بازدید 28544
برگ‌هایی از عاشورا «۲»
به ياد دارم، وقتي به مراسم مي‏‌رفتيم، دو نفر بيشتر نبوديم. سخنراني، مدّاحي و سرود بلد نبوديم. حتّي بعضي جاها فکر کرديم پاسپورت لازم داريم، تا به آنجا وارد شويم! چون يک حسّ غريب پيدا کرده بوديم؛ مثل اينکه در کانادا نبوديم.
کد خبر: ۴۴۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰ 27 October 2014
 
هجرت در راه خدا اقسامی دارد و یکی از بارزترین اشکال آن، هجرت به سوی دیار غربت است برای کسب علوم آل محمد (ص) و سفر جوانان محب اهل بیت، از سراسر دنیا به قم (این آشیانه‌ علوم آل صادق) از همین نمونه است.

به گزارش «تابناک»، احمد حنیف کانادایی‌ که در نگاه اول انسان را یاد والیبالیست‌ها می‌اندازد، چند سالی است ‌به همراه خانوادهٔ خود در قم، زندگی و برای کسب تحصیل معارف اسلامی تلاش می‌کند. زندگی برای یک شهروند قارهٔ آمریکا در قم، چه جاذبه‌هایی می‌تواند داشته باشد که او و خانواده‌اش این شهر را برگزیده‌‌‌‌اند.

مصاحبه با او از این جهت می‌تواند جالب باشد که شما را از شیوه‌های عزاداری در کشور او و علل گرایش جوانان غرب به معنویت، از زبان او آگاه می‌کند. «خیمه» چندین سال پیش این مصاحبه را انجام داده که اینک آن را در «تابناک» ‌بازخوانی می‌کنیم.

* در ماه محرم و روز عاشورا، مراسم ويژه‌‏اي در ايران برگزار مي‏‌شود. بفرمایيد ‌در کشور شما در اين روزها، چه مراسمي برگزار مي‌شود؟ در بهشت هم سفیدپوست‌ها حکومت و برتری دارند!

ـ جمعیت شیعیان آنجا حدودا دویست و پنجاه هزار نفر است. که البته به صورت پراکنده، حضور دارند. آداب و رسوم هر کدام از ایشان، طبق روال سنت های کشور خودشان است، مثلا پاکستانی‌ها با استفاده از زبان اردو به رسم پاکستان، عزاداری می‌‏‌کنند. ایرانی‌ها، عراقی‌ها و لبنانی‌ها هم همین‌طور. محل عزاداری ایشان هم، مراکز اسلامی موجود در آنجاست.

بسیاری از آن‌ها قمه زنی هم می‌‏‌کنند، امّا این برنامه داخل خانه یا‌‌ همان مرکز اسلامی یا داخل یک سالن انجام می‌‏گیرد. البته حدود ۱۱ـ۱۲سال پیش برای اولین بار، مردم به خیابان‌ها آمدند و در مراسمشان از اجرای آداب و شیوه‌‏هایی که موجب خجالت آن‌ها شودـ مثل قمه زنیـ در خیابان پرهیز کرده، حتّی زنجیر زنی را هم حذف کردند و فقط برنامهٔ سینه زنی برپا کردند.


* شیعیان کاری نمی‌‏کنند که تظاهر به ریا شود؟


 ـ نه، چون این حساسیت را دارند که مبادا کانادایی‌ها با وحشت به برنامهٔ آن‌ها نگاه کنند. حتّی پاکستانی‏‌ها از آوردن ذوالجناح ـ که از آداب مخصوص عزاداری‏شان بود ـ پرهیز کردند. صحبت بر سر این ‌بود که آیا شبهه‏ «اسب پرستی» ایجاد می‌‏کند‌ یا خیر؟ البته چند سال بعد، بین آن‌ها به خاطر نبود وحدت، اختلاف افتاد و به چند گروه بومی و غیر بومی تقسیم شدند.

کسانی که شیعه شدند، تا چند سال اخیر مراسم خاصی نداشتند و بیشتر در مراسم دیگران شرکت می‌‏کردند، امّا کفایت نمی‌‏کرد. آن‌ها می‌‏رفتند و به سخنرانی گوش می‌‏کردند، ولی سخن را نمی‌‏فهمیدند، خوب، مذهب شیعه هم بین مهاجران مخصوصا در کانادا، آمریکا و در انگلستان یک دین خارجی به شمار می‌رود.

مثل هر کس دیگری که بنا بر حسّ کنجکاوی خواهان خبرگیری از اسلام باشد، به مرکز علوم اسلامی مراجعه می‌‏کند، بومی‏ های کانادا هم با تکمیل اطلاعات در آنجا تلاش می‌‏کنند آداب و رسومی را اختراع کنند و هم اکنون هم در همین وضعیت، در حال فرهنگ سازی با محرّم هستند.


فعاليت شما براي آنها چه بود؟

 ـ در اين هشت سال‌ در ‌محرم ‏بيشتر در مراسم مهاجران شرکت و براي آنها سخنراني کرده‌‏ام.

اثر سخنراني شما چقدر بود؟


 ـ موضوع سخنراني اثر دارد، ولي از لحاظ کار فرهنگي، کار زيادي بايد انجام شود؛ آزمايش لازم دارد، ولي سخنراني در همان حد يک خطابه است. در فرهنگ آمريکا و کانادا، بر خلاف کاتوليک‌ها، شيعيان اصلاً مراسمي براي گريه ندارند.

به ياد دارم در کودکي به کليسا مي‏رفتم، در ايامي که مي‌گويند حضرت عيسي (ع) را دار زده‏اند، مسيحيان در دوازده مرحله در دوازده روز، مصيبت حضرت عيسي (ع) را مي‏ خواندند و گريه مي‏ کردند. امّا حالا به خاطر پيشرفته شدن، ديگر اين برنامه ‏ها را ندارند و مسأله بر عکس شده؛ يعني جمع مي‏ شوند براي خنديدن و خوشگذراني!

شيعيان آنجا، بايد گريه کردن را ياد بگيرند؛ چيزي که اصلا در موردش تجربه ندارند. يعني اين گونه نيست که در نتيجه‏ يک سخنراني يا روضه، اشک بريزند. مثل ايران نيست که به جلسه رفته و با شنيدن کلمه «حسين» از زبان مدّاح يا سخنران، اشک بريزند. اين نيازمند به ايجاد فضاي فرهنگي است. بايد اين فرهنگ را در دل‏هاي آنها ايجاد کرد.

يعني با اين روضه‏‌هاي اهل بيت را که شما در عاشورا سخنراني مي ‏کنيد و يا مصيبت مي‌خوانيد نمي ‏توانند، ارتباط برقرار کنند... .


 من روضه خوان نيستم!


يعني آنجا کسي نيست که به زبان مادري روضه بخواند؟


 ـ هست، ولي خيلي کم. روز سالگرد شهادت شهيد باکوميک، جلسه ‏اي بود که يک بومي آمريکایی در آن‌ روضه خواند. بدون لحن و بسيار با احساس و آرام. مصيبت باکوميک را با روضه‏ امام حسين (ع) ترکيب کرد و مردم هم گريه مي‏ کردند؛ امّا فقط همين يک مورد دیده شد.

امّا بچه‏‌ها وقتي اينجا (ايران) آمدند و در مراسم عزاداري شرکت کردند، با مجلس، ارتباط برقرار کرده و گريه کردند. بعداً ‌آزمايشي چند جلسه بين خودمان گرفتيم و روضه خوانديم؛ بچه ‏ها گريه کردند و مسلماً کساني که در توان آنها انتقال اين فرهنگ هست، بايد فرهنگ گريه عزاداري را به آنجا انتقال دهند.


از کانادا (تورنتو) چند ‌طلبه در ايران مشغول هستند؟


ـ بين ده تا پانزده تن.

 
آيا به مناطق خودشان برگشته‌‏اند؟ تأثير اين چند نفر بر ديگران ـ مردم کانادا ـ چقدر بوده؟


ـ اين به تجربه و شخصيت آنها بستگي دارد. بعضي از آنها اهل سخنراني و فعاليت اجتماعي نيستند؛ فقط آمده ‏اند تا يک مسلمان خوب شوند.

شما به عنوان فردي تحصيل کرده در زمينه‏ روانشناسي و مدد کاري اجتماعي، فکر مي‏کنيد بر ديگران چقدر تأثير گذاشته‏‌ايد؟!

‌‌ـ مدرک ليسانس من خيلي مهم نيست. قبل از اسلام، زياد فعاليت مي‏کردم؛ الان هم همينطور. حتّي قبل از دانشگاه هم کار اجتماعي مي‏کردم و الان اثرات خوبي هم دارد.

زماني که از ايران به وطن خود بر مي‌‏گرديد، چه فعاليت‌‏هاي مذهبي ـ اجتماع داريد؟


ـ کار ما در آنجا «امّت سازي» است؛ يعني تنظيم اجتماعي مسلمانان و هدف‏دهي به آنها، تأسيس و گسترش مؤسسه‏ ها و بنيان هاي لازم از آموزش و پرورش و... براي مردم و بچه‏ها. تشديد فعاليت هاي سياسي جهت اثر گذاري در جمعيت کانادا، چون مسلمانان کانادا فعاليت و سازمان منظمي ندارند و از آنجا که مسلمانان کانادا اغلب مهاجر هستند، اين احساس در آنها بوجود آمده که مهمان هستند و هر گونه فعاليت جدّي، منجر به اخراج آنها مي‏شود و چون دوست ندارند اين بهشت دنيا را از دست بدهند و موجبات ناراحتي دولت کانادا و آمريکا را فراهم آورند، بدين جهت فعاليت آنها در آنجا محدود است.

برخورد دولت کانادا با مسلمانان و شيعيان کانادا چگونه است؟


ـ در نگاه آنها فرقي بين مسلمان و غير مسلمان، شيعه و هندو نيست، حتّي شايد نسبت به مسلمانان نگراني‌هاي بيشتري داشته باشند. مخصوصاً بعد از واقعه‏ 11سپتامبر، که مسلمانان به عنوان تروريسم در جهان معرفي شدند و حالت جنگي که بين غرب و مسلمانان بعد از اين واقعه، رخ داده است. منتهي نگاه آنها نسبت به وهابّي‌ها بسيار منفي‏‌تر نسبت به شيعه است. چرا که عوامل «القاعده» و «طالبان» از اين گروه بودند.

به تازگی گرايش مردم اروپا به معنويت، بيشتر از قبل شده (به علت فرار از ماديت) شما چقدر اين را درست مي‌‏دانيد؟


 ـ بله؛ بعضي از آنها علاق‏مند هستند که جواب سوالاتشان را از هستي بدانند و پيدا کنند. مثل: «ما که هستيم» و «از کجا آمده‏ايم» و «دنيا چرا وجود دارد؟» و... امّا متأسفانه دراين مسير به طرف علوم تقلّبي (خرافات) کشيده مي‏ شوند. مثلاً متافيزيک ديني را با علم حسّي و تجربي ترکيب کرده، از خدا به عنوان يک فضانورد پيشرفته، تا مثلا يک نفس کُلي، بحث مي‏کنند.

شما چطور مسلمان شديد؟


ـ تحقيق کردم و انگیزه‌ام از تحقیق سياه بودن رنگ پوستم‌ بود.

يعني اختلاف نژادي و نژاد پرستي؟


ـ بله. نژادپرستي و نقش کليسا در اين ظلم. نقش دين مسيحيت ما که نظام نژاد پرستي آمريکا و آفريقاي جنوبي بر پايه‏ي آن است و مفهوم تثليث ـ که يکي از تثليث‌ها حضرت عيسي (ع) است، که سفيد پوست است و به همين علت، نه تنها در دنيا که حتّي در بهشت هم، سفيد پوست ها حکومت و برتري دارندـ ولي من اين سخنان را قبول نکردم و نسبت به مسيحيت، ديد منفي پيدا کردم؛ همين علت، باعث اين شد که به جست و جوي دين ديگري رفته، خواستار بازسازي هويت خود شدم.

دنبال ديني بودم که بتوانم به وسيله‏ آن از ظلم انتقاد کرده، جوابگو باشم. لذا در اديان مختلف، تحقيقات گسترده‏اي کردم. ادياني نظير: هندو، بودایی، يهودي، مسيحي و بالاخره اسلام، که آن را کامل‌ترين و مناسب‏ترين دين يافتم و مسلمان شدم.

شرکت غير مسلمانان در عزاداری‌هايي که در کشور شما برگزار مي‏شود چقدر است و آيا از اين مراسم تأثيري مي‌گيرند؟ برخورد آنها با شما در آنجا چگونه است؟


 ـ خيلي کم، چون تعداد شيعيان بومي، خيلي کم است. به ياد دارم، وقتي به مراسم مي‏‌رفتيم دو نفر بيشتر نبوديم. سخنراني، مدّاحي و سرود بلد نبوديم. حتّي بعضي جاها فکر کرديم پاسپورت لازم داريم، تا به آنجا وارد شويم! چون يک حسّ غريب پيدا کرده بوديم؛ مثل اينکه در کانادا نبوديم.

آقاي حنيف کدام روضه را بيشتر دوست داريد؟

روضه حضرت عباس (ع). شايد به خاطر اينکه روز تاسوعا و عاشورا، پرشورترين و پرسوزترين ايام هستند. البته روضه‌ حضرت قاسم هم برمن اثر خاصي مي‏گذارد، امّا بيشتر از روضه حضرت عباس (ع) تأثير مي‏ پذيرم و آن را دوست دارم.

«عباس» در يک جمله، يعني...


ـ خضوع، نوکر اسلام!


کربلا، يعني...

 ـ يعني زندگي!


«حضرت زهرا» در يک جمله کوتاه:


 ـ ليلة القدر!

 
آب در کربلا را توصيف کنيد؟


 ـ آب، به معناي قطع شدن رحمت خدا به دست آدم‌‏هاي شر


کربلا رفته‌‏ايد؟


 ـ نه!

اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۵
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
هر کس خدمت به بشریت کند جایش در بهشت خداست

وگرنه آدمها ی روی زمین جهنم را بهتر بلد هستند بسازند

دل شکستن آسان هست
تا توانی دلی بدست آور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
عزیزم شعر اینه:
تا توانی دلی به دست آور
دل شکستن هنر نمی باشد
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
سلام
نمیشه با جهنم خدا مقایسه کرد.
اینکه کی بهشت میره هم خدا میدونه.عمل صالح شرایط داره.خدمت به بشریت که نشد دلیل.نیت درست ....
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
تابناک حان با سلام
اقا سعی کردم نگم نشد ولی اینحا هم اقا ما هر سال می رفتیم شهر لاهه به قول ما دن حاغ برا مراسم محرم اقا بعضی از این جوان ها داستانی دارند!!!
سال گذشته یک افغانی و یک ایرانی دعوا رو شروع کردند کار به چاقو کشی رسید امدن پلیس!!
ما با خانواده می رفتیم امسال نمی دانم چکار کنیم .خوب بود!!!
زیرا دعوای ایرانی با افغانی در تمام جشنها هم در همه کشور ها تکرار می شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
بازم برو دعا کن
سبحان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
جالبه! شما این آمار دقیق از همه کشورها رو چطور بدست آوردید؟!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
باسلام آقای حنیف چندسالی است درانگلیس می باشند واین عکس هم متعلق به سال های خیلی قبل است.
پاسخ ها
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
با سلام اول متن نوشته که مصاحبه مربوط به چندین سال بیشاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
نه در بهشت ایرانها وسروری دارند واتباع بیگانه افغانی وعراقی پاکستانی وبقیه باید به علت اتباع بیگانه بودن باید خارج بشن
ناشناس
|
Bolivia, Plurinational State of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
خوب بود که از یک نفر دیگر هم مصاحبه می گرفتید تا اقلا به احترام امام حسین حرفهای یکطرفه نمی نوشتید. در مونترال کانادا سه مجموعه شیعه ایرانی وجود دارد که دوتای آن از قدمت کافی برخوردار است. مجموعه مسجد و مدرسه مرحوم آیت الله خویی سالهاست که در آنجا فعالیت می کند. و هر شب جمعه دعای کمیل و شبهای شنیه سخنرانی و نمازجماعت برپا ست اگر سری به سایت آنها بزنید در می یابید که فعالیتها وسیع است. دهه محرم مراسم سینه زنی با حضور نزدیک به پانصد نفر برقرار است. مسجد شیخ صالح یا آقای سیبویه هم هست که در آنجا هم شبهای محرم و رمضان برنامه است. گروه دیگری که عموما از اساتید و دانشجویان هستند به نام نور برای خودشان از ایران هر سال سخنران دعوت می کنند و دهه اول محرم سخنرانی مداحی و سینه زنی دارند. بنده و فرزندان محصل بنده در این مراسم ها شرکت کرده ایم.
قاسم
|
United States
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
سال 84 از طرف دانشگاه رفتیم قم ایشون اومد تو حسینه ای که مستقر بودیم سخنرانی کرد. واقعا شخص عالم و با کمالاتی هستند.
علیرضافاندرازچالوس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
یاحق
اخلاص در عزاداری یعنی برای خدا وامام حسین عــــــــــــــــــــــــــــزاداری کنیم نه برای خود
نه برای هیات
ونه برای مداح
ونه برای هیچکس
آنوقت در اینصورت فرقی نمیکند که هیات ما باشد یاهیات دیگری،ایرانی باشد یاافغانی،عرب باشد یا عجم....
خداوند اخلاص روزیمان کناد!آمین
سعید طهمورثی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
القای خرافات ازآن دسته حرف هائی است که افراد دارای گرایش فرقه ای مطرح می کنند، هیچ وقت برتری درآخرت به سفیدپوستی وسیاه پوستی ربط نداشته وندارد،چون دیگردرآخرت قانون زمین حاکم نیست بلکه قانون خدا که درقرآن وکتب آسمانی مطرح است حاکم می باشد.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
آقای حنیف به سفید پوستان حسادت نکندو سایر هموطنان هم بدانند که افراد بشر یکسان و مثل هم نستند. مثلآ نژاد سیاه اکثرآ از قدرت بدنی بیشتری برخوردار هستند ولی از هوش و ذکاوت کمتری نسبت به سفید پوستان برخوردارند. شما چند نفر دانشمند، مخترع و مکتشف سیاه پوست میشناسید؟ ولی همانطور که میدانید، آنها در اکثر مسابقات قهرمانی، جلوتر از سفیدپوستان میباشند. واقعیتها را باید پذیرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
بزرگوار هوش مساله ای نیست که شما از روی این که چند شهروند به درجه بالای علمی رسیده باشند تعمیم بدید شما زمانی ادعا میکنی که علمی و با آمارها و همبستگی نژادی و موثر در آن را از طرف علمای جلمعه شناس ارائه بشه و طمئن کننده است
این که سیاه پوستان بخاطر شرایط ورزش رو انتخاب کردند و برتر شدند هم دلیل بر قدرت بدنی بیشتر نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
امید خان این مطالب را از کجا یاد گرفتی؟ متاسفانه ناصحیح هست آموخته های شما. مطالعه بیشتر و در مسیر درست لازم است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
جناب امید اینکه که سیاها هوش کم دارن دقیقا از علل دگیهای موروث تفکر نژادی استعقب افتا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
چه حرف بی ربطی می زنی . شرایط و امکاناتی که سفید پوستان داشتند در اختیار آنها نبوده .
دوما همه بشر، فرزندان آدم و حوا هستند. فرقی بین آنها نیست .
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
علیک سلام
خیر ، ایشان ساکن شهرک مهدیه قم هستند...
2سال پیش برنامه ماه عسل شبکه 3 شرکت کردند...
سيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
من چند سال ايشان را ميشناسم بسيار انسان والا مقام و متدين و داراي تحصيلات عالي ومتواضع هستند خداوند نگهار خود وخوانواده ايشان باشد
نقی
|
United States
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
درود بر تو ای بلال حبشی
سیامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
یا حسین غریب مادر
تویی ارباب دل من
یه گوشه چشم تو بسه
واسه حل مشکل من
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
در هر صورتی اسلام تحقیقی بهتر از اسلام تقلیدی ایست
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
این درآمدش ازکجا تامین میشه؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
روایت داریم بلال حبشی از پیامبر خواست از خدا در بهشت اورا سفید پوست و خوشبو کند
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
محرم عاشورا روز خبرنگار محمود صارمی ماهواره خیام هوشنگ ابتهاج
وب گردی