بازدید 6602
۲

نگاهي به بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي

کد خبر: ۴۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۷ 05 April 2009
دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي با حضور ورزشکاران 57 کشور از 24 مهر تا 8آبان سال جاري به ميزباني سه شهر کشورمان برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا، با توجه به وجود يک و نيم ميليارد مسلمان در جهان، بازيهاي کشور هاي اسلامي مي تواند به يکي از بزرگترين رويدادهاي ورزشي جهان تبديل شود و حضور ورزشکاران به عنوان نمايندگان اين تعداد مسلمان، خود کنگره اي عظيم را براي هماهنگ کردن مسائل اسلام در دنيا بوجود خواهد آورد. چرا که آشنايي با فرهنگ و تمدن غني اسلام که بسياري از مسلمانان و ديگر اديان آسماني به دليل اطلاع نداشتن و ارتباطات از آن محرومند، مي تواند در آگاهي و بيداري آنان نقش موثري داشته باشد.

*نخستين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي
نخستين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي به ميزباني عربستان سعودي و در چهار شهر اين کشور شامل مکه، مدينه، جده و طائف برگزار شد.
عربها که طي سالهاي اخير در برگزاري مراسم افتتاحيه و اختتاميه رويدادهاي ورزشي عملکرد درخشاني از خود نشان داده اند، تنها براي برگزاري مراسم افتتاحيه نخستين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي بيش از 19 ميليون دلار هزينه کردند.
شش هزار ورزشکار از 55 کشور مسلمان در نخستين دوره اين مسابقات حضور داشتند که در 13 رشته ورزشي برگزار شد.
در نخستين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي که از بيست فروردين تا اول ارديبهشت سال 1384 برگزار شد، بيش از 355 مدال در سه رنگ شامل 108 مدال طلا، 108 نقره و 139 مدال برنز به قهرمانان مواد مختلف 13 رشته ورزشي اهدا شد.
عربستان سعودي ميزبان اين مسابقات با 24 مدال طلا، 17 نقره و 19 برنز مقام قهرماني نخستين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي را از آن خود کرد و کشورهاي مصر و قزاقستان به ترتيب با مجموع 42 و 27 مدال سه رنگ مقام هاي دوم و سوم را بدست آورند.
42 مدال مصر شامل 14 طلا، 15 نقره و 13 برنز و 27 مدال قزاقستان نيز شامل 13 مدال طلا، 8نقره و 6 برنز بود.
جمهوري اسلامي ايران با کسب 10 مدال طلا، 9 نقره و 11 برنز مکان چهارم جدول نخستين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي را از آن خود کرد.

* ميزبان دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي
ميزبان دومين دوره بازيهاي همبستگي کشور هاي اسلامي، جمهوري اسلامي ايران است و اين رقابتها در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان برگزار مي شود.
پيش بيني مي شود حدود 9 هزار ورزشکار در قالب 17 رشته ورزشي مردان و 6 رشته ورزشي زنان از 57 کشور مسلمان در اين رقابتها حضور داشته باشند.
تهران با مساحت 18 هزار و 956 کيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر 11 ميليون نفر مهمترين ميزبان در بين اين سه شهر است و مراسم افتتاحيه نيز بر اساس برنامه ريزي ها در سالن تختي اين شهر برگزار خواهد شد.
در حال‌ حاضر شهر تهران‌ پايتخت‌ ايران‌ و يکي‌ از بزرگترين‌شهرهاي‌ جهان‌ است‌.
بر اساس برنامه ريزي هاي بعمل آمده زمان و محل برگزاري مسابقات دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي در شهر تهران به قرار زير است:
- واليبال:
رقابتهاي واليبال از 26 تا 30 مهرماه به مدت 5 روز در سالن واليبال مجموعه ورزشي آزادي و محل تمرينات تيم هاي شرکت کننده سالن هاي ورزشي ايران خودرو، سايپا و پاس تعيين شده است.
- شنا، شيرجه و واترپولو:
مسابقات شنا، شيرجه و واترپلو در استخرهاي مجموعه ورزشي آزادي و شهيد کشوري به قرار زير برگزار خواهد شد:
مسابقات شنا و واترپلو از 25 تا سي ام مهرماه و مسابقات شيرجه از 25 تا 29 مهرماه سال 1388.
- وزنه برداري:
مسابقات وزنه برداري کشورهاي اسلامي در هشت وزن و از 26 تا 30 مهرماه در سالن وزنه برداري مجموعه ورزشي آزادي برگزار مي شود.
- تنيس روي ميز:
مسابقات تنيس روي ميز از 24 مهر تا پنجم آبان ماه در سالن هاي شهيد افراسيابي مجموعه ورزشي شهيد شيرودي و خانه تکواندو در دو بخش آقايان و بانوان برگزار مي شود.
محل تمرينات تيم هاي شرکت کننده سالن هاي شهيد عضدي و آکادمي هيأت تنيس روي ميز تهران است.
- تيراندازي:
مسابقات تيراندازي دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي از 25 مهر تا پنجم آبان به مدت 11 روز در دو بخش اهداف پروازي و اهداف ثابت و در گروه مردان و زنان در مجموعه ورزشي آزادي برگزار مي شود.
- بسکتبال:
مسابقات بسکتبال از 25 مهر به مدت 10 روز در سالن بسکتبال مجموعه ورزشي آزادي برگزار مي شود.
تمرينات تيم هاي شرکت کننده در سالن هاي ايران خودرو، ساپکو و زيتون انجام خواهد شد.
- مسابقات دو وميداني در دو بخش آقايان و بانوان از 28 تا 30 مهر براي بانوان و از سوم تا هشتم آبان براي مردان در مجموعه آفتاب انقلاب برگزار مي شود.
- مسابقات فوتبال دومين دوره بازيهاي همبستگي کشور هاي اسلامي از 25 مهر ماه تا هشتم آبان ماه در سه ورزشگاه آزادي، شيرودي و تختي تهران برگزار مي شود.
ورزشگاه ثامن مشهد نيز از 25 مهر تا 4 آبان ماه ميزبان تيم هاي فوتبال بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي است.
- مسابقات جانبازان و معلولين:
تهران ميزبان مسابقات جانبازان و معلولين نيز است که از تاريخ بيست و پنجم مهرماه تا چهارم آبان ماه سال جاري در رشته هاي زير برگزار مي شود:
مسابقات فوتسال کم توانان ذهني در سالن حجاب، واليبال نشسته و بسکتبال با ويلچر در مجموعه ورزشي جانبازان، تنيس روي ميز در آکادمي ملي المپيک و تيراندازي در سالن تيراندازي مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار مي شود.

دومين شهر ميزبان دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي
مشهد مقدس است. اين شهر با جمعيتي بالغ بر 4/5 ميليون نفر و مساحت 150 هزار کيلومتر مربع در فاصله‌ 909 کيلومتري‌ تهران‌ در جلگه‌ بين‌ دو رشته‌ کوه‌ بينالود و هزار مسجد واقع‌ شده ‌و آب‌ و هواي‌ معتدل‌ کوهستاني‌ دارد.
هسته اصلي اين شهر در سال‌ 202 هجري قمري پس‌ از شهادت‌ حضرت‌ رضا (ع‌) در محلي‌ از توابع ‌طوس‌ بنام‌ «سناباد» که‌ به‌ همين‌ مناسبت‌ آنجا را مشهد (محل‌ شهادت‌) رضا ناميدند، شکل گرفت.
زمان و محل برگزاري مسابقات دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي در شهر مشهد به قرار زير است:
جودو:
مسابقات جودو نيز از 25 مهرماه به مدت 5 روز در مجموعه ورزشي کوثر مشهد به صورت روزانه و در دو وزن برگزار مي شود.
کشتي فرنگي:
مسابقات کشتي فرنگي در سالن شهيد بهشتي مشهد، از سوم آبان ماه و به مدت 3 روز برگزار مي شود.
کشتي آزاد:
مسابقات کشتي آزاد دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي به مدت سه روز از سي ام مهرماه در سالن شهيد بهشتي مشهد برگزار مي شود.
مسابقات زورخانه اي اين بازيها نيز در سالن آستان قدس رضوي مشهد برگزار مي شود.
زمان برگزاري اين مسابقات از 29 مهرماه تا هشتم آبان ماه است.

اصفهان‌ سومين شهر ميزبان اين رقابتها، در عهد اشکانيان‌ پايتخت‌ ايران بود و با انتخاب‌ مجدد اين‌ شهر در سال‌ 1000 هجري قمري به‌ عنوان‌ پايتخت‌ شاه ‌عباس‌ صفوي‌، دوران‌ شکوفايي‌ آن‌ آغاز شد.
درحال حاضر اصفهان يکي‌ از شهرهاي‌ سياحتي‌ معروف‌ ايران‌ و جهان‌ است‌.
زمان و محل برگزاري مسابقات دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي در شهر اصفهان به قرار زير است:
هندبال:
مسابقات هندبال نيز از 25 مهر آغاز و تا چهارم آبان ماه ادامه دارد و در سالن پيروزي شهر اصفهان برگزار مي شود.
اگر سالن شش هزار نفري استاديوم نقش جهان اصفهان تا قبل از اين مسابقات راه اندازي شود، مسابقات در آن محل برگزار خواهد شد.
تکواندو:
مسابقات تکواندو از 29 مهر تا ششم آبان در دو بخش آقايان و بانوان در سالن ورزشي ملت وابسته به باشگاه ذوب آهن اصفهان برگزار مي شود.
کاراته:
مسابقات کاراته نيز در دو بخش آقايان و بانوان از 25 تا 29 مهرماه در سالن شهداي 17 شهريور اصفهان برگزار مي شود.
شمشيربازي:
مسابقات شمشيربازي دومين دوره بازيها همبستگي کشورهاي اسلامي در دو بخش آقايان و بانوان به مدت 12 روز شش روز زنان و شش روز مردان از 25 مهر ماه در سالن ورزشي نيلفروشان دانشگاه اصفهان برگزار مي شود.
سالن هاي جانبي دانشگاه اصفهان نزديک به محل برگزاري مسابقات براي تمرينات تيم هاي شمشير بازي تعيين شده است.

* تعداد مدال هاي دومين دوره بازيها همبستگي کشورهاي اسلامي
با احتساب رشته هاي تيمي و انفرادي دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي، در مجموع 290 مدال طلا، 290 مدال نقره و 369 مدال برنز در بخش مردان و زنان توزيع خواهد شد که از اين تعداد، 171 مدال طلا، 171 مدال نقره و 244 مدال برنز در جدول توزيع مدال ها محاسبه مي شود.
در عين حال در بخش جانبازان و معلولين 145 مدال طلا، 145 مدال نقره و 195 مدال برنز و در قسمت زورخانه نيز 16 مدال طلا، 16 مدال نقره و 16 مدال برنز به ورزشکاران برتر تعلق مي گيرد ،اما مدال هاي رقابتهاي جانبازان و معلولين و زورخانه در جدول توزيع مدال ها تاثير نخواهد داشت.
در مجموع در دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي، 1482 مدال به نفرات برتر رشته هاي مختلف اهدا خواهد شد که از اين تعداد 586 مدال (طلا، نقره و برنز) در جدول توزيع مدال ها محاسبه خواهد شد.
اين درحالي است که در نخستين دوره اين مسابقات که فروردين ماه سال 1384 با حضور شش هزار ورزشکار از 55 کشور اسلامي در 4 شهر مکه، مدينه، جده و طائف عربستان برگزار شد، در مجموع 355 مدال (108 طلا، 108 نقره و 139 برنز) در جدول توزيع مدال ها محاسبه شد.

** تعداد تيم ها و ورزشکاران ايران در دومين دوره بازيهاي همبستگي کشور هاي اسلامي.
جمهوري اسلامي ايران نيز به عنوان ميزبان بازي ها با کارواني کامل در تمام رشته ها شرکت مي کند و 567 ورزشکار در اين مسابقات خواهد داشت.
‌481 ورزشکار کشورمان در 17 رشته مردان و 6 رشته زنان در اين رقابتها حضور خواهند داشت.
همچنين در رشته جانبازان و معلولين نيز 71 ورزشکار ايران با رقباي خود پيکار خواهند کرد و در بخش ورزشهاي زورخانه اي نيز 12 ورزشکار ايراني حاضر خواهند شد.

**پوشش خبري دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي
پيش بيني مي شود حدود 150 خبرنگار خارجي جهت پوشش خبري و تصويري دومين دوره بازيها کشورهاي اسلامي به کشورمان سفر کنند.
تعدادي از نمايندگان رسانه هاي خارجي به همراه کاروان ورزشي کشور متبوع خود در اين بازيها حاضر خواهند شد و ستاد بازيها نيز به شکل مستقل نمايندگان برخي رسانه ها را براي پوشش خبري اين رقابتها دعوت خواهد کرد.
مرکز رسانه هاي خبري و محل استقرار خبرنگاران دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي در هتل المپيک است و پيش بيني مي شود 150 خبرنگار براي پوشش خبري در اين دوره از رقابت هاي همبستگي کشورهاي اسلامي حضور يابند.

** برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي در حاشيه دومين دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي
يکي از برنامه هاي جانبي دومين دوره اين رقابتها، برگزاري نمايشگاهي با عنوان "همبستگي ملل اسلامي" با حضور 57 کشور مسلمان، 30 استان و 8 نهاد فرهنگي از کشورمان در مصلي امام خميني (ره) تهران است.
بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، اين نمايشگاه در شبستان مصلي و از 29 شهريور به مدت 10 روز برگزاري مي شود.
هدف از برگزاري اين نمايشگاه شناسائي فرهنگ اسلامي ايران و 56 کشور مسلمان ديگر به بازديدکنندگان است و به دليل فضاي اسلامي و ايراني مصلي تهران و همچنين سهولت در رفت و آمد بازديد کنندگان انتخاب شده است.
همزمان با بر پايي اين نمايشگاه دو نمايشگاه عکس هم با عنوان "عکس ملل اسلامي" در شهرهاي اصفهان و مشهد برگزار خواهد شد.

**شوراي عالي و شوراي اجرايي برگزاري دومين دوره بازي‌هاي همبستگي کشورهاي اسلامي.
معاون اول رييس جمهور، رييس سازمان تربيت بدني، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزير امور خارجه، وزير کشور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس سازمان صدا و سيما، رييس کميته ملي المپيک، استانداران استانهاي ميزبان، نماينده کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و دبير اجرايي مسابقات اعضاي شوراي عالي برگزاري دومين دوره مسابقات همبستگي کشورهاي اسلامي هستند.
رييس سازمان تربيت بدني به عنوان رييس، رييس کميته ملي المپيک به عنوان نايب رييس، دبير اجرايي مسابقات، معاون فرهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي، معاون وزير امورخارجه، معاون وزير کشور، معاون صدا و سيما، معاون مرکز توسعه ورزش قهرماني سازمان ،رييس مرکز توسعه ورزش بانوان سازمان، دبيرکل کميته ملي المپيک ، روساي فدراسيون‌هاي مربوطه و شهرداران شهرهاي ميزبان اعضاي شوراي اجرايي اين مسابقات را تشکيل مي دهند.

**اسامي کشو‌ر‌هاي شرکت کننده در دومين‌دوره بازيهاي همبستگي کشورهاي اسلامي به تفکيک رشته:
شمشيربازي:
مردان: ايران، آذربايجان، سنگال، سوريه، عربستان، مالزي، قطر، يمن
زنان: ايران، آذربايجان، سنگال، سوريه، مالزي، قطر، يمن
دووميداني:
مردان: ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، مالزي، قطر، سودان، يمن، بنگلادش، پاکستان، تونس، سورينام، گامبيا، اوگاندا، ترکمنستان، مالديو، موزامبيک
زنان: ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، مالزي، قطر، سودان، بنگلادش، پاکستان، تونس، گامبيا، اوگاندا، ترکمنستان، مالديو، موزامبيک
تنيس روي‌ميز:
مردان: ايران، آذربايجان، سنگال، سوريه، عربستان، مالزي، قطر، سودان، پاکستان، تونس، گامبيا، اوگاندا، ترکمنستان، مالديو
زنان: ايران، آذربايجان، سنگال، سوريه، مالزي، قطر، سودان، پاکستان، تونس، گامبيا، اوگاندا، ترکمنستان، مالديو
کاراته:
مردان: ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، مالزي، قطر، سودان، بنگلادش، پاکستان، تونس، سورينام، اوگاندا، ترکمنستان
زنان: ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، مالزي، قطر، سودان، پاکستان، تونس، اوگاندا، ترکمنستان
تکواندو:
مردان: ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، مالزي، قطر، سودان، بنگلادش، پاکستان، تونس، سورينام، گامبيا، اوگاندا، ترکمنستان، موزامبيک
زنان: ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، مالزي، سودان، پاکستان، تونس، اوگاندا، ترکمنستان، موزامبيک
تيراندازي:
مردان: ايران، آذربايجان، سنگال، سوريه، عربستان، مالزي، قطر، سودان، بنگلادش، پاکستان، تونس، سورينام، اوگاندا، ترکمنستان، مالديو
زنان: ايران، آذربايجان، سوريه، مالزي، قطر، سودان، پاکستان، تونس، اوگاندا، ترکمنستان، مالديو
کشتي:
فرنگي: ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، قطر، تونس پاکستان، اوگاندا، ترکمنستان
آزاد: ايران، آذربايجان، سنگال، سوريه، عربستان، قطر، تونس، اوگاندا، ترکمنستان
فوتبال:
ايران، آذربايجان، سنگال، سوريه، عربستان، قطر، سودان، پاکستان، اوگاندا، ترکمنستان، مالديو
وزنه‌برداري:
ايران، آذربايجان، افغانستان، سوريه، عربستان، مالزي، قطر، سودان، يمن، بنگلادش، پاکستان، تونس، گامبيا، اوگاندا، ترکمنستان
شيرجه:
ايران، آذربايجان، سوريه، مالزي، قطر، سودان
شنا:
ايران، آذربايجان، سنگال، سوريه، عربستان، مالزي، سودان، يمن، بنگلادش، پاکستان، تونس، سورينام، اوگاندا، ترکمنستان، مالديو، موزامبيک
واترپلو:
ايران، آذربايجان، سوريه، عربستان، قطر، سودان
هندبال:
ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، قطر، سودان، بنگلادش، پاکستان، اوگاندا، مالديو
بسکتبال:
ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، قطر، سودان، تونس، اوگاندا، مالديو، موزامبيک
جودو:
ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، مالزي، قطر، سودان، يمن، بنگلادش، پاکستان، اوگاندا، ترکمنستان، موزامبيک
واليبال:
ايران، آذربايجان، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، قطر، سودان، يمن، پاکستان، تونس، اوگاندا، ترکمنستان، مالديو
تيراندازي معلولين:
ايران، عربستان، قطر، سودان، اوگاندا
واليبال نشسته:
ايران، سوريه، عربستان، قطر، سودان، تونس
بسکتبال باويلچر:
ايران، افغانستان، سوريه، عربستان، قطر، سودان
تنيس روي ميز معلولين:
ايران، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، قطر، سودان، اوگاندا
فوتسال معلولين:
ايران، سنگال، افغانستان، سوريه، عربستان، قطر، سودان
ورزش زورخانه اي:
ايران، افغانستان، سوريه، اوگاندا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
20
20
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها