بازدید 114513
گفت‌وگو‌ «تابناک» با عکاس خوش‌ذوقی که افسانه را به تصویر کشیده؛

دیدن «هما» برای من که خوش‌یمن بود؛ بگذارید آدرس ندهم!

پای سخنانش که می‌نشینی، تازه متوجه غربت محیط زیست کشور و گونه‌های کم نظیرش می‌شوی؛ آنجا که می‌بینی در سال ۱۳۹۳ تازه برای نخستین بار پروسه‌ای برای عکاسی از یکی از گونه‌های اساطیری سرزمینمان شکل گرفته که اگر ذوق عکاس نبود، چه بسا هرگز شکل نمی‌گرفت.
کد خبر: ۴۴۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳ 20 October 2014
پای سخنانش که می‌نشینی، تازه متوجه غربت محیط زیست کشور و گونه‌های کم نظیرش می‌شوی؛ آنجا که می‌بینی در سال ۱۳۹۳ تازه برای نخستین بار پروسه‌ای برای عکاسی از یکی از گونه‌های اساطیری سرزمینمان شکل گرفته که آن هم حاصل ذوق عکاس بوده و همراهی برخی مردمان محلی نه چیز دیگری.

به گزارش «تابناک»، از جمله نکات مغفولی که دوستداران حیات وحش توجه به آن را موجب دیده شدن زیبایی‌های طبیعی، آگاهی دادن به جامعه و در نتیجه فراهم آمدن فرصت مراقبت بیشتر از حیات وحش کشور می‌دانند، تهیه فیلم‌های مستند حیات وحش است که از قضا انواع خارجی آن مشتریان پر و پا قرصی در کشورمان پدید آورده؛ اما هنوز در کشورمان اهمیت پرداختن به آن درک نشده است.

اما هر چه مسئولان این مهم را ندید‌ گرفته و در نتیجه کوتاهی ایشان، حیات وحش کشور روز به روز به شرایط وخیم‌تری مبتلا می‌شود، هستند کسانی که با تمام توان به یاری محیط زیست آمده و‌ گاه کمترین مجالی را برای معرفی گونه‌های ‌جانوری به مردم و در نتیجه مقابله با کشتار بی‌رحمانه آن‌ها از دست نمی‌دهند.

از جمله این افراد، احسان کمالی، عکاس خوش ذوق اهل خراسان است که در میان عکاسان خبری فردی شناخته ‌است، اما این بار ‌کاری کرده که در این قالب‌ها نمی‌گنجد؛ ده روز برای شکار سوژه‌ای ناب کمین کرده و پیش از آن مدت‌ها در این باره تحقیق کرده تا ماحصل تلاشش شکار «هما» با لنز دوربین باشد؛ شکاری که عکاس را متحول کرده و موجب شده برای زدن اهداف بزرگتری در آینده نشانه‌گذاری کند.

به این بهانه به سراغ وی رفتیم و با وی به گفت‌‎وگو نشستیم؛ بخوانید و در پس پرسش و پاسخ‌ها‌ قضاوت کنید که چرا در عصر انفجار اطلاعات و در حالی که خیلی‌هایمان از رویدادهای ریز و درشت دنیا در لحظه با خبر می‌شویم و زیبایی‌های آن سوی کره خاکی را به روایت تصویر و فیلم می‌بینیم، مرغ سعادت و دیگر گونه‌های سرزمینمان برایمان ناشناخته است؟ 

پیش از هر چیز جا دارد به نوبه خودمان از اقدام جالب توجه شما قدردانی کرده و دستتان را به گرمی بفشاریم. ایده این کار از کجا به ذهنتان رسید و چه شد ‌به جای پرداختن به سوژه‌هایی که می‌توان در چند ساعت و نهایتا یک روز به آن‌ها پرداخت، چنین زمانی را صرف شکار هما کردید؟

نخستین باری که از دیده شدن هما شنیدم، فکر می‌کنم کلاس پنجم ابتدایی بودم؛ یکی از اقوامم تعریف کرد که دوست شکارچی‌اش در فلان منطقه هما دیده و دنبال همراه می‌گردد تا به کمک همدیگر در آن منطقه تله‌گذاری کرده و شکارش کنند، چون آن زمان هفت هشت میلیون تومان خریداری می‌شد که بسیار عدد بزرگی بود.

این را گفت و بعد درباره ویژگی‌های هما حرف زد تا بفهمم که هما افسانه نیست. همین دلیل کافی بود تا شوق دیدن این پرنده در من شکل بگیرد و سال‌های سال بعد اندک مجالی برای به تصویر کشیدن این پرنده را از دست ندهم، وگرنه کار بنده عکاسی مستند اجتماعی است.

ترکمن که باشی می‌دانی مردن اسب جوان چه خبر تلخی برای صاحب آن است اما این بار ماجرا فرق دارد؛ آن گونه که کمالی از پسر پیرمرد ترکمن شنیده، این بار مردن اسب برای پدرش کمتر ناراحتی به همراه آورده چون شرایط برای عکاسی از هما فراهم شده بود. اینجاست که به پسرش می‌گوید: «احسان را خبر کن بیاید عکاسی از پرنده!»


یکی دو سال پیش، خیلی اتفاقی وقتی با تعدادی از دوستانم مشغول سوارکاری در یک منطقه بودیم، متوجه حضور پرنده‌ای زیبا در آسمان شدم و از آن عکس گرفتم و چون قبلا خیلی درباره آن مطالعه کرده بودم، توانستم تشخیص دهم که هماست؛ اما عکس خوبی نشده بود.

می‌دانستم که هما نوعی پرنده لاشه خوار است و پس از آنکه دیگر حیوانات و پرندگان لاشه‌خوار کارشان با لاشه تمام می‌شود، هما از راه می‌رسد، وگرنه دیدن آن به سادگی مقدور نیست و اینقدر کم دیده می‌شود که در افسانه‌ها دیده شدن آن را نشانه خوش یمنی دانسته‌اند.

همان عکس منجر به طراحی این پروژه شد؟

البته پروژه‌ای نبود. آن عکس کیفیت نداشت ولی توانستم با نشان دادنش به مردم بومی متوجه شوم که تشخیصم درست بوده و در آن منطقه خوشبختانه هنوز هما زندگی می‌کند. البته بعد عکس را به مسئولان محیط زیست استان هم نشان دادم و تأیید گرفتم که هماست.‌‌ همان عکاسی موجب شد که اهالی منطقه ـ که دیده شدن هما را نشانه خوبی می‌دانستند ـ پس از دیدن علاقه من به عکاسی از این پرنده‌ به کمک بیایند.

با چند تن از اهالی قرار گذاشتیم وقتی شرایط برای عکاسی از هما فراهم شد، خبرم کنند؛ یعنی وقتی حیوانی مرد، مرا برای عکاسی از آمدن هما بر سر آن خبر کنند و این فرصت مدتی پیش رخ داد.

یکی از اهالی وقتی اسبش مرد، با من تماس گرفت تا برای عکاسی از هما به منطقه‌شان بروم و با شوق فراوان راهی آنجا شدم. البته قرار نبود ده روز به درازا بکشد اما لاشخور‌ها و شغال‌ها دیر بر سر لاشه جمع شدند و همه چیز به کندی پیش رفت تا به ناامیدی برسم ولی در ‌‌نهایت بعد از ظهر روز دهم اتفاقی که منتظرش بودم رخ داد.


پس از یک بار شکست خوردن در ساختن محل استتار، کمینگاهی ساخته و در نهایت به شکار هما با لنز دوربین عکاس منجر می‌شود

کار چگونه پیش رفت و چه سختی‌هایی پیش رویتان بود؟

قبلا به طور جدی عکاسی از حیات وحش نکرده بودم و نمی‌دانستم برای این کار باید چه ‌‌بکنم، زیرا جز یکی دو نفر، عکس دیگری از هما نمی‌توان یافت و این یعنی امکان بهره بردن از تجربیات در این زمینه ممکن نبود و تنها باید به دانسته‌های خودم بسنده می‌کردم و از تجربیات روستاییان بهره می‌بردم.

نخست لای علف‌ها استتار کرده بودم که به شکست انجامید و بعد چاله کندیم و روی آن را با چادر پوشاندیم تا استتار کاملی شکل بگیرد که بتواند به کمک آن از دید حیوانات پنهان شد؛ اینقدر استتارمان خوب بود که حتی شغال‌ها که خیلی حساس هستند، متوجه حضورمان نمی‌شدند و به کمک این استتار توانستم تصاویر خوبی به ثبت برسانم.
 
از صبح تا شب در کمینگاه بودید؟

بد نیست بدانید:
هما یا مرغ استخوان‌خوار (نام علمی: Gypaetus barbatus به معنی کرکس ریش‌دار) نوعی کرکس بزرگ است که در کوه‌های مرتفع آفریقا، جنوب اروپا و آسیا زندگی می‌کند. هما در تمام طول سال یک جا می‌ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می‌گذارد.
این پرنده مانند دیگر کرکس‌ها عمدتاً لاشه‌خوار است اما عمدهٔ غذای آن را مغز استخوان تشکیل می‌دهد.
این پرنده استخوان‌های بزرگ را از ارتفاع زیاد به روی سنگ‌ها پرتاب می‌کند تا به قطعات کوچک‌تر شکسته و مغزشان قابل خوردن شود. گاهی هم از لاک‌پشت‌های زنده به همین روش تغذیه می‌کند.
هما در اسطوره‌های ایرانی جایگاه مهمی دارد و معروف است که سایه‌اش بر سر هر کس بیافتد به سعادت و کامرانی خواهد رسید به همین دلیل به مرغ سعادت معروف شده‌است.
یکی از دلایل این خوش یمن خواندن هما را عادت ایرانیان به قرار دادن اجساد از دنیا رفتگان در مکانهایی در کوهستان برای تبدیل شدن به خوراک حیوانات خوانده اند که گاه با حضور هما گره می‌خورده موجب می‌شده فرد درگذشته را به سعادت رسیده لقب دهند.
نه. صبح‌ها تا پیش از ظهر در محل آماده شده برای استتار منتظر می‌ماندم و بعد از ظهر هم عصر تا غروب منتظر می‌ماندم، چون حیوانات لاشه خوار در این زمان فعالیت می‌کنند. غیر از این زمان‌ها، برای عکاسی در دور و اطراف راهی می‌شدم یا به استراحتگاهم در منزل پیرمرد ترکمنی که در این راه خیلی کمکم کرد، می‌رفتم.

در کدام روستا؟

اگر اجازه دهید به این سؤال پاسخ ندهم.

چرا؟

چون محل هما شناسایی می‌شود و شاید اتفاقی بر خلاف قصدم از عکاسی رخ دهد. متأسفانه خیلی‌ها دوست دارند این پرنده را اسیر کرده و حتی شکارش کنند.

شاید باورتان نشود یا تلقین حسابش کنید و حتی من را خرافاتی بخوانید اما از زمانی که برای بار اول از این پرنده عکاسی کردم، با اتفاقات خوب زیادی مواجه شده بودم و برایم خوش یمن بود؛ همان گونه که از قدیم این پرنده را مظهر خوش یمنی می‌دانسته‌اند و روستاییان تأکید دارند که دیدن این پرنده خوب است، چون خبر از سلامت محیط زیست منطقه می‌دهد.

به همین دلیل اگر پیش ازین هم دوست نداشتم، کسی گزندی به این پرنده برساند، اکنون خیلی بیشتر علاقه‌مند به باقی ماندن نسل آن هستم و حتی تصمیماتی در این باره گرفته‌ام که به امید خدا عملی‌شان خواهم کرد.


در روزهای اول کمین، هر چند تصاویر جالبی در حافظه دروبین عکاس ثبت می‌شود، هیچ خبری از هما نیست

چه تصمیمی؟

وقتی روز آخر به دوربینم نگاه می‌کردم، باورم نمی‌شد توانسته‌ام از هما عکاسی کنم. وقتی علاقه روستاییان و شادی ایشان از موفقیت در ثبت تصویر هما را دیدم، همانجا این ایده به ذهنم رسید که چه خوب می‌شود این لذت را با دیگران هم به اشتراک بگذارم.

در منطقه ما برخی شهر‌ها هست که شکار در میان اهالی‌شان خیلی رایج است و بسیاری از مردم تفنگ دارند و به شکار مجاز و غیر مجاز می‌روند و از کل و بز گرفته تا پرندگان منطقه را هدف قرار می‌دهند. لذت این عکاسی موجب شده در صدد باشم دوره عکاسی حیات وحش برای ایشان برگزار کنم تا شاید با لذت بردن از تماشا و عکاسی از حیات وحش، از شکار ‌دست بشویند.

شاید با برگزاری دوره عکاسی ویژه شکارچیان، بتوانم سهمی در حفظ حیات وحش منطقه و کشور داشته باشم.


لاشه اسب چندین روز است ‌محل تغذیه حیوانات مختلف شده؛ اما گویا هما نمی‌خواهد خودش را نشان دهد

پس دیدن هما، قرار است برای حیات وحش منطقه هم خوش یمن شود؟

‌‌‌همان گونه که می‌دانید، دیده شدن گونه‌های گوناگون حیات وحش در یک منطقه یعنی محیط زیست آنجا اوضاع خوبی دارد و در نتیجه می‌توان گفت، برای حفظ این گونه‌ها هنوز فرصت باقی است. خوشبختانه در این تجربه توانستم تصویر یک جفت هما در منطقه را ثبت کنم تا بتوان به ادامه حیات این گونه نادر در آنجا امیدوار بود. شاید نشان دادن این شانس‌های ادامه حیات گونه‌های نادر و زیبایی‌های دیگر حیات وحش، بتواند اوضاع را به نفع این مخلوقات تغییر دهد، وگرنه معلوم است که سرانجام شکار شدن گونه‌های مختلف کجاست!

و سرانجام مرغ افسانه‌ای از راه می‌رسد؛ عصر روز دهم و زمانی که امید به دیده شدن هما بسیار کمرنگ شده بود و به نظر می‌رسید چنین پرنده‌ای دیگر در آن منطقه وجود ندارد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۶۶
عالی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
همای گو مفکن سایه‌ی شرف هرگز،
در آن دیار که طوطی کم از زغن باشد . . .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
همایی چون تو عالی قدر و حرص استخوان تا کی...؟!
hooman
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
هُمایِ اوجِ سعادت به دام ما افتد اگر تو را گذری بر مقام ما افتد
حباب‌وار براندازم از نشاط کلاه اگر ز روی تو عکسی به جام ما افتد
شبی که ماهِ مُراد از افق شود طالع بُوَد که پرتو نوری به بام ما افتد
به بارگاه تو چون باد را نباشد بار کِی اتفاق مجال سلام ما افتد؟
چو جان فدای لبت شد خیال می‌بستم که قطره‌ای ز زلالش به کام ما افتد
خیال زلف تو گفتا که جان وسیله مساز کز این شکار فراوان به دام ما افتد
به ناامیدی از این در مرو؛ بزن فالی بُوَد که قرعه دولت به نام ما افتد
ز خاک کوی تو هر گه که دم زند حافظ نسیم گلشن جان در مشام ما افتد
حافظ
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدارا

که به ماسوا فکندی همه سایه ی همارا
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
همای بر همه مرغان از آن شرف دارد
که استخوان خورد جانور نیازارد.

(شیخ اجل سعدی شیرازی)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
مشاعره هست انگار!!!!!!!
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
ت بده
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
کسی که دنبال شکار هما باشه، از نشونه هایی که شما دادین به راحتی مکان شو پیدا می کنه!
بسیار زیبا و شایسته تقدیر
چقد زیباست
واااااااااای چقدر لذت بردم دمت گرم.بسسسسسیار زیبا
آقا حسابی مراقب خودت باش، ممکنه شکارچیان شریییییییف!! و عزیز بیان سراغت ، خلاصه به درختی چیزی ببندنت و با قلقلک!!! ازت اعتراف بگیرن که محل دقیق اختفای هما رو لو بدی.
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
دقیقا
مواظب باش حتی به دوستانت هم نگی
خدا رو شکر به خاطر سه چیز اولا اینکه این چنین طبیعت زیبا و کم نظیری به ما عطا کرده دوم برای مردمی که با وجود اینکه همه چی در جهت نابودی فضائل اونها حرکت می کنه از رفتار های حکومتی تا توطئه های خارجی باز هم میشه درونشون اون روحیه طلایی رو دید که بی منت برای رضای حق کار میکنن و سوم برای این موجی که داره در جهت حفاظت ار میراث ملی و راه میفته امیدوارم ما خودمون پای کار بیام وجلوی نابودی مادرِ بزرگمون یعنی طبیعت رو بگیریم واقعیت اینه من از مسئولین کاملا نا امیدم
احسنت. واقعا لذت بردم.
این پرنده خونخوار همان کرکس است هما افسانه ایی بیش نیست این پرنده شوم حتی به کودکان هم حمله میکند و مواردی از ربودن نوزادان توسط این خون آشام گزارش شده عزم ملی جهت نابودی این خون آشام شوم از اوجب واجبات است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
نشاید که نامت نهند ادمی!!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
یا شما خوشت میاد ببافی یا تابناک خیلی باهات حال میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
عقاب هم خون می خوره می خوای همه عقابهارو نابود کنیم ؟
واقعا که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
شما حالت خوب نیت احتمالا چیز خورت کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
چیزی زدی که تو توهمی؟؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
آخه مرد حسابی کرکس از کی تا حالا شکار کرده که بخواد بچه هم شکار کنه.کرکس لاشه خوار هست و برای پاکسازی محیط زیست مفیده
عبداله
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
زینال خان ترسیده!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
خدا خودش شفات بده
عیسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
زینال مال کدوم بندری
منفی های این مطلب رو ببین اکثر نظرات تعداد منفی هاش صفره ولی نظر شما تا الان که من میبینم 81 منفی در مقابل 6 مثبته.البته خودم هنوز منفی ندادم.
شکارچی آگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
زینال از این منفی ها ناراحت نشی در طول تاریخ همیشه حق در اقلیت بوده دوست داریم
بلبل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
جنسش خوب بوده ... توهم زدی
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
نابودی شما با این طرز فکرت واجبتره ...
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
از اهم واجبات اینکه بیشعور هایی مثل تورو سروته از درخت آویزون کنن تا همون کرکسها نسل تورو منقرض کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
خدایی شخصی که این نظر رو تایید کرده چی فکر میکنه؟ فکر کرده که خیلی بامزه است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
چه خبر از بن لادن؟
نورسعید
| Armenia |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
برای دیدگاه شما متاسفم ،افراد مثل شما هستند که محیط زیست را از میان برده اند . اول خودت را درست کن بعدا از اوجب واجبات صحبت کن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
ماذا فاذا؟
خودت هم میگی کرکس
ذات کرکس در خوردن لاشه حیوانات مرده است و اصلا شکار نمیکنه
ناشناس
| Kazakhstan |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
لطفا عقاید مسخره و غیرعقلانی خودت رو فقط به بی خردان بگو. اینجا همه عاقلان هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
تابناك نظراي درست حسابي رو چاپ نميكنه بعد اين نظر مسخره رو چاپ ميكنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
آغازینال، یه دختر ده ساله توی زیرزمین خونشون هما نداره؟؟!!!
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
جهلو عقب موندگیرووو
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
بقول باباپنجعلی :الکی میگه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
عزم ملی نمی خواد 4 تا آدم مثل شما و آقای شکارچی آگاه برای انقراض همین چند تا دونه پرنده باقی مونده کافیه
تارا
| United States of America |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
واقعا برای این همه فقر فرهنگی متاسفم. عزم ملی برای اصلاح تفکرات غلط و عقب مانده ی امثال شما از اوجب واجبات است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
تو از مشكلات رواني متعددي رنج مي بري همين باعث شده كه مشكلات و گرفتاري هاي زندگيت در غالب اين جملات پوچ ظاهر بشه از من مي شنوي هر چه سريع تر براي درمان به متخصص مربوطه مراجعه كن. حتي اگه اين جملات رو براي جلب توجه هم نوشته باشي بازم مشكل داري؟؟؟
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
زینال بندری تو عشق منی
تو عشق منی زینال بندری
تو عقل نداری اگه داشتی به کرکس نمی گفتی خونخوار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
انگار مغز توام خورده .اسید خوبه بریزن روشون ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
اینچور که بوش میاد تو بندر یه اسید پاش قراره ظهور کنه
محمد جعفر
| United States of America |
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
لعنتی رکورد من رو شیکوندی
نرگس میرزایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
هر وقت نظری ازت میخونم بیشتر متوجه این میشم که عقلی در سر ..............با این نظر دادنت خودتو کشتی ،م.............!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
فكر كنم طرف همون شكارچي باشه كه مي خواد بره سراغ احسان كمالي و به درخت ببندش و با قلقلك ازش سراغ هما رو بگيره !!!!!
این بود هما، جالبه
دست عکاس هم درد نکنه..
زیباست. باید نسلش رو گسترش بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
زیباتر از اونه که مردار خور باشه
عالی بود عکس ها ..... دمش گرم.....
این که یک کرکسه.
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
پ ن پ ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
درسته این پرنده همان کرکس مصری هست که به دلیل افسانه های تاریخی بهش مرغ اقبال یا همون هما میگن زیبا ترین کرکس به نظر من.!
این بنده خدا گروهی راست میگوید چرا تصور وی را فقط روحیه آسمان دارد؟ !
اميد وارم از اين پرنده اساطيري محافظت بشه
و هيچ وقت جاش مشخص نشه
آدرس بده بریم شکار، خیلی خوشگله جون میده واسه تزیین خونه
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
شکارچی قوی بدون اجازه زینال تو حق نداری به شکار این پرنده شوم و خون آشام بروی وگرنه خودتم شکار میکنم محیط زیست مجوز شکار این پرنده خون آشام را فقط به بزگ شکارچیان(زینال)داده است
شکارچی قوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
من خیلی قوی هستم و هیچ کس نمیتونه واسه من بزرگی کنه... من این مرغ زیبا رو نه به خاطر شوم بودن بلکه واسه زیباییش و تاکسی درمی کردن می خوام شکار کنم
بلبل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
تابی جون دمت گرم ، خوبه که هجو گویی دوستان رو هم منتشر میکنی .
رهاموزیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
شما و زینال بندری چه با هم صفایی میکنین
و چقدر خودتون رو تحویل میگیرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
حالت خرابه ها زینال
قرصهاتو شستی خوردی؟
جواب شکارچی قوی
| Spain |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
محیط زیست و طبیعت و جانوران حیات وحش ایران متعلق به همه ی مردم ایران است و امثال شماها حق ندارند که به ان تعرض کنند اگه افرادی امثال شما بخواهند به ان دست درازی کنند بعنوان مدعی العموم از شما نزد خدا شکایت خواهند کرد
ناشناس
| Spain |
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
میازار موری که دانه کش است.....جان دارد و جان شیرین و خوش است
یاد این شعر افتادم : علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را که به سوا فکندی همه سایه هما را
وای باورم نمیشه که دارم هما میبینم
فتبارک الله احسن الخالقین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
خیلی سخته فارسی بنویسی ؟؟؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
ناشناس 18:12 خودت با رسم الخط عربی نوشتی.. پس بهتره دم از فارسی نزنی
آقای کمالی و اهالی دست مریزاد، نشون دادین هنوز انسانیت زنده است
بسيار عالي و زيبا عكاسي كرديد
من بیشتر یاد این شعر حافظ افتادم(با صدای استاد شجریان بخونید)
هُمای گومفکن سایه‌ی شرف هرگز / در آن دیار که طوطی کم از زَغَن باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
هماي اوج سعادت به دام ما افتد
اگر تو را گذري بر مقام ما افتد...

شيداييمون کردي سر صبحي ناشناس خوش ذوق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
درود برشما ناشناس ، درود براستاد شجريان ، درود براين مرد شجاع و درود براين پرنده زيباي ايران باستان.
ما هم برای یادگاری، عکسهای هما رو سیو کردیم. چون مثل شما سعادتمند نیستیم همای سعادت رو از نزدیک ببینیم.
درود و هزاران درود بر تو نازنین ، از خدا می‌خواهم عزّتت را روزافزون کند و در این راه یاریت کند انشا‌الله
همای سعاتم آرزوست .
بسیار عالی و آگاهی دهنده، آفرین بر تابناک، چقدر جالبه که من با کلی سوابق مطالعه تاکنون گمان میکردم همای صرفاً مرغی افسانه ایست و جالبتر اینکه کمتر از یک هفته پیش دوستی به من واقعی بودن آن را یادآور شد که من به دیده تردید و صرفا از روی احترام ایشان را انکار نکردم، واین مقاله به موقع چقدر برای من حسن اتفاق بود
من خدمت سربازیم ترکمن صحرا بود دقیقا عین این پرنده رو یکبار از فاصله حدودا دو متری مشاهده کردم ولی واقعا تا امروز برام جای سوال بود که اسم این پرنده چی بوده'واقعا کار عکاس عالی بود
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
توی سربازی چند درجه ارتقا پیدا کردی.اگه سایه اش روی سرت میوفتاد پادشاه میشدی.جدا از شوخی از نزدیک دیدنش رو دوست دارم.از عقاب طلایی بزرگتره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
ناشناس جان هر سایه ای که سایه نمیشه .فقط اون سایه اگه روی سرتون بیفته پادشاه میشین .متوجهی ؟
من از سایت محترم تابناک به عنوان یکی از خوانندگان شما خواهشی دارم و آنهم اینکه نظرات اشخاصی مانند آقای زینال بندری را چاپ نکنید به این علت که ایشان به غیر از نفرت و عقده چیزی برای گفتن ندارد شما نگاهی به نظرات دیگر ایشان مثلا در مورد اقتصاد و یا مسائل اجتماعی باندازید خودتان متوجه میشوید به نظر من ایشان دوران کودکی بسیار سختی را گذرانده است که الان بصورت عقده از همه چیز و از همه کس در آمده حتی از حیوانات بیگناه .با تشکر از سایت حامی طبیعت شما
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
ایضا افرادی مثل:
محمد جعفر و مریم و ...
دوست زینال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
دوست عزیزی که زیر بیرق اجانب رفته ایی هنوز برای تو زود است که عمق و غنای سخنان زینال را درک کنی ....افسوس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
نظراتش همه طنز سیاهه و چرا جدی تلقی می کنید ؟
milad
| France |
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
منم همین خواهش رو دارم هر وقت خبر های تابناک رو دنبال کردم با پیام های رنج آور این شخص روح و روانم به هم میریزه
نور سعید
| Armenia |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
اتفاقا دیدگاه های متفاوت را نشان بدهد بهتر است .البته معلوم است که افکار عمومی چقدر بیدار هستند . و جواب یاوه گویان را می دهند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
علی جان بعضی افراد با آگاهی میان بحثی مطرح میکنن تا همه وادار به اظهار نظر بشن اگر من و شما و دوستان دیگر توجهی نکنیم و ارزشی براش قائل نشیم اینجور اشخاص (که البته تو این اجتماع کم هم نداریم) خودشون ساکت میشن
چرا ازین انسان های با ذوق در کشور ما حمایت نمیشه ؟
ای کاش هر کسی به دنبال علاقه و کار خودش می رفت
کشور گلستان می شد
پاسخ ها
غلامرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
تقصیر ارزش گذاری جامعه اعم از اولیاء ومعلمین و... بر روی شغلهای مختلف است که باعٍث سرخوردگی نوجوانان وجوانان ودنبال کارموردعلاقه نرفتن است! شما خیلی باکلاس باشی مواقع ازکوره در رفتن ازکلمات حمّال،سوپور،عمله وگاوچران برای رفع دقّ ودلی استفاده میکنی در صورتی که این کارها نسبت به خیلی از مشاغل جدیدالتاءسیس شبه کلاه برداری شرف دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
اقای علیرضا لطفا به صنف دلالا توهین نکن اا
با سلام
این خبر خیلی خوب نوشته شده است
از خواندنش لذت بردم
پرنده شناس نیستم که از عکس تشخیص بدم
اما همین که حفاظت از محیط زیست و گونه های طبیعت را یادآور میشود بسیار عالیست
به آقای کمالی خسته نباشید میگم
امیدوارم ایده های ذهنی خود را عملی کنید
با سپاس
همای سعادت معروفه!
ایول زیبا بود دم عکاس گرم!
....
احسنت بر شما همیار محیط زیست
خیلی زیباست واقعا دست عکاس درد نکند امیدوارم با تلاش دوستداران محیط زیست نسل این پرنده زیبا حفظ شود
چقدر زیباست واقعا قدرت خداوند بی حدوحصر است
کار این عکاس گرانقدر و تمام کسانی هم که به ایشان کمک کردند شایسته تقدیر است
لطفا محیط زیست برای حفظ این پرنده ارزشمند فکر کاربردی بکند تا بعد کاسه چه کنم چه کنم دست نگیرد
بسیاری ازحیوانات خون آشام هستند مثل گرگها که به زنده ویا مرده رحم نمی کنند پس برو آنهارا بکش این ذات حیوانات وحشی هستش که گاها ما آدما از آنها پیشی می گیریم.
با سلام
باید به عرض جناب زینال بندری دانشمند برسانم که این پرنده اصولا از استخوانهای بجا مانده تغذیه می کند و اصلا علاقه ای به گوشت مردار ندارد. به این صورت که استخوان را به چنگال خود می گیرد بعد ارتفاع گرفته آن را رها می کند. استخوان شکسته و مواد درونی آن که بسیار قوی تر از گوشت است را می خورد. تنها پرنده ای است که اسید درون معده اش می تواند به آسانی استخوان را حضم کند. حالا فهمیدی دانشمند!!!
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
آفرین دوست عزیز زینال کوچکتر از آن است که دانشمند خطابش کنی از غنای مطلب زیبایت بسی حظ کردم خوشحالم که هنوز ذهن های زیبایی وجود دارند که اندیشه را با اندیشه پاسخ میدهند
حذف نظراتی شبیه زینال هم سانسور محسوب شده و پسندیده نیست هر چند از چنین افرادی بیزارم

این مطلب عالی بود
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
آفرین دوست گرامی ما باید تحمل شنیدن هر صدایی و لو از نظر ما غیر منطقی را داشته باشیم و با هر تفکری هر چند غلط پلیسی برخورد نکنیم سپاس از شما
هما Gypaetus barbatus
ویژگی های ظاهری:
طول بدن100تا115سانتیمتر و گستردگی بال ها266تا282 سانتی متر است. لاشخوری با بال های بلند، باریک و زاویه دار همچنین دمی بلند، لوزی شکل و تیره رنگ است. متفاوت از دیگر لاشخورها بوده، همچنین رفتار و نوع حرکنش کاملاً متمایز است. نر و ماده هم شکل و فاقد تغییرات فصلی است.
پرنده بالغ روتنه، بال ها و دم سیاه مایل به قهوه ای دارد، که با رنگ زرد مایل به نارنجی زیر بدن و سر روشن آن در تضاد است. نقاب سیاهی در صورت دارد که به موی پرهای جلوه امده به شکل ریش منتهی می شود. پوش پرهای زیر بال از شاهپرهای پروازی تیره ترند و روی بال ها نقوش سفیدی به صورت رگه مانند دیده می شود. پرنده نابالغ پر و بالی تیره تر و یکنواخت تر از بالغ دارد و موی پرهای ریش مانند صورت کوتاه تر هستند. پشت خاکستری مایل به نخودی، سر و گردن سیاه و زیرتنه نخودی چرک است همچمین زیر بال ها رنگ پریده و انتهای شاهپرها سیاه هستند.
ویژگی های زیستی: این پرنده کوهستان های مرتفع و دور افتاده را به عنوان زیستگاه برمی گزیند( مناطقی که به آب شیرین دسترسی داشته باشند). گاهی اوقات نیز در نواحی استپی همچنین در تپه های کم ارتفاع و در مجاورت دشت یا جنگل های نواحی پست دیده می شود. در فصل تولید مثل در ارتفاع بالا بین 1000تا3000متر و گاهی تا 4500متری و در زمین های مرتفع و کوهستانی به غیر از مناطق پوشیده از یخ و برف به سر می برد. عمدتاً و به خصوص در هنگام جستجوی غذا تک زی است. جوجه آوری خود را از اواخر زمستان در کوهستان های ناهموار دارای پرتگاه آغاز می کند. تک همسره است. 1تا2 تخم بیضی کوتاه به رنگ سفید با خال های قهوه ای و ارغوانی به ابعاد66 در 84میلیمتر می گذارد. تفریخ تخم ها55تا60 روز طول می کشد. پرورش جوجه ها 100تا110 روز به طول می انجامد.
وضعیت جمعیتی: جمعیت جهانی پرنده 2 الی 10 هزار پرنده است.
ارزش ها: این پرنده در ایران جزو پرندگان در معرض خطر انقراض فهرست شده و دارای ارزش حفاظتی است.
عوامل تهدید کننده: کاهش جمعیت سم داران وحشی، مسمومیت بر اثر سرب، برخورد با خطوط انتقال نیرو از اصلی ترین عوامل تهدید کننده است. استفاده از لاشه ها و باقیمانده امعا و احشا بدن دام های اهلی که آنتی بیوتیک و سایر داروها( دیکلوفناک) به آن ها تزریق شده است، باعث مرگ این گونه می گردد.
استفاده از اعضا بدن پرنده در طب سنتی و همچنین رقابت با سایر گونه های کرکس برای آشیانه سازی از دیگر عوامل موثر بر کاهش گونه است. تخریب زیستگاه های کوهستانی از اصلی ترین عوامل موثر بر کاهش گونه است. تخریب زیستگاه های کوهستانی از اصلی ترین عوامل تهدید گونه در زیستگاه های زادآوری است. شکار، مسمومیت و کاهش طعمه در اثر فعالیت های امسانی از دیگر عوامل مرگ و میر این پرنده است.
راهکارهای حفاظتی: پایش مسمومیت های ناشی از استفاده ی سموم بر گونه- حفاظت از زیستگاه های کوهستانی از اصلی ترین عوامل تهدید گوه در زیستگاه ها به خصوص زیستگاه های زادآوری- ایجاد محدودیت دسترسی انسان به زیستگاه های حضور گونه- حفظ جمعیت سم داران وحشی- حفظ دامداری سنتی در کوهستان.
پراکنش: هما در مطالعات انجام شده در منطقه زاگرس تنها یک بار دیده شده اما احتمالاً در سایر کوهستان های مرتفع و دارای جمعیت های مناسبی از سم داران وحشی دیده می شود.
منبع: گزارش پروژه ی ملی حفاظت از تنوع زیستی در زاگرس مرکزی
.
.
.
.
یک نظر شخصی( نظر من): متاسفانه عکاس خواسته یا ناخواسته برای تصویر برداری از هما، از لاشه ی یک حیوان اهلی استفاده کرده است. اسب معمولاً حیوانی است که هزینه ی نگهداری بالایی دارد و مقدار قابل توجهی شامل هزینه ی درمان و دارو و آنتی بیوتیک برای این حیوان می شود و با توجه به آنچه که در گزارش بود و استفاده از لاشه ی یک اسب جوان که احتمالاً بر اثر بیماری فوت کرده است. احتمال دارد تغذیه ی هما از لاشه ی این حیوان اهلی موجب مسمومیت و مرگ هما شود. با توجه به اینکه عکاس در گزارش گفته است که قبلاً در مورد هما تحقیق کرده است بعید می دانم این نکته راندانسته باشد( مسمومیت بر اثر استفاده از لاشه ی حیوان اهلی آن هم اسب!).
در کل باید این نکته را مدنظر داشت که نباید در مورد گونه های در حال انقراض ریسک کرد. باید توجه کرد که آیا ارزش ثبت تصویر هما ارزش آن را دارد که جان این پرنده به خطر بیافتد؟!
(البته در کل امیدوارم که در این پروژه، هما از لاشه ی اسب تغذیه نکرده باشد و صرفاً از اون طرفا فقط رد شده باشه!)
موفق باشید
بسیار زیبا،سپاس از عکاس فهیم و اهالی قدرشناس خالق زیباییها،با آرزوی موفقیت در ادامه راه.
خدا را شاکریم که در کشور ما هم این گونه نادر و جانداران دیگر زیبای خداوندی زندگی میکنندو امیدوارم مسئولین هم همانند محیط دوستان و شاکرین خداوند بخشنده زیباییهابه ایران عزیز احساس مسئولیت کنند و برای بقای همه جانداران محیط زیست و بخصوص گونه های در معرض انقراض همانند : هما - مرغ میش - پلنگ - راسو - شاهین - قرقاول و ..... برنامه ریزی اصولی و آموزش و ترویج منع شکار و جاندار دوستی داشته باشند - بخدا کار سختی نیست : آگاهی میخواهد و همت تا ماهم نابودکننده نباشیم بلکه محافظ باشیم و سپاسگذار واقعی خالق زیباییها
لطفاً تلاش کنید از زندگی این پرنده افسانه ای فیلمی تهیه کنید، حتما مورد توجه جهانی قرار خواهد گرفت
تا الان نمیدونستم نقش برجسته های پرنده هما در تخت جمشید مال این پرنده است. لطفا نقش برجسته های تخت جمشید رو هم بذارید
تقديم به عكاس عزيز
............................
هُمایِ اوجِ سعادت به دام ما افتد اگر تو را گذری بر مقام ما افتد
حباب‌وار براندازم از نشاط کلاه اگر ز روی تو عکسی به جام ما افتد
شبی که ماهِ مُراد از افق شود طالع بُوَد که پرتو نوری به بام ما افتد
به بارگاه تو چون باد را نباشد بار کِی اتفاق مجال سلام ما افتد؟
چو جان فدای لبت شد خیال می‌بستم که قطره‌ای ز زلالش به کام ما افتد
خیال زلف تو گفتا که جان وسیله مساز کز این شکار فراوان به دام ما افتد
به ناامیدی از این در مرو؛ بزن فالی بُوَد که قرعه دولت به نام ما افتد
ز خاک کوی تو هر گه که دم زند حافظ نسیم گلشن جان در مشام ما افتد
حافظ
من یک عمر که به کوه می رم این پرنده را بارها دیده ام جالب توجه اینکه حدودا یک ماه قبل روز جمعه در ارتفاعات بودیم ناگهان تعداد زیادی پرنده توجه مارا حلب کرد به تماشا انها پرداختیم متوجه شدیم عقاب می باشند به رنگ قهوهای چون ما بر سر قله بودم حدودا در ارتفاع 3300 متری این پرندها در دسته های 5 به بالا پرواز میکردنند بالغ بر 1000 تا می شدند متاسفانه دوربین نداشیم ولی روز بعد به محیط زیست اطلاع دادیم ودیگر اینکه تاکنون چندین با رشاهد کبک دری وبلند شدن ان بودهام حتی محیط بانها ندیدهاند مکانش را می دانم یک راز
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
کبک دری در ارتفاعات 2500 متر به بالا زندگی میکند و در میان صخره های صعب العبور لانه میسازد. من کبک معمولی (Chukar) را با دستگاه جوجه کشی تکثیر کرده ام. دوست دارم پرنده های کمیاب و در حال انقراض را تکثیر کرده و در طبیعت رها کنم.
اقا درخواست دارم نظرات زینال رو ارائه بدید همه حق اظهار نظر دارن.
از هر ده ميليون روستايي هاي ايراني يه نفر اينطوريه. بقيه يه تفنگ گرفتن دستشون به هر چي حركت ميكنه شليك ميكنن.
پاسخ ها
پرستو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
سلام آرش خان....اصلا هم اینطور نیست بهتره نظرتونو درمورد روستاییها عوض کنین...این نظر خیلی بی انصافیه.من خودم دیده ام روستایی هایی رو که آزارشون ب مور هم نمیرسه...بی انصاف
کبک دری نیز دیده نمی شود ولی تاکنون چندین بار ازچند قدمی بلند سدنش را دیدهام البته بلغ بر 40 سال که به کوهستان می روم ونیمی از کویر استان سمنان را رفته ام
خدا قوت احسان جان
دست مريزاد
به آقای کمالی و اهالی با صفای اون منطقه درود و خداقوت می فرستم.
آها پس اين هواپيمائي ملي ايران كه ميگن اينه ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
لطفا از اسم من سوءاستفاده نکنید به نام زیبای خودتان کامنت بگذارید
بعضي از كاراي تابناك عجيب و غريبه.بعضي وقت ها نظرهاي معمولي رو نميزاره توسايت بعضي وقت ها هم نظر اين زينال بندري رو كه ميگه نسل كركس ها رو بايد انداخت رو ميزاره.با اينكارها به اعتبار خودت لطمه نزن تابي.
به عکاس محترم بفرمایید که پرنده استخوان خوار در روزهای پایانی باید سر برسد وقتی که استخوان از گوشت خالی شده. پس در روز دهم تازه امید ها زیاد شده بود.
کاش دوست عکاسمون لنز قوی تری استفاده می کرد
این پرندگان سلامتی بخش محیط زیست هستند.یاد شعر سهراب افتادم. چه کسی می گوید/ اسب حیوان نجیبی است کبوتر زیباست / پس در چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست/ چشمها را باید شست/ جور دیگر باید دید. به این پرندگان مفید احترام بگذاریم.
باورتون نمیشه. تا عکسشو دیدم اشک تو چشمام حلقه زد.
واقعا زیباست. واقعا.
همای سعادتی که بر لاشه مردگان باستانی ما انان را به بهشت یا جهنم رهنمون میکردو با خوردن اجساد از الوده شدن خاک جلوگیری میکرد ولی نیاکان نیندیشیدند که با مدفوع خود خاک را الوده میکند
پاسخ ها
غلامرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
خدا بهت عقل بده! مدفوع این پرنده رو تو کجا دیدی ؟ وقتی خودشو نمیشه دید!
با تشکر فراوان از آقا احسان دوست داشتنی و سایت تابناک
این دوست و هنرمند عزیز بدلیل پشتکار و همت عالی شایسته بهترین درود ها و سلام ها است. ممنون آقا احسان
به قول مرحوم پدربزرگم:
هماي بر سر مرغان از او شرف دارد
كه استخوان خورد و جانور نيازارد
پاسخ ها
پرستو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
خدا پدربزرگتونو بیامرزه با این بیت گهربارش
واقعا ابهتش ستودنیه. هر موقع مجالی میشه تا از تهران بزنم بیرون سعی میکنم به آسمون خیره بشم تا این سلاطین واقعی آسمان رو نظاره کنم . خدا کنه همیشه پر هاشون توی باد مخالف شونه بخوره
حالا اگر عرب‌ها همین کرکس یا لاشخور را نماد ملی‌ خود اعلام میکردند ما چه میگفتیم؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
نظر 08:23 - 1393/07/30 هما رو بخون میفهمی که چرا هما خوب هست ولی کرکس یا لاشخور خوب نیست.
خسته نباشيد خدمت عكاس و كساني كه باهاش همكاري كردن.هنوز امثال شكارچي و زينال زياد داريم.به اميد روزي كه واقعا اشرف مخلوقات باشيم .
ey HOMA, khosh omadi...Payandeh bad IRAN.
تکراری بود
مصاحبه شما هم خیلی حرفه ای و هیجان انگیزه
هُمایِ اوجِ سعادت به دام ما افتد
،ا گر تو را گذری بر مقام ما افتد
یعنی با دیدن تو ذوق مرگ می شم و هما چون لاشه خور است بالا سرم پیداش میشه!!
باید عکاس بود تا ارزش و کار احسان کامیلی رو درک کرد .
عکاس سخت کوش و کار بلد این گزارش تصویری شما قابل تحسین است
ممنون
درود
این همه طرفدار محیط زیست داریم ، خیلی امیدوار شدم.
مطما هستید این عکسها مربوط به هما است چون تاکسیدرمی این پرنده در موزه در اصفهان من دیدم بسیار بزرگتر از این پرنده در عکسها است دم و سر پرنده با این پرنده متفاوت است وپرنده زیر نوک پرهای مثل ریش دارد ودم مثل طاووس بلند است
بسيار عكسهاي زيبايي هستند. مثل هميشه پر تلاش و موفق باشيد
همای بر سر مرغان از آن شرف دارد
که استخوان خورد و جانور نیازارد.....
رحمت به روح پدر عزیزم که این اسم زیبارا بر من گذاشت.....
موضوع قدري مورد ترديد هست چرا از نشستن هما بر روري زمين و يا روي لاشه عكس نگرفته است؟
عالي بود
اميدوارم هميشه موفق باشيد
واقعا دست مريزاد
فقط اين گزارش عالي ميتوانست بخشي از تلاشها و هنر آقا احسان رو بشناسونه هرچند حوزه تخصصي ايشون حوزه اجتماعي است ولي هميشه كارهاي بي نظير ي در حمايت از حيات وحش و طبعت نيز در سايتهاي مختلف مشاهده كرده ام

موفق باشيد
واقعا درود جا داره
خودت چته
وای ی ی ی
این زینال بندری حرف نزنه آخه نمی شه ؟ بابا این برای چی اصلا زندست ؟ عین متحجرین ....
در هر صورت این گزارش عالی بود ... مرسی تابناک جونم
مرسی از عکاس با حوصله ی این تصاویر
ساقول احســـــــــــان کمــــــــــــــــــــالی عزیــــــــــــــــز
اینو ببینید :

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/0/0c/Lammergeier_Kabul_1973.JPG

پس این یارو دیگه خیلی خوش شانسه ، هما از رو سرش که رد شده هیچ ، یارو گرفته اش تو بغلش :)))))
خیلی لذت بردم... خدا رو شکر و ممنون احسان جان
امریکایی ها عقاب سر طاسشون رو چطوری حلوا حلوا می کنن ما همامون رو چه می کنیم بنده با 35 سال سن امروز باید بفهمم هما یک افسانه نیست... واقعا برای خودم متاسفم
خطاب به زینال بندری جناب زینال بنده ممکن است که در کشوری دیگر زیر بیر ق آنها زندگی کنم اما کشورم را دوست دارم و هر کاری از دستم بر اید برای آبادانی یا طبیعتش انجام میدهم نه مثل شما که در ان خاک زندگی کنم و تفنگ بدست بگیرم برای کشتار حیوانات و نابودی طبیعتش یا با اشخاصی همانند خودم مسابقه بگذارم که کدام شخص باید با اجازه من پرندگان بیگناه را شکار کند . خدارا شکر میکنم که افرادی مثل شما تا ان اندازه کم هستند که نظرشان در مقابل نظرات هموطنانم گم میشوند درود میفرستم به هموطنان دوستدار حیوانات
البته هما از شجره کرکسها میباشد با ظاهری لطیف و قشنگ و ظریف !! اگر کسی مایل است ان پرنده قشنگ را مشاهده کند میتواند برود در کاشان بر فراز کوههای بلند کرکس بین ابیانه و نطنز و میمه و وزوان و قهرود !!! که موطن و زادگاه اصلی این پرنده در آنجاست و این پرنده زیبای دوست داشتنی بقدر مورد توجه بوده و احترام و مورد علاقه مردم که شاه عباس صفوی علاقه عجیبی به آن داشته و لشکریان که وقتی یکی از این پرنده ها (هما فوت میکند ! او را با تشریفات خاصی در بالاترین نقطه کوههای کرکس در نطنز بخاک میسپارد و از شهرستان نطنز بخوبی قابل مشاهده است این آرامگاه و آرامستان این پرنده !!!
like
خوش بحال زينال بندري و شكارچي قوي و محمد جعفر كه از هفت شهر ازادن و فقط لازمه سر وقت قرصهاشون بخورن!
سلام
علاقه وپشتکار ایشان ستودنی اما هما صرف نظر از جایگاه ادبی در اشعار شاعران قدیم ایران جزو گونه های لاشخور بوده و دلیلی برای شکار و فروش آن وجود ندارد ، ضمنا چند مورد قبلا توسط عکاسان حرفه ای حیات وحش کشور از آن عکاسی شده که در نشریات مختلف چاپ شده .
اسم دختر من هم هما هست خیلی خوشحالم
یک دنیاااااااااااااااا تشکر.......
خیلی جالب بود و خوشحالم از این که هنوز هم طبیعت دوست توی این دوران پیدا میشه
زینال ؟!!! زود بیا خونه قرصاتو یادت رفته بخوری ...
مطالب بهتری دراین سایت بگذارید.مرسی وخیلی ممنون
اولین باره می بینمش. پس همای سعادت که میگن اینه...
زینال راست میگه تو جنوب کشور یک پرنده شوم هست که خون نوزاد انسان را آنقدر میمکد تا اورا بکشد، ولی اینکه این پرنده باشه یا نه مطمئن نیستم
واقعا خسته نباشید...
درود...احسان جان به راستی شایسته ی گرامیداشتی.

دلش شاد هر آن کس که عکاسی ات یاد داد

که بوم و برت زین هنر گشت شاد
واقعا پرنده ی بسیار خوشگلیه امیدوارم فرهنگمون درست بشه و شاهد نجات و باز سازی طبیعت بشیم، بازم مرسی عکسشو گرفتین این پرنده استخوان خاره من خیلی دوستش دارم و در ایران باستان که خیلی مردم باشعورتری در این سرزمین زندگی میکردن پرنده ی الهام بخشی بوده ... بازم مرسی برای عکسها مچکرم...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار