بازدید 22464

با چشمان باز ازدواج کنید

قدیم‌ها مثال معروفی وِردِ زبان‌ها بود که این روزها کمتر شنیده می‌شود. آن مثل چیزی نزدیک به این مضمون بود «پیش از ازدواج باید چشم‌هایت را خوب باز کنی اما پس از ازدواج لازم است گاهی چشم‌هایت را ببندی.»
کد خبر: ۴۳۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵ 23 September 2014
وقتی حرف از خواستگاری، آمدن و رفتن و بله برون و نامزدی است همه چیز خوب و مرتب به نظر می‌رسد. همه شاد هستند و اگر دغدغه‌ای هم هست برای چگونه برگزار شدن مراسم و خوب پیش رفتن امور جاری و عادی است. آن روزها همه لب‌ها خندان است و ناراحتی و شکایتی هم در کار نیست. همه به هم احترام می‌گذارند و کسی آن دیگری را چپ چپ نگاه نمی‌کند. همه جمله‌ها و عبارات دوستانه و سرشار از محبت است و هیچ کس زیر لب غرغر نمی‌کند و ناسزا نمی‌گوید.

به گزارش جام جم، گاهی اما چند ماه یا یکی دو سال بعد ورق برمی‌گردد و حرف‌ها و نگاه‌های محبت‌آمیز جای خود را به سخنان تند و چشم غره‌های آکنده از خشم می‌دهد. راستی در این مدت بر این دو نفر و این دو خانواده چه می‌گذرد که شرایط را این قدر سخت و گاه غیرقابل تحمل می‌کند؟ چه می‌شود که یکی پایش را در یک کفش می‌کند و فقط از طلاق حرف می‌زند؟

برای این که چنین روزهایی تجربه نشود یا کمتر دیده شود، خوب است در همان روزهای سرشار از شادی، قدری عاقلانه‌تر فکر کرده و کمی از سخن گفتن و عمل کردن براساس احساسات دوری کنیم. خیلی وقت‌ها این خود ما هستیم که با دادن قول‌هایی که نمی‌توانیم به آنها عمل کنیم و به قول معروف از پسش برنمی‌آییم، زمینه را برای بروز اختلاف‌ها فراهم می‌کنیم.

امروز به چند مورد از این مسائل اختلاف برانگیز اشاره می‌کنیم:
قدیم‌ها مثال معروفی وِردِ زبان‌ها بود که این روزها کمتر شنیده می‌شود. آن مثل چیزی نزدیک به این مضمون بود «پیش از ازدواج باید چشم‌هایت را خوب باز کنی اما پس از ازدواج لازم است گاهی چشم‌هایت را ببندی.»

امروز متأسفانه این پیشنهاد حکیمانه به عکس اجرا می‌شود؛ به این معنا که دخترها و پسرهای جوان در روزها و ماه‌های نخست آشنایی چشم‌شان را بر همه چیز می‌بندند، کژی و راستی را به یک معنا تفسیر می‌کنند و هیچ بدی و رفتار و گفتار ناشایستی در طرف مقابل نمی‌بینند؛ حتی اگر یکی از دوستان و آشنایان انتقادی از همسر آینده‌شان بکند، با تندی هر چه تمام‌تر بر او می‌تازند که قصد بر هم زدن این رابطه را داری و مقصودت جلوگیری از خوشبخت شدن من است و از این‌گونه تعبیرها! انگار در آن دوران، حرف‌ها میخ آهنین است و گوش دختر و پسر، سنگی سنگین.

همین خانم و آقا اما چند روزی که از عقد و ازدواج می‌گذرد، شروع می‌کنند به مته بر خشخاش گذاشتن و ریزترین سخنان و حرکات و سکنات را زیر ذره‌بین نقد بردن و راه بر نفس طرف مقابل بستن. عجیب آن که حالا ریتم و جریان داستان هم عوض می‌شود و هرچه بزرگ‌ترها بیشتر نصیحت می‌کنند، کوچک‌ترها کمتر می‌شنوند و همان بزرگ‌ترها را مقصر قلمداد می‌کنند. آنچه در این میان ثابت می‌ماند، همان یک‌دندگی دختر و پسر عاشق پیشه دیروز و دشمن امروز است.
پس اگر به زندگی مشترکتان علاقه‌مند هستید؛ اگر پیش از ازدواج هم چشم‌هایتان را خوب باز نکرده‌اید، حداقل بخش دوم این نصیحت را گوش کنید و از حالا به بعد بر بعضی رفتارهای کوچک همسرتان چشم بپوشید.

توقع بی‌جا مانع زندگی است

در مطالب قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم اما به دلیل اهمیتش باز هم به آن می‌پردازیم؛ خیلی از دختر و پسرها ازدواج را دروازه‌ای برای فرار از مشکلات می‌دانند. یاد قدیم‌ها بخیر که دخترها منتظر مردی دلاور سوار بر اسبی سفید می‌نشستند، تا بیاید و آنها را با خود به قصر آرزوهایشان ببرد. حالا اما همه ما می‌دانیم این حرف‌ها متعلق به قصه‌هاست و با واقعیت زندگی فرسنگ‌ها فاصله دارد. دختر و پسر عزیز، چه بخواهید و چه نخواهید؛ چه بپسندید و چه این‌گونه فکر نکنید، زندگی مشترک پُر است از مشکلات ریز و درشت. مشکلاتی که اگر آماده مقابله با آنها نباشید، عزم همراهی و پای رفتن‌تان را سخت آزرده و زخمی می‌کند و یارتان را در مسیر سخت زندگی تنها خواهید گذاشت. همین جا سرچشمه اختلافات است.

پس حقایق را بپذیرید و توقع‌تان را از زندگی واقعی کنید. توقع بی‌جا و فراتر از توان طرف مقابل، مانند بهمنی بر جاده زندگی فرود می‌آید و راه رسیدن به هدف‌ها را مسدود می‌کند. اگر می‌خواهید زندگی آنچنان که دوست دارید، ادامه یابد و از بودن در کنار همسرتان لذت ببرید، «توقع بی‌جا» را از فرهنگ لغات زندگی مشترک‌تان پاک کنید.

هر کس برای این کار راهی پیدا می‌کند اما شاید بتوانید از پاک کن قناعت، واقع‌بینی، مدارا و بردباری برای پاک کردن این واژه کمک بگیرید.

هنگام عصبانیت پرخاش ممنوع

تمام بزرگان می‌گویند هنگام عصبانیت نباید تصمیم بگیرید و این نکته مهم اخلاقی، در زندگی زناشویی نقشی به مراتب مهم‌تر از مناسبات اجتماعی بازی می‌کند. بسیار پیش آمده که جرقه‌ای کوچک باعث بروز اختلافاتی تند و آتشین شده است. اختلافاتی که تا جدایی پیش رفته و زندگی‌ای را بر باد داده است.

اگر آموخته باشیم یا تمرین کنیم که بیاموزیم، وقتی عصبانی هستیم یا همسرمان عصبانی است با او جر و بحث نکنیم؛ اگر یاد بگیریم موقع عصبانی شدن، تصمیم نگیریم و به جای آن سکوت پیشه کنیم؛ اگر هنگام عصبانیت، پاسخ ندهیم؛ تصمیم نگیریم و به جای این کارها فقط از محیط پر تشنج گفت‌وگو بیرون برویم؛ قدری هوای تازه به ریه‌ها وارد کنیم و کمی قدم بزنیم، به قطع و یقین نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

مهم این است که بخواهیم و برای داشتن زندگی بهتر، تمرین و تلاش کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۳۱
چشم !
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
به نظر من باید مهریه حداکثر 14 سکه بهار آزادی باشد که اگر بعد از ازدواج زوجین تفاهم نداشتند سریع و دوستانه از هم جدا شده و به فکر زندگی و ازدواج جدید باشند
ازدواج نیمی از ایمان است و منکه واقعا خدا رو شکر راضی ام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
ازدواج به هر قیمتی خیر
ازدواج منجر به طلاق خیر
ازدواج درست نیمی از ایمان است دوست گرامی
وقتی دختر خانمی شعارهای کلیشه ای میدهد( با همه چیز میسازم باهات زیر چادر هم باشه زندگی میکنم و...) بعد که خواستگار پولدار براش میاد زیر همه قول و قراروحرفهاش میزنه ، ازدواج با چنین فردی کجا نیمی از ایمان است؟
وقتی بهش بگی مراسم نگیریم پولشو برای زندگیمون خرج کنیم، بهش برمیخوره میگه مراسم و لباس عروس آرزوی یک دختره چطور میخوای اول زندگی بزرگترین آرزوی یکنفر را به باد بدی، ازدواج با چنین فردی کجا نیمی از ایمان است؟
اگر بدلایل مشکلات اقتصادی یا خانوادگی و..... نتونستی به هر قیمتی ازدواج کنی، حالا سن و سالت بالا رفته میری خواستگاری میگن اگر تا بحال ازدواج نکردی حتما آدم عیاشی هستی!!! کجا این ازدواج نیمی از ایمان است؟!!!!!!
نخیر 51 درصد ازدواجهای این دوره و زمانه نیمی از ایمان نیست مطمئن باش
دختر ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
خوش به حالت. نمی دونم خانم هستی یا آقا ولی خدارو شکر کن که ازدواج کردی ما که هنوز یه خواستگار هم تو 33 سالگی برامون نیومده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
پس من که پول ندارم نیمی از ایمان را ندارم؟
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
الان 33 سالمه و به همه درها کوبیدم
اما آدم از توقعات این دخترا تعجب میکنه
دیگه کم کم دارم بیخیال ازدواج میشم
اول هیچ توقعی ندارند بعد که داستان یه ذره پیش میره تازه توقعات و ادا اصولا و لوس بازی ها ها جوونه میزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
در جواب دختر ایرانی عزیز
آبجی شما یه مشکل دارید ولی ما مردهای مجرد که به خاطر مشکلات مالی جرات ازدواج نداریم خیلی وضعمون بدتره!
هر جا میری بهت سرکوفت میزنن که چرا اینقدر بی فکری
از اونم مهمتر اینکه تو قرن بیست و یکم باید مجرد باشی و مثل پیامبران پاکدامن
با سلام

لطفا در کنار این همه مطلب ، حداقل «یک مطلب» نیز در مورد فراهم کردن شرایط و فرهنگ سازی جهت ازدواج معلولین عزیز داشته باشید.
به هر حال چیزی بیش از ده درصد جمعیت کشور مشکلات جسمی و معلولیت با درجات مختلف دارند.
اما کمتر از یک درصد هم به این عزیزان توجه نمیشود.
اگر چشمانتون رو باز کنید احتمالا هرگز ازدواج نمی کنید ... من شش ساله ازدواج کردم ... با یه بچه 3 ساله که همه زندگیمه ... اما خانواده همسرم دنیا رو برام تیره و تار کردن ... هر روز هم یه چیزی می خوان.. یه روز ماشین ... یه روز می گن خونه رو بزن به اسم زنت ... یه روز سفر اروپا ... دادگاه ها هم که خدا خیرشون بده ... نمی دونم ... خدا همه رو عاقبت به خیر کنه
پاسخ ها
امیر حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
سلام ، آرش داداش ، من به خاطر همین مسالی که میگی یا مسائلی از این قبیل هست ، بخوام ازدواج کنم مهریه 14 تا بیشتر نمیکنم .همسر و خانواده همسر باید فقط بخاطر خودآدم، آدمو بخواد
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
میخواستی از یه خانواده کم توقع زن بگیری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
هرگز ازدواج نکردن زرنگی و هنر نیست بلکه درست انتخاب کردن هنره. چون خودتون بلد نبودید به موقع و درست تصمیم بگیرید دلیل نمیشه که اینقدر تجرد رو تبلیغ کنید. دیگران رو تشویق کنید که تا حد امکان درست انتخاب کنند نه اینکه هرگز انتخاب نکنند!
ناشناس
| Sweden |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
لطفا یکطرفه به قاضی نروید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
اگر چشمت را باز می کردی با خانواده ای وصلت میکردی که از لحاظ اقتصادی در حد خودت باشند. تا اینجوری برای خرید ماشین و خوتنه و سفر به دردسر نیوفتی و بقیه را نا امید نکنی
مرتب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
اینطور نیست.چشم باز باعث میشه این مشکلات اتفاقات نیفته.
محمد1365(با برنامه)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
من با چشمانی باز(اللهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی به نور الفهم) تا پایان سال 94 قصد ازدواج ندارم.با برنامه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
من هم از همسرم راضی نیستم. واقعا چرا این همه نارضایتی وجود دارد؟ ایراد از ما مردهاست یا از زن‌ها یا هر دو؟ شاید هم هیچکدام و ایراد از زمانه بی مروت است. مگه آدم چند بار به دنیا می ‌آید که همش رنج می‌کشد؟ من که فقط اون ایام بچگی که با هم سن و سالهام تو زمین‌های فوتبال (بخوانید خرابه‌ها) دنبال یک توپ می‌دویدیم را بهترین و شیرین‌ترین ایام عمرم می‌دانم. یادش به خیر. نمی‌دانید وقتی به دلیلی بهترین دوست اون ایامم را گم کرده بودم چه حالی داشتم و وقتی همین چند هفته پیش با کلی دردسر پیداش کردم در لحظه دیدار چگونه قلبم به لرزه افتاد و اشک شوق در چشمانم جاری شد و به خودم قول دادم که دیگه گمش نکنم.
ازدواجهای دوم همیشه با چشم باز است .
احتمالا منظورتون اینه که ازدواج نکنید دیگه!!!!
من متولد 65 اصلا خواستگار ندارم تا بخوام ازدواج كنم
یه سوال چرا همه به اون دوستی که راضی بود منفی داده بودن و به اون دوست ماراضی آرش مثبت ؟
بهترین نوع ازدواج روش خفن سنتی است که مادر یا خواهر آدم یکی پیدا میکنند و ازدواج میشه. من که راضی راضیم.
حرف هایی که زده شد فقط یه مسکن مقطعی هست.

مشکل حانواده های الان یه مشکل اساسی هست و اون عدم ثبات اقتصادی جامعه هست.

عشق؛ شکم گرسنه نمیشناسه.....

تو جامعه وقتی مشکل اقتصاد برطرف شد خیلی از مشکلات حل میشه.

لابد الان میگید که توقع مالی رو بیارید پایین. وقتی هزینه درمانی رو نتونی پرداخت کنی دیگه توقعی نمی مونه.

ممنونم...
آرش منم ناراضیم، این مورد که غوغاست واقعاً که همه چی به نام زنت باشه از اون طرف تازه مهریه رو هم طلبکاره، من که با چشمان کاملا بسته ازدواج کردم هنوز بعد از 6 سال نمی تونم چشمامو باز کنم....
من کانادا هستم و داره 30 سالم میشه و ازدواج نکردم. از همین چیزا میترسم که جرات ازدواج ندارم.
ای بابا کو شرایط ازدواج.با این بیکاری و بی پولی و گرونی و حقوقای کم و....کی فکر ازدواج میکنه.هرجا هم میره واسه استخدام فقط خانم استخدام میکنن.
مشکلات مالی باعث پرخاشگری میشه به خدا. الهم عجل لولیک الفرج
ازدواج خوبش,خیلی خوبه ولی ازدواج بد و نامناسب خیلی خیلی خیلی سخت و غیر قابل تحمل است!
منم شش سال پیش ازدواج کردم ، همسرم با دخالتهای خواهرش اول گفت از این ساختمون که نزدیک خانوادته بریم من قبول نکردم اونم قهر کرد و رفت حالا من قبول کردم گفت خونه به نام من باید باشه من قبول نکردم ، وقتی قبول کردم گفت نباید با مادرتم حرف بزنی .... جدا شدیم ... حالا برو زن بگیر
قرار است در ازدواج زن ومرد کنار هم باشند اما متاسفانه در این کشورسالهاست که زن ومرد مقابل هم هستند تا درکنار هم که بیشتر این موضوع برمیگردد به برنامه هایی که تحت سیاستهای سرمایه داری از تلویزیون پخش میگردد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار