بازدید 4889

آغاز نشست کارشناسی ایران و ۱+۵

نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ لحظاتی پیش در وین آغاز و قرار است معاونان ظریف با هیات‌های چین و آمریکا به گفت‌وگو بپردازند.
کد خبر: ۴۱۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶ 16 July 2014
نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ لحظاتی پیش در وین آغاز و قرار است معاونان ظریف با هیات‌های چین و آمریکا به گفت‌وگو بپردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس، امروز (چهارشنبه) رایزنی‌ها در شهر وین کماکان ادامه دارد و لحظاتی پیش نشست کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون آغاز شد.

در ادامه رایزنی‌های امروز قرار است سیدعباس عراقچی و مجید تختروانچی معاون وزیر خارجه کشورمان با هیات‌های چین و آمریکا به گفت‌وگو بنشینند.

براساس این گزارش قرار است دیدار با هیات چینی ساعت ۱۷ به وقت وین و با هیات آمریکا ساعت ۱۸ به وقت محلی برگزار شود.

به گزارش فارس صبح امروز نیز نشست ۳جانبه‌ای بین معاونان ظریف با معاونان کاترین اشتون و جان‌کری درخصوص تعهدات طرف مقابل برگزار که حدود ۲ ساعت به طول انجامید و همزمان نیز ویلیام بنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا به مدت ۴۵ دقیقه با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کرد.

از روز گذشته تاکنون اخبار ضدونقیضی درخصوص تمدید مذاکرات بعد از ۲۹ تیرماه در رسانه‌ها منتشر شده که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد هنوز تیم ایرانی با تمدید مذاکرات موافقت نکرده است.

ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ دوازدهم تیرماه رسما در شهر وین آغاز شد و تیم مذاکره‌کننده ایرانی یک روز قبل وارد وین شد و در همان روز رایزنی‌هایی را با برخی از اعضای گروه ۱+۵ انجام داد.

وزرای خارجه ایران و ۶ کشور (آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه و چین) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذرماه درخصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان برنامه اقدام مشترک دست یافتند که ۳۰ دی‌ماه این توافقنامه به مرحله اجرا درآمد و ۲۹ تیرماه سال جاری پایان ۶ ماه اول گام اول این توافقنامه است.

در مذاکرات وین ۶ ادامه نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز و آنگونه که وزیر خارجه کشورمان دیروز اعلام کرد پرانتزها و اختلافات تا آنجا که می‌شده حذف شده و در حال حاضر این متن نیازمند توافق سیاسی است.

جان‌کری و وزرای خارجه ۳ کشور اروپایی روز گذشته به وین سفر کردند تا از نزدیک در جریان مذاکرات قرار گیرند.

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته بعد از چندین دور رایزنی با همتای ایرانی خود به واشنگتن بازگشت تا کنگره و باراک‌اوباما را در جریان مذاکرات قرار دهد.

هنوز مشخص نیست که این توافق تا مهلت تعیین‌شده (۲۹ تیرماه) صورت گیرد و رایزنی‌ها در راستای نگارش این توافقنامه هنوز در شهر وین در جریان است.

آمریکا بایستی تصمیم سختی بگیرند چراکه آنگونه که یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی به فارس اعلام کرد ایران به هیچ‌وجه از مواضع خود کوتاه نمی‌آید.

موضوع غنی‌سازی از جمله مباحث کلیدی و مورد اختلاف بین ایران و گروه ۱+۵ است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار