بازدید 4372

چشم انداز روند اقتصاد جهانی و بهای طلا

کد خبر: ۴۲۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵ 27 August 2014
امیررضا حسنی تحلیل گر ارشد موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان در مطلبی نوشت:

به طور کلی پیشبینی کردن در هر مسئله ، عملی به شدت ریسکی و گاهی دور از منطق و واقعیت است حال اگر برای ترسیم چشم انداز به سراغ مولفه های اقتصادی در دوره ای مشخص از آینده برویم کار  دشوار تر هم می شود. اما این پایان کار نیست و در بین تمام مولفه های اقتصادی پیشبینی روند حرکتی طلا از دشواری بیش از پیشی برخوردار است.

 با این همه آن چه از نظر می گذرانید تنها چشم انداز اقتصاد و طلا با توجه به شرایط حاضر در جهان خواهد بود و بی شک همان گونه که می دانیم هر رویداد نا خواسته و پیشبینی نشده ای می تواند تاثیری متفاوت از آنچه انتظار داریم را بر روی روند موجود بگذارد به خصوص در مورد بهای طلا که به تحولات ژئوپلیتیکی ، بهای نفت ، روند رشد اقتصادی در جهان ، حرکت شاخص های سهامی و چندین و چند عامل تغییر پذیر دیگر وابسته است .

در روز ها و هفته های اخیر مهمترین رویدادی که مورد توجه بازارهای مالی و نیز طلا قرار داشته است سیاست های بانک مرکزی آمریکا در مورد تعیین نرخ بهره بوده است. پس از آنکه  کوچک سازی سیاست های مالی فدرال رزرو که از آن با نام سیاست های انبساطی یاد می کردیم از ماه ژانویه کلید خورد ، این روند کاهشی مطابق با انتظارات پیش رفته است و می توان گفت از تاثیر این تغییر و تحول کاسته شده است در شرایطی که با ادامه روند موجود این دست از سیاست ها که به خرید اوراق قرضه دولتی از سوی بانک مرکزی و ایجاد تورم در بازارهای مالی با هدف تولید تورم اطلاق می شود ، در ماه اکتبر به پایان راه خود خواهد رسید. توجه به این نکته جالب و ضروری است که در سال  2013 تنها گمانه زنی در باره زمان شروع کوچک سازی این سیاست ها به افت های بزرگی برای بهای طلا منجر شده بود و بیش از  28 درصد از بهای طلا در طول یک سال را کاسته بود ، اما چیزی که اینک بیش از گذشته نگاه بازارهای مالی را به خود جلب کرده است شرایط نرخ بهره در فدرال رزرو است.

 بازارهای مالی  انتظار دارند تا در اوایل یا اواسط  2015  فدرال رزرو نسبت با افزایش نرخ بهره بانکی خود اقدام کند اما در روز های اخیر انتشار اظهار نظرهای منتسب به مقامات این نهاد چشم انداز تازه ای پیش روی فعالان بازار گذاشته است. اینک به نظر می رسد فدرال رزرو بیش از هر زمان خود را در دستیابی به اهداف تعیین شده قبلی نزدیک می بیند و از همین رو امکان افزایش نرخ بهره پیش از موعد مورد نظر بالاتر رفته است. جنت یلن رییس فدرال رزرو در سخنانی در سمپوزیوم بانکهای مرکزی جهان در جکسون هول آمریکا اعلام کرد در صورت رشد بهتر از انتظارات بازارهای کار ممکن است این نهاد زودتر از آنچه پیشبینی می شده است اقدام به بالاتر بردن نرخ بهره کند این درست همان چیزی است که در صورتجلسه منتشر شده نشست سابق اعضای فدرال رزرو به آن اشاره شده بود . گرچه ایشان در این سخنان سعی کرد تا آن جا که می تواند موضعی خنثی اتخاذ کند اما همین چند جمله کافی بود تا شاهد رشد بیش از پیش ارزش دلار و کاهش بهای طلا باشیم.

اما آنچه از روز ها و ماه های آتی اقتصاد جهانی انتظار می رود به شدت به مسائل ژئوپلیتیکی وابسته  شده است. در اروپا اعمال تحریم ها بر علیه روسیه تاثیر بسیار روشنی را بر روی اقتصاد مریض این ناحیه گذاشته است و ادامه این روند می تواند رکود را به روند رشد اقتصاد شکننده این ناحیه بازگرداند. همین روند باعث شده است تا ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا اشاراتی به احتمال آغاز سیاست های مالی تورم زا در نهاد متبوعش کند . جایی که شروع این سیاست ها می تواند منجر به ایجاد تورم در بازارهای مالی شده و به رشد ارزش طلا منجر گردد. پس در گیری ها در اوکراین و دیگر نقاط جهان می تواند بر روی بهای طلا  اثرات بزرگی بگذارد . برای درک بهتر این مسئله از جنبه ای دیگر به آن می پردازیم . به طور کل ایجاد تنش در نقاط حساس جهان بازارهای مالی مثل بازارهای سهامی را با نوسانات بزرگ روبرو می کند و از همین رو بسیاری از سرمایه گذاران برای حفاظت از ارزش سرمایه خود رو به سمت خرید یا نگهداری سرمایه هایی با درجه امنیت بالاتر می آورند . طلا در این میان از اهمیت بالایی در این مقاطع برخوردار است و از آن به عنوان سرمایه امن یاد می گردد. افزایش تقاضا برای این فلز در تنش های ژئوپلیتیکی بهای آن را به شدت بالا خواهد برد.

اما در آمریکا به نظر می رسد شرایط اقتصادی در روند رو به جلو قرار داشته باشد چرا که با فیصله یافتن مسائل و دشواری های مربوط به مشکلات بودجه ای و سقف بدهی های دولت , مشکل غیر قابل پیشبینی در این بخش ، رشد اقتصادی را تهدید نمی کند و اینک تنها بروز حوادثی مثل جنگ های منطقه ای و مداخله نیروی نظامی آمریکا می تواند جلوی روند رو به رشد اقتصاد آمریکا را بگیرد. رشد مثبت اقتصادی در آمریکا به طور قطع می تواند بهای طلا را با فشارهایی بیش از قبل روبرو سازد. با توجه به اینکه رشد اقتصادی در آمریکا به عنوان مهمترین بخش از چشم انداز اقتصادی در کل جهان شناخته می شود و تاثیر بسیار بزرگی بر بهای طلا دارد با توجه به موارد ذکر شده بهای طلا در ادامه سال چشم انداز چندان روشنی نخواهد داشت و به نظر نمی رسد چندان  از  1300 دلار در هر اونس که در چند ماه گذشته در حوالی آن قرار داشته است دور تر برود.
اما در چین به عنوان یک پای ثابت در سنجش معیار های سلامت رشد اقتصادی در جهان ، پس از آنکه دوره ای از داده های مناسب اقتصادی را پشت سر گذاشتیم در هفته ها و روز های اخیر باز هم شاهد روند کند رشد اقتصادی بودیم که این رویداد برخی از فعالان بازارهای مالی را نسبت به آینده اقتصاد در این کشور نا امید کرد و به برخی نیز امید تازه ای بخشید. دسته ای که بر خلاف انتظار به روند اقتصادی چین با توجه به شرایط نه چندان مناسب جاری امید بسته اند به این مسئله فکر می کنند که افت رشد اقتصادی در این کشور دولت چین را مجبور خواهد کرد تا سیاست های مالی گسترده تر و شفاف تری برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصاد در این کشور به اجرا گذارد. گفته می شود سرمایه گذاری عظیم دولت در بخش زیر ساخت های این کشور مثل بخش جاده ای و راه آهن باعث تزریق سرمایه به اقتصاد شده است و در ماه های اخیر تا حدودی این کشور را از کند شدن روند رشد اقتصادی بر حذر داشته است.
 
حال در بین موسسات مالی جهان چشم انداز بهای طلا در بین چند شرکت را بررسی می کنیم:

 موسسه UBS و تحلیلگر این نهاد چشم انداز بهای طلا برای کل سال  2014 را از رقم پیشین بالاتر برده اند چشم انداز سه ماه به  رقم  1350 دلار در هر اونس رسیده است و این پیشبینی میانگین قیمت طلا برای کل سال  2014 از 1200 تا  1300 دلار رشد کرده است . این تحلیلگر برای سال  2015 نیز از چشم انداز  1200 دلاری در اونس خود دفاع می کند.

موسسه اوراق بهادار NOURMA چشم انداز بهای طلا برای  2014 را از 1138 دلار به  1335 دلار در هر اونس رسانده است و برای سال  2015 نیز رقم  1460 دلار در هر اونس را انتظار می کشد.

موسسه مالی   RBCاما میانگین بهای طلا در سال  2014 را بر روی  1400 دلار در هر اونس می نگرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار