بازدید 21900
۷

نگاه شما: مرگ رشته آسیب شناسی

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۲۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷ 22 August 2014
احتراماً اینجانب دستیار آسیب شناسی در نظر دارم آنچه را که به گواه  کلیه اساتید و دانش آموختگان و دستیاران آسیب شنلسی ظلمی واضح  در حق آسیب شناسان و مردم و به ضرر اقتصاد سلامت کشور است منعکس نمایم.

ابتدا از اهمیت و ارزش این رشته بالینی می گویم که مادر تمامی رشته های پزشکی است به طوری که  تسلط بر این علم که در بردارنده اساس و چگونگی بیماریزایی و عوامل موثر بر سیر و چگونگی پاسخ به درمان  بیماریها است به معنای تسلط کامل بر بخش بزرگی از دانش پزشکی است و از بعد بالینی نیز بدیهی است که تشخیص صحیح و به موقع بیماریها اولین گام موثر در پیشگیری و درمان بیماریها است و نقش یک آسیب شناس با مهارت کافی در این میان غیر قابل انکار است.

اما متاسفانه در سالیان اخیر  تلاش عده ای از افراد با انگیزه های گوناگون که بعضاً صاحب نفوذ فراوان و لابیهای قدرتمندی هستند به تهدیدی بزرگ برای رشد و بقای این رشته و آینده شغلی هزاران دانش آموخته پاتولوژی تبدیل شده است.

متاسفانه با خبر شدیم که قرار است با پیشنهاد  آزمایشگاه مرجع سلامت و تصویب  وزیر محترم بهداشت  بر خلاف تمام ضوابط  به دانش آموختگان PHD تک رشته ای که صرفاً در یکی از چندین رشته علوم پایه صاحب مدرک دکترا هستند  اجازه مسئولیت فنی آزمایشگاه تشخیص طبی داده شود.

سوال بنده از تمامی وجدانهای آگاه این است که با کدام منطق و با الگوگیری از کدام کشور جهان یک دانش آموخته در یک رشته فرضاً بیوشیمی صلاحیت اداره یک آزمایشگاه تشخیص طبی متشکل از بخشهای گوناگون شامل میکروبشناسی، خون شناسی، ایمنی شناسی، انگل شناسی، مولکولی، ژنتیک و غیره را دارا می باشد. این در حالیست که که یک آسیب شناس با طی دوره پزشکی عمومی با گذارندن واحد های مختلف علوم پایه و فیزیوپاتولوژی و سپس کارآموزی و کارورزی  در بخشهای مختلف بالینی و آشنایی  کامل با بالین بیماریها و سپس آموزش اصول کنترل کیفیت و چگونگی اداره بخشهای مختلف آزمایشگاه طی چهار سال دوران تحصیلات تخصصی و گذراندن آزمونهای متعدد و دشوار ارتقا و بورد تخصصی به صورت عملی و تئوری چنین صلاحیتی را کسب می نماید.

تابناک عزیز لازم به ذکر است که احراز صلاحیت مسئولیت فنی آزمایشگاه تشخیص طبی مقوله ای جدا از اجازه تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی است چه اینکه اجازه تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی قبلاً یه این عزیزان و سایر افراد مرتبط  و غیر مرتبط داده شده است و باید عرض کنم که دستمزد مسئولیت فنی آزمایشگاه که هم اکنون تنها ممر درآمد اکثر دانش آموختگان رشته آسیب شناسی است در حدود دو و نیم میلیون تومان است که در شهرهای غیر از تهران از این مقدار نیز پایین تر می باشد و اینگونه است که وزارت محترم بهداشت در صدد است که این دستمزد پایین را هم از دانش آموختگان آسیب شناسی دریغ نماید و یک آسیب شناس بالینی با بیش از 23 سال سابقه تحصیل و حداقل 4 سال خدمت در مناطق محروم فاقد هر گونه درآمد و و آینده شغلی تیره و تار باشد.

ظلمی چنین ، مقدمه ای بر کاهش اقبال از سوی نخبگان دانشگاهی به این رشته مادر و کارآمد و مقدمه ای بر مرگ آن و همچنین ظلمی در حق بیمارانی است که شایستگی دریافت خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت تر را دارند.

فرستنده: عرفان محمدی 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱۰
انتشار یافته: ۷
سوال بنده این است که یک فارغ التحصیل آسیب شناسی چگونه تا کنون تمامی بخش های بسیار تخصصی آزمایشگاه ها شامل میکروبشناسی، خون شناسی، ایمنی شناسی، انگل شناسی، مولکولی، ژنتیک و غیره ر را اداره می کرده و مسئول فنی بوده؟ کسی که رشته اصلیش کالبد گشایی و نمونه گیری بافت هاست چگونه تا کنون؟ لااقل متخصص علوم آزمایشگاهی ادعایی داشت میشد بحث کرد. باید مسئولیت فنی این رشته های تخصصی را از صلاحیت یک آسیب شناس گرفت و به متخصصین همان زمینه سپرد. در گذشته به علت کمبود متخصصین علوم آزمایشگاهی می شد سپرد اما امروز متخصصین عزیز آسیب شناسی باید کمی از فضای غیرتخصصی خود خارج شوند و نگاه علمی و اخلاقی به سلامت مردم داشته باشند.
محمدی
متخصص علوم آزمایشگاهی
با سلام. در صورت اعطا مجوز مسئولیت فنی به رشته های غیر از تخصص آسیب شناسی باید نه تنها فاتحه این رشته مهم بلکه علم پزشکی در ایران را خواند. و باید شاهد خطا های پزشکی منجر به فوت بیماران تا چندین ده برابر در ایران باشیم.
اکثر دانش آموختگان PHD تک رشته ای، پایه انها کارشناس ازمایشگاه میباشد.تعداد واحدهای درسهای بیوشیمی، ایمنی شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، خون شناسی و میکروب شناسی و همچنین تعداد واحد کارورزی انها در طول دوره تحصیل 12 ساله به مراتب بیشتر از یک اسیب شناس می باشد. ولی اسیب شناس می تواند مسول فنی همه بخشهای ازمایشگاه باشد در حالیکه تخصص ان فقط در رشته اسیب شناسی میباشد. اما متاسفانه PhD نمتواند از علم ودانش خود استفاده کند. چون در این جامعه پزشک سالاری است.به امید ان روز که ما phdها بتوانیم حقمان رابگیریم.PhD میتواند از پس طرحهای تحقیقاتی بسیار سخت براید اما نمی تواند ازمایشات بسیار ساده بیوشیمی و ...... را manage کند؟؟؟؟؟؟
با سلام
اینکه فارغ التحصیلان رشته پزشکی پس از طی حدود 7 سال و تحمل مشقت های فراوان، فارغ التحصیل شده و عموماً سواد بالایی دارند دلیل بر این نمی شود که یک نفر متخصص پاتولوژی که تا ابتدای دوران تحصیل تخصصی (و حتی در دوران تحصیل) دست به کار عملی و انجام آزمایشات بالینی نزده است، بتواند آن را تفسیر عملی آزمایشگاهی کرده و در صورت بروز مشکل راهکار عملی پیشنهاد نماید.
دوست عزیز! ما دوره های عملی و کنترل کیفیتی که توسط شما گذرانده می شود را مشاهده کرده ایم!!!! شما تنها از نظر علمی و عقلی مجاز به سرپرستی تنها و تنها آزمایشگاه پاتولوژی بوده و حق سرپرستی و اظهار نظر در مورد بخش های دیگر آزمایشگاه را ندارید. امیدوارم با سعه صدر و بینش کافی، این را بپذیرید.
موقعی که داشتم آیین نامه تاسیس آزمایشگاه رو می خوندم به نکته جالبی برخوردم که بحث درموردش خالی از لطف نیست!
قسمتی از آیین نامه که مدرک شخص موسس آزمایشگاه رو تعیین می کنه ( توجه کنید) :
 اشخاص حقيقي متقاضي تاسيس آزمايشگاه بايد داراي يكي از مدارک ذيل باشند :
1-  دكتري تخصصي آسيب شناسي باليني يا تشريحي ( يا هردو )     
2-  دكتري  تخصصي علوم آزمايشگاهي
3-  دكتراي حرفه اي علوم آزمايشگاهي
4-  دكتري تخصصي یا دارندگان مدرک ( PHD) با گرایش بالینی در یک یا چند مورد از موارد قید شده درماده 3
 خوب، مشاهده کردید؟
مدارک شماره ۲ و ۳ که الان دیگه وجود نداره! می مونه مدارک شماره ۱ و ۴
حالا ماده ۳ شامل چه رشته هایی میشه ؟ باهم ببینیم:
الف) بيوشيمي
ب) خون شناسي
ج )بانک خون وایمونوهماتولوژی
د) ميكروب شناسي(باكتري شناسي، انگل شناسي، ويروس شناسي، قارچ شناسي)
ه) ايمني شناسي و سرم شناسي
و) آسيب شناسي تشريحي (سيتوپاتولوژي و پاتولوژي)
ز) ژنتيك پزشكي
ح)سيتوژنتيك پزشكي
  خوب ....اینم دیدید؟
حالا قسمت جالبش اینجاست:
شرایط مسوول فنی آزمایشگاه بودن رو با هم میبینیم:
( منظور همون کسی که به تنهایی می تونه آزمایشگاه تاسیس کنه)
فصل هفتم )  مسئول فني:
ماده 21 -  مسئول فني بايد داراي يكي از مدارك زير باشد:
1- دكتراي تخصصي آسيب شناسي باليني يا تشريحي(يا هر دو)
2-دكتراي تخصصي علوم آزمايشگاهي
3-دكتراي حرفه اي علوم آزمايشگاهي
4-دكتري تخصصي تك رشته اي علوم آزمايشگاهي ( در بخش مربوطه )
تبصره 1- آزمایشگاه صرفا آزمایشاتی را می تواند انجام دهد که مسئول فنی مربوطه را داشته یاشد .
تبصره 2-متخصصين تك رشته اي تنها مسئوليت فني آزمايشگاهي را مي توانند بپذيرند كه در همان رشته فعاليت مي نمايند. در صورتيكه متخصصان تك رشته اي بخواهند مسئوليت فني آزمايشگاه تشخيص پزشکی را بپذيرند لازم است چهار نفر از چهار رشته همزمان معرفي شوند.خوب دوست متخصصی که خودت پزشک هستی و این آیین نامه رو تصویب کردی،
دلسوزه جامعه علوم آزمایشگاهی ...
مگه دکتری تخصصی آسیب شناسی ( که توی ردیف اول هم نوشتینش ... آخر تواضع ) یک رشته تخصصی نیست؟
مگه نباید اون هم مثل تک رشته های پی اچ دی فقط بتونه مسوول قسمت پاتولوژی باشه و نه مسوول فنی کل آزمایشگاه؟
چرا در یک رشته ( که اون هم به صورت کاملا تصادفی از تخصص های رشته پزشکی هست) یک نفر می تونه مسوول فنی باشه ولی کسایی که رشته شون علوم آزمایشگاهی هست اونم بعد از ۴ آزمون واقعا سخت باید برای تاسیس آزمایشگاه به دنبال ۳ تا پی اچ دی دیگه بگردند تازه اونم با شرایط و جلب موافقت همون دوستان
 ( که در عمل یعنی نمی تونن آزمایشگاه تاسیس کنن...سنگ بزرگ علامت نزدنه دیگه )آخه مسوول دلسوزی که این آیین نامه رو نوشتی و خودتم حتما یعنی تصادفا آزمایشگاه داری این رسمشه؟
ای کاش همه به حق خودشون قانع بودند
 
همکار عزیز! پروانه تاسیس با پروانه مسوولیت فنی تفاوت داره. آسیب شناسی هم مثل دیگر رشته ها مثل بیوشیمی و ایمنی شناسی یکی از تخصص های مورد استفاده در آزمایشگاههای تشخیص طبی هست. در هر صورت مجوز تاسیس به هر کدام از متخصصین این رشته ها داده شود باید برای هر کدام از حوزه های کاری آن ازمایشگاه مسوول فنی استخدام شود. قانون اشتباهی که مجوز تاسیس آزمایشگاه را تنها در انحصار آسیب شناسان کند که هم رده دیگر تخصص های آزمایشگاهی است نا عادلانه بوده و باید تغییر کند.
دوست عزیز پاتولوژیست اینکه شما ادعا دارین تخصص پاتولوژی مادر پزشکی هست این سوال رو به ذهن ما متبادرمیکنه چطور ممکنه برای یک رشته مادر تحصیلات درسطح تخصص متوقف بشه و درجه فوق تخصص و فلوشیپی برای این رشته تعریف نشده باشه؟!
شما دراصل نگران تنها ممر درآمدتون هستین نه مرگ رشته پاتولوژی
حتی اگه دروسی رو که پی اچ دی های تک رشته ای علوم آزمایشگاهی در سطح ارشد و پی اچ دی میخونن نادیده بگیریم ما درسطح کارشناسی بیشتر از دوره هشت ساله شما از آزمایشگاة میخونیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار