بازدید 19226
۱

دست مصنوعی هوشمند در ایران ساخته شد

ساخت نمونه آزمایشگاهی این پروژه زیر نظر اساتید علوم اعصاب از جمله دکتر محمدتقی جغتایی اجرا شده و توسط دکتر حجت الله حق گو استاد گروه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مورد آزمایش قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۰۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸ 20 June 2014
نمونه آزمایشگاهی اولین پروتز «دست مصنوعی هوشمند مبتنی بر امواج مغزی» در مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ساخته شد. این پروتز برای تبدیل شدن به نمونه قابل تولید و عرضه به بازار، نیاز به اختصاص بودجه دارد.

به گزارش مهر، دکتر فرهاد طباطبایی قمشه سرپرست مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی با اعلام این خبر، افزود: این پروتز به گونه ای است که فرد استفاده کننده (معلولی که دست ندارد) در زمانی که نیاز به حرکت دادن دست خود دارد، با فکر کردن به این موضوع، باعث خواهد شد که امواج مغزی وی به پروتز منتقل شود و پروتز که هوشمند است، با دریافت امواج مغزی، در واقع فرمان مغز را برای «حرکت» دریافت می کند و به حرکت درمی آید.

وی افزود: ساخت نمونه آزمایشگاهی این پروژه زیر نظر اساتید علوم اعصاب از جمله دکتر محمدتقی جغتایی اجرا شده و توسط دکتر حجت الله حق گو استاد گروه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مورد آزمایش قرار گرفته است.

دکتر حق گو استاد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز درباره نتایج این پروژه گفت: عملکرد این پروتز تائید شده است و حتی قابل تعمیم به دیگر ابزارهای مورد استفاده معلولان نیز است.

وی افزود: پروتز دست مصنوعی هوشمند، امواج مغزی را بوسیله سیستم پردازشگر خود، پردازش کرده و سپس آن را به یک موتور محرک منتقل می کند. دست مصنوعی هوشمند که به عنوان پروتز مایوالکتریک عمل می کند، از طریق آن موتور محرک، به حرکت در می آید.

استاد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: این وسیله همچنین می تواند امواج مغزی و یا امواج مایوالکتریک عضلات صورت و یا پلک فرد را نیز پردازش کرده و دستورات حرکتی را به اندام مصنوعی منتقل کند.

حق گو افزود: برای تبدیل نمونه آزمایشگاهی این پروتز، به نمونه ای ساده، ارزان و قابل تولید و عرضه به بازار برای استفاده افرادی که از ناحیه دست دچار معلولیت شده اند، نیاز به بودجه کافی است تا یک ایده و پروژه تحقیقاتی تجاری سازی شده و به تولید وسیله ای کاربردی منجر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱
من دچار نغز عضو شدم دست چپ بدنم از کار افتاده من این اگهی که دست هوشمند دارید میخواستم بدونم امکانش هست یکی از این دست های هوشمند بگیرم ازتون ممنونم میشم بهم جواب بدین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار