بازدید 3590

زائری: جایزه ادبی جهان اسلام تأسیس شود

حجت‌الاسلإم محمدرضا زائری، دبیر کنگره «باران غدیر»، این کنگره را در راستای حمایت از ادیان و تعامل میان آنها دانست و از حضور جرج شکور و شعر او که در زمینه انرژی هسته‌ای، ایران و خطاب به اوباماست خبر داد.
کد خبر: ۴۳۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷ 01 September 2014
حجت‌الاسلإم محمدرضا زائری، دبیر کنگره «باران غدیر»، این کنگره را در راستای حمایت از ادیان و تعامل میان آنها دانست و از حضور جرج شکور و شعر او که در زمینه انرژی هسته‌ای، ایران و خطاب به اوباماست خبر داد.

او همچنین پیشنهاد تأسیس جایزه ادبی جهان اسلام را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در مراسم رونمایی از کتاب «فریاد فرمند زینب (س)» نوشته آنتون بارا که در حوزه هنری برگزار شد درباره اهمیت ادبیات میان دینی و تعامل میان مذاهب گفت: ادبیات میان دینی و تعامل میان ادیان و مذاهب از این جهت اهمیت دارد که زمینه ساز جریان های اجتماعی، فرهنگی و فکری است. یکی از عوامل و زمینه هایی که می تواند برای تصحیح این تصویر کمک بکند و زمینه گفت و گو و تعامل میان ادیان و مذاهب را فراهم سازد، ادبیات و هنر است.

وی افزود: شاید به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) در روز عید غدیر به "حسانم الثبت" دستور می دهند: بلند شو و شعری بخوان.

وی ادامه داد: همه حکام و پادشاهان در فتوحاتشان از هنر استفاده می کرده اند، وقتی که جنایت و غارت می کنند و شهری را فتح می کنند، بر فراز کشتگان می ایستند، از هنر بهره می گیرند. در صورتی که پیامبر اسلام(ص) در روزی که دست حضرت علی(ع) را به عنوان وصی و جانشین خود بالا می برند، این امر را اجرا می کنند و شعر می خوانند. این تعبیر رهبر انقلاب که می فرمایند اگر اندیشه ای با هنر آمیخته نشد، ماندگار نخواهد بود، شاید اشاره به این نکته است که اگر بخواهیم در این حوزه هم تغییری در جامعه رخ بدهد ادبیات میان دینی باید تقویت بشود.

زائری سپس درخصوص تأثیر کلام سایر ادیان گفت: بسیار فرق بزرگی است که یک مسیحی،کلیمی و زرتشتی در مورد ارزش های دینی و معنوی ما سخن بگوید، شاید تحولی که امروز در دنیا رخ داده، در قرون اخیر و به طور خاص در قرن گذشته از تولستوی تا پوشکین برسد به جرج جرداق و پولس سلامه. آثار بسیار ارزشمندی که در تجلیل از ارزش ها و عظمت های مکتب اسلام و تشیع در حال عرضه است، زمینه ساز آن مطالبات عظیم از خون سیدالشهدا (ع) است. اگر قرار باشد امام عصر(عج) تشریف بیاورند به عنوان خونخواه سیدالشهدا (ع) و با آدمیان سخن بگویند، به طور منطقی باید این خونخواهی ترویج، تالیف، شناخته شده باشد، مردم دنیا باید با مظلومیت امام حسین (ع) آشنا باشند تا امام زمان بتوانند پرچم خونخواهی و مطالبه را بلند کنند.

وی اضافه کرد: در ادبیات میان دینی که اتفاقا بسیار ریشه دار است، آثار ارزشمندی وجود دارد که متاسفانه شناخته نشده است، همین موضوع بیداری اسلامی، در ادبیات صد سال گذشته اندیشمندان مسیحی لبنان مطرح شده است. صد سال پیش، هم زمان با مشروطه، فردی مانند «امین ریحانی» است که در آمریکا در مورد این که مسجد پایگاه دموکراسی است و کلیسا پایگاه اشرافیت طبقاتی مقاله ای می نویسد. در زمینه شناخت حضرت زینب(س) کمتر در میان اندیشمندان مسیحی کار شده است و جای بسی خوشحالی است که آنتون بارا در این زمینه دست به تولید اثر زده است.

صاحب امتیار ماهنامه «خیمه» در ادامه با اشاره به سخنان من الحیدر، استاد دانشگاه بوینس آیرس در حاشیه تجلیل از آثار آنتون بارا، گفت: ایشان می فرمایند که ما برای این متفکرین عاقل اندیش چه کرده ایم، زمانی که اندیشمند مسیحی از گوشه دیگر دنیا می ایستد و از مظلومیت حضرت علی(ع) دفاع می کند، موضع سیاسی دارد و سخنان او به یقین برایش خطرات و مضراتی را به همراه دارد؛ یعنی در کنار محور مقاومت در مقابل استکبار جهانی می ایستد.

وی افزود: جورج شکور شعری سروده است که قرار است در کنگره شعر باران غدیر خوانده شود و اعلام کرده است که دلش می خواهد تا زنده است این شعر را در محضر و حضور رهبر انقلاب بخواند که با موافقت ایشان مواجه شد و قرار است که اتفاق بیفتد، شعری که درخصوص انرژی هسته ای، جمهوری اسلامی و ایران خطاب به اوباماست، یعنی شعر یک مسیحی، کاملا سیاسی و به‌روز، کسی که در آن سوی دنیا این گونه موضع می گیرد، از بسیاری از امکانات محروم می شود و به بسیاری از مشکلات مبتلا می‌شود. ما برای آن ها چه کرده ایم و چگونه موضع گیری های آزاد آن ها را قدر دانسته ایم جز تعجب، تقدیر و تشکر آثار، که این امر کافی نیست.

زائری در خصوص تلاش هایی که باید در جهت حمایت و شناخت آثار میان ادیان صورت پذیرد گفت: کتابی که در این زمینه ها چاپ می شود باید چاپ های مجدد بخورد، معرفی بشود، و به جرأت می توان گفت مانند شخصیت آقای آنتون بارا بسیار وجود دارد که باید کشف شوند و مورد مهر قرار گیرند. در میان شخصیت های مسیحی لبنان، سوریه و عراق آثار بزرگ وجود دارد. تقدیر و تجلیل آغاز راه است و باید حمایت های جدی صورت بگیرد.

وی سپس درباره برگزاری پنجمین کنگره شعر باران غدیر گفت: شاید همایش باران غدیر که پنجمین دوره خود را تجربه می کند و در حوزه هنری برگزار می شود، در راستای همین حمایت ها تلقی شود، تعارف کافی نیست. نویسندگانی که در ادبیات میان ادیان فعالیت می کنند بدانند که جایی یک جایزه نوبل ادبی جهان اسلام داریم، چرا نویسندگان از این امر محروم باشند، در یکی از نشست های حوزه هنری، یک نویسنده مشهور فلسطینی گفت، کاش جمهوری اسلامی یک جایزه ادبی جهان اسلام تأسیس می کرد، تا کسانی که در حوزه مقاومت و جهان اسلام آثاری دارند بدانند چنین جایزه ای به آن ها اهدا می شود. به طور مثال، جایزه جلال آل احمد که ارزش آن از جایزه ادبی بوکر بیشتر است، چرا نباید چنین چیزی در جهان اسلام وجود داشته باشد؟ هر کسی در هر نقطه دنیا در راستای مواضع روشنگرانه جمهوری اسلامی، محور مقاومت و در مقابل استکبار جهانی اثری به هر زبانی تولید می کند، بداند جایی هست که به او جایزه می دهد و این نگاه باید تقویت شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل