بازدید 45424
لحظه به لحظه با دومین روز «وین 5»؛

عراقچی: امیدواریم از فردا نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم

امیدواریم تا پایان این دور از مذاکرات، متن اولیه توافق به دست آید/ همه امیدوارند تا آخر تیر ماه به توافق نهایی دست پیدا کنیم/ در متن اولیه، موارد اختلافی در پرانتز قرار می گیرد/ در حال حاضر بر سر ادامه غنی سازی و برداشته شدن همه تحریم ها توافق است؛ اما مسائل مربوط به سطح غنی سازی و جدول زمانی برداشته شدن تحریم ها مورد اختلاف است.
کد خبر: ۴۰۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰ 17 June 2014
اعضای تیم پر و پیمان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای چه کسانی هستند؟دومین روز از پنجمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، با نشست‌های دوجانبه با هیأت‌های چین و روسیه و آژانس انرژی اتمی در حالی آغاز می‌شود که طرفین اولویت شان را دستیابی به توافق نهایی در این مذاکرات پنج روزه و عدم تمدید مذاکرات برای دوره شش ماهه اعلام کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت چهار دور از این گفت‌وگو‌ها برگزار شده، طرفین در دور پنجم این مذاکرات، درباره اختلافات درباره متن توافق‌نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات پدید آمده برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به مذاکره می‌پردازند.

دومین روز از پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام نهایی ذکر شده در توافق‌نامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) از ساعت 11 صبح امروز به وقت وین (13:30 به وقت تهران) در مقر سازمان ملل در شهر وین آغاز شد.

نشست کارشناسی و فنی ایران و گروه ۱+۵ بعدازظهر امروز سه‌شنبه به ریاست بعیدی نژادی و کلمنت درباره راه‌حل جامع در وین برگزار می‌شود.

12:41: وزیر امورخارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس به گفت‌وگو پرداخت. همکاری های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین انتظارات کشورمان پیرامون وظایف آژانس از مهمترین موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

12:50: رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: موضوع نشست سه جانبه دیروز میان ایران، آمریکا و خانم اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صرفا «هسته ای» بود. موضوع مذاکره نیز منحصر به بحث هسته ای بود ولی با توجه به وخامت اوضاع عراق طبیعی است که حتی در جلسه با خانم اشتون و در جلسه سه جانبه اشاراتی به وحشیگری های داعش در عراق بشود.

رویترز از قول منابع آگاه گزارش داده بود مقامات ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران در وین درباره بحران امنیتی عراق گفت‌وگو کردند.

13:10: هیات مذاکره‌ کننده ایرانی صبح امروز با هیات روس به ریاست سید عباس عراقچی و سرگئی ریابکوف معاونان وزرای خارجه 2 کشور و در آستانه پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در شهر وین به رایزنی پرداختند.


13:24: مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در ساعت 14:30 به وقت تهران خبر داد. پیش از این قرار بود جلسه عمومی ایران و 1+5 ساعت 11 به وقت وین (13:30 به وقت تهران) برگزار شود که به ساعت 12 به وقت وین موکول شد.

13:50: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور در گروه 1+5 در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار دوجانبه نمایندگان ایران و روسیه در وین آنرا خوب و سازنده توصیف کرد.

ریابکوف در پاسخ به این پرسش که نگارش متن پیش‌نویس آغاز شده است؟ گفت: نگارش متن تقریبا شروع شده است. ما خیلی جلو نرفته‌ایم اما در فرایندش هستیم.

14:10: سرگئی ریابکوف، مذاکره کننده ارشد روسی گفته است: تا آنجایی که می‌دانیم تغییری در موضع آمریکا صورت نگرفته است. ما فکر می‌کنیم که نهایتا این به ایران بستگی دارد که با توجه به موضع سخت آمریکا ببیند چه امری ممکن است. درباره تعداد سانتریفیوژهایی (که ایران می‌تواند داشته باشد) اختلاف هست و هنوز در این زمینه فاصله زیاد است. فکر می کنم که به موضوع تعداد سانتریفیوژها و حجم غنی‌سازی در مراحل پایانی پرداخته شود و الان بحث نمی شود، اما روز سه‌شنبه درباره موضوعات مختلف بیشتر خواهیم شنید.

14:40: هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 در روز دوم مذاکرات با یک ساعت تاخیر در محل دفتر سازمان ملل در وین با یکدیگر گفت‌وگو کردند. محمدجواد ظریف و کاترین اشتون رییسان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 هستند.

15:26: ویلیام برنز قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا که استثناً در این دور از مذاکرات، وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا را همراهی می‌کرد، وین را ترک کرد. ایران و آمریکا عصر روز گذشته حدود دو ساعت ونیم در هتل کوبورگ گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوها با حضور کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.  در این دیدار هیات آمریکایی به سرپرستی ویلیام برنز و با همراهی وندی شرمن حاضر شده بود. برنز نفر دوم وزارت خارجه آمریکا به ویژه در موضوع ایران است که همواره در مذاکرات هسته‌ای با ایران در سال‌های گذشته به طور رسمی و یا پشت پرده حضور داشته است.


16:10: نشست عمومی هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5، دقایقی پیش پایان یافت. محمدجواد ظریف و کاترین اشتون رییسان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 بودند. سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه پیش از مذاکرات صبح روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع گفت که بله تقریبا نگارش متن شروع شده است.

16:45: هیأت‌های 1+5 بعد از پایان مذاکرات به هتل محل اقامتشان (پله کوبورگ) بازگشتند «هانس دیتر لوکاس» نماینده آلمان در 1+5 پس از این نشست مذاکرات انجام شده را سازنده خواند و توضیح بیشتری ارائه نکرد.

سایمون گس نماینده انگلستان در 1+5 نیز بدون ارائه نقطه نظری در این خصوص تنها گفت: «روزی دوست داشتنی بود.» وندی شرمن، سرگئی ریابکوف و نماینده جدید فرانسه نیز اظهارنظری نکردند.

17:05: با پایان یافتن مذاکرات عمومی، هم‌اکنون دو مذاکره کارشناسی حقوقی و فنی بین طرفین در جریان است که حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه ریاست هیات ایرانی را در نشست حقوقی بر عهده دارد و استفان کلمنت نیز رئیس تیم کارشناسی 1+5 در این دور از مذاکرات کارشناسی حقوقی است.

همچنین نشست کارشناسی فنی بین ایران و نمایندگان 1+5 در بعد فنی نیز به ریاست رضا نجفی، سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال برگزاری است.

17:36: مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران پس از پایان نشست عمومی صبح روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: فضای مذاکرات واقع‌بینانه و خوب بود. نشست‌های تکنیکی کارشناسان برگزار می‌شود و مذاکرات درباره جزییات ادامه پیدا خواهد کرد. اروپا متعهد است با تمام توان برای گرفتن نتیجه در زمان مقرر کار کند.

مان درباره این‌که آیا در مذاکرات در مورد عراق هم صحبت شده است؟ گفت: «نشست سه جانبه فقط درباره مسائل هسته‌ای ایران بود.»

سخنگوی کاترین اشتون هم‌چنین در صفحه توییترش اعلام کرد که دور صبح نشست عمومی ایران و گروه 1+5 بر عناصری متمرکز بود که می‌تواند بخشی از یک توافق باشد. مان نوشت: کارشناسان هر دو طرف در مورد یک سری از موضوعات گفت‌وگو خواهند کرد.

18:44: یک دیپلمات ایرانی دلیل تشکیل نشست های کارشناسی فنی و حقوقی را رسیدن به نقاط مشترک بر سر لااقل یکی دو مورد اختلافی میان طرفین دانست. وی که خواست نامش بیان نشود، افزود: چنانچه روی یکی دو مورد تفاهم حاصل شود، روزنه‌ای باز شده و نگارش متن مشترک توافق نهایی آغاز می شود که بر سایر مسایل نیز تاثیر مثبتی دارد.

20:45: مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران عصر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره مواضع دولت کانادا درباره مساله هسته‌ای، مواضع این کشور را به دور از واقعیت و منطبق با مواضع صهیونیست‌ها دانست و افزود: بهتر است کانادا بر اساس واقعیت‌های موجود اظهار نظر کند.

این عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران با 1+5 در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای به ویژه نگارش متن توافق نهایی اظهار کرد: هنوز زود است که بگوییم تا جمعه چه اتفاقی می‌افتد اما الان در میانه یک فرایند هستیم و این امکان وجود دارد که بتوانیم در انتهای این دور از مذاکرات نگارش را شروع کنیم و تا جایی که امکان دارد موضوعات را پیش برده و آن‌ها را مکتوب هم کنیم.

روانچی در پاسخ به اینکه تاکنون چیزی مکتوب شده است؟ گفت: هنوز چیزی به این عنوان که بخواهیم بر روی آن به یک نتیجه خاص برسیم مکتوب نشده است. امیدواریم تا پایان این دور از مذاکرات نگارش متن آغاز شود.

21:09: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز (سه‌شنبه) در وین و به مدت یک ساعت و نیم و در حاشیه نشست کارشناسی فنی و حقوقی به رایزنی دوجانبه پرداختند.

01:10 بامداد چهارشنبه 28 خرداد: عراقچی در پایان روز دوم در جمع خبرنگاران سخن گفت که مهم ترین بخش هایش چنین بود:

- موضوعات مورد گفت و گو گسترده است و به نزدیک شدن دیدگاه ها کمک می کند.

- امیدواریم تا پایان این دور از مذاکرات، متن اولیه توافق به دست آید.

- همه امیدوارند تا آخر تیر ماه به توافق نهایی دست پیدا کنیم.

- در متن اولیه، موارد اختلافی در پرانتز قرار می گیرد. در حال حاضر بر سر ادامه غنی سازی و برداشته شدن همه تحریم ها توافق است؛ اما مسائل مربوط به سطح غنی سازی و جدول زمانی برداشته شدن تحریم ها مورد اختلاف است.

- طبیعی است که در حاشیه مذاکرات به موضوع عراق هم اشاره شده باشد، اما این به معنای مذاکره درباره عراق نیست و در ادامه هم مذاکره ای درباره عراق در کار نخواهد بود.

- توافق بر سر مقدمه متن توافق آسان تر خواهد بود.

- واقعیت این است که برداشته شدن تحریم ها نمی تواند دفعی باشد؛ همان گونه که اقدامات ایران نیز تدریجی است.

- باید گام ها در توافق نهایی متوازن باشد که این پیچیده و سخت است.

- هیچ عدد و رقمی را در هیچ موردی تأیید نمی کنم. پاره ای از این گمانه زنی ها هدفدار است؛ به خصوص در منابع خارجی

- نشانه ای از تمایل سایر کشورها به تطویل مذاکرات ندیده ایم.

- معلوم نیست اگر تا 20 ژوئیه توافق نشود چه خواهد شد؛ اما آمریکایی‌ها اذعان دارند که کار سخت‌تر خواهد شد.

- چون به رسیدن به نتیجه امیدواریم، درباره تمدید این مهلت سخنی گفته نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
یک مقام تائید میکنه و یه مقام دیگه تکذیب.
این وسط داعش هم دائم پیشروی میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
چی میگی بابا!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
قرص ها آقا هادی , قرص هات رو دریاب !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
دوستان نابغه من !!!!!!!!! منظورر هادي گفتگوهاي احتمالي بين ايران و آمريكا در مورد عراق است
ناشناس
| United Kingdom |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
تابی جون توهین به نظرات در اینجا محکومه یادت باشه
ان شاءا... خیر ایران درش باشه.
تنها تاکتیکی که میتواند مارا به نتایج دلخواهمان در مذاکرات هسته ای برساند استفاده از تاکتیک فریب میباشد تاکتیکی که از نظر شرعی هم در مقابل دشمنان اسلام استفاده از آن مانعی ندارد وبا یک انسجام داخلی و دادن وعده های چند پهلو ونه چندان استوار میتوان به اهداف خود در مذاکرات دست یافت ...
پاسخ ها
مازیار
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
یعنی مرده این طرز فکر امثال شمام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
دريغ از يك مثبت!!!!!!!!
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
تاکتیک فریب؟؟؟؟؟؟؟ مگه اسلام یه همچین مجوزهایی هم داده ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
اونا هم عین بز میشینن تا شما فریبشون بدی!!!
کیوان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
جناب (ناشناس)ما سیاستمدار به مذاکره فرستاده ایم نه فریبکار . فریب عملی است بقصد اضرار به غیر به هدف غلبه باطل بر حق .سیاستمدار کسییست که همه توانمندی و مهارت خود را بکار میگیرد تا طرف مقابل را قانع کند که به آنچه به او میرسد راضی باشد. کار سیاستمدار اقناع است نه فریب.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
امریکایی ها هم ... هستند ما فریبشون بدیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
دشمنم همينجوري نشسته تا از ما گول بخوره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
نه تا حالا خیلی فریب دادیم !آنها هم فریب خوردند!
ظریف دوست داریم
من کشته مرده این جمله ام" همه چیز مفید و سازنده بود"!!!!! ای کاش همه چیز آروم بود و من چقدر خوشحال....
امریکا خواهان از بین بردن تمام پیچ و مهره هاست
پاسخ ها
12
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
شک دارید به دشمنی آمریکا با ملت ایران که منفی دادید؟یااین که.................
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
ای این آمریکا بمیره که هرکی دوکلام حرف حساب میزنه ویا منفی میده زودبرچسب آمریکایی بهش می زنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
ظاهرا بيشتر مردم شك دارند
دیپلمات های ایرانی همیشه پیروز ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
آخه این منفی های واسه چیه ؟؟ دوستان راضی به شکست دیپلماسی ایرانن ؟؟؟؟؟
حل میشه به خواست اول خدا بعد مردم
پانزده ساله مذاکرات سازنده است
به امیدخداتوافقی صورت بگیرد که بنفع مردم وکشورمان باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
این منفی ها رو هم همون دلواپس ها دادن ...
تابی ولی باور کنید هرچی اخبار صداوسیما نگاه میکنم خبری از هسته ای نمیگه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
این یعنی ظاهرا همه چی خوب پیش میره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
بنظرم تو این مورد صدا و سیما کار درستی میکنه
متاسفانه اقتصاد ما و نرخ ارز ما روی اخبار میچرخه هرچی کمتر حساسیت روی این مذاکرات ایجاد بشه بهتره
متن توافق نهایی در این مذاکرات حتی تا پایان مهلت توافق اولیه نوشته نمی شود برای علت این چرایی رجوع شود به سخنان جان کری در نشست سئوال و پاسخ این وزیر به نمایندگان سنا که گفت شاید دو یا سه بعد از پایان زمان توافق اولیه بتوان به یک توافق جامع دست یافت که احتمالا همزمان خواهد بود با انتخابات میاندوره ای کنگره و سنا در امریکا و تغییر توازن در کنگره و سنا بسود جمهوریخواهان می تواند صرف نظر از زمان توافق مانع جدی برای تصویب لغو تحریم ها از سوی کنگره باشد. بی نشان
پاسخ ها
REZA
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
میگما، من با ظریف آشنام . میخوای بگم تورو هم با خودش ببره توی مذاکرات؟ واقعا نظراتت مث هولو میمونه . تو کجا بودی تا حالا؟
درود بر غیور مردان ایرانی که باید در برابر پنج قدرت چانه زنی کنند. به امید حل نهایی این پرونده بهانه دهنده!
گره کار تعداد ودرصد غنی سازی است که باید نیاز کشور ان را مشخص کند نه دستور غربی ها اگر طبق دستور باشد که ما پیشرفتی در علم هسته ای نمی کنیم اساس کار دارو وکشاورزی وبرق است که نیاز ما را مشخص می کند
به هر حال هر نتیجه ای حاصل شود دلواپسان دلواپسند. شک نکنید
به این ترتیب اگر بخواهند موارد اختلاف را در پرانتز بگذارند باید از ب بسم الله الرحمن الرحیم تا م تمام در پرانتز باشد!!!
اماده باشید که بعد از توافق (انشاالله) باید از دولت و وزارت امور خارجه حمایت قاطعانه ای داشته باشیم.چرا که مطمئنا توافقی که انجام خواهد گرفت حداکثر منافع (ممکن) را برای ما خواهد داشت ولی قطعا (همه) اون چیزایی که میخوایم نیست چون اونا نمیان بشینن هر چی ما خواستیم بگن چشم اما اون چیزی که واضح هست عده ای که مشخص هست کیا هستن بعد از توافق حملات زیادی به دولت و وزارت خارجه خواهند کرد.در این شرایط وظیفه ما هست هر کدوم به نوبه خود هر چی در توان داریم از کسایی که به امنیت و پیشرفت و جایگاه کشورمون در جهان خدمت کردند دفاع کنیم.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
بذار توافق بشه چشم
دختر بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
ممد جون ..تلف نشی،چرا تو رو نفرستادن جای ظریف
در باب اتفاقات وين ميتوان خوش بين بود زيرا دو طرف بر اين كه به يديگر نيازمند هستن اگاه اند.در مورد اون دوستيكه اسم فريب رو اورد; بايد بگم. دروغ يعني گناه و فريب يعني مقدمه گناه
به نظر میرسد بین بد و بدتر باید منفعت بیشتر برای کشور را مدنظر گرفت که در حال حاضر با تلاش دولت و بستن کمر همت و پشتیبانی رهبر انشاله بتوانیم در این عرصه نیز سربلند و پیروز شویم. خداقوت روحانی و تیم مذاکره کننده . دعای همه مردم بدرقه راه شما.
به توافق هم می رسیم. اما وضع ملت هیچ تغییری میکنه...
من نگران وزن نماینده هامونم آخه تا حالا 40 ناهار و شام کاری خوردن و آخرشم به هیچ نتیجه ای نرسیدن........!
برن مذاکره بکنن، من به این مذاکرات خوش بین نیستم ، بدبین هم نیستم!
امیدوارم مشکل حل بشه وکشور ایران بعنوان یک کشور اسلامی به جهانیان شناسونده بشه که طرفدار صلح وآرامشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار