بازدید 17888
۲

کودک ۲۵ ساله‌ای که هنوز شیرخوار است!

بخش خصوصی همواره به دولت چسبیده و اراده‌ای برای پیشرفت ندارد. در طول دوران انقلاب اسلامی باید از پتانسیل بخش خصوصی بویژه پس از جنگ در جهت بازسازی کشور استفاده می‌شد اما این بخش برای کمک به توسعه کشور پا پیش نگذاشت.
کد خبر: ۴۲۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۵ 20 August 2014
«از سال 68 که برنامه‌ریزی‌های بلندمدت اقتصادی شکل گرفته تاکنون بخش خصوصی همچون کودک شیرخواری باقی مانده که به مادری به نام دولت چسبیده و قصد ندارد روی پای خود بایستد».

محمدباقر صدری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بخش خصوصی همواره به دولت چسبیده و اراده‌ای برای پیشرفت ندارد. در طول دوران انقلاب اسلامی باید از پتانسیل بخش خصوصی بویژه پس از جنگ در جهت بازسازی کشور استفاده می‌شد اما این بخش برای کمک به توسعه کشور پا پیش نگذاشت.

وی افزود: در شرایطی که نظام سلطه تمام هم و غم خود را برای ناموفق جلوه دادن نظام اسلامی به کار گرفته، بخش خصوصی باید همچون رزمندگان جنگ تحمیلی به کمک اقتصاد کشور بیاید. دولت به تنهایی نمی‌تواند تمام بار اقتصاد را بر دوش بکشد. بخش خصوصی این توان را دارد که حتی با سود 10 درصد به دولت پول قرض بدهد اما هیچ سرمایه‌گذاری در این خصوص پا پیش نمی‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که به اصل 44 آن‌طور که باید توجه نشده، تصریح کرد: اگر طی 10 سال گذشته به اصل 44 به درستی عمل می‌شد هم‌اکنون در شرایط بهتری قرار داشتیم و به سند چشم انداز نزدیک‌تر می‌شدیم. این‌که صرفا تحریم‌ها را دلیل رکود اقتصادی بدانیم پوششی برای نقصان‌های مدیریتی می‌شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌های بلندمدت اقتصادی از سال 68 تاکنون، یادآور شد: در سال 68 اولین برنامه اقتصادی در قالب برنامه‌های پنج ساله تدوین شد که هم‌اکنون نیز در برنامه پنجم به سر می‌بریم. در حال حاضر با گذشت 25 سال متاسفانه توفیق قابل توجهی به دست نیامده است. رشد پیش‌بینی شده برای هرکدام از برنامه‌ها 8 درصد بود ولی تا قبل از برنامه پنجم عملا به میانگین 5.5 درصد دست یافتیم. در برنامه پنجم نیز در سال‌های 91 و 92 با رشد منفی مواجه شدیم که این موضوع شاخص کلی رشد را به 4.5 درصد رساند.

صدری اظهار کرد: رشد بهره‌وری نیز که باید 3 درصد می‌شد حتی به یک درصد هم نرسید. لذا در طول 25 سال گذشته توفیق قابل توجهی در اقتصاد به دست نیامد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، برنامه‌ریزی برای برنامه ششم منوط به در نظر گرفتن رشد برنامه پنجم است که به نظر می‌رسد بیش از 3.5 درصد نباشد لذا برنامه ششم همت بیشتری را در جهت جبران کم‌کاری گذشته طلب می‌کند.

وی با بیان این‌که توفیق دولت‌ها در پروژه‌های عمرانی طی برنامه‌های اول، دوم و چهارم به بیش از 40 درصد نرسیده است، گفت: بعضا پروژه‌های چهار ساله به هشت یا 16 سال کشیده می‌شد که همین مساله بهره‌وری، اشتغال و رونق اقتصادی را به چالش می‌کشاند. این رشد محاسبه نشده نیز ضربه‌ای بر پیکره رشد 4.5 درصد وارد کرد.

صدری، نقد دولت را در شرایط فعلی منطقی ندانست و گفت: آن‌چه که دولت بر روی کاغذ تحویل گرفته با واقعیات از زمین تا آسمان فرق دارد. در شرایط تحریم با مشکل انتقال پول به کشور مواجه شده‌ایم که عبوراز این شرایط سخت می‌نماید.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بسته‌ای که هم‌اکنون دولت ارایه داده خروج غیرتورمی از رکود است. رکود و تورم دو مساله متناقض است که بالا رفتن هرکدام منجر به پایین رفتن دیگری می‌شود. بنابراین مدیریت این دو به صورت موازی، هنری است که نیاز به تدبیر دارد.

به گفته وی دولت باید فرآیندی از گذشته را در این بسته ببیند؛ مطالعه نکردن برنامه‌های گذشته و نقد آن نمی‌تواند راه را برای ما باز کند. البته منظورم از این نقد، تضعیف مدیران گذشته نیست بلکه منظور نقد منصفانه، صادقانه و مطابق با موازین اسلامی برای درس گرفتن از خطاهای گذشته در جهت بهبود اوضاع اقتصادی است.

صدری با بیان این‌که متاسفانه چگونگی تقویت ارزش پول ملی در بسته پیشنهادی دولت دیده نمی‌شود، گفت: تا ارزش پول ملی تقویت نشود نه قادر به کنترل تورم هستیم و نه می‌توانیم به رکود غلبه کنیم.

این کارشناس اقتصادی، افق 1404 را با وجود همه‌ی کاستی‌ها قابل دستیابی دانست و گفت: گشایش خوبی که در روند مذاکرات هسته‌ایی به وجود آمده این امیدواری را برای اقتصاد ایجاد کرده که با الطاف الهی و با همدلی و اتحاد به اهداف سند چشم‌انداز دست یابیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
بخش خصوصی توانمند است ولی در شرایط وجود رانت و عوض شدن یکشبه قوانین، هیچ راهی برای پیشرفت ندارد.
این کودکی که شما نام بردی ، 100 سالش بشه هم هنوز دهنش بوی شیر می ده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل