بازدید 6785

ایوانف: ایران از برنامه هسته‌ای صرف نظر نمی کند

ˈایگور ایوانفˈ وزیر خارجه سابق روسیه گفت که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی از برنامه هسته ای خود صرف نظر نمی کند.
کد خبر: ۴۱۶۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱ 16 July 2014
 ˈایگور ایوانفˈ وزیر خارجه سابق روسیه گفت که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی از برنامه هسته ای خود صرف نظر نمی کند.

به گزارش ایرنا، ایوانف که اکنون ریاست سازمان ˈشورای امور بین المللی روسیهˈ را برعهده دارد، روز چهارشنبه در مقاله ای در روزنامه راسیسکایا گازتا به تشریح دیدگاههای خود در مورد برنامه هسته ای ایران و مذاکرات در باره آن و نیز روابط ایران و روسیه پرداخت.

دبیر سابق شورای امنیت روسیه در مقاله خود با اشاره به اهمیت و موقعیت ایران یادآورشد: با پیشرفت روند مذاکرات هسته ای با ایران که در آینده نزدیک باید به لغو تحریم ها علیه این کشور منجر شود، در عرصه جهانی به امکانات و توانمندیهای گسترده این کشور در سطوح منطقه ای و بین المللی اعتراف می کنند.

وی توضیح داد: ایران در موضوع هایی همچون عدم انتشار سلاح کشتار جمعی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مذهبی، مسایل سوریه، عراق و افغانستان و لبنان و اوضاع منطقه خلیج فارس و سایر مسایل حیاتی بین المللی دیدگاههای خود و امکان برای تاثیرگذاری دارد.

ایوانف افزود: در طول سالیان متمادی نه فقط امکان نظارت بر سیر رویدادها در ایران و پیرامون آن را داشتم بلکه بطور مستقیم در توسعه روابط روسیه با این کشور شرکت داشتم.

وی ادامه داد: ایران در سیاست خارجی روسیه همواره جایگاه خاصی داشته است.

وزیر خارجه سابق روسیه ادامه داد: در آینده هم باید این گونه باشد و هدف اصلی در حال حاضر این است که روابط دوجانبه ایران و روسیه را در راستای منافع دو کشور و همکاری دو کشور در عرصه بین المللی توسعه داد.

ایوانف در ادامه مقاله خود نوشت: اکنون حساس ترین مساله مربوط به ایران سرنوشت برنامه هسته ای این کشور است و اطمینان دارم این کشور تحت هیچ شرایطی از برنامه هسته ای خود صرف نظر نمی کند.

به عقیده وی، تلاش های ایران در این عرصه حداقل در 4 دهه اخیر ادامه داشته و با وجود تغییر حکومت در این کشور و جنگ هشت ساله با عراق ادامه یافت و در سالهای اخیر هم که ایران مورد تحریم اقتصادی غرب قرار گرفته فعالیت های هسته ای حفظ شده است.

وی افزود: هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کرد تهران در آینده نزدیک مجبور به تغییر اساسی موضع خود در مساله برنامه هسته ای شود. اما آیا می توان برنامه هسته ای ایران را برابر با انتشار سلاح هسته ای قرار داد؟ معتقدم که چنین رویکردی درست نخواهد بود.

وی یادآورشد: دور اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 انعطاف پذیری قابل توجه ایران را نشان می دهد.

ایوانف در مقاله خود تاکید کرد: این یک حرکت تاکتیکی ایران نیست، بلکه رهبری ایران در این وضعیت به منافع بلندمدت و توانمندی کشور خود می اندیشد. ایران علاوه بر برنامه هسته ای موضوع های دیگری برای همکاری با جامعه جهانی و همسایگان خود دارد.

وی در مورد روابط ایران و روسیه گفت: باید بپذیریم روابط روسیه با ایران از زیربنای لازم که امکان بنای مشارکت راهبردی واقعی را بدهد، برخوردار نیست.

ایوانف افزود: چنین زیربنایی را باید بدون اتلاف وقت ایجاد کرد و روابط اقتصادی دو کشور را که در حد پایینی قرار دارد، تقویت کرد.

وزیر خارجه سابق روسیه بر لزوم توسعه همکاری های مسکو و تهران در عرصه منطقه ای و برای حل مسایل مناطق پیرامون دو کشور تاکید کرد.

ایوانف ادامه داد: همکاریها در عرصه های علمی و فنی و آموزشی دو کشور و روابط جوامع مدنی ایران و روسیه را باید تقویت و گسترش داد.

رییس سازمان شورای امور بین المللی روسیه با بیان این که ایران نه فقط کشور دارای گذشته ای درخشان است، بلکه کشوری است که در آینده جایگاه بزرگی را کسب خواهد کرد، افزود: به نفع روسیه خواهد بود که روابط دوستانه با این همسایه جنوبی خود را نه فقط حفظ کند بلکه آن را به سطح کیفی تازه ای مطابق با توانمندی بالقوه دو کشور و واقعیت های جدید قرن بیست و یکم ارتقاء بخشد.

وی همچنین تاکید کرد: تمام شرایط لازم برای نیل به این هدف وجود دارد و فقط نیاز به اراده سیاسی مقامهای دو کشور دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی