بازدید 15194

پاکسازی یک غار از خرافات

انجمن غار و غارشناسی ایرانیان، کلوپ غارشناسی و غارنوردی اصفهان و کارگروه غارشناسی و غارنوردی هیأت کوهنوردی شهرستان اصفهان پس از پاکسازی شاه‌قنداب، 22 گونی زباله به وزن 670 کیلوگرم از غار خارج کردند.
کد خبر: ۴۳۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴ 06 October 2014
«شاه‌قنداب» برای بومی‌ها غاری مقدس است که به باور مردم مراد دل می‌دهد، اما همین داستان‌ها باعث شده، نفس شاه‌قنداب بین زباله‌ها، موم شمع‌ها و پارچه‌ها و قفل‌های دخیل بسته شده، حبس شود. روز غار پاک بهانه‌ای شد تا غارنوردان گرد خرافات را از این غار، پاک و بومیان را نسبت به خرافات آگاه کنند.

به گزارش ایران، غار شاه‌قنداب در 57 کیلومتری جنوب شرقی شهرضا و 35 کیلومتری غرب رامشه واقع شده است. این غار در کوه شاه‌قنداب و در ارتفاع دو هزار و 124 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای یک دهانه است. طول کلی غار 439 متر و عمق غار 12 متر است. غارنوردان اصفهانی از فرصت روز غار پاک استفاده کردند تا نقشه غار شاه‌قنداب را برای بومی‌ها و محلی‌هایی که برای گرفتن مراد دل به این غار می‌آمدند، رونمایی کنند و توضیح دهند، این غار مسدود است و راه به جایی ندارد و طول و عمق آن نقشه‌برداری شده است.

انجمن غار و غارشناسی ایرانیان، کلوپ غارشناسی و غارنوردی اصفهان و کارگروه غارشناسی و غارنوردی هیأت کوهنوردی شهرستان اصفهان پس از پاکسازی شاه‌قنداب، 22 گونی زباله به وزن 670 کیلوگرم از غار خارج کردند.

مهرداد حاجی‌هاشمی، مسئول کارگروه غارشناسی و غارنوردی هیأت کوهنوردی شهرستان اصفهان در این‌باره به ایسنا گفت: سال گذشته در دیدار از غار شاه‌قنداب متأسفانه با غاری ویران شده و انبوهی از زباله روبه‌رو شدیم. غار شاه‌قنداب با اعتقادات و خرافات که به همراه دارد بیشتر شبیه به یک مکان مقدس زیرزمینی است، چرا که مردم به دو ستون آهکی انتهای غار دخیل بسته و معتقدند؛ هر کس از بین آن‌ها عبور کند به حاجت و مراد خود می‌رسد.  وی ادامه داد: غار به دست بازدیدکنندگان کاملاً تخریب شده، دودهای ناشی از سوخت‌های روشنایی مانند شمع و فانوس‌های بادی روی دیوارهای غار نشسته و اجازه نفس کشیدن به غار را نمی‌دهند. همچنین زباله‌های فراوانی در گوشه و کنار غار دیده می‌شود. برای همین پاکسازی این غار در اولویت و دستور کار هیأت کوهنوردی شهرستان اصفهان قرار گرفت.

مسئول کلوب غارشناسی و غارنودی اصفهان همچنین به کارگاه آموزشی حفاظت از غارها که در حاشیه پاکسازی این غار برگزار شد، اشاره کرد و افزود: این کارگاه را با هدف تغییر نگرش مردم بومی منطقه و اهمیت حفظ این غارها برای تداوم زندگی بشر برگزار کردیم. جلسه‌ای هم به همراه بازدیدکنندگان و زائران غار شاه‌قنداب ترتیب دادیم که امید است فرهنگ‌سازی شده باشد.
حاجی‌هاشمی درباره شایعاتی مبنی بر این‌که غار شاه‌قنداب انتهایی ندارد گفت: نقشه یک غار سند و شناسنامه آن است و به همه شایعات پایان می‌دهد، به طوری که در دنیای خارج از ایران غارشناسان معتقدند؛ هیچ غاری کشف نشده مگر آن‌که نقشه آن کشیده شده باشد.
رسول یحیی‌آبادی نقشه‌بردار کلوپ غارشناسی و غارنوردی اصفهان در این‌باره گفت: در این برنامه از نقشه غار شاه قنداب رونمایی شد که خود فرهنگ‌سازی درباره شایعاتی است که گفته می‌شود این غار انتهایی ندارد.

یحیی‌آبادی ادامه داد: باید ایمان داشته باشیم که پاکسازی غارها و کوهستان ها به نفع انسان‌ها است و سعی کنیم شعار ندهیم، بلکه آستین همت را بالا بزنیم و در هر شرایطی به آن عمل کنیم و همچنین برای تغییر نگرش مردم باید رسانه‌ها همصدا با غارشناسان فریاد بی‌مهری به طبیعت را گوشزد کنند. ما خوشحالیم که 31 نفر در این برنامه شرکت داشتند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار