بازدید 4173
۴

به اسم روغن پالم به کام کارخانجات لبنی

فاطمه اسماعیلی
کد خبر: ۴۲۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰ 19 August 2014
هنوز مدت زمان زیادی از افزایش قیمت 15 درصدی محصولات لبنی با آزادسازی قیمت شیر خام نگذشته بود که بار دیگر افزایش قیمت مجدد طعم این محصولات به کام مردم تلخ کرد.

به گزارش پارسینه ،علیرغم اینکه سرانه مصرف شیر و سایر محصولات لبنی در کشور ما بسیار پایین‌تر از سرانه جهانی و چیزی در حدود نصف مصرف کشورهای اروپایی‌ است، همواره سعی بر آن بود که با فرهنگ‌سازی مناسب در میان مردم، جامعه به سمت افزایش مصرف شیر و فرآورده‌های آن ترغیب شود اما هر باره به دلایل مختلف همچون حذف یارانه شیر و افزایش قیمت این محصول، مصرف‌کننده ناچار به کاهش مصرف می‌شد. افزایش قیمتی که این بار تحت شعاع علنی شدن اخبار مربوط به اضافه شدن روغن گیاهی پالم به این محصولات در کارخانجات قرار گرفت.

هنوز مدت زمان زیادی از افزایش قیمت 15 درصدی محصولات لبنی با آزادسازی قیمت شیر خام نگذشته بود که بار دیگر افزایش قیمت مجدد طعم این محصولات به کام مردم تلخ کرد.

این افزایش قیمت که از سوی برخی کارخانجات تولید محصولات لبنی صورت گرفته است، به بهانه ابهامات موجود مطرح شده در خصوص سلامت این محصولات می‌باشد، چرا که هفته گذشته وزیر بهداشت از افزوده شدن ماده‌ای تحت عنوان روغن گیاهی پالم به لبنیات به ویژه لبنیات پرچرب خبر داده بود.

افشاگری وزیر بهداشت موجب شد تا بیشتر مصرف‌کنندگان از خرید شیرها و دیگر محصولات لبنی پرچرب خودداری کرده و روی به مصرف محصولات کم چرب بیاورند تا جایی که فروشندگان اذعان داشتند در این مدت فروش محصولات پرچرب تقریبا به صفر رسیده است و تاریخ انقضای این محصولات نیز رو به پایان است.

این موضوع بهانه به دست برخی از کارخانجات داد تا قیمت محصولات خود را افزایش دهند به طوری که مصرف‌کنندگان با مراجعه برای خرید شیر و دیگر محصولات کم‌چرب این کارخانجات با افزایش حداقل 200 تومانی مواجه شده‌اند.

افزایش قیمت خودسرانه‌ای که در سایه بهره‌برداری از حساسیت مردم نسبت به سلامت خود صورت گرفت و در همین مدت زمان کوتاه، سودی سرشار نصیب این کارخانجات کرده و متاسفانه این امر با سکوت مسئولان امر همراه است.

یادآور می‌شود حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه همایش تغذیه با شیر مادر در جمع خبرنگاران وجود روغن پالم در شیر را تائید کرده و گفته بود: متاسفانه این موضوع صحت دارد و ما گزارش مربوطه را به رئیس جمهور ارائه کرده‌ایم. در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی این مسئله به ایشان نیز اطلاع داده شد و وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا استفاده از روغن پالم به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. بسیاری از چربی‌هایش به خاطر روغن پالم است نه بخاطر چربی طبیعی شیر و مردم بدانند که هزینه را برای چه شیری پرداخت می‌کنند.

وی همچنین به مردم توصیه کرد تا به جای استفاده از شیر پرچرب از شیر کم‌چرب استفاده کرده و بیان داشت: باید این تخلف در صنایع لبنی به صورت تدریجی اصلاح شود چرا که نمی‌توان صنایع لبنیات را به یکباره تعطیل کرد.

گفتنی است روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود و از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی‌ها تشکیل شده است و از کشورهای سنگاپور، مالزی و برخی کشورهای آفریقایی به ایران وارد شده و به گفته سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان از افزایش احتمال به بیماری‌های قلبی و عروقی در نتیجه مصرف پالمتیک اسید یعنی همان روغن پالم دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
تو شیر کم چرب هم که میگن یه کم وایتکس میریزن واسه ضد عفونی یه کارشناس پیدا بشه اینو بررسی کنه
من نمی فهم مگر خانواده خودشان در این جامعه زندگی نمی کنند و از این مواد نمی خورند که دست به این اقدامات می زنند!!!!!!!
تابناک جان نکند خدایی نکرده افزودن روغن پالم به لبنیات و روغن های مصرفی شایعه ای بیش نبوده
خب زیاد دور از ذهن نبود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار