بازدید 4858

کامرون: نشست ناتو، پیامی به روسیه و داعش

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس عصر روز جمعه در پایان نشست دو روزه سران پیمان آتلانتیک شمالی در ولز، با بیان اینکه این نشست بیانگر وحدت وعزم اعضای این اتحادیه نظامی بود، گفت: این گردهمایی پیام های روشنی برای روسیه وگروه تروریستی داعش داشت.
کد خبر: ۴۳۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۹ 06 September 2014
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس عصر روز جمعه در پایان نشست دو روزه سران پیمان آتلانتیک شمالی در ولز، با بیان اینکه این نشست بیانگر وحدت وعزم اعضای این اتحادیه نظامی بود، گفت: این گردهمایی پیام های روشنی برای روسیه وگروه تروریستی داعش داشت.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر انگلیس درجمع بندی مباحث صورت گرفته در نشست ولز، عنوان کرد که دخالت روسیه دراوکراین، اصلاح در ساختار سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، افزایش هزینه ای دفاعی اعضای ناتو و تهدیدات در پیش رو بویژه تهدیدات گروه تروریستی داعش وعقد میثاق نظامی درجهت حمایت از پرسنل و خانواده های نیروهای نظامی ناتو ازجمله مباحث اصلی این نشست بود.

وی گفت: نشست ناتو پیام روشنی برای روسیه داشت که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور عملکردش غیرقابل دفاع واشتباه است. در همین حال ما در نشست ناتو درˈ نیوپورتˈ بسته ای از تحریم ها تهیه کردیم که قرار است در بروکسل نهایی شود. این تحریم ها هزینه های اقتصادی بیشتری را متوجه مسکو به دلیل رفتارش خواهد کرد.

کامرون با اشاره به مصوبات کمیسیون مشترک اوکراین و ناتو که روز گذشته در حاشیه نشست سران این اتحادیه نظامی برگزار شد ، افزود : ما محکم در دفاع از حقوق مشروع اوکراین ایستاده ایم وبا اقداماتی چون اعطای کمک های مالی، از این کشور حمایت خواهیم کرد.

نخست وزیر انگلیس همچنین تعهدات جمعی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در خصوص دفاع از یکدیگر را مورد توجه قرار داد وگفت: ناتو متعهد به دفاع از اعضایش بویژه در مرکز و شرق اروپا در مقابل تهدیدات صورت گرفته است.

وی افزود: 3هزار و500 تن از نیروهای نظامی انگلیس در مانورهای نظامی در شرق اروپا ازهم اکنون تا پایان سال 2015 میلادی به عنوان بخشی از تلاش های ناتو برای تضمین حضورش در شرق اروپا، شرکت خواهند کرد.

کامرون بااشاره به آمادگی انگلیس برای مشارکت فعال در نیروهای جدید واکنش سریع ناتو افزود : این نیروی چند ملیتی، می تواند به هرکجای دنیا ظرف 2 الی 5 روز اعزام شوند.

اصلاح ساختار ناتو

نخست وزیرانگلیس همچنین با اشاره به ضرورت تقویت ناتو گفت: بریتانیا درحال حاضر یکی ازچهار کشورعضو این اتحادیه نظامی است که 2درصد ازتولید ناخالص داخلی اش را صرف بودجه دفاعی می کند.

کامرون اضافه کرد: درجریان نشست ناتو اعضای این اتحادیه متعهد شدند که به میزان رشد نرخ واقعی تولید ناخالص داخلی شان، بودجه دفاعی شان را در طول یک دهه به میزان 2 درصد برسانند.

وی همچنین گفت که بریتانیا درمیان اعضای ناتو بعد از آمریکا دارای بالاترین بودجه نظامی و درمیان کشورهای اروپایی عضواین اتحادیه، بیشترین بودجه را برای هزینه های دفاعی اش اختصاص می دهد.

برخی از آمارهای منتشر شده نشانگر این است که در سال 2013 میلادی، آمریکا 4.4 درصد، انگلیس 2.4 درصد، فرانسه 1.9 درصد، آلمان 1.3 درصد و اسپانیا 0.9 درصد ازتولید ناخالص داخلی شان را صرف هزینه های دفاعی کرده اند.

براساس گزارش منابع انگلیسی، بریتانیا سالانه بیش از22میلیارد پوند از صنایع دفاعی اش که بیش از160هزار نفر درآن شاغل هستند، درآمد دارد.

تهدیدات جدید

کامرون، چگونگی مواجهه با تهدیدات جدید امنیتی را از دیگر مباحث نشست ناتو خواند وگفت : دراین نشست به روشنی درقبال تهدیدات جدید فرا روی ما، بویژه گروه داعش، موضع مان را مشخص ساختم.

نخست وزیر انگلیس گفت : اعضای ناتو در نشست ولز تصریح کردند ،لازم است از تمامی ابزارها از جمله راهکارهای دیپلماتیک، نظامی و نیز بشردوستانه برای مقابله با تهدیدات داعش استفاده شود.

وی افزود: درهمین راستا اعضای ناتو توافق کردند که یک گروه آموزش نظامی از سوی ناتو برای کمک به دولت جدید عراق، راهی این کشور شود.

کامرون بابیان اینکه جنگ علیه داعش بایستی از سوی خود عراقی ها هدایت شود ، افزود: ما برغم این، به تشویق کشورهای منطقه برای حمایت از این مساله ادامه می دهیم، ضمن اینکه ما به همکاری مان با شرکایمان برای برداشتن همه گام های ضروری برای فشار آوردن بر ˈگروه تروریستی وحشیˈ داعش ادامه خواهیم داد.

نخست وزیر انگلیس میثاق نظامی را از دیگر موارد مورد بحث در نشست ولز برشمرد وگفت: براساس این میثاق لازم است از پرسنل نظامی ناتو و خانواده های آنان حمایت لازم به عمل آورد.

نشست دو روزه سران عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه در قلعه تاریخی ˈمدویلˈ در کاردیفˈ مرکز ولز و نیز در ˈ نیوپورتˈ در 19 کیلومتری شمال شرقی کاردیف گشایش یافت.

علاوه بر 28 نفر از سران اعضای ناتو، 27 نفر از رهبران سایر کشورهای جهان به همراه مقامات ارشد سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و نیز بانک جهانی در این نشست دو روزه حضور داشتند.

تحولات اخیر در شرق اوکراین به ویژه ادعاهای صورت گرفته درباره دخالت مستقیم روسیه دربحران این کشور وبرجسته تر شدن تهدیدات داعش در پی کشته شدن دومین روزنامه نگار آمریکایی توسط این گروه تروریستی، سبب شد که این دو موضوع بیش از سایر مسایل، این نشست را تحت تاثیر قرار دهد.

دراین نشست دو روزه از قبل قرار بود درباره اساسنامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی وچگونگی تعامل آن با بحران های عراق واوکراین و نیز خروج نیروهای این سازمان از افغانستان بحث و گفت وگو شود.

این اولین نشست سران اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دربریتانیا، از زمان برگزاری آن درسال 1990میلادی درلندن و درست در پایان جنگ سرد بشمار می آید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار