بازدید 4148
۹

ویراژ موتورسیکلت‌ها روی هنجارهای ترافیکی

از يك طرف ما فقر در آموزش‌هاي لازم به مردم را مشاهده مي‌كنيم و از طرف ديگر مشكل ما ضعف در قوانيني است كه نقش بازدارنده ندارند.
کد خبر: ۴۱۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴ 05 July 2014
وسیله‌ای با ۹۰ دسیبل آلودگی صوتی اعلام خطر می‌کند و نزدیک می‌شود. پیش از آنکه سر برگردانی، صورتت را به بادی سرد مهمان می‌کند و رد می‌شود. موتور دیگری می‌گذرد و صدای سرسام‌آورش را با خودش می‌برد.

به گزارش همشهری، اين حكايت هر روز و سال و‌ماه كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهر است. همين موتورسيكلت‌ها عامل 50درصد آلودگي صوتي و 20درصد آلودگي هوا شناخته شده‌اند، اما به راستي چه‌كسي براي ساماندهي حركت آنها آستين بالا مي‌زند؟

سرعت سرسام‌آور عبور از كوچه‌هاي تنگ، قانون‌گريزي‌ها در خطوط ويژه اتوبوسراني، آلودگي‌هاي خارج از تصور صوتي و هوايي و از همه مهم‌تر خطر جاني كه براي راكب و سرنشين و عابران ايجاد مي‌كنند، همه و همه تنها بخشي از سياهه ويژگي‌هاي موتورسيكلت‌هاست.

سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره مي‌گويد:‌ به‌نظر مي‌رسد در بحث هنجارهاي ترافيكي، تهران دچار يك عقب‌ماندگي و فقر رفتارهاي استاندارد است. اين فقر البته مربوط به مردم نمي‌شود. شهروندان پايتخت بارها اثبات كرده‌اند كه آموزش‌پذير هستند و اگر كسي آموزش لازم را به آنها بدهد و توقع رعايت اصول ترافيكي را داشته باشد، اين توقع محقق مي‌شود.

به گفته معاون شهردار تهران، مشكل و حلقه مفقوده در بحث رفتارهاي ترافيكي شهروندان، آموزش‌هايي است كه در مقاطع مختلف و مستمر بايد به يك شهروند داده شود. وي مي‌افزايد: از يك طرف ما فقر در آموزش‌هاي لازم به مردم را مشاهده مي‌كنيم و از طرف ديگر مشكل ما ضعف در قوانيني است كه نقش بازدارنده ندارند. آموزش هدفمند و قوانين جامع مي‌تواند موجب حمايت از رعايت‌كنندگان هنجارهاي ترافيكي شوند. ما بايد به موجب قانون آنقدر هزينه جرم سرپيچي از قوانين ترافيكي را افزايش دهيم كه كسي حتي ميل به انجام اين كار را نداشته باشد. يك تخلف بايد براي هيچ‌يك از شهروندان مقرون به صرفه نباشد تا حاشيه امني براي قانونمداران پديد‌ آيد.

قانون‌گريزي‌هاي موتورسيكلتي

آمارهاي موجود نشان مي‌دهد كه تعداد موتورسيكلت‌هاي تهران به‌دليل شرايط اقتصادي موجود و رشد قيمت انواع خودرو‌، از تعداد خودروها در اين كلانشهر سبقت گرفته كه به‌خودي خود نشانه تأثير شرايط اقتصادي و اجتماعي جامعه بر چرخه ترافيك تهران است.

در اين وضعيت، بسياري از موتورسواران فارغ از قوانين و مقررات و محدوديت‌هاي قانوني، به هر معبري كه اراده كنند وارد مي‌شوند، از هر چراغ قرمزي كه بخواهند عبور مي‌كنند و تابلوهايي همچون ورود ممنوع، دور زدن ممنوع و توقف ممنوع براي راكبان اين وسايل نقليه معنا و مفهوم چنداني ندارد. رعايت نكردن حق تقدم و تغيير مسير ناگهاني، نقص سيستم روشنايي و ديده نشدن هنگام تاريكي، حمل بار و سرنشين اضافه و تبديل موتورسيكلت به وسيله‌اي براي باربري و مسافربري، بخشي ديگر از اين واقعيت تلخ ترافيكي است. ورود به خطوط ويژه و تندروي اتوبوسراني، انجام حركات نمايشي در معابر، بي‌توجهي به معاينه فني و توليد آلودگي هوا و صدا و نيز استفاده نكردن از كلاه ايمني، از ديگر تخلفاتي است كه در افزايش تعداد و شدت سوانح رانندگي مؤثر است.

اصلاح رفتار راكبان

بخش قابل توجهي از مشكلات ترافيكي تهران ريشه در رفتارهاي موتورسواران دارد و درصورت اصلاح رفتار آنها، بسياري از مسائل و مشكلاتي كه امروز در معابر شهري وجود دارد، برطرف خواهد شد. در سال‌جاري 5/7ميليارد تومان اعتبار براي آموزش ترافيك در پايتخت درنظر گرفته شده است.

ركورد مرگ

براساس آمار موجود، هر 48ساعت يك موتورسوار در تهران كشته مي‌شود و اين در حالي است كه با وجود ميليون‌ها دستگاه موتورسيكلت و تردد ميليون‌ها موتورسوار در تهران و اقصي نقاط كشور، هنوز جاي مناسبي براي آموزش اصول و مهارت‌هاي موتورسواري در كشور وجود ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۹
من خودم موتور دارم و میگم بایدقانون رارعایت کرد ولی قانون را کسانی مینویسند که ماشین دولتی و طرح ترافیک راحق خود میدانند و درکی از مشکل موتورسواران ندارند
در بزرگراههاي شهر مشهد خودرو ها ملزم به رعايت محدوديت سرعت مي باشند ولي اين محدوديت براي موتور سيكلت ها اجرا نمي گردد و موتور سيكلت ها با سرعتهاي سرسام آور از كنار خودرو ها سبقت مي گيرند و پليس هم برخوردي با آنان نمي كند . در حاليكه مي توان با انجام تغييراتي جزئي در موتور محركه آن، سرعت موتور سيكلتها را در حد 60 كيلومتر بر ساعت محدود نمود . در سطح شهر موتور سيكلت ها به سرعتي بيش از اين نياز ندارند . صداي ناهنجار موتور سيكلتهاي ساخت داخل نيز سلامتي رواني جامعه را به خطر انداخته كه توليد كنندگان موتور سيكلتهاي داخلي بدليل داشتن جذبه براي جوانان ، از ساخت موتور سيكلتهاي كم صدا خودداري مي كنند و در واقع سلامت شهر وندان را فداي سود و منافع مادي خود مي كنند .
آقا مگه موتورسیکلت جزو وسائط نقلیه نیست پس باید مانند بقیه پشت چراغ قرمز بایستد، از لابلای ماشینها رد نشود ، در پیاده رو نرود، برای تغییر جهت راهنما بزند، پشت سر یا جلو ماشین حرکت کند نه لابلای آنها و ...........
بخدا وحشتناکه رفتارشون وحشتناک
بشدت برخورد کنید با متخلفان موتور سیکلت سوار
علاوه براون نصب لامپهاي زنون وچراغ زدنهاي پي درپي هم اضافه كنيد
بااین گزارش کاملن موافقم.بایدعرض کنم ازدو سفراخیرکه به ارمنستان وترکیه داشتم درخیابان های این دو کشور هیچ موتور سواری مشاهده نکردم.ازصدای ناهنجارموتورسیکلت خبری نبود.این وسیله نقلیه برای کوره راه های روستایی ساخته شدهاست وبیشتر در کشورهای اسیای جنوب شرقی درشهرها مورداستفاده می گیرد.ازسرکارخانم دکتر ابتکارمدیرباکفایت ودوستار سلامتی انسان ومحیط زیست ....خواهشمندم برای این معضل اساسی با کمک هیات وزیران تصمیم اساسی برای خاتمه دادن به این ناهنجاری های انسان کش گرفته وسریعن اجرا شود با تشکر ازسایت تابتاک وانعکاس این گزارشخوب.
بدبخت این موتوری ها
موتور سازها رو بچسبید
این موتورسوارهایی که ما می بینیم که با پر رویی تمام تو پیاده رو ها هم می آیند، بعید میدونم با آموزش، رفتارشون رو تغییر بدهند
آخ واقعا دست رو دلمون گذاشتی. یعنی اکثر اونها به هیچ قانونی پایبند نیستند. به شدت دودزا هستند بطوریکه بیش از یک کامیون حتی دود می کنند و بارها دیدم فضای خیابون از شدت دود اونها تار می شود. از صدا هم نگو که این هوندا 125 تموم زندگی ما از بچگی با صدای نخراشیده اون گذشت و اعصابمون رو داغون کرد...قانون هم که کلا هیچی، طرف هفته پیش با موتور اومده تو پیاده رو و صاف جلوی من، وقتی میگم جای موتور تو پیاده رو نیست می گه کی میگه نیست دلم میخواد بیام. این هم از فرهنگ خیلی از اونها. امیدوارم نظارت بیشتری روی اونها بشه، طرف پلاک درست و حسابی بزنه، رفت و آمد اونها کنترل بشه و یکسری جاهای شهر قدغن (به ویژه در بزرگراهها) و معاینه فنی سخت و الزامی و بی هیچ ملاحظه ای ...درست همونطوری که با زوج و فرد و کمربند در خیابون خیلی قاطع برخورد میشه!
همه موتورسوارها اینگونه نیستند.
همان طور که نمی توان گفت همه خودرو سواران تابع قانون هستند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها