بازدید 3188
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نمایشگاه قرآن فرصتی برای ظهور ابتکارات قرآنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: باید با پژوهش در قرآن رازهای نهفته آن را کشف کرد و در اهتمام به فهم آن نوآوری شود.
کد خبر: ۴۱۰۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳ 24 June 2014
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: باید با پژوهش در قرآن رازهای نهفته آن را کشف کرد و در اهتمام به فهم آن نوآوری شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی جنتی عصر امروز سه شنبه سوم تیرماه در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به فرصت ارزشمند ماه مبارک رمضان و تقارن آن با برگزاری این نمایشگاه قرآنی، افزود: قران چراغ هدایت و طریق معرفت است و آنان که به آستان شریفش متبرک و متوسل شدند و جرعه‌ای از این دریای معرفت نوشیدند به حق و حقیقت راه یافته و شایسته تکریم هستند.

وی گفت: هزاران زن و مرد در این استان به هوای کوی دوست گام نهاده و قرآن پژوهان، مفسران، حافظان، قاریان، هنرمندان و قرآن پژوهان برای تشریح، تفسیر، نشر و طبع کلام الهی همت کرده‌اند تا فرهنگ و هنر قرآنی را در این سرزمین بالنده و باشکوه و ایران را در میان ملل اسلامی سرافراز کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن کتاب ارزش‌های الهی، فضائل انسانی و نسخه عدالت است، گفت: قرآن انسان‌ها را به اندیشیدن و حرمت داشتن به اندیشه، دین‌داری و احترام به دین داران و ادیان دعوت می‌کند و زیبایی معنوی را به همراه دارد و جان‌های شیفته حقیقت را گرد خویش می‌آورد.

جنتی ادامه داد: در روزگاه شعر قرآن فریاد توحید سرمی‌دهد و در زمان اسارت بشر بر بندهای درون و برون سرود رهایی می‌خواند و در هنگام خشونت و جنگ افروزی باران رحمت و رأفت می‌بارد و در زمان نزاع و اختلافات ندای وحدت سرمی‌دهد و در کشاکش هنجارها و خودپرستی‌ها بیرق تقوا بلند می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قرآن در ورته فتنه ها چراغ بصیرت می‌افزود تصریح کرد: در روزگار ما که هنگامه دوگانه‌ی خداجویی و فضیلت باوری از یک سو و دین ستیزی از سوی دیگر است بهترین راه و کلید حل مشکلات بشر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین برگزاری نمایشگاه قرآن را ابزاری برای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی بیان کرد و گفت: اگر چه پرداخت به ظاهر قرآن امری مقدس است اما به خاطر محتوایی و تأثیری که می‌تواند در سرشت آدمی داشته باشد اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

جنتی تصریح کرد: مخاطب قرآن انسان است و انسان موجودی پر رمز و راز است و قرآن تنها کتاب جاودانه‌ای است که می‌تواند جوابگوی این انسان باشد.

وی ادامه داد: پیروان حکمت و معرفت هرچه در عمق دریای عمیق قرآن فرو بروند باز گوهرهای تازه‌ای می‌یابند و می‌توانند در حد ظرفیت خود این رازها را دریابند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن متعلق به انسان برای انسان و تأمین کننده زندگی درحال تحول اوست، افزود: قرآن کتاب جاوادنی است که با گذشت زمان کهنه نمی‌شود و در شرایط مختلف راه سعادت را نشان می‌دهد. آنچه کهنه می‌شود برداشت‌های ما از قرآن است که شاید ان را به عنوان آخرین برداشت از قران قلمداد کنیم. بنابراین باید با پژوهش در قرآن رازهای نهفته آن را کشف کرده و در اهتمام به فهم آن نوآوری شود و این کاری غیر از بدعت است.

جنتی یادآور شد: با نوشدن شرایط زندگی باید رهنمودهای نو از قرآن دریافت کرد. زیرا این کتاب آسمانی برای همه شرایط در حال و آینده پاسخگو و تأمین کننده نیازهای بشر است.

وی همچنین قرآن را عامل وحدت مسلمانان در جامعه جهانی توصیف کرد و گفت: تمام مسلمانان به قران معتقدند و ملاک یگانگی مسلمانان است. بنابراین باید تلاش کنیم جامعه ما روز به روز با قرآن روشنتر شود. زیرا قرآن شناسنامه فرهنگی و اعتقادی ماست و اگر می‌خواهیم دچار افراط و تفریط و انحراف نشویم باید قرآن و اهل بیت را راهنمای خود قرار دهیم.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن را ایده‌ای بدیع و فرصت ارزشمند برای ظهور و بروز ابتکارات قرآنی عنوان کرد و گفت: نمایشگاه قران جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای اسلامی بی نظیر است و این افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

جنتی افزود: حضور دانشگاهیان و حوزویان، ناشران داخلی و خارجی بخش‌های دیجیتال، فعالیت‌های هنری، سینمایی، میراث فرهنگی، برگزاری محافل و مراسم، بخش بین الملل،و تجلیل از خادمان قرآنی از ویژگی‌های این نمایشگاه است که به لحاظ کمی و کیفی نسبت به سالهای گذشته رشد داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی