بازدید 8068

نیمی از زنان جوان در مناطق شهری بیکارند

نرخ بیکاری زنان جوان در مناطق شهری استانهای لرستان، کرمانشاه و زنجان بیش از 80 درصد است که این نرخ گویای شرایط بسیار نامناسب این استانها برای اشتغال زنان دارد.
کد خبر: ۴۱۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴ 20 July 2014
در حالی که نرخ بیکاری زنان 20 تا 24 ساله در مناطق شهری کشور 54.1 درصد است، این میزان برای مردان در همین گروه سنی 23.8 درصد می باشد.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش مرکز آمار ایران در خصوص نتایج آمارگیری زمستان سال 92، نرخ بیکاری مردان و زنان جوان در مناطق روستایی به ترتیب 18.4 و 28 درصد است.

پایین تر بودن نرخ بیکاری زنان جوان در مناطق روستایی کشور نه به دلیل افزایش فرصت های شغلی در این مناطق است بلکه به خاطر مشارکت زنان روستایی در کارهای زراعی، دامداری، مرغداری و صنایع دستی است؛ از آنجا که نتایج کار آنها منجر به افزایش درآمد خانوار خواهد شد، آنها در زمان سرشماری خود را شاغل اعلام می کنند.

زنان فروشنده محصولات کشاورزی در شهرهای شمالی ایران گویای اشتغال بخش وسیعی از زنان مناطق روستایی است. زنان روستایی در مناطق یادشده نه تنها در امور کشاورزی فعال می باشند بلکه با محصولات بسیار اندکی که از باغ و یا باغچه خود بدست می آورند، ماحصل تلاش خود را به شهرها برای فروش می آورند.

نرخ بیکاری زنان جوان در مناطق شهری استانهای لرستان، کرمانشاه و زنجان بیش از 80 درصد است که این نرخ گویای شرایط بسیار نامناسب این استانها برای اشتغال زنان دارد.

نرخ بیکاری مردان جوان در مناطق شهری استانهای کرمانشاه و گیلان بیش از 50 درصد است.

یکی از ویژگی های بازار کار ایران عدم تعادل آن است که این عدم تعادل به لحاظ نرخ بیکاری متفاوت در استانهای مختلف کشور، در میان گروه‌های سنی مختلف و به لحاظ جنسیتی بسیار مشهود است به طوری که در استانی نظیر یزد نرخ بیکاری جمعیت 15 سال به بالا در زمستان 92 معادل 2.5 درصد بوده که به تفکیک دو گروه سنی 15 تا 24 و 15 تا 29 سال به ترتیب 3.1 و 6.3 درصد گزارش شده است.

عدم تقارن جنسیتی بازار کار در حالی است که بازار کار نیز برای دانش آموختگان هم دشوارتر از افراد کم سواد است و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چندین برابر افراد دارای کم سواد و متوسط است.

تردیدی نیست که یکی از راه‌های مهم توسعه بخش صنعت است که می تواند اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کند و صنایع خودروسازی و یا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی که اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کرده اند، گویای این واقعیت است.

اقتصاد ایران هم اکنون در شرایط رکود تورمی است و تردیدی نیست با اینکه نرخ تورم در چندماه فعالیت دولت تدبیر و امید به نحو شایسته ای تقلیل یافته اما هنوز اقتصاد ایران در شرایط رکود بسر می برد.

نبود سرمایه گذاری، کمبود درآمدهای ارزی، مشکلات بانک های کشور به دلیل برداشت های بی حساب هشت سال گذشته، نبود مواد اولیه، رقابت ناپذیری اقتصادی، بیکاری بالا و مشکلاتی از این دست مهمترین موانع اشتغال در کشور هستند و شکی نیست در چنین شرایطی، زنان نخستین قربانیان شرایط نامطلوب اقتصادی هستند.

بی تردید، برنامه های توسعه در گرو حضور موثر زنان در جامعه است. حضور زنان در جامعه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی می تواند محیط های اجتماعی اعم از اداری و یا بنگاه های اقتصادی تولیدی را به سوی تعادل ببرد و حتی در صورتی که در صدد باشیم برنامه های افزایش جمعیت را در کشور محقق سازیم باید این مهم را با قانع کردن جوانان(به لحاظ دستیابی به شغل، مسکن و درآمد مکفی) به ویژه زنان جوان در جامعه به پیش ببریم.

حفظ محیط زیست، آموزش، اشتغال و ارتقا تولید کالا و خدمات همگی وابسته به حضور موثر زنان در جامعه است.

در صورتی که نسخه های یک سویه از سوی برنامه ریزان اجتماعی برای زنان تنظیم و نقش زنان در مسئولیت های اقتصادی و اجتماعی نادیده گرفته شود، این نسخه ها معنایی ندارند و نه تنها مشکلی را حل نکرده ایم بلکه بار این مشکلات را افزایش هم داده ایم.

زنانی که تحصیل کرده اند و نیاز به درآمد مستقل دارند را نمی توان به ماندن در خانه تشویق کرد.هم اکنون شرایط اقتصادی جامعه به گونه ای است که مردان و زنان باید هر دو برای کسب درآمد مشارکت داشته باشند.

افزایش تحصیلات در میان زنان که طی این سال ها کسب کرده اند، باید جایی نمود یابد و این نمود نمی تواند در محصور دیوارهای خانه باشد. چرخ های اقتصادی و تصمیم گیری نیاز به حضور توانمند زنان دارد زیرا توسعه امری همه جانبه است که نیاز به حضور همه آحاد جامعه دارد.

نرخ بیکاری 80 درصد زنان جوان در برخی از استان های کشور با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی جای بسی درنگ و بازبینی سیاست های گذشته دارد زیرا این نرخ بیکاری سزاوار جامعه ای که می خواهد مسیر توسعه را بپیماید، نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۲۲
اگه به من بود تا تمام مردان شاغل نمیشدن اجازه کار به یک خانم رو هم نمیدادم...چه معنی داره وقتی تمام فشار زندگی رو دوش یک مرده کارهارو به زنا بدن...
آقا اشتغال خانم ها را فراموش کنید مگر اینکه آنها بخواهند مرد منزل شوند پسرها بی کارند و از تشکیل خانواده ناتوان خود این خانم ها و جامعه از این موضوع آسیب پذیر شده اند همچین صحبت می کنید که انگار تمام مشکل این مملکت الان بی کاری خانم هاست
تمامی مردان هم همینطور
به جهنم به درك اي كاش همه زن و دخترا بيكار و خونه نشين بودن
البته نرخ بیکاری مردان جوان را هم اگه بدهند بد نیستش!!!؟!!!؟
مردان چند درصد هستند.......بیچاره مردم کشوم
خانه دار بودن و تربیت فرزند وظیفه اصلی مادران و دختران جوان سرزمین ما و بالاترین افتخار برای آنهاست. در شاغل بودن دختران جز در صورت لزوم چه خیری هست؟ جمله رهبری را به یاد داشته باشیم که میزان زنان شاغل در جامعه مهم نیست، درصد بالای مادران تحصیلکرده باعث افتخار است.
در یک کشور اسلامی شوهر داری و تربیت فرزندان اشتغال درست برای یک زن است نه آنچه که شما در این خبر به عنوان اشتغال برای یک زن معرفی کردید.
واقعآ که
زنها باید برن بچه تربیت کنند و تحویل جامعه بدهند نه کار کنند و زبونشون هم سر شوهرشان دراز باشه
در بسیاری از خانواده ها حقوق زنان و دختر های خانواده شاغل فقط صرف تجملات و نیازهای غیر ضروری میشود اما هستند زنانی که شیر زنانه خانواده را می چرخانند . یکی از مشکلات امروزه زندگی ما که همه میگن اگه دو نفره کار نکنم زندگیمون نمی چرخه برمیگرده به ریشه مشکلات اقتصادی که یکی از اونها توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه است که یکیش اشتغال زنان است پسر عمویم خواهرش دپیلمه است در ایران خودرو کار میکنه مجرد به همه هم جواب رد میده از بس که افاده داره با در امد خودش اوقت برادرش با مدرک فنی بیکاره ازدواج کرده اما مجبور به دسفروشی و گه گاهی هم غیر قانونی یه کارای کردن چون مجبوره نون و اجاره خانه زن بچه شو در بیاره ( خواهرش خونه باباشه بدون خرجی نون و اجاره خونه )
چي ميگي خيلي از زنان خانه دار هستن و دوست هم ندارن كار كنن آن وقت شما ميگي كار كنن و بروند اداره و...
شما بیکاری مردا که بر اساس قانون باید نفقه بدن و مخارج و هزینه ها با اوناست رو درست کن، بیکاری خانما پیشکش
بهتر که بیکارند
حالا نه اينكه تمام مردان جوان شاغل هستند؟
غصه نيمه بيكار خانمها رو ميخوريد؟
فعلا براي همان مردان بيكار ايجاد اشتغال كنيد الباقي پيش كشتان
خلاصه ما نفهمیدیم اشتغال برای مردان در اولویته یا برای دختران دم بخت یا زنان سرپرست خانوار، یا مشاغلی که حتما باید خانوم باشد.
الان در تهران سونوگراف مرد بیشتر از سونوگراف زن است در حالی که بیشتر سونوگرافی ها مربوط به زنان می باشد، زنی که حامله است و مرد او را سونوگرافی می کند، فکر می کنید روی بچه تأثیر می گذارد یانه؟ شما که مسلمانید و معتقد هستید که اثر میگذارد چرا پیگیری نمی کنید؟ سونوگرافی های خانونم که آنقدر شلوغ هستند که برای چند روز آینده و یک هفته و بعضی وقتها تا یک ماه وقت می دهند، من وضعیت الان را لازم دارم.
در حالي كه بسياري از مشكلات اجتماعي ما در وهله نخست به بيكاري مردان جوان مربوط است، تمركز سايت هاي خبري در هفته هاي اخير بر بيكاري بانوان جاي تعجب دارد.
زنان ایرانی نباید برای کار به خارج از منزل سوق داده شوند.
بهترین مشاغل برای زنان شغلی است که در خانه ها شکل بگیرد.
قالیبافی- صنایع دستی و...
می شه لطفا بفرمایید نیم دیگر زنان جوان 20 تا 24 ساله که شاغلند به چه کارهایی اشتغال دارند؟
مردان جوان هم بیکارند حالا شما فکر زنان هستید !!!!!
شاید این مشکل حل بشه دیگه مشکلی نباشه !!!!!!
اول شما بگو کار برای زنان یعنی چی ؟ اینکه یه خانم صبح بلند شه بره اداره تا شب با صد جور ادم کله بگیره میشه کار ؟ میشه استفاده از نیروی کار ؟ کمی در احوالات حضرت زهرا و امام علی علیهما السلام جستجو کنید
اگر یک موسسه معتبر بدون جهت گیری خاصی آمار واقعی بگیرد و نسبت اشتغال خانمها را با سن ازدواج و میزان طلاق بسنجد گمان کنم به نتایج خوبی برسیم و اینقدر سنگ اشتغال خانمها را به سینه نزنیم. بگذاریم آقایان شاغل باشند و خانمها به خانه داری بپردازند. دراین صورت، اعتیاد و طلاق ومفاسد اخلاقی کاهش چشمگیر پیدا میکند.
چرا فکر میکنید زنی که خانه داره و توی خونش برا زندگیش و بچه هاش زحمت میکشه آدم بیکاریه!!!!
حتما خانمها باید کارای سنگین بکنند تا بچه هاشونو مهد کودک و این اون بزرگ کنند؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس