بازدید 8679

استفاده ۷درصد مردان ایرانی از لوازم آرایشی

یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی موجود هفت درصد مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، گفته است: عدم مشارکت موثر پدر در تربیت فرزندان ارتباط مستقیم با گرایش پسران به مد‌ها و آرایش‌های زنانه دارد.
کد خبر: ۴۳۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲ 20 September 2014
یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی موجود هفت درصد مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، گفته است: عدم مشارکت موثر پدر در تربیت فرزندان ارتباط مستقیم با گرایش پسران به مد‌ها و آرایش‌های زنانه دارد. مصطفی فروتن در حالی آماری از استفاده مردان از لوازم آرایش اعلام کرده است که بر اساس بررسی‌‌‌‌های جهانی  بازار لوازم آرایش در ایران با بیش از 38 میلیون زن دومین بازار بزرگ در منطقه بعد از کشور عربستان و هفتمین کشور در جهان است.

به گزارش آرمان، بر اساس گزارشی که اوایل تابستان امسال منتشر شده است مصرف زیاد لوازم آرایش در ایران باعث به وجود آمدن رقابت بین کمپانی‌‌‌‌های مختلف آرایشی و بهداشتی در کشور شده است. با وجود همه تحریم‌‌‌‌ها بسیاری از کمپانی‌‌‌‌های لوازم آرایشی حاضر نیستند بازار ایران را از دست بدهند و تحریم ایران اولین ضرر را برای خودشان دارد. خبرگزاری کشور فرانسه در گزارشی به مسئله «آرایش» در ایران پرداخته و به رقابت زنان ایرانی در چهره و زیبایی اشاره کرده است.  در این گزارش رتبه ایران در این زمینه هفتم اعلام شده است. دوسال پیش حسین انواری سرپرست کمیته امداد با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد امام خمینی (ره)گفته بود:‌ «نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد نشان می‌دهد، بیشترین دارایی دختران مددجو به‌رغم فقر اقتصادی آنها، لوازم آرایش است.»

این یعنی لوازم آرایش برای دختران گاهی از نان شب هم واجب‌تر است به گونه‌ای که، به طور میانگین دختران ایرانی سالانه 150 دلار پول برای لوازم آرایش پرداخت می‌کنند. لوازم آرایشی با برندهای معتبر همیشه قیمت‌ بالایی دارند و با توجه به تغییرات ارزی این قیمت‌ها هر لحظه بالا و بالا تر می‌رود.

اما بسیاری از لوازم‌های آرایشی موجود در کشور تقلبی هستند و از طریق قاچاق وارد می‌شوند که به طبع قیمت‌های پایین‌تری دارند. این موضوع باعث می‌شود که افراد باتوجه به توانایی مالی لوازم آرایش متناسب با وضعیت اقتصادی‌شان را پیدا کنند. همچنین پایین‌بودن قیمت لوازم آرایشی تقلبی گاهی ولع افراد را به خرید‌های بیشتر همراه دارد. از طرف دیگر، این تنها زنان ایرانی نیستند که تمایل به استفاده از لوازم آرایشی دارند و بررسی‌‌‌‌های تازه حاکی از گرایش روزافزون مردان به این مصرف و همچنین اعمال جراحی زیبایی است.

در اظهارنظری جدید در این زمینه یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه 7 درصد مردان ایرانی از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، در مورد استفاده از آرایش‌ها و مدهای زنانه توسط مردان گفته است: معمولا زمانی که این بحث‌ مطرح می‌شود، با اعتراض پسران جوان و نوجوان روبه‌رو می‌شویم و این صحبت‌ها را به پای «گیر دادن» می‌گذارند اما در همین ابتدا عنوان می‌کنم که بحث ما در مورد موارد بهداشتی مانند استفاده از کرم ضدآفتاب و یا گرایش جوانان به زیبایی و نظم نیست بلکه در مورد رفتارهای نامتعارف است.

مصطفی فروتن با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از لوازم آرایشی موجود در کشور از سوی مرد‌ها مصرف می شود، ادامه داده است: بر اساس آمار ۷ درصد از مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند. در گذشته در برخی مناطق خاص در شهر تهران آرایشگاه‌هایی وجود داشت که خدمات آرایشی مانند برداشتن ابرو ارائه می‌داد، اما این مساله در برخی آرایشگاه‌های مردانه وجود دارد. بنابراین به‌عنوان نخستین دلیل بروز اینگونه رفتار‌ها در میان دیگر مردان می‌توان به کم‌توجهی والدین به فرزندان اشاره کرد.

فروتن توضیح داده است: بخش زیادی از هویت کودک در سنین ۴ تا ۷ سالگی شکل می‌گیرد؛ عدم مشارکت موثر پدر در فرزندپروری در این سنین سبب می‌شود که کودک همواره فقط با مادر خود در ارتباط باشد و این مسئله به صورت ناخودآگاه در خلق و خوی او تاثیر می‌گذارد. همچنین در میان خانواده‌های تک‌پسری نیز در برخی موارد چنین مشکلاتی دیده می‌شود. این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داده است: در میان نوجوانان و دانش‌آموزان رواج اینگونه رفتار‌ها به رابطه فرد با گروه همسالان ارتباط پیدا می‌کند، در مدارس ما زمانی که رفتاری رواج پیدا می‌کند به سرعت مانند ویروس در میان دانش‌آموزان تکثیر می‌شود و بسیاری از نوجوانان تنها برای کنجکاوی چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند؛ برای مثال به این فکر می‌افتند که اگر مدل موی خود را تغییر دهند، چهره‌شان چه تفاوتی می‌کند.

او با تاکید بر تاثیر رسانه‌ها بر رواج چنین رفتارهایی در میان نوجوانان و جوانان، افزوده است: نه تنها در شبکه‌های ماهواره بلکه متاسفانه در برخی شبکه‌های داخلی هم شاهد هستیم؛ برخی از مردان مجری، ورزشکار و یا بازیگر از آرایش‌دارند که سبب الگوبرداری نوجوانان از آنها می‌شود. فروتن در مورد راهکارهای عبور از این وضعیت گفته است: مهمترین راهکار جلوگیری از گرایش پسران به آرایش‌ها و مد‌های زنانه؛ رفتار خانواده‌ها، فرزندپروری مثبت آنها و حضور کافی والدین در کنار فرزندان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۰
گلی به گوشه ی جمالمان...
مردهم مردای قدیم!
واقعا باعث تاسفه مرد و آرایش؟؟؟؟؟
آخه ادم اینو کجای دلش بذاره :(
از نشانه های آخرالزمان است .

و کم نیستند خانمهایی که می خواهند خود را به هیبت آقایون نشان دهند و برعکس .
ببخشینا 12% آمار کمی نیست؛ چرا توی آمار نگفتن منظورشون از لوازم آرایشی چیه؟ مثلا اینا کرم ضدآفتاب رو هم جزو این لوازم دونستن؟ چون ما در واقع همچین آماری رو احساس نمیکنیم!
من هم از مواد آرایشی استفاده میکنم و به همه توصیه میکنم که استفاده کنند
والا 50% مردهایی که من هر روز در خیابان می بینم از لوازم آرایشی استفاده می کنند.
چطور ایشون آمار اعلام میکنه و از کجا آمار ایجاد گردیده؟ اصلا تو این مملکت جای مستقلی برای آمار وجود داره؟
خوب چیکار کنن بیچاره ها!تو کشورهای دیگه برای زیباتر بودن بیشتر دستشون بازه ولی تو ایران با روسری و مقنعه و چادر مجبورن بیشتر از لوازم آرایش استفاده کنن.
در مناطق کفر مثل اروپا و امریکا معیار زندگی بسیار متفاوت تر از ماست لذا علی رغم شیوع شدید کفر بندرت این مسائل دیده می شود و زیبایی را در چیزهای دیگر زندگی از جمله در تفکر اشخاص می بینند در کشور اسلامی ما علی رغم تاکید بر تفکر مثل عبادت زیبایی فکر اصلا" جایی ندارد و فرهنگ دیگری شیوع دارد.
جوانان تفریح ندارند، جز قلیان و آرایش چه کار دیگری می توانند کنند؟
من شخصا تا حالا کلی از خواستگارام فقط واسه این رد کردن که ابرو بر میداشتن:))) خیلی تهوع آوره واقعا
نی دونم چرا برخی از پسران جوان نمی خواهند بفهمند که داشتن چهره کاملا مردانه شان برای زنان جذاب تر است تا ابروهای باریک و برداشته شده و چهره ای که به زنان شباهت دارد.
جوون!
7 درصد؟؟؟؟ هرچی به اصطلاح مرد زیر 30 ساله واسه خودش شهلاییه
وقتی تو جامعه به دختر ها بهای زیادتری داده بشه و از نظر اجتماعی زیاد بالا بره مسلمه که پسرا بخوان دختر بشن
مردان هم انسان هستند و مي توانند مثل زنان از لوازم آرايش منتها از نوع مردانه و با رنگهاي مناسب پوست، فرم و تركيب مردانه استفاده كنند. هميشه در طول تاريخ هم بوده كما اينكه امامان ما هم از خضاب و هم از عطر و هم از سورمه استفاده مي كرده اند....ام افراط در آرايش مردانه و فرم ها و رنگهاي زنانه مساله است نه نفس آرايش مردان...خواهشا درج كن تابناك
سالانه 150 دلار ؟!
خواب دیدی خیر باشه
سایت محترم تابناک – با سلام و احترام ، در تاریخ ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ خبر ۴۳۵۶۲۴ تحت عنوان "استفاده ۷درصد مردان ایرانی از لوازم آرایشی" منتشر شد.
در ارتباط با آمار ارائه شده توسط عزیزان محترم و گرانقدر سوال مطرح ، اقلامی است که به عنوان لوازم آرایش در این آمار مد نظر قرار گرفته اند. عزیزان محترم اشاره ای جزئی به "کرم ضدآفتاب و یا گرایش جوانان به زیبایی و نظم نیست" فرموده اند اما جای سوال با توجه موارد زیز کماکان باقی است.
موضوع اول:
در بازار اقلامی مانند خمیر ریش، کرم بعد از اصلاح، ژل مو، شامپو برای موهای خاص، صابونهای مخصوص صورتهای حساس، شامپوی بدن، ضد آفتاب، کرم مرطوب کننده، وسایل اصلاح صورت و مو شامل: خود تراش- ریش تراش- تیغ- دسته تیغ ، رنگ مو، رنگ ریش، وسایل رنگ کردن مو و ریش ، موبر و نظایر آن به عنوان لوازم آرایش آقایان عرضه میشوند. بعضی از اقلام شاید به نظر مشترک بین خانمها و آقایان باشد، ولی در بازار اقلام فوق خاص آقایان وجود دارد و از اقلام مشابه خانمها متفاوت میباشند. بعضی از آنها مانند کرمها و شامپوها حتی برای فروشنده تفاوت جنسیتی ندارند، اما واقعیت این است که با توجه به نوع پوست و موی آقایان باید متفاوت باشند و این اقلام ، خاص آقایان در بازار موجود است. از طرفی، مثالهای ذکر شده جزء لوازم آرایش نمیتوانند محسوب شوند و در آمار ارائه شده باید از لیست اقلام آرایشی تفکیک شوند. این تفکیک اقلام در آمار ارائه شده ملاحظه نشد. توجه فرمایید تمام مثالهای فوق در ابتدا الزامات اصلاح و ترمیم میباشند نه زیبایی!
موضوع دوم:
اشاره به آرایشگاه به عنوان مبداء تشویق در استفاده از لوازم آرایش جای تامل دارد. همانطور که عزیزان فرمودند در آرایشگاهها اقدام به برداشتن ابرو میشود که این عمل برای مشتری تنها استفاده کرم مرطوب کننده را به همراه خواهد داشت نه سایر اقلام آرایشی. اگر فرض را بر این قرار دهیم که آرایشگرهای ایرانی در دوره های حرفه ای آموزش دیده اند و با کاربرد وسایل آرایشی بطور حرفه ای آشنا هستند، در آنصورت اولین نشانه آن در حضور در یک آرایشگاه، وجود انواع وسایل آرایشی خواهد بود، که چنین نیست و به ندرت در آرایشگاهها وسایل آرایشی ملاحظه میشوند.
موضوع سوم:
آنچه جای تامل دارد ارائه الگو میباشد که تنها به جنبه منفی آن پرداخته شده است که رسانه های داخلی و خارجی ارائه میدهند ولی به نحوه ارائه الگوهای مثبت پرداخته نشده است. واقعیت را باید پذیرفت که در ارائه الگو هیچ مبدا و ماخذی وجود ندارد. اگر الگو را تحت عنوان مد بپذیریم (که دقیق نیست چرا که مد تابعیت زمانی دارد و ماندگار نیست) موضوعیست سلیقه ای. دقت فرمایید که این تنها بحث میهن عزیزمان نیست، در سایر کشورها هم چنین است که اگر غیر از این بود نیازی به نمایشهای مد در کشورهای خارجی نبود و بلافاصله بعد از ارائه یک مد تمام آرایشگرها به آن میپرداختند. منظور از سلیقه پذیرش یک مد در آن جامعه است. شما ملاحظه میفرمایید که یک روش آرایش در دو کشور همجوار اروپایی دو برخورد اجتماعی متفاوت دارد. لذا ما باید الگوهای سازگار با جامعه خودمان را ارائه دهیم. به عنوان مثال: محاسن! بعضی علاقه به ته ریش دارند، بعضی به گذاشتن ریش پر، و بعضی دیگر به شکل خاصی از ریش. در کشور اسلامی ما که ریش سنت است، کدام کاتالوگ شکل و شمایل ریش با توجه به شکل صورت و یا نوع مو بلند و کوتاه را که مقبول عموم جامعه باشد چاپ نموده اند؟!
لازم به ذکر است که نگارنده خود از آرایش غیر مردانه آقایان بسیار منزجر و متاسف میشود.
این آمار بسیار عجیبه! تو گزارش میگه 7 درصد مردان از لوازم آرایش استفاده میکنن و تاکید هم میکنه که منظورش لوازم مربوط به بهداشت و پاکیزگی نیست! 7 درصد خیلی رقم بزرگیه و اگر اینطور بود باید به وضوح و به صورت هر روزه این موارد تو تو خیابون میدیدیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل