بازدید 20512

وقتی سبزیجات با فاضلاب آبیاری می‌شود

کد خبر: ۴۲۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲ 11 August 2014
عطر نعناع و ریحان مغازه سبزی‌فروشی تا شعاع چند متری مغازه را پرکرده و رنگ قرمز تربچه‌های نقلی چشم عابران را می‌نوازد و حتی رهگذرانی که قصد خرید سبزی هم ندارند را به وسوسه خریدن یک کیلو سبزی‌خوردن تازه می‌اندازد ...

به گزارش فارس، اگر آن لحظه که سبزی‌فروش دسته‌ کوچکی از نعناع و ریحان و تره و ... را از دسته‌های بزرگتر آن جدا می‌کند تا به قول خودش سبزی همه جور تمامی را لای روزنامه بپیچد به یاد این بیفتی که این سبزیجات خوش‌ آب‌ و ‌رنگ و با طراوت با آب فاضلاب آبیاری شده و رشد کرده‌ است باز هم راضی به خورد آن می‌شویی؟ آیا اجازه می‌دهی سبزیجاتی با طعم فاضلاب میهمان سفره‌هایتان شود؟!

این یک واقعیت است که حتی تصورش هم حال آدم را بد می‌کند.

اقدام بی‌هزینه کشاورزان و تاوان پرهزینه مردم

این واقعیت به این دلیل اتفاق می‌افتد که آبیاری سبزیجات با فاضلاب خام برای صیفی‌کاران هزینه‌ای در برندارد اما غافل از این‌که این اقدام بی‌هزینه آن‌ها هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به مردم تحمیل می‌کند که به قیمت به خطر افتادن سلامتی‌شان تمام می‌شود چراکه انواع آلودگی‌های شیمیایی، میکروبیوانگلی که فاضلاب در خود دارد به واسطه این اتفاق به این محصولات منتقل می‌شود.

بسیاری از کشاورزان و صیفی‌کاران همدانی نیز به دلیل ارزان و آسان‌بودن این شیوه، علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در این خصوص زمین‌های زیر کشت خود را با استفاده از فاضلاب آبیاری می‌کنند.

یافته‌های محققان حوزه سلامت و بهداشت همواره بر اهمیت استفاده از سبزیجات در کاهش بیماری‌ها و تاثیر عمده آن در حفظ سلامت بدن تاکید دارد اما در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که سبزیجات در صورتی که به شیوه صحیحی کشت نشوند نه تنها موجب دفع امراض و حفظ سلامت بدن نمی‌شوند بلکه تبدیل به عامل تهدید‌کننده‌ای برای سلامت انسان خواهد شد.

سبزیجاتی که با فاضلاب تغذیه می‌شوند جایی در رژیم سلامت ندارند چراکه آلاینده‌های غیرمیکروبی که به این واسطه وارد سبزیجات می‌شوند حتی در اثر حرارت پخت غذا هم از بین نمی‌روند و این در حالی است که بسیاری از سبزیجات به صورت خام مصرف می‌شوند.

مردم چه می‌گویند:

برای جویا شدن نظر مردم سری به بازار میوه و تره بار همدان یا همان سرگذر زدیم. بار سبزی تازه رسیده و مردم هم برای خرید سبزی تازه از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

مشتری‌ها در پاسخ به این سئوال که آیا می‌دانید این سبزیجات با چه آبی آبیاری می‌شود و این مسئله چقدر حائز اهمیت است؟ این‌گونه پاسخ دادند ...

خانم میانسالی می‌گوید: من و خانواده‌ام به خوردن سبزی همراه غذا عادت داریم و هر جا که سبزی خوب و تازه ببینیم خریداری می‌کنیم، فروشنده هم که می‌گوید با آب چاه آبیاری شده است.

یکی دیگر از شهروندان نیز معتقد است که اگر این سبزیجات آلوده باشد مسئولان اجازه نمی‌دهند در بازار توزیع شود و جلوی فروش آن را می‌گیرند.

دیگری جواب می‌دهد: من شخصاً رغبتی به خرید سبزیجات ندارم و ترجیح می‌دهم قید خواص غیرقابل انکار سبزیجات را بزنم و در عوض دچار بیماری‌های گوارشی که حاصل استفاده از سبزیجات آلوده است، نشوم.

شهروند دیگری هم می‌گوید: من و سایر مشتریان از کجا باید بدانیم که این سبزیجات با آب سالم آبیاری شده‌اند یا نه؟

من ظاهر سبزی را می‌بینم که تازه است و با توجه به ظاهر آن تصمیم می‌گیرم آن را بخرم یا نه ... راه دیگری برای تشخیص آن نمی‌دانم. این وظیفه مسئولان است که سلامت و عدم سلامت محصولات را تشخیص دهند و بعد اجازه فروش آن را در بازار را بدهند.

یکی دیگر از مشتریان هم می‌گوید: از آنجا که نمی‌دانم این سبزیجاتی که خریداری می‌کنم با آب سالم آبیاری شده یا نه سعی می‌کنم آن‌ را با روش‌های بهداشتی ضدعفونی کنم و از بروز بیماری‌های مختلف تا حد امکان جلوگیری کنم.

درحالی‌که مردم سبزی مصرفی روزانه خود را با خیالی آسوده از بازار تهیه می‌کنند و مطمئن هستند که متولیان بهداشتی جامعه بر نحوه تولید و عرضه این محصول نظارت کامل دارند اما متاسفانه وجود سبزیجات ناسالم که با فاضلاب آبیاری می‌شود در بازار نکته غیرقابل انکاری است که اکثر مردم به آن آگاهی ندارند.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان همدان:

برنامه راهبردی در راه است

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به این‌که برخوردهای مقطعی و پراکنده با کشاورزانی که از فاضلاب برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند بازدارنده نیست، یادآور شد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اقدام به تدوین برنامه راهبردی در این خصوص کرده است که در یک زمانبندی چهار ساله در راستای جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب خام در سطح استان قابل اجراست.

حسینعلی نوروزی عنوان کرد: این برنامه دارای 11 راهبرد است که در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان مطرح و مقرر شده سازمان‌ها و نهادهای متولی نیز نقطه‌نظرات و برنامه‌های عملیاتی خود در این زمینه را به فرمانداری همدان ارائه دهند.

وی افزود: انتظار می‎رود با اجرایی شدن این برنامه راهبردی در چهار سال آینده معضلی با عنوان آبیاری مزارع با فاضلاب شهری و برداشت سبزیجات ناسالم نداشته باشیم تا حدی که بتوانیم صادر‌کننده سبزیجات سالم به سایر استان‌ها نیز باشیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: استفاده از فاضلاب در آبیاری سبزیجات عمدتاً ناشی از سرقت کشاورزان و صیفی‌کاران از شبکه فاضلاب شهری است.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان همدان افزود: کشاورزان اقدام به شکستن لوله‌های انتقال فاضلاب به تصفیه‌‌خانه فاضلاب کرده و از آن برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند و در چنین مواردی شرکت آب‌ و ‌فاضلاب با همکاری نیروی انتظامی با این کشاورزان برخورد قانونی می‌کند.

وی یادآور شد: گزارش‌های فراوانی از استفاده فاضلاب برای آبیاری مزارع سبزی و ... تهیه شده و بهداشت محیط ‌و حرفه‌ای استان این کشاورزان پس از صدور اخطاریه متقبل جرایم نقدی شده‌اند.

نوروزی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر ممکن است سبزیجات ناسالم در بازار وجود داشته باشد؛ مردم باید از هشدارهای بهداشتی در رابطه با استفاده از سبزیجات اطلاع داشته باشند و چهار مرحله سالم‌سازی سبزیجات خام که اعم از شست‌وشو با آب، شست‌وشو با مواد شوینده جهت پاکسازی انگل‌ها، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و در آخر هم شست‌وشو مجدد با آب را رعایت کنند و قبل از استفاده باید بنا را بر آلوده‌بودن سبزیجات گذاشت و این چهار مرحله را رعایت کرد تا از بروز بیماری‌های شایع ناشی از این نوع آلودگی‌ها جلوگیری کرد.

حرف آخر:

مصرف مواد خوراکی ‌سالم حق شهروندان است

همه ساله با گرم‌شدن هوا موضوع آبیاری سبزیجات با فاضلاب مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد و با این وجود تاکنون شاهد اقدام بازدارنده‌ و قابل توجهی از سوی ارگان‌های مسئول نبوده‌ایم چراکه این نوع کشت و کار باز هم در سطح استان وجود دارد و محصولات آن راهی سفره‌های مردمی می‌شود که به نظارت متولیان بهداشت و سلامت اعتماد دارند و از محصولاتی که با نظارت مسئولان در بازار توزیع می‌شود، استفاده می‌کنند.

فراموش نکنیم که مصرف خوراکی‌های سالم یکی از حقوق انسانی شهروندان است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس