بازدید 4056

هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی داروهای شیمی‌درمانی

برآورد می‌شود سالانه 800 میلیارد تومان در کشور صرف هزینه‌ داروهای شیمی‌درمانی بیماران سرطانی می‌شود‌. باید راهکارهای مناسبی برای افزایش طول عمر باکیفیت، افزایش نشاط و شادابی بیماران سرطانی و خانواده‌های آنان در نظر بگیریم‌.
کد خبر: ۴۳۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲ 27 September 2014
جهان صنعت در گزارشی نوشت:

«برو پی زندگیت شما خوب خوب شدی فقط چکاپتو یادت نره»‌، این جمله را زنی نجات یافته از بیماری سرطان با شوق و ذوق از قول پزشکش در وبلاگ خودش نوشته، جایی که شرح ماجراهایش با بیماری سرطان و شیمی‌درمانی را روزنوشت کرده و با مخاطبانش به اشتراک گذاشته‌.

او در پستی که درباره درمانش گذاشته این‌طور ابراز خوشحالی کرده: 
«عدد ۲۱۶ واسه همیشه تو ذهنم حکاکی شد! امروز روز متفاوتی برای منه‌. دیروز آزمایش خون دادم ۸ صبح امروز جوابشو گرفتم و راهی انستیتو شدم. وقتی وارد اولین راهرو شدم صدای تاپ‌تاپ قلبمو خودم می‌شنیدم‌.‌.‌. خیلی هیجان‌زده بودم، رفتم پذیرش‌، پرونده‌مو گرفتم‌. ۴۰ دقیقه منتظر بودم تا بالاخره شمار‌مو که ۵۲۲ بود از پیجر لابی پیج شد بازم ضربان قلبم رفت بالا! یه نفس عمیق کشیدم و رفتم تو‌. دکتر آزمایشامو دید و معاینه‌ام کرد، باورتون میشه این جمله رو از دهن دکترم شنیدم‌: خانم برو پی زندگیت شما خوبه خوب شدی فقط چک‌آپتو یادت نره!»

«بانو» 30 تیر ماه 92 درباره رشد دوباره موهای سرش نوشته بود‌: «دیروز یه قرار ملاقاتی داشتم، جلوی میزتوالت نشستم و تو آینه زل زدم به خودم! عجب‌.‌.‌. دیگه نیازی ندارم ابرو بکشم‌.‌.‌. دیگه نیازی ندارم چشامو مداد بکشم‌.‌.‌. ‌. دستی هم تو موهام کشیدم‌. این‌قدر بلند شده که با اعتماد به نفس کامل می‌تونم بدونه پوستیژ از خونه بزنم بیرون! همین کارم کردم‌. فقط ضدآفتاب زدم و شالمو انداختم رفتم بیرون‌. همه چی فرق کرده‌. آدمایی که تو خیابون منو می‌بینن نمی‌دونن این موهای تیغ تیغی چقدر واسه من ارزشمندن‌. اونا نمی‌دونن که من از آبان‌ماه نود و یک منتظر این لعنتی‌ها بودم‌.‌.‌. امیدوارم هیچ‌وقت هیچ‌کس تو موقعیت من نیفته تا بخواد منو درک کنه‌.»
اما زمان زیادی طول می‌کشد تا یک بیمار سرطانی به مرحله‌ای برسد که رشد دوباره موهایش بعد از شیمی‌درمانی را ببیند،‌ مرحله‌ای که بسیاری از این بیماران هرگز به آن نمی‌رسند. باید خوش‌شانس باشند که به موقع متوجه نشانه‌های بیماری شوند و به پزشک مراجعه کنند‌ حتی در صورت مراجعه به موقع نیز تامین هزینه‌ها شرط رسیدن به روزهای خوش خندیدن به خود در قاب آینه است‌. 

سال‌های اخیر سلامت مردم در ایران دوران خوبی را سپری نکرده است. با گسترش تحریم‌ها و بروز مشکلات بیشتر در حوزه بهداشت و درمان طی دولت‌های نهم و دهم، هزینه‌های درمان به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شد‌. در این میان بیماران سرطانی که تا پیش از تحریم‌ها هم با مشکلات گرانی و کمیابی دارو دست و پنجه نرم می‌کردند مشکلاتشان دو چندان شد‌. بسیاری از داروها علاوه بر کمیاب بودن در لیست حمایتی بیمه‌ها قرار نداشتند و هزینه‌های سنگینی به بیماران تحمیل می‌کردند‌. این مشکلات همچنان ادامه دارد و بیماران صحبت از هزینه‌های میلیونی برای دریافت یک عدد آمپول و گشتن داروخانه‌های شهر برای پیدا کردن دارو می‌کنند‌. 

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی هزینه‌های سالانه‌ای که در کشور صرف داروهای شیمی‌درمانی بیماران سرطانی می‌شود را 800 میلیارد تومان اعلام کرده است که به گفته وی، هزینه‌های کمرشکنی برای بخش سلامت و بیماران است‌. 

به گزارش مهر، دکتر علی‌اصغر پیوندی در مراسم افتتاح بخش شیمی‌درمانی مرکز پزشکی امام حسین(ع) با اشاره به مشکلات و چالش‌های نظام سلامت خواستار مشارکت خیرین و نیکوکاران در کاهش دغدغه‌های نظام سلامت و دانشگاه شد و همکاری در کارهای خیر را از سنن حسنه برشمرد‌. 

وی گفت‌: ما به تنهایی و فقط با اتکا به اعتبارات دولتی نخواهیم توانست مشکلات نظام سلامت را رفع کرده و خدمتی در شان مردم ارایه دهیم بنابراین از بخش خصوصی‌، خیرین‌، نیکوکاران و‌.‌.‌. می‌خواهیم در این زمینه ما را یاری دهند تا انشاءالله با گسترش این همکاری‌ها در تمام بیمارستان‌ها شاهد رفع مشکلات و ارایه خدمات بهینه به بیماران باشیم‌. 

پیوندی در ادامه اظهار داشت‌: برآورد می‌شود سالانه 800 میلیارد تومان در کشور صرف هزینه‌ داروهای شیمی‌درمانی بیماران سرطانی می‌شود‌. باید راهکارهای مناسبی برای افزایش طول عمر باکیفیت، افزایش نشاط و شادابی بیماران سرطانی و خانواده‌های آنان در نظر بگیریم‌. 
وی در ادامه با اشاره به شروع تدوین دستورالعمل‌های تجویز داروهای شیمی‌درمانی در وزارت بهداشت بر لزوم تعریف شاخص‌های دارویی در درمان سرطان و تجویز داروهای شیمی‌درمانی تاکید کرد تا ضمن تجویز منطقی داروها و کاهش بار مربوط به هزینه‌های درمان، بهترین خدمات درمانی به بیماران ارایه شود‌. 

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت، این برنامه را سبب کاهش دغدغه‌های مردم و نظام سلامت‌، ارایه خدمات مطلوب‌تر و افزایش رضایتمندی مردم دانست و در ادامه افزود‌: بیشترین هزینه دولت‌ها همواره در حوزه بهداشت و درمان است‌.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار