بازدید 7189

سلاحهای کشتارجمعی، ۱۱سپتامبر ، داعش

دکتر فرزاد جهان بین
کد خبر: ۴۳۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱ 19 September 2014

آمریکا زمانی که تروریست‌های داعش یکی از شهرهای بزرگ عراق یعنی موصل را به سبب خیانت برخی طرف های همسو با بعثی ها اشغال کردند، سکوت اختیار کرد و حتی زمانی که تروریست های داعش تهدید کردند به سمت بغداد پیشروی می کنند تا آن را به اشغال خود در آورند، باز هم دم برنیاوردند و این در حالی بود که ماهواره های جاسوسی تمام تحرکات را زیر نظر دارند.

آمریکا در توافق نامه استراتژیکی که با عراق امضا کرده است در اولین بندهای آن بر دفاع از عراق در صورتی که در معرض خطر قرار گیرد، تاکید نموده است.نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق بارها نسبت به گسترش خطر تروریسم در سوریه و اشاعه آن به عراق و کل منطقه و جهان هشدار داده بود و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در طول بیش از سه سالی که از بحران سوریه می گذرد، درباره پیامدهای حمایت های آمریکا و متحدانش از تروریست های خطرناک در سوریه به ویژه داعش متذکر شده بود.

 این مسائل و هزاران قربانی داعش در پایگاه اسپایکر و دیگر مناطق عراق و جنایات وحشیانه تکفیری ها در سوریه و عراق و به ویژه تلعفر ، تاثیری بر اوباما نگذاشت، تا آنجا که خطر تهدید اربیل که محل فعالیت شرکت های نفتی¬ وکارشناسان¬ آمریکا ست از سوی داعش مطرح شد. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پس از اعدام یک خبرنگار آمریکایی از سوی داعش اعلام کرد درصدد ایجاد ائتلاف جهانی بر ضد این گروه است.

اما آیا به راستی می توان اظهار نظر آشکار برخی از ائتلاف کنندگان امروز علیه داعش را در حمایت از داعش به فراموشی سپرد. سعود الفیصل وزیر خارجه آل سعود فردای روزی که تروریست های داعش به عراق هجوم آوردند، به صراحت، داعشی ها را این گونه توصیف کرد :”اینها انقلابیونی هستند که علیه انزوا و به حاشیه رانده شدنی که دولت طایفه ای عراق در پیش گرفته، انقلاب کرده اند” .و سمیره رجب از وزیران رژیم حاکم بر بحرین هم همین اظهارات را درباره داعش بر زبان جاری کرد، وزیری که اکثریت ملت بحرین را که در معرض حملات سرکوبگرانه تروریستی رژیم آل خلیفه قرار دارند، تروریست خوانده اند.

اینک این سوال رخ می دهد که واقعا علت چرخش مواضع آمریکا و متحدانش علیه داعش چیست؟

در پاسخ به این سوال می توان حداقل به دو نکته مهم اشاره کرد:

اول آنکه آمریکا در تمام این مدت به گروههای تروریستی و بالاخص به داعش فرصت داد تا کاردولت سوریه را یکسره کند و این کشور استراتژیک را که پل مقاومت است از گردونه مقاومت خارج کند و در تمام این مدت، موضوع را انقلاب مردمی علیه نظام اسد قلمداد کرد اما این اتفاق نه تنهانیفتاد بلکه در انتخاباتی باشکوه، بشاراسد توانست با رایی بالا و پس از تغییرات در قانون اساسی، مجددا به ریاست جمهوری سوریه انتخاب شود.در همین اثناء، داعش به عراق حمله برد و با استفاده از خلاءهای موجود توانست پیشروری سریعی داشته باشد تا آنجا که بیم تصرف بغداد وجود داشت.در چنین شرایطی جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا طرحی را که چند سال پیش فاش کرده بود، بار دیگر تکرار کرد مبنی بر تجزیه عراق به کشورهای کوچک با ماهیت طایفه ای و نژادی که به ادعای وی بهترین راه برای عراقی هاست اما عملکرد مناسب در عرصه سیاسی و تشکیل دولت و مجلس و نیز سازماندهی ارتش و ایجاد نیروهای مردمی، کمر داعش را شکست و آنها را متوقف کرد.به نظر می رسد در چنین شرایطی، تاریخ مصرف داعش به عنوان گروهی که بتواند کار را در سوریه و عراق تمام کند به اتمام رسیبده است .

دوم آنکه اینک نوبت خود آمریکاست که به بهانه داعش اهداف خود را در مرحله بعدی ادامه دهد.در این مرحله آمریکا که مجبور به خروج از عراق شده بود و دولتی روی کار آمده بود که هماهنگ با منافع آمریکاییها نبود اینک فرصت را برای حضور جدی تر در منطقه در سایه تشکیل ائتلاف و کسب مشروعیت لازم فراهم می بیند.

روزی، دروغ سلاحهای کشتار جمعی در عراق و حمله بدان بهانه به عراق و روزی، انهدام برجهای دو قلو و حمله به افغانستان و اینک داعش و حمله به سوریه و عراق.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس