‌های قابل اعتنای کشور به آن پرداختند، شکل جالب‌تری به خود گرفت. هر چه رسانه‌ها به این موضوع پرداختند، تقریبا نه در بین مقامات دولتی، نه نمایندگان مجلس و نه در بین دیگر صاحبان تریبون‌های عمومی که معمولا از کنار چنین مسأله داغی به راحتی عبور نمی‌کنند، کسی پیدا نشد که در این باره موضع‌گیری کند.

حتی پلیس نیز که پیش از این با دستگیری گروهی که ترانه‌ای خارجی را بازخوانی کرده بودند، نشان داده بود قصد ندارد در برابر آنچه هنجارشکنی در فضای مجازی می‌داند سکوت کند، در برابر «بچه مایه‌دارهای تهران» سکوت کرد.

مدتی بعد محتوای این صفحه در اینستاگرام حذف شد؛ هرچند نقش مسئولان در این اتفاق روشن نیست و حتی نمی‌توان درباره آن حدس و گمانی را مطرح کرد، ولی اکنون دلیل روشنی وجود دارد که ثابت می‌کند انکار وجود «بچه مایه‌دارهای تهران» و یا پاک کردن صورت مسأله با حذف محتوای صفحه آن‌ها در اینستاگرام راه به جایی نخواهد برد، دلیل این ادعا پیدایش صفحه بچه مایه‌دارهای تبریز در اینستاگرام است و اگر در آینده این صفحه نیز از یاد برود، جایی دیگر در فضای مجازی وجود خواهد داشت که این فاصله به وجود آمده اقلیتی کوچک و اکثریتی بسیار بزرگ‌تر را فریاد کند.

حتی اگر چنین صفحاتی در فضای مجازی وجود نداشت، باز هم بسیاری از مردم این اختلاف و فاصله را با چشمان خود در دنیای واقعی می‌دیدند و لمس می‌کردند، حتی اگر بسیاری از مسئولان نخواهند آن را ببینند و یا اینکه آن را کم‌اهمیت شمارند.

مشاهده این اختلاف و سخن گفتن از آن البته به معنای مذموم شمردن ثروت و یا کار و تلاش سالم برای زندگی بهتر از دیگران نیست، بلکه موضوع، اختلاف طبقاتی نوظهوری است که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های اقتصادی سالهای اخیر و آشفتگی‌های ناشی از آن می‌دانند؛ اما نکته اصلی تر این است که انکار این واقعیت باعث از بین رفتن عواقب و آثار آن نخواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۲
انتشار یافته: ۵۰
من به عنوان یک جوان از طبقه متوسط به خاطر " بی هدفی زندگی بچه های مایه دار " دلم سوخت
پاسخ ها
فامیل دور
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
که با این درد اگر در بند در مانند درمانند .......
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
ای با هدف....
هدفها و آرزوهای تو خاطرات روز مره اوناست
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
اینایی ک منفی دادن پورشه سواران اند
sina
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
سر چه حسابی می گی بی هدفن؟!
هدف تو چیه؟
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
ما چه هدفي داريم؟ با اين همه تلاش به كجا رسيديم ؟ تلاش بيشتر براي پرداخت اجاره خانه يا اقساط در موعد مقرر ؟ ارامش داريم يا همش دغدغه هاي زيستي؟
سپهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
مهمترین مشکل ما همین قضاوت بیجا و فکر کردن بجای دیگران است
اگه از راه حلال بدست اوردن نوش جونشون ( که بعید میدونم)اگر از ماله مردمه که ایشالا بزودی کوفتشون بشه
پاسخ ها
ND
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
موری جان با نفرین کردن و آرزوهای بد فقط داری دل خودت را چرکین می کنی باید از مسئولین خواست که این اقتصاد بیمار را درست کنند
اینستاگرام رو حذف کردند با بچه مایه دارهایی که تو خیابون راس راس می چرخند و پز پولدتری میدن و رو اعصاب بقیه جونا راه میرن چه میکنن واقعا مملکته داریم اخه
پولدار شدن یک نفر یعنی 100 نفر بدبخت تر شده اند ..!!
پاسخ ها
سیروس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
رو چه حساب این حرفو میزنی؟
چرا نمیخواید قبول کنید خیلیا با زحمت پولدار میشن؟؟ همه که کلاهبردار نیستن ، خیلی ها خیلی فکرای اقتصادی و کاری دارن که خیلیهای دیگه امثال شما حتی فکرشم نمیتونید بکنید ، پس دارن نون فکر و زحمتشون رو استفاده میکنن و حق دارن زیر پای بچه هاشون هرماشینی که بخوان رو بزارن ، بیاید عادت کنیم عقده ای و ندید بدید نباشیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
واقعا این استدلالها رو از کجا در میارین آخه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
سیروس جان!!! اشتباه نکنم تو هم نماینده بچه پولدارهایی.
میشه چند تا از این ایده های بکر که به درد جامعه خورده رو بیان کنید؟
البته به استثنای بساز بندازی(ببخشید ساخت و ساز!!!)
کجای این ایده های شما گرهی از مشکلات این جامعه باز کرده و کجا حقی صایع نکرده که شما این حق را برای زن و بچه این افراد قائلید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
اگر کسی نون دیگران رو خورد حق با شماست اما کسی که زحمت میکشه سال ها درس میخونه یا سال ها عرق میریزه نباید پولدار بشه؟اگر فرقی بین زحمت کشیدن و نکشیدن نباشه که همه ترجیح میدن بشینن یه گوشه هیچ تلاشی هم نکنن،یکم واقع بین باشیم.
کو گوش شنوا، هیچ جای دانیا یه جوون بیست ساله که فعالیت خاصی هم نداره پشت فرمون یه ماشین دو میلیاردی نمیشینه حالا ببین تو همین تهران چندتا از این جوونا داریم و چند نفر گرفتار یه لقمه نون برای خانواده ...
آقا يارانه اين ماه و كي ميريزن؟
مردم که کور نیستن .من اینقدر که داخل ایران پورشه دیدم اینجا داخل آلمان ندیدم .لطفا نگین که همشون از راه درست به این ثروت ها رسیدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
کاملا موافقم. من هم به کشور‌های زیادی سفر کردم، ولی‌ فقط دار ایران و کشورهای عربی‌ این همه پورشه و ... دیدم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
باشه نمیگیم
چیزی در جامعه به وضوح وجود دارد قابل تکذیب و انکار نیست
این تظاهر و فخر فروشی ها تبعات منفی بسیاری در جامعه به جا می ذاره، درسته که اختلاف طبقاتی وجود داره، اما بهتره که به نمایش عومی در نیاد.
مثلا میتونه باعث افزایش آمار سرقت بشه.
(( انگیزه سرقت، اغلب محرومیت نسبی و احساس سرخوردگی از شکست در تحقق انتظارات در طبقات پایین جامعه است.
به دلیل افزایش دارایی طبقات متوسط رو به بالا و طبقه بالا ، نمایش بیشتر این دارایی ها و محرومیت نسبی طبقات پایین از این رفاه اقتصادی، موجب افزایش اقدام افراد سرخورده به سرقت برای جبران بخشی از محرومیت خود می شود))
David Johnston.1997
چیه گیر دادید به این بنده های خدا گناه که نکردن پولدار شدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
بستگی داره ثروت از چه راهی به دست بیاد که اکثرا معلومه چه طوری به دست اومده
اتفاقا اگر از راه نادرست و بدبخت کردن بقیه باشه گناه هم داره
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
پولدار شدنشان اگر از راه حلال است گناه ندارد

ولی برخ دیگران کشیدن اشکال دارد!

البته، احتمالا شما هم برای مزاح نوشته اید؟
البته اینیستاگرام صفحه پولدارهای تهرانی را بعلت وجود تصایر جعلی بسته بود
پاسخ ها
سپهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
نوشته بود بخاطر پابلیسیته زیاد یعنی عکس ها مال خودشون نبود و دیگران گفته اند که عکسها مال اونها بوده
صفحه بچه پولدار ها در اینستاگرام حذف نشده ـ الان ی پیج دیگه دارن و خوشحال و شاد به فعالیت خودشون ادامه میدن ـ عکسا هم روزانه اپدیت میشن !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
آدرسشو بگو ما هم بریم
اینا که از خودشون با ساعتشون و موبایل و سویچ عکس میگیرن مایه دار نیستن عقده ای هستن
ایران، کشور دلالها است. ریشه تمام فسادها اینست که یک نفر با یک تلفن به اندازه حقوق تمام عمر یک کارمند درآمد دست می آورد.
واقعیت تلخه اینا همه تازه به دوران رسیده هستن یه ابرپولدارهایی میشناسم که از راه های حلال پولدار شدن ولی سبک زندگیشون خیلی عادیه و بسیار با فرهنگ و متمدن هستن. نمیگم پارتی گرفتن بده ولی کاملا مشخصه اینا عقده دارن .
اخه اون جوون كه پشت فرمون ماشين مدل بالاست چرا بايد پز بده وافتخار كنه ،خوب اگه پولش از راه حلال هست كه عرضه باباش بوده اگه هم اختلاس بوده كه بازم كار باباش بوده ،اون اتفاقا بايد شرمنده باشه كه حتي راه درست استفاده كردن ازاين پول رو هم بلد نيست
اینکه اینا از راه حلال یا حرام پول در اوردن مشکل ماها نیست. مشکل ما حسودی به این افراده. وقتی یه نفر مایه داره که الزاما حق من و تو رو نخورده!
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
لزوما حق ما رو نخورده.ولي اگه ماليات درامد ميليارديش رو داده باشه،اگه حق و حقوق كارگرهاي احتماليش رو باده باشه ، اگر تو مناقصه شركت ها رانت بازي در نياورده باشه، اگر دلالي نكرده باشه و جنسي رو به سه برابر قيمت به مردم بيچاره نفروخته باشه، اگر فقط و فقط به اندازه تخصصش مردم رو سركيسه كرده باشه و .... ثروتش نون جونش ولي ....
حضرت علی علیه السلام : هیچ کاخی ساخته نمی شودمگر اینکه کوخی ویران گردد.
ثروت بد نیست ولی یک ثروتمند با اخلاق و با وجدان، به دنبال کارآفرینی است و نه به رخ کشیدن ثروت در جامعه ای که در آن، قشر وسیعی زیر خط فقر زندگی می کنند
باید اسم این صفحه رو میذاشتن تازه به دوران رسیده های پوردار شده چون اینا با رانت و ماهی گرفتن از اب گل الود وفاسد اقتصاد به این تمکن مالی رسیده اند خدا رو شکر که از این پولها نداریم که اه هزار مظلوم بدنبالش است
می تونن این پولا با خودشون ببرن اون دنیا و پز بدن؟
پولدار بودن بد نیست ، بذارید ببینه دنیا یکم فکرشون در مورد ما عوض بشه چون فکر می کنن هنوز ما با حیوان چهار جا به جا می شیم. و در ضمن سعی کنیم سطح رفاه مردم رو بالا ببریم تا هی بگیم بچه پولدار ها بد هستند !!!!!
هر کدوم از ما هم جای این بچه پولدارا بودیم همین کارو می کردیم.
مشکل این بچه مایه دارا نیستن مشکل فاصله عجیب طبقاتیه که هر روز داره بیشتر میشه
یارو پول داره دوس داره استفاده کنه - اگه حلاله که هیچ اگه دزدیه و نظام اسلامی تواناییشو داره بگیرتشون
منو شمام هی حالا بزنیم تو سر هم
امام علي (ع): همانا خداى سبحان روزى فقراء را در اموال سرمايه ‏داران قرار داده است، پس فقيرى گرسنه نمي ‏ماند جز به کاميابى توانگران، و خداوند از آنان در باره گرسنگى گرسنگان خواهد پرسيد. (حکمت 328 نهج البلاغه)
سلام،نشون دادن شرايط زندگي يك عده به قول معروف بچه مايه دار هيچ اشكالي نداره به قول معروف دارندگي و برازندگي، حالا ما فرض و بر اين ميذاريم كه همه اين افراد همه ثروتشونو از راه درست و بدون حق رو ناحق كردن بدست آوردن.اما اين نمايش ثروت در كشورهايي اشكال نداره كه تبعيض طبقاتي در آنها بيداد نكنه!كه بيش از نيمي از مردم در حسرت حقوق اوليه شهروندي روزگار نگذرونن!كشوري كه قانون براي پولدارو فقير يكسانه!كشوري به ميزان پول افراد روي آنها ارزش گذاري نكنه!
اگر تو كشور خودمون همه از يك رفاه نسبي برخوردار بودن و بعد از اون حالا هركس به فراخور ميزان داراييش نوع تفريحات و تسهيلاتش با بقيه فرق داشت اين نمايش اصلا اشكال نداشت.
دوستان مايه دار نوش جانتون هرآنچه مايه داريد اما لبخند شما در گرو لبخند ديگران بايد باشه اين نمايش توي كشور ما كه دل مردمش پره از تبعيض و بي عدالتي و حسرت،درست و منصفانه نيست.
من قصد جسارت ندارم ... پدر من کارخانه فولاد سازی داره و وضع مالی خیلی خوبه داره !!! من خودم هم که 28 سالمه توان خریدن یکی از لوکس ترین ماشینهای داخل ایران را دارم ...منتهی پدرم از بچگی تو گارگاهها شاگردی کرده و من هم از کودکی کنار پدرم با حمل و فروش ....و دشواریهای شغل آهن درگیر بودم .. و هم اکنون هم با کار در همان کارخانه امرار معاش میکنم .. و هیچ دلیلی به فخر فروشی و نشان دادن اموالم به دیگران نمیبینم ...و با دیدن این عکسها .. هیچ مفهومی به جزء تازه به دوران رسیده و فقر فرهنگی به ذهنم خطور نمیکنه ...
پاسخ ها
فامیل دور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
دوست عزیزم امیدوارم همیشه کاسبیتون پر رونق باشه.. و در کنار انسانهایی مثل شما چند نفر دیگه هم از اون سفره ای که شما پهن کردید بهره مند بشن که این کار ثواب بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
ایول دمت گرم
متاسفانه پولدار هر روز پولدارتر میشه و فقیر هرروز فقیرتر

یه عده فکری هستن سر سال 100 هرازتومن بیفته رو حقوقشون
اما یه عده 100 میلیون تومن پول تو جیبیشونه
نه سربازی میرن، نه درس میخونن؛ نه استرس کنکور دارن، نه دنبال کارن، نه با کارفرما سرو کله میزنن، نه قسط دارن، نه استرس
به نظر من ثروت داشتن نه تنها بد نیست بلکه اگه حلال باشه با اون میتوان کارهای خیر و بسیار خوبی انجام داد اما اینکه اون پول بشه مایه فخر و مباهات برای یه عده آدم که واقعا محتاج و بی نیاز هستند جای تامل داره اینکه عینک 25 میلیونی بزنی بعد بعضی آدما محتاج نون شب باشن و تو به یه همچین آدمایی فخر بفروشی اصولا پول حلال رو آدم اینطوری خرج نمیکنه اگه هم کرد اینطوری نشون نمیده
کوفتتون بشه.
کسی ک از سالهای قبل پولدار باشه نمیاد اینجوری عکس بذاره.این عقده ای بازی ها نشانه ی یه شبه پولدار شدنه ک معلومه پولش از کجا میاد :|
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها