بازدید 3731

قشقاوی:‌ با اروپا و غرب دشمنی نداریم

در نشست بعدازظهر دومین روز هشتمین همایش استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور نشست مسئولان وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دانشجویان شرکت‌کننده در این همایش برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵ 03 August 2014
در نشست بعدازظهر دومین روز هشتمین همایش استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور نشست مسئولان وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دانشجویان شرکت‌کننده در این همایش برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی معاون حقوقی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در این مراسم در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد حمایت سفرای ایران در خارج کشور از دانشجویان و اینکه بعضی سفرا در حمایت از دانشجویان خارج از کشور کوتاهی می‌کنند، گفت: ما به‌طور کلی چند جور سفیر و رایزن فرهنگی داریم. برخی از سفرا واقعا حمایت می‌کنند البته برخی نیز بعضا بی‌تفاوت هستند. هفته آینده سمینار سالانه سفرای ایران در خارج از کشور برگزار خواهد شد و ما این دغدغه‌ها را منعکس می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شما دانشجویان در خارج از کشور سرمایه‌های ملی هستید، گفت: همان‌طور که اشاره کردم برخی از سفرا ممکن است فرش قرمز زیر پای دانشجویان خارج از کشور شوند و از آن‌ها حمایت وسیعی انجام دهند که ما سعی می‌کنیم تعداد اینگونه سفرا زیاد شود برخی نیز ممکن است بی‌تفاوت باشند.

وی با بیان اینکه ما هموطنان ایرانی در خارج از کشور به خصوص دانشجویان را سرمایه‌های ملی بدون هیچ‌گونه تعارفی می‌دانیم و در واقع آن‌ها سفیران ما در کشورهای محل اقامت یا تحصیلشان هستند، گفت: آن‌ها بهترین پل بین فرهنگ ایران و سایر فرهنگ‌ها هستند و در واقع آرمان و فرهنگ ایرانی را به دیگران منتقل می‌کنند.

قشقاوی با تاکید بر اینکه این افراد نقش موثری در دیپلماسی عمومی دارا هستند، ادامه داد: اگر دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشکلی برایش پیش آید ما در وزارت خارجه تا آنجاکه بتوانیم از او حمایت می‌کنیم.

وی در مورد اینکه وزارت خارجه در حمایت از ایرانیان و از جمله دانشجویانی که ممکن است به دلایل مختلف در کشورهای دیگر زندانی شوند چه اقداماتی انجام دهد، افزود: کل ایرانی‌هایی که در خارج از کشور هستند طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی وقتی درخواست کمک می‌کنند ما موظف هستیم که اقدام و حمایت کنیم و تا آنجاکه مقدوراتمان اجازه می‌دهد برای رفع مشکل آن‌ها اقدام می‌کنیم البته برخی از وکلایی که در آن کشورها مشغول به کار هستند گران‌قیمت هستند ولی همان‌طور که گفتم وزارت خارجه برای کمک دریغ نمی‌کند.

قشقاوی با اعلام اینکه 3500 ایرانی در کشورهای مختلف به دلایل متفاوت زندان هستند، گفت: به‌طور متوسط با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد هرساله یک سوم آن‌ها آزاد یا به داخل منتقل می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که از این میزان زندانی چند نفر آن‌ها دانشجو هستند؟ با بیان اینکه آمار دقیقی در این ارتباط نداریم، گفت: این موضوع نیاز به خوداظهاری دارد و باید خود فرد در این زمینه این موضوع را اعلام کند.

قشقاوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع دانشجویان در پاسخ به سوالی در ارتباط با علت دشمنی ایران با غرب و اروپا گفت: ما با اروپا و غرب اصلا دشمنی نداریم. ما کجا در دعوای کشورهای اروپایی در داخل این کشورها دخالت کرده‌ایم. در کجا حاکمیت ملی فرانسه را نقض کرده‌ایم یا تمامیت ارضی سوئد را زیرسوال برده‌ایم. در حالی‌که غربی‌ها در طول 200 سال گذشته بارها تمامیت ارضی ایران را با 5 عهدنامه مختلف زیرسوال بردند و در واقع باعث شدند که قسمت اعظمی از ایران جدا شود. در آن زمان نقشه ایران شیر بود و اکنون شبیه گربه شده است. در واقع اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با ما دشمنی کردند و ما دشمنی نکردیم و هیچ‌گاه به تمامیت ارضی آن‌ها تعرضی نکردیم درحالی‌که همان‌طور که اشاره کردم آن‌ها حاکمیت ملی ما را زیر سوال بردند. آن‌ها ما را تحریم کردند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه سیاست خارجی ما نگاهش به شرق نبود و بیشتر نگاهش به غرب بوده است، اظهار کرد: به خاطر سیاست‌های غرب، نگاه سیاست خارجی ما به سمت شرق رفت و آن‌ها صورت ما را به این سمت سوق دادند.

در این نشست حسین دیوسالار مدیرکل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مورد عملکرد رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور گفت: رایزنان فرهنگی نیز مانند سفرا هستند. برخی از آن‌ها بسیار فعال و به دنبال این هستند که با دانشجویان ارتباط برقرار کنند. دغدغه‌ها را پیگیری کنند و اقدامات فرهنگی انجام بدهند. مثلا من خودم در زمانی که رایزن فرهنگی بودم به دنبال دانشجویان می‌رفتم و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کردم البته برخی از رایزنان فرهنگی نیز هستند که خیلی اهتمام لازم را ندارند.

دیوسالار با اشاره به وظایف رایزنان فرهنگی سازمان ارتباطات اسلامی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه برخی از رایزنان از تالیفات فرهنگی دانشجویان مانند کتاب چندان حمایت نمی‌کنند، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مانند برخی از مکان‌های دیگر در یک سال اخیر در حوزه نقدی حمایتش نسبت به قبل به مراتب کمتر شده و علت اصلی آن تامین ارز و مسائلی است که در این ارتباط وجود دارد.

وی ادامه داد: رایزنان فرهنگی براساس بودجه‌ای که دارند برنامه‌ مصوب سالانه‌ای را درنظر می‌گیرند که حمایت از نشریات دانشجویی می‌تواند در قالب آن انجام شود مثلا ما خودمان برای حمایت از نشریات دانشجویی ردیف داشتیم.

دیوسالار با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به صورت خاص متولی موضوعات دانشجویی از جمله بورس‌ها، ارز و مسائل اینگونه نیست و اینها ارتباط مستقیمی با رایزن فرهنگی ندارد، گفت:‌ البته تا جایی که در توان باشد سعی می‌شود به دانشجویان کمک شود ولی بیشتر تمرکز بر روی مسائل فرهنگی است.

در ادامه این مراسم نادعلی نادی رییس اداره دانشجویی، بورس و مدارس خارج از کشور وزارت خارجه به برخی از سوالات حضار در مورد مدارس ایرانی خارج از کشور و ضوابط آن‌ها پاسخ گفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان