بازدید 19091
«پنجمعه» با «تابناک»؛

از روخوانی «مجلس ضربت زدن» بیضایی تا پرده‌خوانی مرشد

با روخوانی نمایشنامه «یک غزل هذا جنون‌العاشقین» آغاز می‌شود و با روخوانی نمایش‌نامه «مجلس ضربت زدن» نوشته بهرام بیضایی و کار محمد رحمانیان به پایان می‌رسد... بزرگ‌ترین برنامه ترکیبی می‌دانی ایران از روز پنجشنبه ۲۶ تیر ماه همزمان با نوزدهم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود‌.
کد خبر: ۴۱۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۶ 17 July 2014
سومین آخر هفته ماه مبارک رمضان فرارسید تا در این روزهای مبارک و همزمان با فرارسیدن لیالی قدر، گالری‌های پایتخت، میزبان برنامه‌های فرهنگی متفاوتی باشند. نمایشگاه‌ها با عطر خوش این ماه عزیز مزین شد تا این آخر هفته برای اهالی فرهنگ که در ساعات پرحرارت تابستان، راهی مجموعه‌های فرهنگی می‌شوند، پربار‌تر از همیشه باشد.

به گزارش «تابناک»، گالری‌ها و مجموعه‌های فرهنگی پایتخت در روزهای پیش رو، میزبان برنامه‌های متعددی هستند که بسیاری از آن‌ها در راستای پرداختن به ابعاد گوناگون ماه مبارک رمضان و مشخصاً در راستای بزرگداشت هر چه بیشتر لیالی قدر برنامه‌ریزی شده است.

بنا بر این گزارش، همزمان با شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) مصادف با نوزدهم ماه مبارک رمضان، مراسم آیین شب‌های قدر همچون سال‌های گذشته در باغ خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. این مراسم در شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، از ساعت ۲۲:‌۳۰ در محوطه باغ خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

فروشگاه مرکزی شهر کتاب به مناسبت شهادت امیر مومنان حضرت علی‌ (ع)، روز جمعه ۲۷ تیر، مراسم پرده‌خوانی را با حضور مرشد میرزاعلی برگزار می‌کند. مراسم پرده‌خوانی شهادت حضرت علی (ع) روز جمعه ۲۷ تیر از ساعت ۱۸ با حضور مرشد محسن میرزاعلی برپا می‌شود و علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به شهر کتاب مرکزی، واقع در خیابان شریعتی، بالا‌تر از تقاطع مطهری، نبش کوچه کلاته مراجعه کنند.

کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد نیز برای احترام و ارج گذاشتن به شب‌های قدر، نمایشگاهی موضوعی برای کسب معرفت مخاطبان خود برگزار خواهد کرد. این نمایشگاه از ‌۲۵ تا ۲۹ تیر در ساعات کاری با بیش از ۵۰ ‌کتاب و منابع موضوعی درباره شب‌های قدر و ماه رمضان برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد ‌در خیابان دکتر شریعتی مراجعه کنند.

همچنین برنامه جلسات نمایش‌نامه‌خوانی تئا‌تر شهر بر خلاف سال‌های گذشته با روخوانی نمایشنامه «یک غزل هذا جنون‌العاشقین» نوشته و کار میلاد اکبرنژاد آغاز می‌شود.

داستان این نمایشنامه درباره دو مرد است که در یک زمان غیرتاریخی در بیابانی، در کنار چاهی خشکیده به هم می‌رسند. یکی از این دو، مابه‌ازای تاریخی دارد و دیگری محصول خیال است. هر دو تشنه هستند و به آب چاه نیاز دارند. تشنگی‌شان هم تشنگی ساده‌ای نیست بلکه آن‌ها آب چاه را به مثابه مرهمی نیاز دارند، اما این چاه رازی دارد و تنها راه جوشش آن شنیدن تلخ‌ترین حکایات‌ این دو تن است.

این نمایشنامه جزو کارهای قدیمی‌ اکبرنژاد است که تاکنون  اجرا نشده و به فراخور شب‌های قدر، تغییراتی بر آن اعمال شده است. اکبرنژاد این نمایشنامه را با نقش‌خوانی بازیگرانی همچون وحید آقاپور، کوروش سلیمانی، مهدی حاجیان، ‌شیوا مکینیان و پریسا صبوری روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه رأس ساعت ۱۸ در تالار اصلی تئا‌تر شهر نمایشنامه‌خوانی می‌کند. گروه اجرایی این برنامه تصمیم گرفته‌اند این نمایشنامه را ‌‌رایگان روخوانی کنند و ورود برای عموم آزاد است.

در ادامه این جلسات، نمایش‌نامه «زمان سکوت برای زندگان» نوشته محمد چرم‌شیر و کار عباس غفاری روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه نمایشنامه‌خوانی می‌شود. این نمایش‌نامه که داستان آن درباره شب ضربت خوردن امام علی (ع) است‌، همزمان با روزهای ۲۱ و۲۲ ماه رمضان در تالار اصلی تئا‌تر شهر نمایشنامه‌خوانی خواهد شد. نمایشنامه نامبرده با نقش‌خوانی حسین پاکدل، ‌‌بهنوش بختیاری‌، نیما رئیسی‌، عاطفه نوری و احسان کرمی روخوانی می‌شود.

برنامه جلسات نمایش‌نامه‌خوانی با روخوانی نمایش‌نامه «مجلس ضربت زدن» نوشته بهرام بیضایی و کار محمد رحمانیان به پایان می‌رسد. این نمایش‌نامه با نقش‌خوانی بازیگرانی چون علی عمرانی، امیر کاوه آهنین‌جان، علی سرابی، رضا مولایی، اشکان خطیبی، سها سناجو و پرستو رحمانیان روزهای ۳۰ و ۳۱ تیر ماه روخوانی می‌شود. نمایش‌نامه «مجلس ضربت زدن» که متنی اجتماعی و ماجرای آن درباره حضرت علی (ع) است، تا به حال اجرا نشده است. برنامه‌های نمایش‌نامه‌خوانی ساعت ۱۸ روزهای یاد شده در تالار اصلی تئا‌تر شهر برگزار می‌شود.

در کنار این اتفاق‌ها، شبی در کهکشان‌ها، نام برنامه‌ای ترکیبی به کارگردانی بهزاد بهزاد‌پور است که پیش از این با عنوان‌های شب آفتابی و ستاره صبح در تهران و شهرستان‌ها‌ ‌به اجرا درآمده است. این برنامه که ‌‌بزرگ‌ترین برنامه ترکیبی میدانی ایران خوانده شده، از ‌پنجشنبه ۲۶ تیر ماه، همزمان با نوزدهم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. متقاضیان می‌توانند برای نام‌نویسی ‌و دریافت برگ ورود به فرهنگسراهای ‌تهران و سامانه اطلاع رسانی  ۹۶۶۵‌.‌‌ir مراجعه کنند.

همچنین آثاری که در کارگاه دو روزه بخش تجسمی نمایشگاه قرآن با حضور کاظم چلیپا، رضوان صادق‌زاده، جواد نوبهار و رضا هدایت تولید شد، در بخش تجسمی به نمایش درآمد. در بخش هنرهای تجسمی این نمایشگاه ۱۱۱ اثر از ۷۴ هنرمند ارائه شده که از جمله آثار هنرمندان شاخص کشور مانند غلامحسین امیرخانی، کیخسرو خروش، یدالله کابلی خوانساری، سیدمحمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، جلیل رسولی در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نقاشی خط و نگارگری را می‌توان در آنجا دید.

آثار ویدئو آرت «بهشت و جهنم» (احمد نادعلیان)، آفرینش (شیرین پیله وری)، فریده شاهسوارانی، مرتضی احمد‌وند و امیر دستمردی و آثار چیدمان درخت زیتون اثر زنده یاد دکتر عبدالمجید حسینی راد و حیات پس از مرگ اثر حسین خسروجردی و چیدمانی از وحید همای نیز در بخش هنر جدید بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه شده است.

نمایشگاه مهمانی هنر ۳ نیز به ابتکار خانه هنرمندان ایران برای سومین سال پیاپی در این مجموعه برپا می‌شود، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و مشاور هنری شهردار تهران درباره برگزاری این نمایشگاه معتقد است: همیشه این گلایه هست که برنامه‌های هنری همیشگی نیستند و ‌تأثیر ماندگار ندارند. مهم‌ترین ویژگی برنامه‌های هنری خانه هنرمندان ایران در سه سال اخیر، تداوم آن‌ها بوده است. این تداوم بر اساس یک راهبرد اساسی همیشه مد نظر بوده و از تحقق آن مراقبت شده است.

سرسنگی در ادامه با اشاره به هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ افزود: بنابراین بیشتر برنامه‌ها بدون وقفه و با راهبرد و رویکرد معین به حیات خود ادامه داده‌اند و به طور خاص نمایشگاه مهمانی هنر سومین سال برپایی را می‌گذراند؛ اما هدف از برپایی این نمایشگاه تقویت خلاقیت معنوی، تجلی حقیقت زیبایی‌شناسی و طرح مسأله موضوع رمضان و غنای روحانی آن برای ایجاد پیوند میان رمضان و هنر اصیل است.

در این نمایشگاه ۶۰ اثر از هنرمندانی چون‌ پرویز کلانتری، کامبیز درم‌بخش، منوچهر معتبر، فریدون امیدی، رضا بانگیز، فرح ابولقاسم، شیرین اتحادیه، نگار کلانتری، علی ذاکری، حسن عامه‌کن، حبیب‌الله درخشانی، شعیب کاشانی، علی ترقی‌جاه، پژمان رحیم‌زاده و... به نمایش و فروش گذاشته شده است.

در حاشیه افتتاح این نمایشگاه جمشید حقیقت‌شناس، مدیر نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران که دو اثر از او نیز در این نمایشگاه حضور دارد، گفت: این نمایشگاه برای ماه مبارک رمضان برنامه ریزی شده است. همان گونه که این ماه، ماه مهمانی خداست، ما هم در خانه هنرمندان ایران مهمانی هنر برپا می‌کنیم. امسال، سومین سال برگزاری نمایشگاهی با نام مهمانی هنر است که از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر دعوت می‌شود که بیایند و از این نمایشگاه دیدن کنند. امسال مهمانی هنر در یک بخش عمومی نقاشی و با گرایش‌های متفاوت برگزار شده است و نگارخانه‌های ممیز، پاییز و زمستان به این نمایشگاه اختصاص یافته است.

نمایشگاه «مهمانی هنر۳» تا دوم مردادماه در نگارخانه‌های پاییز، زمستان و ممیز خانه هنرمندان ایران دائر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه نمایند.

نمایشگاه عکس «خانواده» در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل ۱۳۰ اثر ۵۰ در۷۰ از بیش از سی عکاس بین‌المللی است که با نگاهی مدرن، خانواده و پیوندهای عاطفی آن را عکاسی کرده‌اند. آثار به نمایش درآمده، شامل تصاویر عکاسان کشورهای ‌جهان از ایران، آفریقای جنوبی، آمریکا، ازبکستان، ایتالیا، ترکیه، هند، بنگلادش، لیبی، پاکستان، قطر و... است.

نمایشگاه عکس «خانواده» از عصر سه شنبه ۳۱ تیرماه ساعت ۱۷ آغاز به کار کرده و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید‌ از نمایشگاه هر روز به گالری مجموعه آسمان‌ در خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) بالا‌تر از خیابان شیرکوه پلاک ۴۷ مراجعه نمایند.

همچنین موزه هنرهای معاصر تهران این روز‌ها میزبان نمایشگاه آثار چاپ‌های دستی هنرمندان خارجی گنجینه با نام «تاریخ معاصر چاپ‌های دستی از امپرسیونیسم تا امروز» است. در این نمایشگاه بیش از۲۰۰ اثر از ۷۵ هنرمند از جمله پیکاسو، پل کله، خوان می‌رو، سالوادور دالی، مارک شاگال، جسپر جونز، ادوارد مونش، هنری تولوز لوترک، جیم داین، کامیل پیسارو، اندی وارهول و... به نمایش درآمده است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند، روز‌های یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب و جمعه از ۴ تا ۸ شب به جز شنبه‌ها و روزهای تعطیل به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند. موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگر شمالی، ضلع غربی پارک لاله واقع است.

گالری سین تا سی‌ام تیرماه میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی خواهد بود. در این نمایشگاه آثاری از هنرمندانی چون نازی بیگی، وحید احمدی طباطبایی، هوار امینی، لیلا بابکان، پگاه لاری، ساشا زند، تانیا پاکزاد، امید معصومی، علیرضا معصومی، سوگند نبی‌اللهی، و... به نمایش گذاشته شده است. گالری سین در شهرک غرب فاز ۲، خیابان هرمزان، پیروزان جنوبی، کوچه ۱۲ واقع شده است.

گالری جرجانی نیز تا سی‌ام تیرماه میزبان نمایشگاه انیمیشن و چیدمان نیاز آزادی خواه است. گالری جرجانی تا سی‌ام تیرماه به دلیل تغییر شرایط فصلی، ساعت بازدید خود را از ساعت ۷ تا ۱۱ شب تغییر داده است. گالری جرجانی در خیابان ولیعصر بالا‌تر از پارک وی، کوچه خیام پلاک ۴، زنگ ۱ واقع شده است.

همچنین گالری زیرزمین دستان تا ۲۸ تیرماه میزبان نمایشگاه نقاشی‌های مینو عمادی با عنوان آر. بی. وای خواهد بود. گالری زیرزمین دستان در خیابان ولیعصر بالا‌تر از پارک وی، خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ ‌شده است.

افزون بر این‌ها گالری الهه تا سی‌ام تیرماه میزبان منتخبی ازآثار هنرمندان دوره اول پرسبوک خواهد بود. دراین نمایشگاه آثاری از نیکزاد عربشاهی، حامدبهروزکار، پریچهرطیبی، تورج صابری وند، شهرناز زرکش، راحله زمردی نیا، عاطفه خاص، تارا گودرزی، محمود مکتبی می‌شود. گالری الهه در بلوار آفریقا، انتهای گلفام، بن بست امینی، شماره ۳ واقع شده است.

گالری راه ابریشم تا سی‌ام تیرماه میزبان نمایشگاه تابستانی است. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از عکس‌های عکاسان به نام ایران در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. گالری راه ابریشم در خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، پلاک ۱۰۳، واحد ۲ واقع شده است.

به این لیست گالری آریانا را بیفزایید که تا دوم مردادماه، میزبان نمایشگاه مروری بر آثار منوچهر معتبر خواهدبود. در این نمایشگاه معتبر مجموعه‌ای از هفتاد نقاشی و طراحی را که از دهه ۴۰ تاکنون خلق کرده است، به نمایش گذاشته است. گالری آریانا در الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهیدفیاضی)، شماره ٩ واقع شده است.

گالری بوم همچنان تا ششم مردادماه میزبان نمایشگاه «آرزوهای موقت در خیال موقت» پویا آریان‌پور خواهد بود. گالری بوم در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک ۱۱ واقع شده است.

گالری آران نیز تا سی‌ام تیرماه، میزبان نمایشگاه نقاشی شهرام انتخابی خواهد بود. انتخابی هنرمند، ﻓﯿﻠﻤﺴﺎﺯ، معمار ﻭ ﻧﻘﺎﺵ مقیم برلین است که در زمینه‌های طراحی، نقاشی، عکاسی و اینستالیشن نیز فعالیت می‌کند، اما ویدئو پرفورمنس‌های او از شهرتی جهانی برخوردارند. این آثار که بیشترشان با نگاهی جامعه‌شناسانه شکل می‌گیرند، بیشتر روایت‌هایی از زندگی مهاجرین در غرب هستند. گالری آران در خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲واقع شده است.

گالری هوم تا ۳۱ تیرماه میزبان نمایشگاه آثار خورشید عالم سلیم، خواهد بود. این هنرمند آمریکایی شرقی تبار منتخب المپیک بیجینگ ۲۰۰۸نیز هست. گالری هوم در خیابان قائم مقام فراهانی، روبه‌روی بیمارستان تهران کلینیک کوچه چهارم. پلاک ۲. طبقه اول ‌است.

گالری نگاه تا ۳۱ تیر‌ماه میزبان مجموعه‌ای از آثار برگزیده نقاشی و مجسمه بزرگان هنر ایران خواهد بود. در این نمایشگاه آثاری ازحسین زنده‌رودی، بهمن محصص و ناصر اویسی در معرض دید قرار گرفته است. گالری نگاه به نشانی لواسان، ابتدای بلوار اصلی، خیابان شکوفه، خیابان نگار، کوچه گلزار، شماره ۳۲ افتتاح می‌شود و تا ۳۱ تیرماه ادامه خواهد داشت.

گالری آن همچنان میزبان دومین نمایشگاه انفرادی پیمان شعفی خواهد بود. در این نمایشگاه شعفی مجموعه‌ای از بوم‌های سه‌بعدی و می‌نمال خود را به نمایش خواهد گذاشت. ‌شعفی می‌گوید: بوم‌های این مجموعه، شکل یک پازل را می‌سازند و بیشتر ترجیح می‌دهم آن‌ها را اینستالیشن بنامم، چون در حالت کلی از نقاشی خارج می‌شوند. گالری آن در ونک، خیابان سئول، شماره ۴۴ است.

گالری اعتماد تا سی‌ام تیرماه میزبان نمایشگاه نقاشی خواهد بود. در این نمایشگاه آثاری از راشین تیموری، مهتا ثقفی، سمین جلیلیان، شبنم جهان شاهی و آذرخش عسکری در معرض دید قرار می‌گیرد. گالری اعتماد؛ در نیاوران میدان یاسر خیابان صادقی، خیابان بوکان شماره ۴ واقع شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار