بازدید 6541

رسیدگی شورای‌شهر به داغ‌دیدگان حادثه آزادگان

سه تن از اعضای شورا با خانواده متوفیان و مصدومان حادثه بزرگراه آزادگان دیدار کردند.
کد خبر: ۴۰۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸ 17 June 2014
اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان این سانحه بر لزوم پیگیری و رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان تاکید کردند.

به گزارش فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ سه تن از اعضای شورا با خانواده متوفیان و مصدومان حادثه بزرگراه آزادگان دیدار کردند.

این مراسم در شرایطی برگزار شد که فضای حزن انگیزی بر آن حاکم بود. مادرانی که داغ غم از دست دادن فرزند را بر دل داشتند، پدرانی که سعی در پنهان کردن اشک های خود داشتند و مصدومانی که خاطره تلخ لحظات مصدومیت را بر زبان جاری می ساختند. همه این عزیزان بی پرده با رییس شورای شهر از درد دلشان و اینکه تا چه زمانی این اتفاقات باید بیافتد؟ مقام پاسخگو کیست و ... سخن گفتند.

احمد مسجد جامعی: حق حیات مهمترین حق شهروندان است


رییس شورای اسلامی شهر تهران در جریان این مراسم با اشاره به اینکه صحبت های شما عزیزان و مطالباتی که دارید نشان می‌دهد که شهروندان در راه شناسایی حقوق شهروندی خود گام بر داشته اند گفت: این حادثه تلخ به قدری مهم بود ،که چندین جلسه شورا را به آن اختصاص دادیم و اگر لازم باشد باز هم این کار را خواهیم کرد چرا که بر خلاف عقیده برخی که می‌گفتند مگر دستورات مهمتر نیست که ما وقت جلسات را به این موضوع اختصاص می‌دهیم باید بگویم نه این موضوع مهمترین مسئله ما است و مهمترین وظیفه ما هم رسیدگی به آن.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حق حیات مهمترین حقی است که اسلام و رسول خدا بر آن تاکید کرده‌اند، افزود: حق حیات در دین اسلام آنقدر محترم شمرده شده که حتی نسبت به حق حیات درختان، گیاهان ،حیوانات و یا حتی موجودات ذره بینی داخل آب نیز سفارش شده است. "آب را آلوده نکنید مبادا که موجودات داخل آب رنجی متحمل شوند". حق حیات تا آنجا با اهمیت است که شرع مقدس گفته زمانی که آبی برای وضوی واجب در اختیار دارید و حیوان حرام گوشتی تشنه است واجب است که آب را به آن حیوان حرام گوشت بدهید.

وی خاطر نشان کرد: پس در چنین شرایطی واضح است که حق حیات انسان از چه جایگاهی برخوردار است بنابراین من می‌گویم که موضع رسیدگی به این حادثه مهمترین موضوع مدیریت شهری است چرا که حق حیات چند انسان از آنان سلب شده است.

مسجد جامعی تاکید کرد: ما نمی توانیم بگوییم این حوادث مشیت الهی بوده بلکه باید بگویم چگونه برنامه ریزی کنیم تا از تکرار این حوادث جلوگیری کنیم. البته رویکرد و ادبیات مسئولان نیز تا حدودی تغییر پیدا کرده که مقایسه حادثه آتش نشانی و بزرگراه آزادگان نمونه عینی آن است.

وی ادامه داد: وظیفه ما پیگیری مطالبات شهروندان در این حادثه است و در این وظیفه باید دو نکته را رعایت کنیم نخست آنکه حرمت این افراد را حفظ کنیم و دوم اینکه از تکرار چنین وقایعی جلوگیری کنیم. ما باید جلوی داغ دار شدن سایر خانواده ها را بگیریم.

مسجد جامعی همچنین با ابراز نارضایتی از برخی اقدامات شهرداری مناطق گفت: شهرداری اقدامات خوبی در این حادثه داشته اما در برخی موارد هم خوب عمل نکرده است. آیا شهرداری حتی یک تالار نداشته که در اختیار خانواده‌های متوفیان قرار دهد تا مراسم بزرگداشتی برای این عزیزان برگزار کند؟

رئیس شورای شهر تهران همچنین از وضعیت اتوبوس‌های اسکانیا گلایه کرد و گفت: به واقع چه کسی باید پاسخگو باشد ، اتوبوس‌هایی که در اختیار شهروندان قرار می گیرد که حتی صدای سفیر سوئد در تهران را هم در آورده مبنی بر اینکه ما تنها شاسی و موتور این اتوبو‌س‌ها را تحویل می‌دهیم و سازه متعلق به سازندگان داخلی است.

مسجد جامعی در پایان گفت: ما مقصران را مشخص می کنیم تا از وقوع حادثه دیگر پیشگیری کنیم.

رحمت الله حافظی: صدای شورا صدای مردم است


رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه هدف از برگزاری چنین مراسمی این است شما ما را در غم خود شریک بدانید، گفت: خدا را شاکرم که امروز در میان شما هستم و دردها و آلام شما را می‌شنوم چرا که سبب می‌شود با مسئولیت خود بیشتر آشنا شوم. من به عنوان نماینده شما وظیفه دارم حقوق شما را مطالبه و پیگیری کنم.

وی ادامه داد: اگر وقوع این حادثه را در سه برهه زمانی قبل ، حین و بعد از واقعه مرور کنیم می‌بینیم که قبل از واقعه اقدامات مناسبی انجام نشده است که اگر می‌شد حوادثی ازاین دست تکرار نمی‌شد. با این حال باید گفت که اقدامات در حین حادثه تا حدی قابل قبول بود که جای تشکر از عوامل شهرداری و پرسنل بیمارستان یاس سفید و مدائن دارد.

حافظی در ادامه با اشاره به بازدید اخیر خود از خط تولید اسکانیا افزود: به گفته پلیس راهور اتوبوس‌های اسکانیا 10 درصد اتوبوس‌‌های برون شهری را تشکیل می‌دهد در حالی که در 50 درصد حوادث سهیم است.

وی اضافه کرد: در این بازدید مشخص شد شاسی و موتور این اتوبوسها از خارج وارد می‌شود و آنچنان که از هیبت آنها پیدا بود استاندارد بودند. اما مشکل در سازه این اتوبوس‌ها بود.

وی با ابراز گلایه از سازمان‌های دخیل در تولید وسایل نقلیه گفت: مشکل زمانی به وجود می‌آید که موسسه استاندارد ، استاندارد‌های جزیی را برای سازه اتوبوس تعریف نمی‌کند ، تکلیفی برای سازنده مشخص نمی‌کند و سازنده بر طبق طراحی خود عمل می‌کند. پلیس راهور ما آنچه که انتظار داریم انجام نمی‌دهد، در همین بازدید ما با اتوبوس اسکانیا به کارخانه رفتیم و در محل استقرار پلیس راه ، آنان تنها به یک بازدید سوری بسنده می‌کردند. در حالی که باید میزان بار حمل شده ، وضعیت فیزیکی اتوبوس و .. را مورد بازبینی قرار دهند.

وی افزود: متاسفانه در چنین شرایطی بهره بردار نیز در اتوبوس و سیستم‌های آن دست برده و حتی تابلوی برق استاندارد خودرو را بر می‌دارد تا جا برای تزیینات باز شود. مراکز معاینه فنی در معاینه فنی اتوبوس‌ها اهمال می‌کنند بنابراین از قوه قضاییه می‌خواهیم نظارت جدی داشته باشد.

حافظی یاد آور شد: عزیزان صدای شورا صدای مردم است و وظیفه ما پیگیری مطالبات شهروندان. در خصوص نقش شهرداری و پاسخگو بودن این نهاد در حوادث غیر مترقبه نیز با هماهنگی کمیسیون نظارت در حال بررسی هستیم که اگر قانونی وجود دارد که در این مواقع شخص یا دستگاهی از شهرداری پاسخگوی مردم باشد که به اطلاع مردم برسانیم و اگر نیست در قالب یک طرح دو فوریتی شهرداری را موظف کنیم لایحه‌ای را تنظیم کند تا بر اساس آن خسارات وارده به شهروندان جبران شود.

وی خاطر نشان کرد: قطعا ما هم از برخی اقدامات شهرداری در عدم همراهی خانواده‌های متوفیان گلایه مندیم.

معصومه آباد: قوانین زمانی اصلاح می شوند که مردم از مسئولان طرح سوال کنند


رییس کمیته ایمنی شورای شهر نیز بر این موضوع تاکید کرد که رویکرد مسئولان باید پیشگیرانه باشد نه مقابلانه.

معصومه آباد که از وضعیت خانواده‌های متوفیان احساس تالم می‌کرد ضمن ابراز همدردی با آنها گفت: امیدواریم چنین مجالسی فتح بابی باشد برای اینکه از وقوع این حوادث جلوگیری کنیم.

وی خطاب به یکی از مادران که فرزندش را از دست داده بود و بی تابی‌اش اشک از چشمان حاضران سرازیر کرده بود، گفت: من نیز غم از دست دادن عزیز را چشیده‌ام و برادر خود را در یک حادثه رانندگی در اتوبوس از دست داده‌ام.

وی ادامه : متاسفانه اتفاقاتی از این دست در کشور ما بسیار رخ می‌دهد به گونه ای که تنها در سال گذشته 2300 حادثه ترافیکی در تهران رخ داد یعنی 38 درصد از سهم حوادث، از این رو ما باید رویکردی را دنبال کنیم تا از تکرار این وقایع جلوگیری کنیم.

وی با تقدیر از رویکرد شورای چهارم گفت: رویکرد شورای چهارم و آقای مسجد جامعی باب جدیدی بود که ما هر اتفاق را مرور و از شان نمایندگی خود استفاده کنیم و  متخلفان را معرفی کنیم تا از تکرار حوادث جلوگیری به عمل آید.

آباد ادامه داد: من در همان لحظات اولیه این حادثه برانگیخته شدم به طوریکه در همان ساعات نخست گفتم جلوی این ارابه مرگ را بگیرید که حتی مسئولان همین کارخانه اسکانیا بارها به من اعتراض کردند.

وی تصریح کرد: رویکرد جدید شورا در پاسخگویی و مطالبه گری بسیار ارزشمند است اما عزیزان بدانید قوانین زمانی اصلاح می‌شود ، زمانی ما در نظام پاسخگویی قرار می‌گیریم که شما با ادبیات پرسشگر روی صندلی در مقابل مسئولان بنشینید. از مسئولان طرح سوال کنید.

آباد اضافه کرد: تا چه زمانی ما با نگاه مقابلانه به حوادث می‌نگریم. هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد فورا می‌گوییم این اقدام را در امداد رسانی کرده‌ایم و آن اقدام را انجام داده ایم اما چرا نگاهمان پیشگیرانه نیست که از وقوع حوادث جلوگیری کنیم.

این جلسه اما به همین جا ختم نشد و حاضران در جلسه هر کدام مواردی را در مورد عدم همکاری شهرداری بیان کردند.

مادر سیده مرضیه بارکانی از نخستین افرادی بود که از شهرداری گلایه کرد. مادری که از غم از دست دادن عزیز خود به اهتزار افتاده بود و زجه‌های حزن انگیزش فضایی غم آلود را بر مجلس حاکم کرده بود.

وی اذعان داشت: عوامل شهرداری به ویژه شهرداری منطقه 22 به رغم تماس‌های مکرر و وعده‌های گوناگون کمترین کاری برای تسلی خاطر ما انجام ندادند. این در حالی است که ما ثمره زندگیمان را که با دست خالی و حقوق معلمی بزرگ کرده بودیم به راحتی از دست دادیم.

وی ادامه داد:جالب است عوامل شهرداری به ما گفتند هزینه مراسم ختم فرزندمان را تقبل می‌کنند و وقتی ما را در عمل انجام شده قرار دادند پا پس کشیدند ایا این است تسلی خاطر یک خانواده.

این مادر در پایان جلسه بر اثر شدت تالمات روحی بیهوش شد که حتی خانم آباد از روی سن برای کمک به وی شتافت.

بانوی جوانی که جز مصدومان بود گفت: برای من جای تعجب دارد که با وجود مواردی که شهرداری و شرکت واحد عنوان کردند و اتوبوس را غیر استاندارد خواندند پس چرا هنوز از این اتوبوس‌ها در خطوط واحد کار می‌کنند.

وی ادامه داد: خدمت عزیزان آتش نشانی برای ما قابل درک است اما زمان حادثه دو نفر بی جان روی پای من افتاده بودند و من از ماموران آتش نشانی التماس می‌کردم پای مرا آزاد کنند ولی آنان می‌گفتند که باید اول اتوبوس را برگردانیم تا اینکه یکی از مسافران اتوبوس مرا نجات داد. به نظر شما آیا این امداد رسانی است.

وی همچنین از وضعیت بیمارستان فیاض بخش گلایه کرد و گفت: چرا باید مصدومان را به بیمارستانی ببرند که بیمار ساعت‌ها رها باشد و پرستارش بگوید به من ربطی ندارد شیفت بعد رسیدگی کند. آیا این انسانیت است.

پسر یکی از بانوان جان باخته در این حادثه نیز گفت: متاسفانه هیچ یک از دستگاه های مسئول پاسخ روشنی در لحظات بعد از حادثه به ما نمی‌دادند و من 30 ساعت وجب به وجب شهر را برای جست و جوی مادرم زیر پا گذاشتم . این در حالی است که به دلایل نامعلومی تلفن همراه مادرم خاموش شده بود.

مادر یکی دیگر از مصدومان که در جلسه هم حاضر بود گفت: کی می‌خواهند به وضعیت بیمارستان‌های ما رسیدگی کنند، دختر من امروز به وضعیتی دچار شده که حتی قادر به نوشیدن آب نیست. هیچ گوشتی بر دستانش باقی نمانده است. پدر وی نیز گفت در این شرایط برخی عوامل به ما می‌گویند هزینه‌های درمان از دیه کم می‌شود.

در پایان رحمت الله حافظی از حاضران خواست تا اجازه تهیه مستندی از این حادثه را بدهند تا از این طریق سندی تهیه شو .

وی در مورد موضوع کاستن هزینه‌های درمان از دیه نیز گفت: شورا خود پیگیر موضوع است و چنین حرفی صحت ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان