بازدید 4662

قول وزیر لبنان بر پیگری پرونده دیپلمات‌های ایران

صرف نظر از مباحث سیاسی، به لحاظ قانونی ما موظف به پیگیری جدی چنین پرونده ای هستیم، لذا قول می دهم وزارت دادگستری لبنان همکاری کامل و همه جانبه ای در این خصوص داشته باشد.
کد خبر: ۴۱۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷ 10 July 2014
سرلشگر «اشرف ریفی »وزیر دادگستری لبنان با اذعان به دشواری غیرقابل توصیف سه دهه انتظار برای دیدن بستگان درجه یک، تاکید کرد:معتقدیم پیگیری پرونده دیپلمات های ایرانی ربوده شده در لبنان علاوه بر وظیفه ملی و انسانی، یک تکلیف الهی است.

به گزارش ایرنا، اشرف ریفی که چند دهه مسئولیت های امنیتی داشته است، در دیدار با اعضای خانواده 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان، ابراز امیدواری کرد که ربوده شدگان به برکت ماه مبارک رمضان به کانون خانواده خود بازگردند.

وی خاطرنشان کرد: صرف نظر از مباحث سیاسی، به لحاظ قانونی ما موظف به پیگیری جدی چنین پرونده ای هستیم، لذا قول می دهم وزارت دادگستری لبنان همکاری کامل و همه جانبه ای در این خصوص داشته باشد.

14 تیر ماه 1361 (چهارم ژوئیه 1982) احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم سه دیپلمات ایرانی به همراه کاظم اخوان، عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت پایتخت لبنان جنگ زده، به دست نیروهای فالانژ لبنان ربوده شدند.

همزمان با سی و دومین سالروز ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی هیاتی متشکل از اعضای خانواده این چهارعزیز با سفر به لبنان، همراه با مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت با مقامات عالی رتبه لبنانی ازجمله رییس مجلس، وزیر دادگستری و قائم مقام وزیر امور خارجه لبنان بطور جداگانه دیدار و در خصوص این پرونده گفت گو کردند.

مقامات لبنانی در این دیدارها ضمن ابراز همبستگی با خانواده های صبور ربوده شدگان ایرانی و تایید حق آنها برای اطلاع هرچه سریع تر از سرنوشت عزیزان خود، قول دادند با نگاه انسانی، این پرونده را مورد پیگیری جدی قرار دهند.

« نبیه بری » رییس مجلس لبنان به عنوان یکی از شخصیت هایی که از زمان ربایش چهار دیپلمات ایرانی نسبت به پیگیری این پرونده اهتمام ویژه داشته است، به تشابه جنبه انسانی پرونده دیپلمات های ربوده شده ایرانی با پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراهش در لیبی، اشاره کرد و وعده داد از هرگونه کمک ممکن برای مشخص شدن سرنوشت دیپلمات های ربوده شده ایرانی دریغ نورزد.

« وفیق رحیمی » قائم مقام وزیر امور خارجه لبنان نیز که در غیاب وزیر، میزبان خانواده دیپلمات های ربوده شده ایرانی بود، آرزوکرد تا سرنوشت هزاران انسان بی گناه ربوده شده در دوران جنگ داخلی پانزده ساله لبنان بخصوص چهار دیپلمات ایرانی به برکت ماه پرفضیلت رمضان مشخص شود.

« جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان برای انجام سفری رسمی در برزیل بسرمی برد.

وفیق رحیمی اظهار داشت: این پرونده به همان اندازه که برای ایران اهمیت دارد، برای ما هم مهم است و به همین خاطر در سالهای گذشته، طی چند نامه به دبیرکل، رییس مجمع عمومی و رییس شورای امنیت سازمان ملل خواستار کمک رسمی به پیگیری سرنوشت عزیزان ربوده شده ایرانی شده ایم.

رحیمی که سال های 1985 تا 1990 سفیر لبنان در تهران بوده است، افزود: به نمایندگی از وزارت خارجه و دولت لبنان با خانواده های رنجدیده ابراز همبستگی و همدلی کرده و به عنوان دوست و برادر آماده ایم برای پیشبرد این پرونده انسانی به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مقتضی، همکاری کنیم.

براساس این گزارش هیات خانواده دیپلمات های ربوده شده ایرانی هم در این دیدارها با اشاره به وقوع این رخداد دردناک در خاک لبنان و رنج والدین و سایر بستگان ربوده شدگان، مسئولیت نهادهای لبنانی در پیگیری جدی سرنوشت چهار فرزند برومند ملت ایران را یادآور شده و چارچوب قانونی و حقوقی این پرونده و پیگیری های صورت گرفته را تشریح کردند.

« سید رائد موسوی » فرزند کاردار ربوده شده و اعضای خانواده سه ربوده شده دیگر تاکید کردند: صرفنظر از بحث های رسمی حقوقی و دیپلماتیک، جنبه وجدانی و اخلاقی این موضوع مهم انسانی اقتضاء می کند همگان با اهتمام کامل درصدد پایان دادن به انتظار سی و دو ساله ما برای اطلاع دقیق از وضعیت این عزیزان، برآیند.

خانواده دیپلمات ها همچنین با تشکر از تمام تلاش هایی که تاکنون صورت گرفته است، گفتند: با توجه به اینکه ربایش نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران در خاک لبنان اتفاق افتاده و نظر به اینکه طبق اطلاعات و قرائن موجود، ربوده شدگان به زندان های رژیم صهیونیستی منتقل شده اند، انتظار داریم دولت لبنان ضمن افزودن بر تلاش های خود برای زدودن ابهامات موجود در این زمینه و تکمیل اطلاعات، در عرصه بین المللی نیز تحرک بیشتری را برای پیگیری این پرونده صورت دهد.

قرار است هیات خانواده های دیپلمات های ربوده شده ایرانی در حضور رسانه های گروهی محلی و خارجی مقیم لبنان، خواسته های خود را به گوش جهانیان و محافل بین المللی ازجمله نهادهای متولی حقوق بشری برسانند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی