بازدید 4295

70 درصد جرایم کشور ناشی از اعتیاد است

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیش از 65 تا 70 درصد جرایمی که در کشور رخ می‌دهد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از اعتیاد هستند.
کد خبر: ۴۴۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷ 06 October 2014


معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیش از 65 تا 70 درصد جرایمی که در کشور رخ می‌دهد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از اعتیاد هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد میدری در همایش ارتقای رفاه اجتماعی و فقرزدایی با رویکرد جلب مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد برای کاهش اعتیاد که روز دوشنبه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اعتیاد مادر آسیب‌های متعدد اجتماعی است و بنابراین مقابله با اعتیاد، یک قدم استراتژیک برای کنترل آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: در بند یک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که مشارکت‌های مردمی و استفاده از نیروهای مردمی در همه حوزه‌ها به عنوان یک ابزار و هدف است. تجربه‌های مختلف در کشور نشان داده هرجا به نیروهای مردمی اتکا شده، توانسته‌ایم گام‌های بلندی برداریم که بزرگ‌ترین گام، موفقیت در جنگ تحمیلی بوده است.

میدری ادامه داد: در بخش مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی؛ جذب منابع و استفاده از نیروهای مردمی حدود 30 درصد از بودجه را نیروهای مردمی بدون هیچ چشم‌داشتی تقدیم می‌کنند و بار بزرگی از مشکلات مردم را در این حوزه برمی‌دارند که این میزان، بخش عمده‌ای از بودجه بهزیستی را در بر می‌گیرد.

معاون وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: با مشارکت مردم؛ دانش اجتماعی مردم، ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی در کشور تقویت می‌شود و امیدواریم با رویکرد استفاده از نیروهای مردمی، اعتیاد را کنترل کنیم.

میدری با بیان این که مردم تنها اعانه‌بگیر بهزیستی نیستند؛ عنوان کرد: در دستگاه‌های دولتی به ظرفیت مردمی زیاد توجه نشده است.

وی اظهار کرد: انجمن‌های مردم‌نهاد پدیده‌های انسانی‌اند که هم آسیب و هم نقاط قوت دارند. در نهاد دولت باید این انجمن‌ها را به سمت سالم‌سازی هدایت کنیم که این کار متاسفانه کم صورت گرفته است. وظیفه ماست که انجمن‌های خوب را از انجمن‌های بد تشخیص دهیم و زمینه رشد انجمن‌های مردم‌نهاد سالم را فراهم کنیم.

میدری با اشاره به برگزاری همایش ارتقای رفاه اجتماعی و فقرزدایی در اهواز، افزود: دلیل انتخاب خوزستان برای برگزاری این همایش، اقدامات مختلفی است که در حوزه مبارزه با اعتیاد در این استان صورت گرفته و این اقدامات نشان می‌دهد اراده‌ای قوی در خوزستان برای مقابله با اعتیاد و پیشگیری از آن وجود دارد.

وی گفت: به دنبال جلساتی که با استانداری و معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان داشتیم؛ بنا است که برنامه ارتقای رفاه اجتماعی را در این استان اجرا کنیم. این برنامه می‌تواند فصلی از برنامه ششم توسعه نیز باشد. در برنامه ششم توسعه قرار است فصل گسترده‌ای تحت عنوان رفاه اجتماعی وجود داشته باشد که شیوه تدوین برنامه رفاه اجتماعی با سایر برنامه‌ها متفاوت است.

وی افزود: به عنوان هماهنگ‌کننده بخش رفاه اجتماعی کشور، برنامه ارتقای رفاه اجتماعی را از شهرستان‌ها آغاز می‌کنیم و پس از آن به سطح کشور آورده شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در اجرای این برنامه، از بهزیستی خوزستان خواسته شده که در حوزه کاهش اعتیاد در شهرستان‌ها، تصویری تهیه شود تا مجموعه‌ای از اقدامات را تحت عنوان یک برنامه برای کاهش اعتیاد در هر یک از شهرستان‌های خوزستان تعریف کنیم.

وی گفت: بنا به وظیفه‌ای که برعهده ما است به حرکت‌هایی که استاندار خوزستان در جهت پیشگیری و مبارزه با اعتیاد آغاز کرده، کمک خواهیم کرد تا در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد گام‌های موثری برداشته شود.

نقش تاثیرگذار سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه پیشگیری

همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی نیز در این همایش گفت: برای اجتماعی کردن موضوع پیشگیری در جامعه، فعالیت سمن‌ها بسیار ضروری و تاثیرگذار است.

وی با اشاره به پدیده اعتیاد ادامه داد: در موضوع اعتیاد، مولفه‌های پیدا و پنهان بسیاری وجود دارد که چه بسا به آنها توجه نمی‌شود. در حوزه اعتیاد؛ جنس، گفتمان و ادبیات پیشگیری بسیار متفاوت‌تر از حوزه‌های دیگر است. پیشگیری مبتنی بر جامعه است و اجتماع‌محور است، موضوعی که شاید تا به امروز کتر به آن پرداخته شده است.

وی افزود: بخش عمده یادگیری در حوزه احکام و آموزه‌های دینی به طور عام توسط پدر، مادر، ملعمان، علمای مساجد، مربیان مهدهای کودک و به طور کلی اولیا به کودکان و نوجوانان ارایه می‌شود و بهترین مربیان پیشگیری، مادران و پدران هستند.

هاشمی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته به جهت فراگیر بودن عرصه خدمات اجتماعی، رفاه اجتماعی و مباحث اجتماعی، دولت‌های موفق به سراغ مردم آمده و از ظرفیت مشارکت مردم استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که بهزیستی، توانمندسازی مبتنی بر جامعه را شروع کرد؛ برای بسیاری این امر ناشناخته بود ولی اکنون فعالیت گروه‌های مردم‌نهاد نهادینه و در ارکان بودجه‌ای پیش‌بینی شده است. اکنون سازمان بهزیستی، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی از سمن‌ها را دارد و حدود 29 هزار مرکز مردم‌نهاد در حوزه بهزیستی در کشور فعال هستند.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی بهزیستی در زمینه اجتماعی کردن موضوع پیشگیری، گفت: ضروری است در حوزه اعتیاد موضوع مبارزه، مداخله و پیشگیری از اعتیاد را اجتماعی کنیم و سازمان‌های مردم‌نهادی که تشکیل می‌شوند نیز باید به صورت تخصصی رفتار و فعالیت کنند.

هاشمی عنوان کرد: آرمان اصلی هر دولت و نظام مترقی، امنیت است که در دل مبانی دینی و قانون اساسی ایران به این موضوع بسیار جدی پرداخته شده است ولی امنیت تنها نباید امنیت فیزیکی باشد بلکه علاوه بر آن، امنیت باید در ذهن‌ها باشد که از آن به عنوان امنیت روانی تعبیر می‌شود. سازمان‌های مردم‌نهاد در بعد امنیت روانی، هم می‌توانند زمینه‌ساز و هم عامل اجرا باشند.

وی افزود: در خصوص پیشگیری از اعتیاد که یک معضل بزرگ اجتماعی محسوب می‌شود، سمن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و می‌توانند هم در جهت‌گیری برای اقدام عملیاتی و هم در جهت گیری برای آگاه سازی جامعه، بسیار اثربخش باشند.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان این که کم‌هزینه بودن و چابک و چالاک بودن، از ویژگی‌های سمن‌ها است؛ اظهار کرد: سرعت اعتیاد رو به افزایش و سن ابتلا به اعتیاد در ایران رو به کاهش است و این نشان از رشد اعتیاد در جامعه دارد؛ در این شرایط باید از ظرفیت انجمن‌های غیروابسته به دولت استفاده کرد.

هاشمی افزود: حدود 40 درصد از استراتژی‌های بیست‌گانه سازمان بهزیستی، در حوزه پیشگیری است. این نشان می‌دهد که سازمان بهزیستی از سال‌های گذشته توجه جدی به حوزه پیشگیری در جامعه دارد.

وی اظهار کرد: بهزیستی در مباحث کلان اجتماعی به خصوص در موضوع خاص اعتیاد، به سازمان‌های مردم‌نهاد وابسته به خود، اعتماد جدی و تکیه ویژه دارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به اهداف سازمان در حوزه پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد بسیار عقب هستیم. دانشمندان این حوزه معتقدند که وجود یک نفر معتاد برابر با آسیب رسیدن به 20 خانوار است. این بهترین ترور نرم است که دشمن می‌تواند از طریق آن‌ها به ما ضربه وارد کند.

هاشمی افزود: جوانان ما در این موضوع بسیار راحت از مسیر خارج می‌شوند و در این شرایط، پیشگیری در اولویت است. در حوزه درمان نیز مسئولان باید بدانند که تنها 20 درصد از سبد سلامت، مربوط به درمان و مداخله است و بقیه سهم سلامت مربوط به پیشگیری و میانه پیشگیری است پس چرا نباید به این حوزه بیشتر توجه شود؟

وی به ریاست سازمان بهزیستی در کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در کشور اشاره کرد و افزود: بنا داریم یک اقدام جهادی به واسطه شبکه عظیم و قوی سازمان‌های مردم‌نهاد انجام دهیم و به روزی برسیم که در هر خانواده، یک همیار بهزیستی وجود داشته باشد و این همیار، آموزش‌های اولیه سطح یک پیشگیری را به عنوان واسط بین بهزیستی و مردم ارایه دهد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار