5 باک اضافه اتوبوس مسافربری آن را به ارابه مرگ تبدیل کرده بود.
به نوشته ایران، رئیس پلیس شهر «انار» گفت: نصب 5 باک اضافه و ارتباط آنها از طریق لولهکشی زیر اتوبوس، آنرا به یک وسیله نقلیه سوخترسان تبدیل کرده بود که اگر با 40 سرنشین، تصادف میکرد، فاجعهای رقم میخورد.
سرهنگ «جعفر غضنفری» گفت: وقتی مأموران پلیس شهر انار در استان کرمان بوی شدید و غیرطبیعی گازوئیل یک اتوبوس را استشمام کردند بلافاصله آن را متوقف کردند.
وی ادامه داد: در بررسی اولیه مشخص شد این اتوبوس مسیر «تهران- زاهدان»، 5 باک اضافی و غیراستاندارد در دو سمت موتور، زیر صندلی عقب و کابین استراحت راننده و بدنه داشته که با لوله کشیهای بسیار خطرناک این مخازن در بدنه اتوبوس به شیر خروجی آن در زیر سپر جلوی وسیله نقلیه به یکدیگر متصل شدهاند.
رئیس پلیس انار تصریح کرد: در حالی که ظرفیت مخازن استاندارد این اتوبوس 600 لیتر است که انجام این عمل بسیار خطرناک، برای حمل غیرمجاز گازوئیل به مرزهای شرقی کشور و جهت قاچاق علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به منابع و منافع ملی میتواند موجب بروز حوادث ناگوار شود.
غضنفری تصریح کرد: استفاده از این شیوه غیراستاندارد در نصب مخازن اضافی و سیستم لولهکشی آنها این وسیله مسافری را به ارابه مرگ و آتش تبدیل کرده است که میتواند در اثر گرمای زیاد محیط موتور، تصادف یا هرگونه اتصالی در سیستم برقرسانی منجر به فاجعهای بسیار تلخ و زجردهنده شود.
وسیلهای که باید در کاربری خودش در جهت جابهجایی مسافر مورد استفاده قرارگیرد با این شیوه غیرعقلانی و کاملاً سودجویانه عملاً به اتوبوس حامل گازوئیل غیرمجاز و نهایتاً قاچاق تبدیل شده است، چه بسا این اتوبوس و اتوبوسهایی مشابه همزمان با این رفتار غیرقانونی با سوارکردن مسافران بیگناه و بیخبر از همه جا، حوادثی مشابه آتشسوزیهای قبلی که منجر به مرگ گروهی از مسافران در مسیرهای مختلف شدهاند را باز هم رقم بزنند.
من درسال 85بایک کاروان زیارتی به سوریه می رفتم که درنزدیکی مرز بازرگان اتوبوس های حامل کاروان زایرین سوخت گیری کردند که دربین راه درکشور ترکیه اول روغن های که درباک اضافه داشتند فروختند وسپس درشهرمرزی قاضی انتپ نیمه های شب به یک گاراژی رفتیم وخوابیدیم که من دیدم چندین اتوبوس دراین کاراژ ایستاده ومشغول تخلیه گازوئیل های خودهستند وهمانجا افسوس خوردم که چگونه سرمایه ملی این مملکت توسط سودجویان حیف ومیل می شود ووقتی به مسئول کاروان گفتم گفت اگه این کارانکنند باکاروان همکاری نمی کنند وبرایشان کرایه ما سودی ندارد وبه مقصد سوریه نخواهند آمد
درود به غیرت مأموران پلیس شهر انار. بسیاری از اتوبوسهایی که از شهرهای جنوب شرقی به شهرهای دیگر تردد می کند، در مسیر برگشت با داشتن باک های اضافه، اقدام به حمل گازوییل به شیوه های مشابه گزارش شما می کنند. بعضی از این اتوبوسها با تعبیه باک اضافه، تا 2000 لیتر سوخت هم حمل میکنند و زمان صرف شده در جایگاه های سوختگیری را با سرعت های بالا و وحشتناک جبران می کنند. سرعت زیاد و خدای ناکرده تصادف و یا نقص فنی اتوبوس فاجعه ای به بار خواهد آورد که جبرانش بسیار مشکل خواهد بود. نیروهای نظامی و امنیتی یکبار و برای یکبار اتوبوسها در مسیر ایرانشهر-شیراز کنترل نمایند. تردد اتوبوس در این مسیر و مسیرهای دیگر با 5-6 و نهایتا 10 مسافر نباید اندکی و فقط اندکی ظن ماموران را برانگیزاند؟؟!!
قدیما یادمه پلیس راه اگر یک تیغه برف پاک کن یا یدونه لامپ خطر عقب ماشین موقع ترمز روشن نمی شد ، پلیس ماشین رو جریمه میکرد، خب الان چرا پلیس به وظیفه قانونی خودش عمل نمی کنه ، خداوکیلی مگر یک معاینه خیلی سطحی از یک اتوبوس که جان اینهمه مسافر در معرض خطرهستش چقدر کار می بره ، خب برادر من شما هم به عوامل تحت امرت دستور بده همه اتوبوس ها رو یک کنترل بکنند وهر ماشینی که باک اضافه ویا مورد خطر ساز دیگه ای داشت اونو جریمه سنگین وحتی ماشین رو اجازه تردد تو جاده ها ندهند . شما که ریش وقیچی دست خودتونه.