بازدید 4586

تصویب معافیت‌های جدید مالیاتی در مجلس

کد خبر: ۴۳۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲ 21 September 2014

نمایندگان مجلس با معافیت مالیاتی درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی موافقت کردند.

به گزارش خانه ملت،‌ نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن، با حذف بند 38 این لایحه و تبصره‌های آن با 29 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

علیرضا محجوب به‌عنوان پیشنهاد دهنده حذف بند 38، گفت: نباید درخصوص مالیات افراط و تفریط کرد و باید به بخش صادرات، بخشودگی اعطا شود. نگاه بند 38 این لایحه به صادرات باعث می‌شود که خطرات بیشتری حوزه صادرات در کشور را تهدید کند و بهتر است که به تولیدکنندگان کالا جوایزی در کشور ارائه شود، از این‌رو پیشنهاد حذف این بند عنوان می‌شود.

در ادامه سیدمحمد میرمحمدی به‌عنوان مخالف حذف این بند تصریح کرد: پیشنهاد حذف این بند باعث می‌شود که نرخ صفر مالیات در نظر گرفته شده برای کالاهای فراوری شده مشمول مالیات شود، پیشنهاد اعطای جوایز صادراتی از سوی آقای محجوب در حال حاضر در کشور کاربرد ندارد، زیرا در سال‌های گذشته نیز این موضوع عنوان شده اما محقق نشده است، بنابراین اگر این بند حذف شود، کشور به سمت و سویی سوق داده می‌شود که تمام مواد نفتی، گاز و میعانات آن مشمول مالیات شوند.

همچنین ابوذر ندیمی به‌عنوان موافق حذف این بند گفت: در حال حاضر کشور نیاز به صادرات و ارز دارد و با نگاه دقیق و رویکرد مثبت اقتصاد داخل می‌توان بسیاری موانع پیشرفت را برطرف کرد. در شرایط فعلی که کشور دچار مشکلات بسیاری شده و چایکاران بسیاری دچار خشکسالی شده‌اند، نباید قوانین به گونه‌ای اصلاح شود که کشور را دچار ضرر کند، بنابراین بسیاری از تصمیماتی که در گذشته گرفته شده است هم‌اکنون توجیه‌پذیر نیست و نگاه دقیق به اقتصاد باید راه بیرون و پیشرفت را باز کند.

براساس بند 38 لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم متن زیر جایگزین ماده(141) قانون و تبصره آن می‌شود:

ماده 141- صددرصد(100%) درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و بیست‌درصد(20%) درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردد. فهرست مواد خام و کالاهای نفتی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و نفت و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره 1- درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به‌صورت ترانزیت به‌ایران وارد می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می‌شوند مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردد.

تبصره 2- مفاد این ماده پس از اتمام دوره اجرای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15/10/ 1389 لازم‌الاجراء می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری