بازدید 24279

دو نهاد در جستجوی دکل گمشده ۸۷ میلیون دلاری

یک مقام آگاه در وزارت نفت گفت: علیرغم گذشت یک سال از پرداخت کل بهای ۸۷ میلیون دلاری یک دستگاه دکل حفاری نفتی از سوی یک شرکت ایرانی به یک فروشنده خارجی، هنوز خبری از این دکل نیست و دو نهاد نظارتی احتمال وقوع فساد در این پرونده را بررسی می‌کنند.
کد خبر: ۴۳۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳ 08 September 2014
یک مقام آگاه در وزارت نفت گفت: علیرغم گذشت یک سال از پرداخت کل بهای ۸۷ میلیون دلاری یک دستگاه دکل حفاری نفتی از سوی یک شرکت ایرانی به یک فروشنده خارجی، هنوز خبری از این دکل نیست و دو نهاد نظارتی احتمال وقوع فساد در این پرونده را بررسی می‌کنند.

یک مقام آگاه در وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت که بخش اعظم احداث تاسیسات فراساحل نفت و گاز ایران را به خصوص در میدان مشترک پارس جنوبی بر عهده دارد چندی پیش اقدام به سفارش‌گذاری برای خرید یک دکل حفاری دریایی از یک شرکت خارجی کرده است.

وی افزود: بر اساس قرارداد، قرار بود 20 درصد از بهای 87 میلیون دلاری این دکل حفاری به عنوان پیش پرداخت در اختیار شرکت خارجی قرار بگیرد و 80 درصد باقیمانده نیز پس از تحویل دکل به این شرکت پرداخت شود. با این وجود طرف ایرانی بر خلاف مفاد قرارداد کل بهای دکل را به تدریج پرداخت کرده است اما پس از گذشت یک سال از موعد تحویل دکل و پرداخت بهای آن، هیچ خبری از دکل خریداری شده وجود ندارد و حتی مشخص نیست که این دکل اساسا وجود خارجی داشته است یا نه.

این مقام آگاه اضافه کرد: شرکت ایرانی یاد شده هیچ تضمینی بابت تحویل دکل از فروشنده خارجی نگرفته‌ است.

وی تصریح کرد: وزارت نفت پس از اطلاع از این مساله موضوع را به نهادهای نظارتی گزارش داده است و از سوی دیگر ظاهرا قبل از آن نیز سازمان بازرسی کل کشور برای این مساله پرونده‌ مفصلی تشکیل داده و هر دو نهاد در حال پیگیری این پرونده هستند.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ما با توجه به احتمال بالای وقوع فساد در این خرید، برخی از مسئولین سابق این شرکت ایرانی به عنوان مظنون تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

این مقام آگاه تاکید کرد: این شرکت اقدام به خرید اقلام دیگری نیز به همین شیوه کرده است که در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: شرکت ایرانی یاد شده علیرغم آنکه در احداث، نصب و راه‌اندازی تاسیسات فراساحل نفت و گاز تخصص داشته و بخش اعظم این پروژه‌ها را در اختیار دارد اما در حفاری و توسعه میادین نفت و گاز به عنوان یک پیمانکار اولیه هیچ تجربه و فعالیتی نداشته و حتی قراردادی هم برای حفاری چاه‌های دریایی نفت و گاز یا توسعه میادین در اختیار نداشته است.

به گزارش فارس، در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های نفتی قدیمی یا تازه وارد در صنعت نفت کشور با موفقیت دکل‌های حفاری متعددی را خریداری و برای کار روی میادین نفت و گاز به خصوص پارس جنوبی و دیگر میادین مشترک به کشور منتقل کرده‌اند و مورد یاد شده ظاهرا تنها خریدی در حوزه دکل است که با چنین سرنوشتی مواجه شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر