بازدید 22599

رفتار دوگانه دربرابر شلیک به هواپیمای مسافری

«ریچارد کوئست»، کارشناس امور هوانوردی گفت: «سرنگون شدن یک هواپیما در ارتفاع 23 هزار پایی (10 هزار متری) امری «بسیار عجیب» است این هواپیما داد می‌زند که یک هواپیمای مسافربری است.» حکایت، حکایت قدیمی «استاندارد دوگانه» غرب است که هواپیمای مسافربری آمستردام به کوالالامپور را قابل تشخیص می‌داند، اما چشم دیدن هواپیمای مسافربری ایرانی را ندارد
کد خبر: ۴۱۷۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰ 18 July 2014
آیا کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی این شهامت را دارند که بگویند هواپیمای ایرانی پرواز ۶۵۵ که حامل انسانهای بیگناه بود، به راحتی توسط ناو آمریکایی قابل تشخیص بود؟

به گزارش تسنیم، عصر روز پنجشنبه بود که رسانه‌های خبری مشغول پوشش اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و همچنین آتش بس بین اسرائیل و حماس بودند. در این حین، خبرگزاری اینترفکس روسیه خبری را مخابره کرد که توجه تمام رسانه‌های خبری را به خود جلب کرد. ماجرا از این قرار بود که یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی با شماره پرواز ام 17 در اوکراین و در نزدیکی مرزهای این کشور با روسیه سقوط کرده است.

این هواپیمای مسافربری خطوط مالزی یک بوئینگ 777 بود که با 295 مسافر از آمستردام پایتخت هلند به مقصد کوالالامپور پایتخت مالزی در حرکت بوده است. هواپیمای مالزیایی در ارتفاع 10 هزار متری از سطح زمین و در شرق اوکراین سرنگون شده است. آنتون هراشچنکو مشاور وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که این هواپیمای حامل 280 مسافر و 15 خدمه بود که همگی سرنشینان آن در این سانحه کشته شده‌اند.

مشاور وزارت کشور اوکراین نیز گفت که این هواپیما توسط سامانه‌های دفاعی سرنگون شده است. خبرنگار بی‌بی‌سی در مسکو گزارش داد منطقه‌ای که هواپیمای مذکور سقوط کرده در مرکز منطقه تحت کنترل استقلال طلبان اوکراین قرار دارد.

مشاور وزارت کشور اوکراین در صفحه فیس بوک خود نوشت هواپیمای مالزیایی توسط مخالفان اوکراینی سرنگون شده است. رویترز نیز به نقل از منابعی اعلام کرد هواپیمای فوق در حال سوختن پیدا شده است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس اعلام کرد یکی از خبرنگاران این رسانه سامانه پدافندی «بوک» را که احتمال می‌رود توسط آن به هواپیمای فوق شلیک شده باشد، در نزدیک شهر «اسنیژه» در شرق اوکراین دیده‌ است. اسنیژه تحت کنترل مخالفان اوکراینی است.

تقریبا کمتر از اینکه چند ساعت از این ماجرا بگذرد، رسانه‌های غربی به پوشش گسترده این موضوع پرداختند به نحوی که جهت‌گیری‌ها روسیه و مخالفان طرفدار روسیه را هدف قرار داده بودند. اما نکته‌ای که در این میان قابل تامل است گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان است. این شبکه در گزارشی به نقل از «ریچارد کوئست»، کارشناس امور هوانوردی این شبکه گفت: سرنگون شدن یک هواپیما در ارتفاع 23 هزار پایی (10 هزار متری) امری «بسیار عجیب» است. یک نفر با نگاه از زمین به سمت بالا تشخیص دهد که یک هواپیما مسافربری است.

وی افزود: این هواپیما شبیه هواپیمای مسافربری است، این هواپیما داد می‌زند (به راحتی قابل تشخیص است) که یک هواپیمای مسافربری است. بنابراین اتفاق وحشتناکی است که تا این جا کشیده شده است.

به نظر می‌رسد که این شبکه آمریکایی و کارشناسش به نکته خوب و ظریفی اشاره کرده‌اند. این اقدام کارشناس آمریکایی و شبکه سی‌ان‌ان زمانی ارزشمندتر و بهتر از این خواهد بود که آنها به یک سوال نسبتا مشابه در این زمینه نیز پاسخ دهند. شاید پاسخ به این سوال برای آنها چندان سخت نباشد، البته اگر بخواهند پاسخ دهند و واقعیت را بگویند.

صفحات کتاب تاریخ را ورق زده و به گذشته برمی‌گردیم. در صفحه 12 تیر سال 1367 می‌ایستیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است. ماجرا از این قرار است که در روز یکشنبه 12 تیر 1367 هواپیمای ایرباس آ-300 متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیش‌بینی شده، قرار بود این هواپیما با شمارهٔ پرواز 655 به همراه 274 مسافر (با ملیت‌های ایرانی، اماراتی، یوگسلاوی، پاکستانی، هندی و ایتالیایی) و 16 خدمهٔ پرواز که در مجموع 290 نفر می‌شدند در ساعت 10 صبح به مقصد دبی، امارات متحده عربی پرواز کند. ضمنا 66 نفر از مسافران این هواپیما کودک بودند.

کاپیتان محسن رضایان، خلبان با سابقهٔ پرواز 655 هواپیمای ایرباس آ-300 بود که بیش از 7،000 ساعت پرواز را در کارنامهٔ خود داشت. هواپیما ایرباس آ-300 با 15 دقیقه تأخیر، در ساعت 10:17 صبح به وقت ساعت رسمی ایران، از فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به مقصد فرودگاه بین‌المللی دبی برخاست. مدت پرواز تا دبی 28 دقیقه و حداکثر ارتفاع تا 14 هزار پا (4،300 متر) تعیین شد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج‌گیری تا ارتفاع 12 هزار پایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به‌طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه‌های هوایی ایران و امارات متحده تماس داشت.

چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس آ-300 به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ارتفاع 14 هزار پایی صعود کند.

ناو جنگی وینسنس آمریکا در تاریخ هفتم خرداد از بندر سن دییگو وارد خلیج فارس شده بود. ایچنرمارک قلب این رزم‌ناو به شمار می‌رفت. وظیفه اصلی آن، کشف هدفهای پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طور هم‌زمان و کنترل آتش آنها بود، هم‌چنین این رزم‌ناو به موشک زمین‌به‌هوا با برد 408 کیلومتر نیز مجهز بود.

در ساعت 10:22 ناو جنگی وینسنس آمریکا به حریم آب‌های ایران وارد شده بود، به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو وینسنس، موشک استاندارد 2 را به سوی پرواز 655 شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در آب‌های خلیج فارس سقوط کرد. با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی، پیگیر سرنوشت پرواز 655 شده ولی آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد. با شناسایی دقیق محل سقوط، بالگردها و شناورها به موقعیت 26 و 42 عرض شمالی و 56 درجه و 3 دقیقه طول شرقی منتقل شدند.

بلافاصله پس از این واقعه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف-14 جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‌اند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکا ادعا کرد که در این مورد مرتکب اشتباه شده‌اند، اما شواهد بعدی این نظر آنان را مردود جلوه داد.

حال باید دید آقای کوئست و شبکه سی‌ان‌ان در خصوص پرواز 655 چه نظری دارند؛ جنایتی که از نظر میزان تلفات انسانی، هفتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است. آیا آقای کوئست و شبکه آمریکایی این شهامت را نیز دارند که بگویند هواپیمای ایرانی که حامل انسانهای بیگناه بود، به راحتی توسط ناو آمریکایی قابل تشخیص بود؟

هر چند که رسانه‌های آمریکایی آن زمان به این جنایت تاریخی آمریکا پاسخ دادند؛ پاسخی که نتوانست وجدان‌های بیدار را به خواب ببرد. رسانه‌های آمریکایی در مقالات خبری خود با گفتن اینکه ساقط کردن یک هواپیمای ایرانی یک مشکل فنی بوده و با انتخاب مناسب عکس و توصیف، سعی کردند عامل و قربانیان این حادثه را کم اهمیت جلوه دادند. جالب است که در گذشته ساقط کردن یک هواپیمای کره‌ای به وسیله شوروی توسط همین رسانه‌های غربی به ویژه آمریکایی به عنوان یک عمل شنیع به تصویر کشیده شد.

مرور صفحات تاریخ، سکانس‌های مشابهی را از عملکرد غربی‌ها و رسانه‌های آنها در قبال تحولات مختلف به نمایش می‌گذارد. راه دوری نرویم. همین جنگ غزه که در آن جنگنده‌های ارتش اسرائیل مردم بیگناه و بی‌دفاع غزه را بمباران کردند، مورد حمایت متحدان غربی‌ها خود بودند. رسانه‌ها و مقامات غربی مانند آقای "استفان هارپر"، نخست وزیر کانادا اسرائیل مهاجم را قربانی معرفی کردند و راه حل این بحران را همبستگی با اسرائیل عنوان کردند! آمریکا هم مانند همیشه برای ارتش رژیم صهیونیستی که سه‌شنبه شب حتی به یک کودک 5 ماهه هم رحم نکردند، حق دفاع! (بخوانیم یورش) قائل شدند.

حکایت، حکایت قدیمی «استاندارد دوگانه» غرب است که هواپیمای مسافربری آمستردام به کوالالامپور را قابل تشخیص می‌داند، اما چشم دیدن هواپیمای مسافربری ایرانی را ندارد و سرنگونی آن را نقص فنی عنوان می‌کند. ظاهرا منفعت آمریکا در این بود که در صفحه 12 تیر 1367 کتاب تاریخ، چشمانش کور شوند. این قصه هر چند در نگاه اول به مانند طنزی تلخ می‌ماند، اما در نگاهی عمیق‌تر حکایت از منش و اصول غربی دارد که خون خودی را رنگین‌تر از خون غیرخودی می‌بیند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۳۵
حالا اروپائیان با وحشیگری داعش رقابت میکنند
با سلام

ضمن ابراز تاسف از خواندن خبر ،ارتفاع 32 هزار پایی نه 23 هزار
الان مثل بچه ها اومدید تو خونه دارید نق میزنید؟! اگه یه ذره اصول خبرگذاری و ارتباطات بلدید ماجرا رو به روزنامه های بین المملی بکشونید (مقایسه)
برابری خواهی و برابری طلبی در عرصۀ بین المللی مثل همۀ عرصه ها توهمی بیش نیست.تنها راه ما اینه که هوشمندانه پیشرفت کنیم و قدرت های فرادست را فتح کنیم،همین.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
خیلی خوشم اومد از "پیشرفت هوشمندانه". آفرین. امیدوارم که چنین تفکری هم در بین مسئولان جا بیفته. نمونش هم در تاریخ زیاده. ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی رو ببینید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
همینه
این تنیجه تازه ای نیست که رسانه های غربی جزو کثیف ترین و در عین حال قدرتمندترین پایگاههای جبهه غرب هستند و قبلا بارها به این نتیجه رسیده ایم.
خدا لعنت کند کسانی را که حق را می پوشانند درحالیکه می دانند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
شرقیها چطور؟
خدا همشونو لعنت کنه
آیا خود ایران دوگانه برخورد نمیکند?? اگر عامل سقوط این هواپیما بجای روسیه کشور امریکا بود تاحالا راهپیمایی هم برایش تدارک دیده شده بود
من تمام این حرف ها را قبول دارم و این جنایات در تاریخ ثبت خواهد شد ولی برای حفظ منافع ملی و عقب نماندن از دنیا گاه باید مانند ژاپن رفتار کرد ایا امریکا نمی توانست بمب اتمش را در جایی خالی از سکنه روی اقیانوس رها کند یا یک بمب اتم استفاده کند و ژاپن به راختی تسلیم شود؟؟ ولی امریکا هر 2 بمب را بر روی 2 شهر پرجمعیت زاپن انداخت(250 هزار کشته!!!) از رفتار ژاپنی هایی که تعصبشان در دنیا زبانزد است باید درس گرفت گاه جوری دیگر باید انتقام گرفت.
اتفاقا اظهار نظر آقای اوباما هم در این اتفاق بسیار قابل تامل است که میگوید اولویت اولش این هست که بداند شهروندان امریکایی هم در این پرواز بوده اند یا نه‏!‏‏!‏‏!‏ مگر بقیه مسافران هم نوع نیستند‏!‏
از کی تاحالا مجری معروف شبکه سی ان ان (ریچارد کوئست) کارشناس امور هوانوردی شده؟ حداقل صادقانه بگوئید مجری سی ان ان و ایشان را به مقام کارشناسی امور هوایی ارتقا ندهید. اما پاسخ به توهم شما: هواپیما در ارتفاع 10 کیلومتری قابل مشاهده هست ولی نه از هر فاصله ای! بله اگر هواپیما از بالای سر شما عبور کند دیده میشود آنهم در هوای صاف و بدون ابر ولی اگر هواپیما 20 کیلومتر آنورتر عبور کند دیگر دیده نمی شود. نه ناو وینسنس و نه این شورشیان اوکراینی امکان دیدن ویژوال (با چشم) هواپیما را نداشته اند و فقط به تشخیص رادار اقدام به شلیک کرده اند. گرچه رادار شورشیان با تجهیزات پیشرفته ناو وینسنس قابل قیاس نیست ولی نکته مهم آن است که در هر دو حادثه همه به تجهیزات راداری اکتفا میکنند و کسی به آسمان خیره نمی شود که ببیند و کنترل کند آنچه رادار نشان می دهد چه نوع هواپیمایی است! یادآوری میکنم این توضیحات جهت تبرئه جنایت آمریکایی ها در سرنگونی عمدی ایرباس ایرانی نیست ولی آسمان را به زمین بافتن و مجری ساده را کارشناس امور هوایی کردن از اخلاق حرفه ای رسانه ای بدور است. شکی نیست که سرنگونی ایرباس ایرانی عمدی بوده ولی قطعا با چشم و از فاصله 20 کیلومتری نمی توان هواپیما را در آسمان دید و تشخیص داد!!!
در غرب مبنا اقتصاد است و هر اتفاقی ولو کشتن میلیونها نفر توجیه دارد
دوباره تاریخ تکرار شد
این مقاله بیشتر تف سربالا بود. امکانات و تجهیزات 15 سال پیش را مقایسه میکنید با امکانات تشخیصی امروز؟ حتی امکانات و موشکها و سامانه های روسی هم خیلی با 15 سال پیش متفاوت هستندو از طرفی روسها تا به حال 3 فروند هواپیمای اکراینی رو در همین مناطق زدند که اکثراً هواپیماهای باری بودند و مشخصه سامانه دقیقی در اختیار دارند و نمیشه انتظار داشت با موشکهای معمولی و خمپاره انداز هواپیما می زنند!! مشخصه در یک فضای امن این سیستم ها در حال حمایت هوایی از مخالفان هستند و روسیه به نظر میرسه منطقه پرواز ممنوعی ناگفته ای رو برای حمایت از مخالفان ایجاد کرده و بخاطر اینکه تحت فشار هست نمی خواد علنی کنه این حمایت را. در هر صورت فکر نمیکنم مقایسه کردن مرگ 280نفر با مرگ مسافران هواپیمای ایرانی با عقل جور دربیاد و در نهاد نتیجه بگیریم که خوب اگر اون قابل تشخیص نبوده این هم نبوده پس مشکلی نیست!در حالی که آمریکایی ها خودشون اشتباهشون رو به گردن گرفتند و خسارت دادند ولی روسها با گردن کلفتی مدعیند اکراینی ها شلیک کردند که مرغ پخته هم خنده اش میگیره؟ روسها در همین دو هفته سه فروند هواپیمای دیگه رو هم در همین مناطق زدند و شماهم که بخاطر مشکل داشتن با آمریکا همه چیز رو نادیده میگیرید
اینو که همه میدونن استفان هارپر بله قربان گوی اسراییل است. تو خود کانادا هم به علت همین رفتار محبوبیت زیادی ندارد.
من بالاخره متوجه نشدم....شما داری یه جورایی از این کار روسها حمایت میکنی...
کلمات یاریم نمی کنن تا احساس قلبی ام را در مورد این جنایتکاران اعلام کنم.مرگشان باد.
انتظار این رو از این .... ها نداشته باش.
ایرباس را با علم و انتخاب زدند ،سامانه های پدافندی آمریکا در آن زمان برایشان براحتی قابل تشخیص بود ،یک کودک هم در آن ارتفاع با چشم غیر مسلح می تواند ببیند که هواپیما مسافربری است ،دوگانگی را به وضوح در رفتار کشورهای دیگر کاملا می توان دید ،وقتی انصاف نباشد وجدان نباشد در این دنیا همه چیز امکان دارد.
آمریکایی ها همین اند...
چرا پس از گذشت این همه سال، هنوز از ملت ما عذرخواهی نکرده اند؟؟؟
هر چند که عذرخواهی دردی را دوا نمی کند
حالا باید این سوال را مطرح کرد که چرا عده ای در ایران سنگ آمریکا را به سینه می زنند؟
پاسخ ها
لرستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
ما سنگ منافع ملی را به سینه میزنیم که در گرو رابطه با امریکاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
کسی سنگ امریکا رو به سینه نمی زنه آقا هادی فقط تو دنیای که آمریکا مانند شیر گرسنه برای منافع خود حاضر به دریدن ملتهاست روسیه مانند کفتار و چین بسان لاشخوری بی رحم و اگر قرار به تفاهم است شیر برای مذاکره هم قابل اطمینان تر است هم متعهد تر
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
جمله ارت حرف دل من بود
...سنگ آمریکا و غرب...
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
الان این 21 نفری که منفی دادن فکرکردن با این منفی آمریکای عزیزشون بهشون گرین کارت میده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
و چرا عده ای در ایران سنگ آمریکا را به سینه می زنند؟
این اتفاق هم کار خود آمریکایی ها هستش . چون :
در اون منطقه حرج مرج مطلق وجود داره و یک نفوذی راحت می تواند هر کاری بکند .
کار روسیه و طرفدار هاش نیست چون با این اتفاق شدیدا تو مخمصه می افتند .
دقیقا به خاطر دلیل دوم ، کار خود آمریکایی هاست .
و کشوری که قبلا این کار را ( آن هم با افتخار ) انجام داده قطعا می تواند این کار را هم دوبار تکرار کنه .
البته شاید یک سقوط معمولی بوده که باز هم آمریکایی ها کاملا ازش سوء استفاده خواهد کرد .
خوب اگر انها سياست دوگانه دارند حال نوبت ماست كه دررسانه ها سر صدا راه بياندازيم
نظر شما چیست؟
آیا روسها تشخیص مسافري بودن هواپیما را داده اند یا نه؟
منتظر برخورد و اظهارات غیر دوگانه شما هستیم!
33هزار پا نه 23
جالبه که نخست وزیر استرالیا امروز به اون حادثه اشاره کرد، ولی خیلی راحت گفت که آمریکا اشتباه کرد، عذرخواهی کرد و جبران خسارت کرد!!!!!
daghighan zadid too khaal ,bandeh baa didane soghoute havaapeimaaie maalezy avalin chizy ke be zehnam khotoor kard havaapeimaaie airbus bood. inaa hadafdaar kaarhaa ro pish mibarand ,faghat befekre manaafe khodeshoon hastand alaan ham baraaie inke rousie ro dargir konand in khabar ro daarand pooshesh midahand kaar kaare khode pedarsookhtashoone.
اصلا این پیام چاپ نکن اما کارتو درست انجام بده.
1367!!؟؟
بارها این مشکل اتفاق افتاده در مورد ارقام مالی، تاریخها، ... . کسی نیست یعنی انجا رسیدگی کنه.
به کار بردن معیارهای دوگانه بد است .... خیلی بد است ... البته فقط از سمت رسانه های متمایل به غرب!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل